Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Nej, men till din Windows-dator.. som du har uppkopplad mot internet.

I USA ja, men sedan finns det lite grader i hur mycket de samarbetar. Var ju ett tag sedan då NSA fick gå till domstol för att försöka få Apple att ge ut sin krypteringsnyckel... Microsoft hade väl bara sagt att, varför kommer ni hit, ni har ju redan tillgång till allt.
Nu var det väl någon hacker som lyckades knäcka det åt dem, men ändå.. Visar iaf. på skillnaden i samarbetsvilja..

...

Ja, med tanke på att du inte vet hur mycket de samlar in om dig. NSA har här möjligheten att kartlägga och profilera varenda person som använder Win10 och nu vill de även ha detta i Win7/8..
Tycker själv inte att en utländsk myndighet ska få kartlägga varken mig eller andra i detta land..

Men varför skulle MS gå emot sina kunders vilja för att hjälpa en spionorganisation? De måste följa lagen, precis som alla andra företag, men de har ingen som helst anledning att göra mer än så utan tvärtom har de all anledning att inte göra det.

MS krypteringsfunktioner har inte backdoors för staten eller andra organisationer lika lite som Apples. Skillnaden är att Apple krypterar en stor mängd telefoner som innehåller väldigt mycket mer relevant information för diverse utredningar, plats osv., medan MS telefonplattform inte används i så stor utsträckning och datorer inte är alls lika intressanta. Det har inte hindrat statliga organisationer från att begära backdoors eller hjälp med dekryptering förstås (enda sedan Vista-tiden då MS lanserade BitLocker) men de har de inte fått, det har bara inte uppmärksammats i alls samma utsträckning som Apples ovilja. Sen kan man argumentera att de hjälper staten genom att inte göra det obligatoriskt eller default med kryptering, men det är förstås en annan diskussion. Och att de delar data de har, från tjänster och liknande, när det krävs enligt lagen är inget konstigt och det gör Apple likväl.

http://mashable.com/2013/09/11/fbi-microsoft-bitlocker-backdo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du stängt av WU i registret? För om du bara har stängt av det i kontrollpanelen, så hjälper det inte...

Funkar fint på W7U om du även disablar Background Intelligent Transfer Service och när du ändå håller på så disabla "Customer Experience Improvement Program" och nedanstående tasks....

AITAgent
ProgramDataUpdater
Consolidator
KernelCeipTask
UsbCeip

Du kan lista alla tasks med "schtasks /query"

Permalänk
Medlem

Återställningspunkt försvann..

Uppdaterade här om dagen till windows 10 anniversary update gjorde som jag brukar en återställningspunkt innan update.

Nu har det gått ett par dagar och känner mig inte nöjd med updaten, går in och ska återställa ser då att min backup då är borta och även den tjänsten är inaktiverad från återställnings verktyget i kontrollpanelen.

Undrar då om det är någon mer som har råka ut för detta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Uppdaterade här om dagen till windows 10 anniversary update gjorde som jag brukar en återställningspunkt innan update.

Nu har det gått ett par dagar och känner mig inte nöjd med updaten, går in och ska återställa ser då att min backup då är borta och även den tjänsten är inaktiverad från återställnings verktyget i kontrollpanelen.

Undrar då om det är någon mer som har råka ut för detta?

Jag har för mig att man bara har 10 dagar på sig att kunna backa en sån uppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Räknar jag rätt så installerade jag de de en vecka sedan, alltså borde jag kunna backa men som sagt så var de både backupen borta och inställningen inaktiverad.

Ingen större fara vilket jag kan leva med, blev bara förvånad att de var borta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men varför skulle MS gå emot sina kunders vilja för att hjälpa en spionorganisation? De måste följa lagen, precis som alla andra företag, men de har ingen som helst anledning att göra mer än så utan tvärtom har de all anledning att inte göra det.

MS krypteringsfunktioner har inte backdoors för staten eller andra organisationer lika lite som Apples. Skillnaden är att Apple krypterar en stor mängd telefoner som innehåller väldigt mycket mer relevant information för diverse utredningar, plats osv., medan MS telefonplattform inte används i så stor utsträckning och datorer inte är alls lika intressanta. Det har inte hindrat statliga organisationer från att begära backdoors eller hjälp med dekryptering förstås (enda sedan Vista-tiden då MS lanserade BitLocker) men de har de inte fått, det har bara inte uppmärksammats i alls samma utsträckning som Apples ovilja. Sen kan man argumentera att de hjälper staten genom att inte göra det obligatoriskt eller default med kryptering, men det är förstås en annan diskussion. Och att de delar data de har, från tjänster och liknande, när det krävs enligt lagen är inget konstigt och det gör Apple likväl.

http://mashable.com/2013/09/11/fbi-microsoft-bitlocker-backdo...

