Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Senast jag kollade så är inte Linux något företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag påstått det?
Utgivare måste följa lagen även om de inte är företag. Lagen gäller alla som jag skrev.

Men i det här fallet kanske det inte spelar så stor roll, eftersom Linux har svängdörrar in i systemet ändå.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663509/linux-bugg-android-ka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Ja det är ytterst integritetskränkande! Lika lite som en Fotoalbums tillverkare har med hur många foton jag har i deras fotoalbum, en hårddisktillverkaren har inte något med hur många bilder jag har på en hårddisk tillverkad av dom.
En 3:e part som OS tillverkaren har absolut inget med mina foton att göra.

Fast gratulerar till insikten, bara före sommaren var man en galning med foliehatt om man påstod att Microsoft spionerade på privat data med Win10 OS (senare också Win8.x och 7 med speciella uppdateringar från Microsoft).

Lustigt att företaget Microsoft måste ha kunskap om privata data nu, för på deras storhetstid med WinXP och Win7 som flaggskepp, behövde de inte det.

Winphone, Win10M och diverse Microsoft hårdvara som Xbox och Surface måste Microsoft bästa spion plattformar.

Statistikinsamling sysslar alla med, du är naiv om du tror något annat.

Utgivare av program och molntjänster exempelvis, är ju självklart intresserade av hur deras system används. Utveckling och support kostar pengar, så om de just implementerat en, som de trodde, superdupergrej men senare upptäcker att det är ingen som använder den kan de också ta bort den utan att det blir något ramaskri. Men om du känner dig kränkt av statistikinsamling är det bara att stänga av den åtminstone i Windows 10.

När det gäller Apple, Linux, Android är det ingen ide att känna sig kränkt, eftersom det är svängdörrar för hackare in i deras system i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Har jag påstått det?
Utgivare måste följa lagen även om de inte är företag. Lagen gäller alla som jag skrev.

Men i det här fallet kanske det inte spelar så stor roll, eftersom Linux har svängdörrar in i systemet ändå.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663509/linux-bugg-android-ka...

Oh nej en bugg i Linux måste vara den första av alla någonsin, och nu tar Microsoft över servermarknaden från att vara minioritet för att de aldrig haft buggar i sitt OS där hackare kunde exploita eller köra remote code execution.... Med tanke på att Linux har säkert 90%+ av OS marknaden är jag förvånad över att de inte kommer upp fler säkerhetsbuggar eller virus.

Nu vet jag inte vad du vill komma med men Linux är inte en utgivare heller. Det är Amerikanska företag som måste följa Amerikansk lag när det kommer till samarbete med NSA och andra organisationer. Linux distributioner finns lite överallt och är man integritetsintresserad så väljer man väl inte de som finns i USA dock skulle jag inte vara allt för orolig då utvecklarna av dessa distributioner sitter över hela världen och skulle för eller senare upptäcka bakdörrar. Vare sig det sitter i kerneln, GNU toolkit eller desktopmjukvaran.

Hur upptäcker vi backdörrar på Microsoft OS eller MacOS ? Där källkoden kompileras av samma företag som måste följa anvisningar från NSA mm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Statistikinsamling sysslar alla med, du är naiv om du tror något annat.

Utgivare av program och molntjänster exempelvis, är ju självklart intresserade av hur deras system används. Utveckling och support kostar pengar, så om de just implementerat en, som de trodde, superdupergrej men senare upptäcker att det är ingen som använder den kan de också ta bort den utan att det blir något ramaskri. Men om du känner dig kränkt av statistikinsamling är det bara att stänga av den åtminstone i Windows 10.

När det gäller Apple, Linux, Android är det ingen ide att känna sig kränkt, eftersom det är svängdörrar för hackare in i deras system i alla fall.

1. Personangrepp de som inte "Gillar läget" och rättar in sig i ledet är i detta fall Naiva
2. Lögn och förbannad dikt, det är inte bara statistik som samlas in, utan mycket mer som Microsoft samlar in.
3. Bara för att "alla andra gör det" betyder inte jag vill ha Microsoft enorma näsa i min speldator (den enda av 4 som fortfarande kör Windows).

