Ljud ut ifrån NUC, vilka alternativ har jag?

Permalänk
Medlem

Ljud ut ifrån NUC, vilka alternativ har jag?

Har en Intel NUC som jag kör Spotify/Foobar/etc på för att spel musik. Detta är nu kopplat via HDMI till en receiver.

Kommer nu att byta till en 2-kanalsförstärkare som har inbyggd DAC, den tar dock bara RCA och Toslink och då får ju jag lite problem eftersom nucen inte har några andra audio outputs.

Hur gör jag enklast för att lösa det här? Har kommit på några scenarion nedan men ingen känns helt klockren.

1. Koppla dator till Samsung-tv via HDMI och sedan förstärkare från tv:ns audio out (finns optisk utgång).
2. Skaffa en HDMI-extractor som delar på ljud och bild. Tror dock att det springer iväg i pris här eftersom jag gärna vill ha 4K.
3. Skaffa en extern DAC och koppla dator --> dac --> förstärkare. Undviker gärna den här eftersom det sitter en väldigt bra DAC i förstärkaren.

Alternativ 1 känns bäst på förhand, frågan är bara hur mycket tv:n mixtrar med ljudsignalen innan den går ut till förstärkaren. Någon som vet hur det fungerar?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

TVn brukar inte alls mixtra med ljudsignalen som går ut, den brukar bara bråka med det som skickas till dess egna högtalare. Men visst, vad som helst kan hända egentligen.

Det absolut bästa skulle jag tycka, är att skaffa ett ljudkort till din nuc.
Jag skulle tro att detta är bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=431395

Eller denna för optisk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=304048

Alltså alternativ 4:
Skaffa ljudkort, NUC -> Förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

TVn brukar inte alls mixtra med ljudsignalen som går ut, den brukar bara bråka med det som skickas till dess egna högtalare. Men visst, vad som helst kan hända egentligen.

Det absolut bästa skulle jag tycka, är att skaffa ett ljudkort till din nuc.
Jag skulle tro att detta är bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=431395

Eller denna för optisk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=304048

Alltså alternativ 4:
Skaffa ljudkort, NUC -> Förstärkare

Men får jag inte då lite kaka på kaka? Ljudkort till förstärkare med inbyggt ljudkort känns lite onödigt tänkte jag

Permalänk

NUCen borde väl ha 3,5mm utgång? Köp till en 3,5mm->RCA adapter för några tior.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Men får jag inte då lite kaka på kaka? Ljudkort till förstärkare med inbyggt ljudkort känns lite onödigt tänkte jag

Men du använder väl inte "ljudkorts" biten i det USB ljudkortet utan använder den bara som en signalomvandlare mellan elektrisk och optisk signal. Båda är ju digitala i det fallet så det bör ju inte bli några kvalitetsförluster?

Rätta mig om jag har fel..

Detta är förövrigt den vägen jag själv skulle gå om jag hade haft samma problem. Nuc > USB-ljudkort med Optisk ut > förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men du använder väl inte "ljudkorts" biten i det USB ljudkortet utan använder den bara som en signalomvandlare mellan elektrisk och optisk signal. Båda är ju digitala i det fallet så det bör ju inte bli några kvalitetsförluster?

Rätta mig om jag har fel..

Detta är förövrigt den vägen jag själv skulle gå om jag hade haft samma problem. Nuc > USB-ljudkort med Optisk ut > förstärkare.

Om det bara fungerar som en signalomvandlare är det ju klockrent men jag hittade den här tråden där det diskuteras lite.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=286093
Isåfall behöver jag nog skaffa något riktigt bra USB-ljudkort för att undvika problem.

Kanske alternativ 1 är okej ändå. alltså att gå genom tvns audio out?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av badbolll:

Men får jag inte då lite kaka på kaka? Ljudkort till förstärkare med inbyggt ljudkort känns lite onödigt tänkte jag

Ljudkortet du använder där är enbart till för att plocka ut den digitala signalen (förslagsvis via optisk) då. Förstärkaren kommer stå för all DA omvandling i det fallet.