Varför inte? Det har de ju gjort i åratal..? Eller tror du alla vill bli övervakade och spionerade på? Säger NSA 1, så hoppar MS på 2...

Grejen är väl mest att ska de spionera, så får de spionera på sin egen befolkning och inte på varenda kotte i världen som har Windows.

När det gäller Bitlocker så är det ju en motorväg in för NSA och Co... och välkänt sen några år tillbaka.
En av många länkar i ämnet.. vill du läsa mer använd google.
http://techrights.org/2014/11/04/cryptome-reveals-that-micros...

Det är en viss skillnad på att ge möjlighet att spionera på trafik till och från dator och ge access till hårdvara som är krypterad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Varför inte? Det har de ju gjort i åratal..? Eller tror du alla vill bli övervakade och spionerade på? Säger NSA 1, så hoppar MS på 2...

Källa på det?

Citat:

Grejen är väl mest att ska de spionera, så får de spionera på sin egen befolkning och inte på varenda kotte i världen som har Windows.

När det gäller Bitlocker så är det ju en motorväg in för NSA och Co... och välkänt sen några år tillbaka.
En av många länkar i ämnet.. vill du läsa mer använd google.
http://techrights.org/2014/11/04/cryptome-reveals-that-micros...

Det är en viss skillnad på att ge möjlighet att spionera på trafik till och från dator och ge access till hårdvara som är krypterad.

Läser du ens länkarna du ger som källor? För länken handlar om OneDrive inte BitLocker (din "artikels" källor alltså). Använder man Device Encryption, vilket sker med automatik på vissa enheter, så sparas visserligen nyckeln på OneDrive, vilket förstås skulle kunna ge NSA åtkomst den vägen, men det är för att användaren sannolikt inte är medveten om att enheten är krypterad och således kan man inte kräva att den håller reda på sitt lösenord eller sin nyckel på så vis som någon som själv krypterar. Alltså valde de att istället själva ta hand om nyckeln genom att lägga den på användarens OneDrive. Då kan användaren glömma sitt lösenord hur mycket han vill men så länge han kan komma åt sitt konto så kan han komma åt sina filer. Detta gäller heller inte om man ansluter till en domän som har en server som kan hantera nycklar, då sparas den där istället och tas bort från OneDrive.

Device Encryption fungerar också bara på enheter med TPM2 och Connected Standby, vilket bland annat innebär att det bara gäller enheter med fastlött RAM, så surfplattor, telefoner och liknande. Alltså har det inget att göra med vanliga BitLocker.

Permalänk
Medlem

Hur får man bort det där kontot som skapats efter nya Update?

Har så jag loggar in automatiskt på mitt hotmail konto vid start. Men det fungerar ej nu då den alltid vill starta via det lokala kontot som jag ej får bort eller ser inne på konton o.s.v

Permalänk
Medlem

Verkar som en av de senaste patcharna till Winows 10 stör Power Shell:

http://www.infoworld.com/article/3111928/microsoft-windows/wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar som en av de senaste patcharna till Winows 10 stör Power Shell:

http://www.infoworld.com/article/3111928/microsoft-windows/wi...

Aven kompabilitet med Amazon Kindles verkar ha blivit ett problem, hade jag varit utsatt skulle jag tyckt annorlunda men nar jag ser pa fran ett sakert avstand ar det bara skrattretande:
https://www.theguardian.com/technology/2016/aug/25/windows-10...

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Uppdaterade här om dagen till windows 10 anniversary update gjorde som jag brukar en återställningspunkt innan update.

Nu har det gått ett par dagar och känner mig inte nöjd med updaten, går in och ska återställa ser då att min backup då är borta och även den tjänsten är inaktiverad från återställnings verktyget i kontrollpanelen.

Undrar då om det är någon mer som har råka ut för detta?