Sedan är det skillnad på vad som är offentligt och vad som är privat.
Bilder i min skokartong, Fotopärm eller hårddisk är högst privata bilder som ingen annan en familjen ska ha tillgång till.
Det som laddas upp på molntjänster, socialanätverk eller forum (ex.Swec via uppladdning site) är något helt annat.
Så ska det också förbli.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Finns det några som helst bevis på att Microsoft har tillgång till allt på datorerna eller är det bara spekulationer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Kör win 7 och inte fått något meddelande om att os:et är föråldrat (inte än i alla fall).

Installera om 7 så får du se.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Installera om 7 så får du se.

Jag ominstallerade Windows 7 på en dator i somras och den fick inget meddelande innan den dog helt, pga hårdvarufel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Finns det några som helst bevis på att Microsoft har tillgång till allt på datorerna eller är det bara spekulationer?

Tror inte jag sett några direkta bevis på att de har det och jag tror väl inte att de skulle börja gå igenom mina semesterbilder direkt.
Men å andra sidan har Microsoft varit ganska vaga på vad det är de egentligen samlar in och vad det används till. Om man får tro:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f69pi/does_windo...
https://edri.org/microsofts-new-small-print-how-your-personal...

så har de i alla fall givit sig själva rätten att få tillgång till allt. Kan tänka mig att det till viss del är denna vaghet som bidragit till de rykten som finns.

Jag skulle inte ha något emot t.ex. DX12, men detta i kombination med tvingande patchar som i flera fall framstått som ofärdiga och ställt till det för användare gör att Windows 10 i alla fall i dagsläget är helt ointressant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Oh nej en bugg i Linux måste vara den första av alla någonsin, och nu tar Microsoft över servermarknaden från att vara minioritet för att de aldrig haft buggar i sitt OS där hackare kunde exploita eller köra remote code execution.... Med tanke på att Linux har säkert 90%+ av OS marknaden är jag förvånad över att de inte kommer upp fler säkerhetsbuggar eller virus.

Antar att du menar att Servermarknaden har 90%? Annars har ju Linux ca 2% av desktopmarknaden och Windows 90%.

Tidigare har det ju inte funnits något intresse av att hacka en sådan liten marknad som 2%, men nu i och med att Windows 10 är så pass låst/säkert för yttre hackerattacker kan det kanske vara en ide. Ett system som Linux, med en öppen källkod som vem som helst har tillgång till, är det ju annars relativt lätt att skriva elak kod för.

Skrivet av Commander:

Nu vet jag inte vad du vill komma med men Linux är inte en utgivare heller. Det är Amerikanska företag som måste följa Amerikansk lag när det kommer till samarbete med NSA och andra organisationer. Linux distributioner finns lite överallt och är man integritetsintresserad så väljer man väl inte de som finns i USA dock skulle jag inte vara allt för orolig då utvecklarna av dessa distributioner sitter över hela världen och skulle för eller senare upptäcka bakdörrar. Vare sig det sitter i kerneln, GNU toolkit eller desktopmjukvaran.

Det enda jag vill säga är att de olika Linuxdistos som finns på marknaden har utgivare som måste förhålla sig till lagen. Du har rätt i att om utgivaren befinner sig i annat land än USA gäller andra regler, men då ska man samtidigt komma ihåg att dessa länder har egna motsvarigheter till NSA.

Skrivet av Commander:

Hur upptäcker vi backdörrar på Microsoft OS eller MacOS ? Där källkoden kompileras av samma företag som måste följa anvisningar från NSA mm.

Black Hat bland annat, och andra säkerhetssammankomster/konferenser
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663458/sakerhet-windows-hack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

3. Bara för att "alla andra gör det" betyder inte jag vill ha Microsoft enorma näsa i min speldator (den enda av 4 som fortfarande kör Windows).