Kör du på det billigare ljudkortet utan optisk blir det lite kaka på kaka, men tror det blir svårt att märka skillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Men du använder väl inte "ljudkorts" biten i det USB ljudkortet utan använder den bara som en signalomvandlare mellan elektrisk och optisk signal. Båda är ju digitala i det fallet så det bör ju inte bli några kvalitetsförluster?
Rätta mig om jag har fel..

Du har inte fel. Precis som du säger är båda signalerna digitala, samma ettor och samma nollor kommer åka över kabeln, oavsett om det är digitalt eller optiskt.

Permalänk
Medlem

Eftersom du bara ska ha två kanaler och köra ut det digitalt duger vilket skitigt ljudkort med toslinkutgång som helst. Jag använder ett sådant här för att få vettigt ljud från telefon, laptop, rpi etc. till förstärkare. Går att köpa med chassi också om man lägger till en tjuga eller så. Jag gjorde ett eget i kartong och gömde undan.

EDIT: Det är inte så att NUCen har digital optisk utgång i 3,5mm-jacket? Kolla om du hittar en digital ljudutgång under uppspelningsenheter.

EDIT2: Det var visst bara en NUC, NUC5c-PYH, som hade stöd för det. Misstänker att du har en annan än just den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ah då förstår jag. Ja men då är det ju bara att gå iväg till teknikmagasinet och köpa den där stickan.

Förstår fortfarande inte riktigt hur det hänger ihop, men det brukar komma så småningom

På den där stickan står det ju "16 bit / 48 kHz" men om jag läser vad förstärkaren klarar så är det isälltet 24 bit / 192 kHz (Wolfson WM8740). Borde inte då stickan bli en flaskhals vid uppspelning av ljud med högre kvalitet eller är jag helt ute och cyklar?

Tyvärr har jag en Nuc 4250 så det är bara ett vanligt analogt 3.5mm uttag.

Permalänk
Medlem

Jag har också en 2 kanals stärkare till teven (gjorde precis av mig med mitt hemmabiosystem).
Jag använder mig av den optiska ut från teven till stärkaren. Hade valet på teven att köra "Auto" eller "pcm". Båda fungerar bra med jag kör på pcm.

Detta är smidigast för mig då stärkaren inte behöver vara igång om jag bara till ha tevens ljud (till skillnad från förut då jag hade en hmdi växlare i recievern) Vill jag få ut ljuden till de separata högtalarna så sätter jag på stärkaren...

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

Jag har också en 2 kanals stärkare till teven (gjorde precis av mig med mitt hemmabiosystem).
Jag använder mig av den optiska ut från teven till stärkaren. Hade valet på teven att köra "Auto" eller "pcm". Båda fungerar bra med jag kör på pcm.

Detta är smidigast för mig då stärkaren inte behöver vara igång om jag bara till ha tevens ljud (till skillnad från förut då jag hade en hmdi växlare i recievern) Vill jag få ut ljuden till de separata högtalarna så sätter jag på stärkaren...

Ser att jag också har PCM i min tv när jag kollar på inställningarna i output. Antar att det lär fungera lika bra att köra på den utgången då som att använda ett externt ljudkort? Men återigen, jag har inte helt hundra koll här så jag kanske är ute och cyklar..

Permalänk
Medlem

Jag testade med alternativ 1, alltså från datorn via HDMI till tvn och sedan optiskt ut från den till Rotel-förstärkaren. Fungerar kanon!

Frågan är bara, finns det någon nackdel med det här jämfört med USB-ljudkort som rekommenderades tidigare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av badbolll:

Jag testade med alternativ 1, alltså från datorn via HDMI till tvn och sedan optiskt ut från den till Rotel-förstärkaren. Fungerar kanon!