TS frågade från start vad tycker du om Win 10. Nu skall jag säga vad jag tycker. Kört 10 sen 2014 ibland har det fungerat bra ibland inte, inget konstigt med det det var ju under en prövotid. Ibland fick jag backa till tidigare uppdatering för att få allt att fungera och ibland så flöt allt bra. Såg i en annan tråd en person som klagade på win 10 och fick massor med skit överöst på sig att det var fel på honom och hans dator!! Trist med sådana påhopp här på forumet. Men åter till anniversary.. flera olika saker slutade fungera...Skall försöka sammanfatta lite.Efter anniversary så är det bara så att för mig slutade usb 3 fungera,flera spel ink Dragon Age slutade fungera, får svarta frysningar med jämna mellanrum,Nvidia Experience slutar fungera, sen att plötsligt ändra 30 dagars möjligheten att backa till 10 dagar är riktigt uselt. Har nu kört igång en ny maskin med win 7 för att kunna spela..och vad händer då? Jo en ruta från Microsoft dyker upp" Ursäkta vi stör men du använder en föråldrad upplaga av Windows som inte är säker. Är det ett erkännande från Microsoft att Win 7 är ett misstag? Jag har inget emot Win 10 i grund och botten men det är för mycket strul och konstigheter. Hoppas verkligen Win 10 kan bättra sig för det är bra när det fungerar.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@mrqaffe
Räknar jag rätt så installerade jag de de en vecka sedan, alltså borde jag kunna backa men som sagt så var de både backupen borta och inställningen inaktiverad.

Ingen större fara vilket jag kan leva med, blev bara förvånad att de var borta.

Fast var du verkligen på rätt ställe? det är inte återställningspunkter via kontrollpanelen du ska eller kan använda för att återgå till tidigare version.
Utan Alla inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning

Om du skapar en återställningspunkt och sen uppdaterar till en NY version av Windows 10 så kan inte återställningspunkten användas, iallafall inte innan du först återställt till tidigare version av Windows.

Systemåterställningspunkter kan dock användas vid normala WU uppdates.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Fast var du verkligen på rätt ställe? det är inte återställningspunkter via kontrollpanelen du ska eller kan använda för att återgå till tidigare version.
Utan Alla inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning

Om du skapar en återställningspunkt och sen uppdaterar till en NY version av Windows 10 så kan inte återställningspunkten användas, iallafall inte innan du först återställt till tidigare version av Windows.

Systemåterställningspunkter kan dock användas vid normala WU uppdates.

Vad säger du om resten då? Dom övriga felen som uppkommit. En vanlig användare skall väl inte tvingas till att söka på det viset som du säger?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd

@ggustavsson: Ja dessutom exakt den vägen du beskriver...och vad står det där? 10 dagar sen finito.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson
Jaha det förklarar saken varför jag inte kan backa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

@ggustavsson
Jaha det förklarar saken varför jag inte kan backa.

Det går att backa..men väldigt jobbigt.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Digital fyndjägare

Inte så bra som innan. Windows 7 funkar fortfarande bäst för de spel jag spelar. Den dagen jag byter OS i min speldator blir då det verkligen finns behov av att spela Direct X 12 spel. Tillbaka till Windows 10, än så länge så har Windows 10 fungerat bra för att arbeta på, skriva brev/mejl och surfa, med mera men inget annat, tyvärr. Hoppas det blir bättre med tiden innan det är dags för deras nya OS (Win11), annars får det vara för min del, kommer dock fortsätta använda Windows 10 för arbete och på jobbet.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

Inte så bra som innan. Windows 7 funkar fortfarande bäst för de spel jag spelar. Den dagen jag byter OS i min speldator blir då det verkligen finns behov av att spela Direct X 12 spel. Tillbaka till Windows 10, än så länge så har Windows 10 fungerat bra för att arbeta på, skriva brev/mejl och surfa, med mera men inget annat tyvärr. Hoppas det blir bättre med tiden innan det är dags för deras nya OS (Win11), annars får det vara för min del, kommer dock fortsätta använda Windows 10 för arbete och i jobbet.

Vad jag vet så blir det inget Win 11. 10 is The finish.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Vad jag vet så blir det inget Win 11. 10 is The finish.

Ja precis. Så är det sagt iaf.
Hela operativsystemet vi har nu kommer bytas ut med tiden. Inget nytt nummer på operativsystemet, bara uppdateringar.
Så är planen. Men vem vet? En dag kanske pyttemjuks pr avdelning får för sig att dom tjänar på ett win 11 eller vad det nu blir.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Det går att backa..men väldigt jobbigt.