Sedan är det skillnad på vad som är offentligt och vad som är privat.
Bilder i min skokartong, Fotopärm eller hårddisk är högst privata bilder som ingen annan en familjen ska ha tillgång till.
Det som laddas upp på molntjänster, socialanätverk eller forum (ex.Swec via uppladdning site) är något helt annat.
Så ska det också förbli.

Håller med, men om du inte gillar att det samlas in statistik, och du känner dig kränkt, är det bara att stänga av det i Windows 10, antingen internt eller genom tredjepart. Det går inte i de andra systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Antar att du menar att Servermarknaden har 90%? Annars har ju Linux ca 2% av desktopmarknaden och Windows 90%.

Tidigare har det ju inte funnits något intresse av att hacka en sådan liten marknad som 2%, men nu i och med att Windows 10 är så pass låst/säkert för yttre hackerattacker kan det kanske vara en ide. Ett system som Linux, med en öppen källkod som vem som helst har tillgång till, är det ju annars relativt lätt att skriva elak kod för.

Det enda jag vill säga är att de olika Linuxdistos som finns på marknaden har utgivare som måste förhålla sig till lagen. Du har rätt i att om utgivaren befinner sig i annat land än USA gäller andra regler, men då ska man samtidigt komma ihåg att dessa länder har egna motsvarigheter till NSA.

Black Hat bland annat, och andra säkerhetssammankomster/konferenser
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663458/sakerhet-windows-hack...

Linux sitter på Android, Desktop och Server samt senast enkortsdatorer med en total marknadsandel på säkert 90%+
Så att tidigare intresse inte funnits är långt ifrån sant.

Sedan bara för program är öppen källkod så betyder det inte att det är så pass lätt, hela internet sitter på öppen källkod. Sedan är det inte såklart perfekt, det visar Heartbleed, Shellshock och liknande exploits som funnits.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Linux sitter på Android, Desktop och Server samt senast enkortsdatorer med en total marknadsandel på säkert 90%+
Så att tidigare intresse inte funnits är långt ifrån sant.

Nja, Linux har en stor del av servermarknaden absolut, men det har knappast en marknadsandel på över 90% någonstans förutom möjligtvis embedded och liknande men då är vi ganska långt ifrån vad vi diskuterar i denna tråd om Windows. Android har nog störst andel av sin marknad för övrigt men inte ens där är de i närheten av 90% då IOS ligger någonstans mellan 10 och 20% för hela världen och långt högre i västvärlden, och siffrorna ser förstås helt annorlunda ut om man inte bara tittar på smartphones utan på alla mobiltelefoner.

Citat:

Sedan bara för program är öppen källkod så betyder det inte att det är så pass lätt, hela internet sitter på öppen källkod. Sedan är det inte såklart perfekt, det visar Heartbleed, Shellshock och liknande exploits som funnits.

Jo, öppen källkod har absolut sina fördelar men det är ingen garanti för säkerhet lika lite som för buggfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Linux sitter på Android, Desktop och Server samt senast enkortsdatorer med en total marknadsandel på säkert 90%+
Så att tidigare intresse inte funnits är långt ifrån sant.

Sedan bara för program är öppen källkod så betyder det inte att det är så pass lätt, hela internet sitter på öppen källkod. Sedan är det inte såklart perfekt, det visar Heartbleed, Shellshock och liknande exploits som funnits.

Som jag sa tidigare, Linux har 2% av desktopmarknaden.

Men om vi nu skulle ta smartphonemarknaden i stället, så har de olika androidversionerna totalt ca 40% av den marknaden.
Med 40% andel blir Android genast mycket intressant ur ett hackarperspektiv och vi vet ju sedan länge att androidtelefoner läcker som ett såll samt att många företag vägrar att ta in dessa telefoner till sin miljö.

Hackare är ju intresserade av en grupper av individer eller enskilda företag/organisationer i syfte att tjäna pengar, exempelvis blir enheter som dessa använder till att betala med intressanta. Att hacka internet ospecificerat är inte så intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Men om vi nu skulle ta smartphonemarknaden i stället, så har de olika androidversionerna totalt ca 40% av den marknaden.