Frågan är bara, finns det någon nackdel med det här jämfört med USB-ljudkort som rekommenderades tidigare?

Att ljudet stoppas om du stänger av tvn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Jag testade med alternativ 1, alltså från datorn via HDMI till tvn och sedan optiskt ut från den till Rotel-förstärkaren. Fungerar kanon!

Frågan är bara, finns det någon nackdel med det här jämfört med USB-ljudkort som rekommenderades tidigare?

Inte så vitt jag vet

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ljudet stoppas om du stänger av tvn ?

Skrivet av cazcade:

Inte så vitt jag vet

Har testat lite nu och det fungerar helt okej, men jag förstår ändå inte riktigt om jag använder någon D/A-omvandlare i tvn eller om jag faktiskt använder den i rotelförstärkaren.

Anledningen till att jag funderar är att jag inte kan gå över 48kHz när jag kollar i ljudinställningarna. Står ju bara Intel High Definition Audio eftersom jag kör via HDMI. Om signalen bara skickades igenom tvn utan påverkan så borde jag ju kunna välja 192/24 i inställningarna eftersom det är det som den inbyggda D/A-omvandlaren i förstärkaren klarar. Verkar ju som att det är tvn som begränsar här.

Tänker jag rätt? Isåfall har jag kollat på en hiFace Two (http://www.hifiexperience.se/kablar/ovrigakablar/coaxial-kabe...) Det borde lösa mina problem, då går jag verkligen direkt från dator till förstärkarens dac. (Det var väl det ni sa från början? )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av badbolll:

Har testat lite nu och det fungerar helt okej, men jag förstår ändå inte riktigt om jag använder någon D/A-omvandlare i tvn eller om jag faktiskt använder den i rotelförstärkaren.

Anledningen till att jag funderar är att jag inte kan gå över 48kHz när jag kollar i ljudinställningarna. Står ju bara Intel High Definition Audio eftersom jag kör via HDMI. Om signalen bara skickades igenom tvn utan påverkan så borde jag ju kunna välja 192/24 i inställningarna eftersom det är det som den inbyggda D/A-omvandlaren i förstärkaren klarar. Verkar ju som att det är tvn som begränsar här.

Tänker jag rätt? Isåfall har jag kollat på en hiFace Two (http://www.hifiexperience.se/kablar/ovrigakablar/coaxial-kabe...) Det borde lösa mina problem, då går jag verkligen direkt från dator till förstärkarens dac. (Det var väl det ni sa från början? )

En tv får inte mata ut annat än "cdljud i stereo" via spdif om den tar emot signalen via hdmi, hdcp sätter stopp för det, du kommer alltså inte att kunna köra ut DD/DTS som den tar emot via hdmi den vägen utan det får du bara ut om det är mottagaren i den som får signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En tv får inte mata ut annat än "cdljud i stereo" via spdif om den tar emot signalen via hdmi, hdcp sätter stopp för det, du kommer alltså inte att kunna köra ut DD/DTS som den tar emot via hdmi den vägen utan det får du bara ut om det är mottagaren i den som får signalen.

Tack för informationen, det hade jag faktiskt ingen aning om. Tänk att licenser och sånt sätter stopp för det mesta..
DD/DTS har jag ju ingen egentlig användning för eftersom jag bara kör tvåkanals men ljud med högre kvalitet/upplösning är ju trevligt.

Permalänk
Medlem

Väcker en gammal tråd här.
Vad rekomenderar ni om man vill få ut 5.1 ljud till en förstärkare som inte har HDMI? (Harman Kardon avr230)
Två alternativ som jag kommer på:

HDMI extractor:
http://www.conrad.se/AV-Extractor-SpeaKa-Professional-1-x-HDM...

eller USB ljudkort (jag kan alltså ställa in att ljudet bara skickas vidare och inte behandlas av kortet?):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=304048

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w