Utveckla gärna, menar du blåsa rent systemet och installera om allt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Kör orginalskivan från start

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Vad säger du om resten då? Dom övriga felen som uppkommit. En vanlig användare skall väl inte tvingas till att söka på det viset som du säger?

USB 3 slutar fungera, ja det kan bli så om Windows 10 out of the box inte stödjer USB kontrollern, vilket kan hända om hårdvaran är halvgammal, de lite äldre moderkorten använde då en tredje parts kontroller för just USB 3 portarna.

Och sant att drivrutinerna för grafikkortet ibland också behöver återinstalleras efter uppdatering till en helt ny Windows 10.

Hårdvara som Windows 10 känner igen brukar dock inte i övrigt drabbas alls vid stora uppdateringar av tian..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Köpte en Windows 7 oem till en dator för länge sedan uppgradera den till Windows 10 pro.
Datorn sålde jag för länge sedan utan diskar så inget Windows installerat..

Fick tag på en laptop igår utan OS alls..Tänkte jag drar ner Windows 10 pro och installerar..Går det inte att aktivera tänkte jag köra utan aktivering..

Installerade Windows 10 loggade in med mitt Windows konto och smack den aktiverades genom en digital nyckel som fanns på mitt konto..Inte ett ljud om att det var OEM.
Smidigt alltså

Alltså vad jag förstår så har dom helt enkelt tagit bort OEM utan man kan installera Win 10 på vilken dator som helst så länge det inte körs samma nyckel på 2 samtidigt..

Eller?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Inte så bra som innan. Windows 7 funkar fortfarande bäst för de spel jag spelar. Den dagen jag byter OS i min speldator blir då det verkligen finns behov av att spela Direct X 12 spel. Tillbaka till Windows 10, än så länge så har Windows 10 fungerat bra för att arbeta på, skriva brev/mejl och surfa, med mera men inget annat, tyvärr. Hoppas det blir bättre med tiden innan det är dags för deras nya OS (Win11), annars får det vara för min del, kommer dock fortsätta använda Windows 10 för arbete och på jobbet.

Tvärtom för mig spelen startar fortare flyter bättre mer stabilare fps och ping

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag får säga att jag är väldigt nöjd med Windows 10. Jag tycker det flyter
på väldigt stabilt. Finns små design-frågetecken om t.ex. varför kontrollpanelen/inställningar
är delat på m.m.

Nåväl!

Tänkte be om hjälp. Finns det någon quickfix/regedit-fix som gör att jag
får alla behörigheter för alla mappar samt att UAC försvinner?

Har jag t.ex. inte bekräftat en mapp genom ett dubbelklick/fortsätt så kan
inte Plex läsa media ur mappen etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aalleexx:

Hej!

Jag får säga att jag är väldigt nöjd med Windows 10. Jag tycker det flyter
på väldigt stabilt. Finns små design-frågetecken om t.ex. varför kontrollpanelen/inställningar
är delat på m.m.

Nåväl!

Tänkte be om hjälp. Finns det någon quickfix/regedit-fix som gör att jag
får alla behörigheter för alla mappar samt att UAC försvinner?

Har jag t.ex. inte bekräftat en mapp genom ett dubbelklick/fortsätt så kan
inte Plex läsa media ur mappen etc.

Det här kanske är nått för dig i så fall.
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

TS frågade från start vad tycker du om Win 10. Nu skall jag säga vad jag tycker. Kört 10 sen 2014 ibland har det fungerat bra ibland inte, inget konstigt med det det var ju under en prövotid. Ibland fick jag backa till tidigare uppdatering för att få allt att fungera och ibland så flöt allt bra. Såg i en annan tråd en person som klagade på win 10 och fick massor med skit överöst på sig att det var fel på honom och hans dator!! Trist med sådana påhopp här på forumet. Men åter till anniversary.. flera olika saker slutade fungera...Skall försöka sammanfatta lite.Efter anniversary så är det bara så att för mig slutade usb 3 fungera,flera spel ink Dragon Age slutade fungera, får svarta frysningar med jämna mellanrum,Nvidia Experience slutar fungera, sen att plötsligt ändra 30 dagars möjligheten att backa till 10 dagar är riktigt uselt. Har nu kört igång en ny maskin med win 7 för att kunna spela..och vad händer då? Jo en ruta från Microsoft dyker upp" Ursäkta vi stör men du använder en föråldrad upplaga av Windows som inte är säker. Är det ett erkännande från Microsoft att Win 7 är ett misstag? Jag har inget emot Win 10 i grund och botten men det är för mycket strul och konstigheter. Hoppas verkligen Win 10 kan bättra sig för det är bra när det fungerar.