Tycker det verkar som att Android har betydligt större marknad än så. Eller var hittade du siffrorna på 40%?

Här sägs Android stå för 86% av sålda enheter globalt (Q2 2016):
http://www.statista.com/statistics/266136/global-market-share...

Här står Android för 66% av mobila OS globalt (Juli 2016):
https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Statistik är alltid missvisande om man inte verkligen sätter sig in i själva urvalet.
Vill man exempelvis vrida resultaten till Android/Linux fördel, så räcker det att ta statistik från sidor som XDA-Developers.com, StackOverflow.com eller Slashdot.org. Dvs på samma sätt som Microsoft gärna publiserar statistik ifrån Bing samt MSN.com.

Inte ens Google verkar ha koll på hur många enheter som kör Android, då deras statistik endast baseras på senaste versionen av Google Play. Det finns många marknader som inte ens använder sig av Google Play.

Mest missvisande blir dock statistiken ifrån Steam, då detta kräver ett aktivt medgivande av personer som använder speltjänsten.

Detta är dock en väldigt Off-topic diskussion som borde tas i en annan tråd.

Vill bara varna folk från att lita blint på statistik, speciellt när det är till Windows fördel Se bara hur Microsoft ljög om marknadsandelarna för Xbox One tidigare. Dvs räknade enbart skeppade enheter ifrån lagret och inte sålda enheter till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker det verkar som att Android har betydligt större marknad än så. Eller var hittade du siffrorna på 40%?

Här sägs Android stå för 86% av sålda enheter globalt (Q2 2016):
http://www.statista.com/statistics/266136/global-market-share...

Här står Android för 66% av mobila OS globalt (Juli 2016):
https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Statistik är alltid missvisande om man inte verkligen sätter sig in i själva urvalet.
Vill man exempelvis vrida resultaten till Android/Linux fördel, så räcker det att ta statistik från sidor som XDA-Developers.com, StackOverflow.com eller Slashdot.org. Dvs på samma sätt som Microsoft gärna publiserar statistik ifrån Bing samt MSN.com.

Inte ens Google verkar ha koll på hur många enheter som kör Android, då deras statistik endast baseras på senaste versionen av Google Play. Det finns många marknader som inte ens använder sig av Google Play.

Mest missvisande blir dock statistiken ifrån Steam, då detta kräver ett aktivt medgivande av personer som använder speltjänsten.

Detta är dock en väldigt Off-topic diskussion som borde tas i en annan tråd.

Vill bara varna folk från att lita blint på statistik, speciellt när det är till Windows fördel Se bara hur Microsoft ljög om marknadsandelarna för Xbox One tidigare. Dvs räknade enbart skeppade enheter ifrån lagret och inte sålda enheter till privatpersoner.

Tror Google pratade om runt 1 miljard aktiva enheter och det är sjukt stor summa användare. Sen vilka typer av enheter vet jag inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker det verkar som att Android har betydligt större marknad än så. Eller var hittade du siffrorna på 40%?

Här sägs Android stå för 86% av sålda enheter globalt (Q2 2016):
http://www.statista.com/statistics/266136/global-market-share...

Här står Android för 66% av mobila OS globalt (Juli 2016):
https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Statistik är alltid missvisande om man inte verkligen sätter sig in i själva urvalet.
Vill man exempelvis vrida resultaten till Android/Linux fördel, så räcker det att ta statistik från sidor som XDA-Developers.com, StackOverflow.com eller Slashdot.org. Dvs på samma sätt som Microsoft gärna publiserar statistik ifrån Bing samt MSN.com.

Inte ens Google verkar ha koll på hur många enheter som kör Android, då deras statistik endast baseras på senaste versionen av Google Play. Det finns många marknader som inte ens använder sig av Google Play.

Mest missvisande blir dock statistiken ifrån Steam, då detta kräver ett aktivt medgivande av personer som använder speltjänsten.

Detta är dock en väldigt Off-topic diskussion som borde tas i en annan tråd.

Vill bara varna folk från att lita blint på statistik, speciellt när det är till Windows fördel Se bara hur Microsoft ljög om marknadsandelarna för Xbox One tidigare. Dvs räknade enbart skeppade enheter ifrån lagret och inte sålda enheter till privatpersoner.

Fast nu handlade inte mitt inlägg om statistik som var till fördel eller nackdel för någon tillverkare. Det handlade om att komma över en viss marknadsandel då hackare blir särskilt intresserade.

Men om vi bortser från detta håller jag med om att 40% verkar lågt, själv trodde jag att Android låg på ca 70%. Men som sagt procentsatsen i sig i detta sammanhang är helt irrelevant, det viktiga är att Android är helt dominerande på telefoner.

Permalänk
Medlem

Dags att skrota Linux även på servermarknaden nu?
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663311/linux-fel-drabba-inte...

Citat:
"Därför räcker det att ena parten kör Linux för att angriparen ska få tag på tillräckligt med information för att styra kommunikationen eller mata den med falskt material. Till och med krypterade https-uppkopplingar kan tvångsavslutas, trots att de ska vara immuna mot den typen av angrepp."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wickman:

Dags att skrota Linux även på servermarknaden nu?
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663311/linux-fel-drabba-inte...

Citat:
"Därför räcker det att ena parten kör Linux för att angriparen ska få tag på tillräckligt med information för att styra kommunikationen eller mata den med falskt material. Till och med krypterade https-uppkopplingar kan tvångsavslutas, trots att de ska vara immuna mot den typen av angrepp."

Det framgår även att det finns en buggfix som täpper till det så det är väl inte värre än att man får se till att uppdatera för att få in den, till skillnad från om man uppdaterar win för då får man med en massa nya "avsiktliga bakdörrar" från MS, nån vacker dag så kommer nån annan åt alla dessa bakdörrar MS lägger in och använder dem till nåt värre än att sälja reklam

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar mer som det är Microsoft Windows som är närmare skroten än Linux.
Google skapar ett nytt Desktop OS från grunden upp.

DesktopOS marknaden kommer inte öka, utan Google OS:et kommer att få ta marknadsandelar från Microsoft Windows.
Få se vilket som vinner i längden.

Microsoft Windows som länge varit "det enda valet" men de senaste två versionerna varit katastrofala med urusla marknadsandelar (Win8.x redan slagen av det gamla WinXP) och Win10 bara kunde ges bort till var 5:e PC/Windows datorer. Trots aggressiv marknadsföring med nära nog påtvingande uppdateringar.

Mot det står det oskrivna bladet Google 'Fuschia' som är arbetsnamnet på det nya Desktop/dator OS:et som kanske kommer inom ett eller par år.
Google hade ju inga problem med att göra Google Android till det största MobilOS:et.

Samtidigt stod Microsoft handfallet och såg på hur deras Winphone satsning rann ut i sanden. Utan att ens försöka göra det attraktivt för en större marknad.

Frågan är hur många som kommer stanna på Windows efter att Google 'Fuschia' släppts och om 'Fuschia' behöver speciell hårdvara som skiljer sig från PC.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Dags att skrota Linux även på servermarknaden nu?
http://techworld.idg.se/2.2524/1.663311/linux-fel-drabba-inte...

Varför drar du upp gamla nyheter ifrån kanske Sveriges sämsta nyhetssajt?

Sedan finns det en workaround för detta som går att fixa på två sekunder:

Öppna /etc/sysctl.conf, lägg till "net.ipv4.tcp_challenge_ack_limit = 999999999"
Använd "sysctl -p" för att uppdatera konfigurationen...

IDG har väldigt fria tolkningar av originalartiklarna, samt att skribenternas kunskapsnivå alltsom oftast är minst sagt är bristfällig.