Kör win 7 och inte fått något meddelande om att os:et är föråldrat (inte än i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Vad jag vet så blir det inget Win 11. 10 is The finish.

Det säger de nu....vänta bara några år så skall du se att det kommer ny version med nytt nummer/namn - be sure!

Skrivet av SCORPIUS:

...En dag kanske pyttemjuks pr avdelning får för sig att dom tjänar på ett win 11 eller vad det nu blir.

^^^^^^

Detta kommer att ske när PR avdelningen får nytt folk/chef och de/han vill sätta sin prägel. Sen kommer folk börja tycka W10 är "gammalt och fult" och vill nu ha ett fräschare GUI med färgikoner/Aero stuk igen...

Det nya Windows ??? ger MS fulla rättigheter att styra ditt hem automations system och kan låsa din ytterdörr om de upptäcker att du har installerat ett program som de inte gillar. Eller släcka alla lampor kl 22.00 bara för att de tycker det är bra för dig - man skall sova på natten! Ovanpå det så tvångsmatar de dig regelbundet med gröt, det spelar ingen roll hur mycket du spottar ut det för ner skall det! När de ändå håller på så flyttar de runt på allt du har i kylskåpet och sätter upp klistermärke med reklam runt om i huset.

Vissa kommer tycka detta är helt OK för man kan ju inte bromsa utvecklingen och det är inget att oroa sig för - gör man det så sitter man med dubbla foliehattar och är en dj....a bakåtsträvare. Have fun

PS: W7U SP1 FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

"Samarbeta" med NSA måste alla göra enligt lag, MS, Apple, Goggle, Linux, Android, Fascebook, Twitter, Instagram alla. Att då endast hoppa på MS om detta är väl ändå lite magstark?

De nollställer inga inställningar i Win10 uppdateringarna. Inte ens i den stora AU-uppdateringen som kom nyligen. Du verkar ha hängt upp dig på en händelse som skedde hösten 2015.

Däremot att de tar bort vissa ouppdaterade och inkompatibla program om man uppdaterar från Win7 till Win10 är ju en självklarhet om man vill ha ett stabilt system. Har man ett uppdaterat system innan man uppdaterar inträffar inte detta.

Hur många bilder? Är det integritetskränkande? Skulle tro att det handlar om statistik om hur användare i gemen använder sina system.

Senast jag kollade så är inte Linux något företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

"Samarbeta" med NSA måste alla göra enligt lag, MS, Apple, Goggle, Linux, Android, Fascebook, Twitter, Instagram alla. Att då endast hoppa på MS om detta är väl ändå lite magstark?

De nollställer inga inställningar i Win10 uppdateringarna. Inte ens i den stora AU-uppdateringen som kom nyligen. Du verkar ha hängt upp dig på en händelse som skedde hösten 2015.

Däremot att de tar bort vissa ouppdaterade och inkompatibla program om man uppdaterar från Win7 till Win10 är ju en självklarhet om man vill ha ett stabilt system. Har man ett uppdaterat system innan man uppdaterar inträffar inte detta.

Hur många bilder? Är det integritetskränkande? Skulle tro att det handlar om statistik om hur användare i gemen använder sina system.

Ja det är ytterst integritetskränkande! Lika lite som en Fotoalbums tillverkare har med hur många foton jag har i deras fotoalbum, en hårddisktillverkaren har inte något med hur många bilder jag har på en hårddisk tillverkad av dom.
En 3:e part som OS tillverkaren har absolut inget med mina foton att göra.

Fast gratulerar till insikten, bara före sommaren var man en galning med foliehatt om man påstod att Microsoft spionerade på privat data med Win10 OS (senare också Win8.x och 7 med speciella uppdateringar från Microsoft).

Lustigt att företaget Microsoft måste ha kunskap om privata data nu, för på deras storhetstid med WinXP och Win7 som flaggskepp, behövde de inte det.

Winphone, Win10M och diverse Microsoft hårdvara som Xbox och Surface måste Microsoft bästa spion plattformar.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.