Hela rapporten går att läsa här:
http://www.cs.ucr.edu/~zhiyunq/pub/sec16_TCP_pure_offpath.pdf

För övrigt berör detta Kernel 3.6 - 4.7 och patchat efter det. Alltså inte 80% av Android-telefoner som IDG även skrev om tidigare. Flertalet mobiler med Kitkat körde exempelvis äldre Kernel än 3.6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det framgår även att det finns en buggfix som täpper till det så det är väl inte värre än att man får se till att uppdatera för att få in den, till skillnad från om man uppdaterar win för då får man med en massa nya "avsiktliga bakdörrar" från MS, nån vacker dag så kommer nån annan åt alla dessa bakdörrar MS lägger in och använder dem till nåt värre än att sälja reklam

Relativt lätt att lägga in elak kod i öppna system. Det dröjer nog inte länge innan vi har nya Linuxbuggar.
Windows 10 betraktas av oberoende bedömare som det säkraste systemet hittills (och det tuffaste att hacka). Det innebär att hackarna riktar sina ansträngningar mot enklare offer, (Linux, Android, Apple).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Mot det står det oskrivna bladet Google 'Fuschia' som är arbetsnamnet på det nya Desktop/dator OS:et som kanske kommer inom ett eller par år.
Google hade ju inga problem med att göra Google Android till det största MobilOS:et.

Frågan är hur många som kommer stanna på Windows efter att Google 'Fuschia' släppts och om 'Fuschia' behöver speciell hårdvara som skiljer sig från PC.

Google har ingen erfarenhet av säkerhet. Se bra på Android som läcker som ett såll och som företag vägrar att implementera. Ett nytt OS-såll på desktopmarknaden är det nog ingen som vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför drar du upp gamla nyheter ifrån kanske Sveriges sämsta nyhetssajt?

IDG har väldigt fria tolkningar av originalartiklarna, samt att skribenternas kunskapsnivå alltsom oftast är minst sagt är bristfällig.

Det hette inte så tidigare, från vissa skribenter, när de skrev negativa artiklar om Windows 10. Remember?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Se bra på Android som läcker som ett såll och som företag vägrar att implementera.

Det beror helt och hållet på vilken version av Android du väljer att köra. Samsung har exempelvis sitt KNOX för företagsmarknaden.

Detsamma gäller givetvis Linux på serversidan. Vissa distributioner bör helt enkelt inte rulla som servers. Där bör man självklart välja RHEL, CentOS eller motsvarande istället.

Största hotet mot Android ser jag som användarna själva. Google försöker låsa ned Android mer och mer, vilket gör att fler och fler rootar systemet samt börjar köra Custom ROMs. Självklart är detta väldigt dåligt i en företagsmiljö, då det i dessa fallen inte går att hindra skadlig mjukvara (vilket det finns gott om till Android). Google har aldrig haft någon vidare koll på Google Play, där det alltid ligger malware dolt i appar som utger sig för att vara något annat.

Visst, hade Samsung KNOX fungerat på min mobil, så borde inte TowelRoot gått att använda (även detta använde en sårbarhet i Linux-kärnan). Samtidigt så har jag valt Android för just denna friheten. Väljer jag istället säkerhet, så hade jag självklart kört Apple framför Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det beror helt och hållet på vilken version av Android du väljer att köra. Samsung har exempelvis sitt KNOX för företagsmarknaden.

Detsamma gäller givetvis Linux på serversidan. Vissa distributioner bör helt enkelt inte rulla som servers. Där bör man självklart välja RHEL, CentOS eller motsvarande istället.

Största hotet mot Android ser jag som användarna själva. Google försöker låsa ned Android mer och mer, vilket gör att fler och fler rootar systemet samt börjar köra Custom ROMs. Självklart är detta väldigt dåligt i en företagsmiljö, då det i dessa fallen inte går att hindra skadlig mjukvara (vilket det finns gott om till Android). Google har aldrig haft någon vidare koll på Google Play, där det alltid ligger malware dolt i appar som utger sig för att vara något annat.

Visst, hade Samsung KNOX fungerat på min mobil, så borde inte TowelRoot gått att använda (även detta använde en sårbarhet i Linux-kärnan). Samtidigt så har jag valt Android för just denna friheten. Väljer jag istället säkerhet, så hade jag självklart kört Apple framför Android.

Håller med i det mesta du skriver här.

Vad gäller Apple däremot har jag en avvikande uppfattning. Jag tror dessvärre att vi kommer att få se mer attacker mot det systemet framöver.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23406813.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag tror dessvärre att vi kommer att få se mer attacker mot det systemet framöver.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23406813.ab

Skillnaden är att i detta fallet, så kom patchen till samtliga berörda enheter samma dag som artikeln publiserades.
Samma sak hade givetvis gällt för Windows/Windows Mobile.

Den stora nackdelen med Android, är att Google inte kan trycka ut en säkerhetspatch till samtliga telefoner. Istället är det upp till var och en av tillverkarna.

Tittar jag bara på den uppsjö av firmwares som har släppts till enbart min Samsung telefon, så ser man snabbt hur djupt nere i skiten Android sitter när det gäller säkerhet.

Permalänk
Inaktiv

Cyanogenmod hade en bra grej på gång med sin installer-version. Den rootade och flashade Cm helt automatiskt.

Skulle de fortsatt jobba på detta som gör det lätt för vanliga Svenssons att köra ren Android, så hade fler kunnat köra senaste versionen med nyaste säkerhetspatcharna.

Projektet är numera helt dött tyvärr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Skillnaden är att i detta fallet, så kom patchen till samtliga berörda enheter samma dag som artikeln publiserades.
Samma sak hade givetvis gällt för Windows/Windows Mobile.

Den stora nackdelen med Android, är att Google inte kan trycka ut en säkerhetspatch till samtliga telefoner. Istället är det upp till var och en av tillverkarna.

Tittar jag bara på den uppsjö av firmwares som har släppts till enbart min Samsung telefon, så ser man snabbt hur djupt nere i skiten Android sitter när det gäller säkerhet.

Är inte det ett bra tecken? Hade du inte fått några säkerhetsuppdateringar så hade du haft en telefon full av hål. Samsung har på senare tid blivit väldigt bra på att släppa de månatliga säkerhetsuppdateringar som Google släpper, med viss fördröjning förstås, men definitivt bättre än inga uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skillnaden är att i detta fallet, så kom patchen till samtliga berörda enheter samma dag som artikeln publiserades.
Samma sak hade givetvis gällt för Windows/Windows Mobile.

Ja, det var ju det artikeln handlade om, "att uppdatera", inte sant?
Själva fixen hade de ju haft ett tag på sig att åtgärda till dess den var färdig för release.

Att hacka W10M, eller Win10 däremot hade varit betydligt svårare. Det är inte för inte som hackare idag anser systemet vara det säkraste på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ja, det var ju det artikeln handlade om, "att uppdatera", inte sant?
Själva fixen hade de ju haft ett tag på sig att åtgärda till dess den var färdig för release.

Att hacka W10M, eller Win10 däremot hade varit betydligt svårare. Det är inte för inte som hackare idag anser systemet vara det säkraste på marknaden.

Är inte du samma lirare som trodde att "Windows Defender" var det bästa virusskyddet på marknaden?

Väldigt få personer "hackar" numera desktop operativ, det var år och dagar sedan det var effektivt. Det är väldigt mycket enklare att bara skjuta iväg 1 000 000 000 mail med lite skadlig kod som bilaga, typ ransomware. Det enda som krävs är att användaren trycker jag så exekverar den från %AppData% eller %Temp%. Det har blivit väldigt ineffektivt att överhuvudtaget försöka ge sig på operativsystem eller applikationer då användarna är den svagaste punkten och antivirus/operativsystem försöker istället skydda användarna från sig själva mer än något annat.

Datainsamling har istället blivit det man som användare behöver oroa sig över mest och där man gladeligen fritt skickar sin integritet till höger och till vänster. Google, Apple, Microsoft, Facebook. Alla samlar in allt dom kan i olika syften.

Stora anledningen att Linux körs på så många enheter är framför allt licenskostnaden är 0.

En snabb titt på vilka som skapade SELinux är en liten hint till vilket operativsystem den organisation som anställer flest traditionella "hackare" anser vara säkrast för eget bruk.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA