Dark Souls III - Officiella tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, 2an var ju mitt första Dark Souls-spel, då jag bara spelat 1an i typ 30 minuter för att jag hört folk sagt att det var svårt, och jag tyckte att det inte alls var den typen av "svårighet" jag var ute efter, och jag sen i 2an bestämt mig för att bara tvinga mig till att gilla gameplayet och deras "hard but fair but in truth really more punishing and unfair", så jag hade ju inte så mycket att jämföra med då, men i efterhand så märkte jag ju att båda DK1 och DK3 nu har mycket bättre värld.

Å andra sidan hade ju 2an bättre ordning på att alla fiender inte skulle kunna slå rakt igenom väggar, eller att poise fungerade på ett vettigt sätt, vilket inte 3an har, så allt är ju inte bättre.

Tvåan blev en bra introduktion till serien, något som ettan inte kunde erbjuda i och med uppenbara orsaker. Pvpn var grym i tvåan som sagt och de gjorde en del bra. Så som poise fungerar i trean verkar ju vara en feature trots allt (håller mig inte så påläst än pga spoilerrisken) och det känns lite tråkigt.

Skrivet av Mocka:

Själv är jag ingen DS veteran utan DS3 är mitt första. Antar att du som kört 2an har en viss vana vid att "hantera" spelet?
Varvade spelet igår och måste säga att bossarna har väldigt olika svårighetsgrad, mötte tex några lätta i andra hälften av spelet. Sista var dock så knivig att jag fick be om hjälp (precis på samma sätt som med Watchers som var lite för mycket för mig och fick köra summon). Beroende på hur du gör dina quests kommer vissa NPCer hjälpa en under bossfighter också vilket kan vara lite oväntat och gör fighterna otroligt mycket lättare.

Jag hamnar väl under kategorin som Veteran då jag lagt ner nästan 500 timmar på Dark Souls 1, drygt halva på tvåan (mest Pvp). Eller så är jag fortfarande en try-hard ha-ha! Linjen är hårfin! DS1 är verkligen en prövning. Har man tagit sig igenom det spelet så har man programmerat om tänket i hjärnan på vad för moment ett spel kan erbjuda, samt muskelminnet vid bossfighter b.la. Du blir härdad på ett sätt (i alla fall jag) och jag tror att man bär med sig det till senare spel och liknande typer av spel. Dock så hade jag enorma problem med Bloodborne, fungerade inte alls för mig, men det kanske har att göra med hur ruttet det är att spela med 15-20 fps på konsol.

Jag får in kanske max 2-timmars spelsessioner här och där. Fortskrider sakta men säkert. Tar det lugnt utan att försöka vara för mycket try-hard Hittills går det väldigt lätt.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det som störde mig var att hans stomp var svår att akta sig för då inte bara hans tass utan även dammet från tassen skadade en (nån AOE?). Men visst gjorde han inte mycket skada i det skedet. Jag lurade honom till vänster där de första "hals-männen" dyker upp då han nästan fastnar i en flame breath animation och slog på honom.

Är det en viss NPC som köper Storm Ruler? För kärringen i Shrine vill iaf inte ha den, syns inte i säljfönstret, har dock inte kollat de andra. "Ruler" för mig är en linjal Ful sådan isf

Jo, drakarna har precis samma sak, ett stamp som ger ett rökmoln efter sig, som också skadar, vilket gör att attacken inte går att undvika om man är inom dess range, för precis innan stampet blir man även skadad av foten, precis vid stampet så måste man ducka, och då blir man träffad av röken efteråt som också skadar.

Helt klart bäst designade fighten i spelet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Dock så hade jag enorma problem med Bloodborne, fungerade inte alls för mig, men det kanske har att göra med hur ruttet där är att spela med 15-20 fps på konsol.

Jo, det där är just varför jag aldrig spelat klart Dark Souls 1, jag klarar inte att det är låst på 30 FPS, med stuttering dessutom. Visst man kan låsa upp det till 60, men då går ju spelet i 1.5x speed, vilket inte heller känns som en vettig lösning.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, drakarna har precis samma sak, ett stamp som ger ett rökmoln efter sig, som också skadar, vilket gör att attacken inte går att undvika om man är inom dess range, för precis innan stampet blir man även skadad av foten, precis vid stampet så måste man ducka, och då blir man träffad av röken efteråt som också skadar.

https://www.youtube.com/watch?v=dZgcZSB2pb8&feature=youtu.be

Helt klart bäst designade fighten i spelet.

Drakarna generellt sett i spelen är sällan menade att ta sig an mano a mano, Dragonslayer pilar och den stora bågen är oftast mycket mer effektivt och vid alla drakar typ finns det sniper spots.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Drakarna generellt sett i spelen är sällan menade att ta sig an mano a mano, Dragonslayer pilar och den stora bågen är oftast mycket mer effektivt och vid alla drakar typ finns det sniper spots.

Fast det känns väl lite konstigt att ha en fiende det bara är tänkt att man ska möta på ett sätt; genom att stå och snipa den? Jag tycker mer det känns som att Drakarna i spelet är det tänkt att man ska springa ifrån, vilket ytterligare förtydligas med att de bygger en bossfight runt det konceptet. Sen tycker jag knappast att stå med en pilbåge tills den är död är en mer spännande och rolig fight än den jag hade, även om det nog inte är lika smärtsamt.

Det är klart att drakarna ska vara hotfulla och av den anledningen ska man inte VILJA gå nära, därför att det är svårt, och inte därför att det är det mest tålamodsprövande och glitchiga. Största hotet draken utgör är ju att när den vänder sig så glider fötter och svans plötsligt runt och drar med sig en, så att man på en sekund kan vara utanför stupet medan drakens svans täcker hela kameran.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, drakarna har precis samma sak, ett stamp som ger ett rökmoln efter sig, som också skadar, vilket gör att attacken inte går att undvika om man är inom dess range, för precis innan stampet blir man även skadad av foten, precis vid stampet så måste man ducka, och då blir man träffad av röken efteråt som också skadar.

https://www.youtube.com/watch?v=dZgcZSB2pb8&feature=youtu.be

Helt klart bäst designade fighten i spelet.

Haha jäklar vilken fet reward man fick Kanske borde slaktat den trots allt men feg som jag var så löpte jag som ett litet murmeldjur.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Haha jäklar vilken fet reward man fick Kanske borde slaktat den trots allt men feg som jag var så löpte jag som ett litet murmeldjur.

Jo, har man ett bättre vapen än mitt (var extremt svårt att träffa hals/svans med spjutet) så kan det nog vara värt att ta fighten, även om den är trist

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, har man ett bättre vapen än mitt (var extremt svårt att träffa hals/svans med spjutet) så kan det nog vara värt att ta fighten, även om den är trist

Ptjao, inte direkt Zweihanders overhead swing isf men då är man låst i animation en stund, kan vara farligt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ge inte upp. Jag stångade mig blodig mot första bossen och var grymt nära att bara lägga ner. Dödade dock till slut den jäkeln och har efter det inte stött på några större problem. Spelet blir faktiskt sjukt roligt efter att du klarat honom och det känns inte alls lika frustrerande.

OK. Nu har jag spelar DS3 i minst 50 timmar och kan inte säga annat än att det är kul som fan. Det var länge sen jag gick in så hårt i ett spel som jag gjort nu. Sjukt hög tröskel i början men fan va skoj det är!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom precis till Abyss Watchers och klarade fas 1 på 3:e försöket och tänkte att "Det här var ju inte alls så svårt som alla säger..."

... sen kom fas 2 och jag dog 10-15 gånger till...

Abyss Watcher lore spekulationer och spoilers från fighten:

Det känns som att dödandet av de två första snubbarna inte gynnade någon egentligen. Det såg mest ut som att de bara försökte döda den rödögda snubben, som måste ha blivit övertagen av "The Abyss", och som försiktighetsåtgärd så försöker de döda mig också så att de inte ska behöva slåss mot flera fiender samtidigt.

När de väl dör så verkar det som att den röda snubben absorberar deras "energi", vilket jag antar är för att de på något sätt är länkade med varandra då alla tillsammans klassas som en Lord of Cinder.

Dold text

Har aldrig spelat ett spel som fått mig att spekulera så mycket kring en bossfight!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

OK. Nu har jag spelar DS3 i minst 50 timmar och kan inte säga annat än att det är kul som fan. Det var länge sen jag gick in så hårt i ett spel som jag gjort nu. Sjukt hög tröskel i början men fan va skoj det är!

Jag är nästan klar med NG (är vid Peak), klockat 85h och tycker det är grymt skoj. Lär dock avinstallera det när jag klarat NG, det blir ett annat spel då (rätt mycket lättare, oneshottat nästan alla bossar, vissa med NPCer) plus att ens gubbe inte blir speciellt mycket bättre när man når soft caps (varför finns de där ens?). Hursomhelst är detta årets bästa spel för mig iaf, vilket äventyr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag är nästan klar med NG (är vid Peak), klockat 85h och tycker det är grymt skoj. Lär dock avinstallera det när jag klarat NG, det blir ett annat spel då (rätt mycket lättare, oneshottat nästan alla bossar, vissa med NPCer) plus att ens gubbe inte blir speciellt mycket bättre när man når soft caps (varför finns de där ens?). Hursomhelst är detta årets bästa spel för mig iaf, vilket äventyr.

Vad är NG? Jag förstår inte vad du pratar om. Sluta använda facktermer!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Vad är NG? Jag förstår inte vad du pratar om. Sluta använda facktermer!

NG=Newgame, dvs genomgang ett av spelet. Naer man klarat spelet kan man fortsatta med Newgame+ sen kommer NG++ osv.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Vad är NG? Jag förstår inte vad du pratar om. Sluta använda facktermer!

Du behöver inte bli så upprörd.

Som personen ovan sa betyder NG = New Game vilket är en generell term (inte bara för detta spelet) gällande ny genomspelning (om spelet stödjer det). Dark Souls 3 föredrar dock att kalla det Journey 1 och sen Journey 2 om du kör igenom det en gång till osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du behöver inte bli så upprörd.

Som personen ovan sa betyder NG = New Game vilket är en generell term (inte bara för detta spelet) gällande ny genomspelning (om spelet stödjer det). Dark Souls 3 föredrar dock att kalla det Journey 1 och sen Journey 2 om du kör igenom det en gång till osv.

Jag var inte det minsta upprörd. Ursäkta om jag lät så

Jag kommer inte spela om spelet igen. Det är på tok för frustrerande för mig. Fast nu skrev du i och för sig att det blir mycket enklare andra gången? Möjligt att jag kanske prövar ändå.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Jag var inte det minsta upprörd. Ursäkta om jag lät så

Jag kommer inte spela om spelet igen. Det är på tok för frustrerande för mig. Fast nu skrev du i och för sig att det blir mycket enklare andra gången? Möjligt att jag kanske prövar ändå.

Okej, ingen fara

Tro mig, jag förstår precis vad du går igenom för jag kände exakt likadant. Men när man tillsist klarade sista bossen (samt den i Archdragon Peak som är den svåraste i hela spelet) så kändes det otroligt skönt. Jag hade läst att NG var lättare och ville bara testa för skojs skull och när jag klarade första bossen på första försöket kände jag att okej, detta är bra mycket lättare. Nu var det mest roligt att köra igenom allt snabbt (en tredjedel av tiden) då man känner sig lite övermäktig så att säga vilket är ett litet "slag i ansiktet på spelet" vilket är en skön känsla Sen rekommenderar jag att göra lite quests på din andra genomspelning så du har summons på alla bossar, kan vara gött att ha med en NPC vilket gör livet lättare på störande bossar som Abyss Watchers eller Prince, visst det kan ses som fuskigt men man har ju klarat av det en gång redan eller hur

Enda tråkiga är att man når softcap på ens karaktärs attribut (STR, DEX osv) pga att man når en hög SL (Soul Level). 40 poäng i en kategori är ju soft cap dvs poäng utöver detta bidrar lite eller inte alls. Undantaget verkar vara HP och kanske FP. Mao får man sprida ut sina poäng rätt mycket men tycker man klarar sig bra på det.

Jag är SL 162 just nu och kör STR/DEX (56/40 poäng) samt 40 poäng i Endurance, Vigor och HP.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är en super super noob på dark souls, men har nu spelat några timmar, och har level 110 på min karaktär, detta enbart mest på grund av att jag skaffar mig många souls genom att hjälpa folk att döda The Dancer of the Boreal Valley, 45,000 souls för varje gång ungefär :P. Men hur gör man för att få starkare vapen, så vapen gör mer skada? Bossarna jag håller på med nu skulle ta 2h att döda med mina klena svärd, är det reinforce weapons och infusion som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, ingen fara

Tro mig, jag förstår precis vad du går igenom för jag kände exakt likadant. Men när man tillsist klarade sista bossen (samt den i Archdragon Peak som är den svåraste i hela spelet) så kändes det otroligt skönt. Jag hade läst att NG var lättare och ville bara testa för skojs skull och när jag klarade första bossen på första försöket kände jag att okej, detta är bra mycket lättare. Nu var det mest roligt att köra igenom allt snabbt (en tredjedel av tiden) då man känner sig lite övermäktig så att säga vilket är ett litet "slag i ansiktet på spelet" vilket är en skön känsla Sen rekommenderar jag att göra lite quests på din andra genomspelning så du har summons på alla bossar, kan vara gött att ha med en NPC vilket gör livet lättare på störande bossar som Abyss Watchers eller Prince, visst det kan ses som fuskigt men man har ju klarat av det en gång redan eller hur

Enda tråkiga är att man når softcap på ens karaktärs attribut (STR, DEX osv) pga att man når en hög SL (Soul Level). 40 poäng i en kategori är ju soft cap dvs poäng utöver detta bidrar lite eller inte alls. Undantaget verkar vara HP och kanske FP. Mao får man sprida ut sina poäng rätt mycket men tycker man klarar sig bra på det.

Jag är SL 162 just nu och kör STR/DEX (56/40 poäng) samt 40 poäng i Endurance, Vigor och HP.

Ah, tack för svar. Kanske blir en andra genomgång när jag är klar med spelet då. Jag har runt 25 på STR, DEX, och END. Runt 20 på VIG tror jag. Har kört hela spelet med ett straight sword, sköld och rustning. Funderar på att försöka variera mig lite. Har knappt prövat med två vapen alls. Ger det något extra? Tycker inte man är speciellt mycket snabbare än med ett och ibland är det bra att ha sköld som skydd eftersom jag tycker det ofta är svårt att hinna rulla undan.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Ah, tack för svar. Kanske blir en andra genomgång när jag är klar med spelet då. Jag har runt 25 på STR, DEX, och END. Runt 20 på VIG tror jag. Har kört hela spelet med ett straight sword, sköld och rustning. Funderar på att försöka variera mig lite. Har knappt prövat med två vapen alls. Ger det något extra? Tycker inte man är speciellt mycket snabbare än med ett och ibland är det bra att ha sköld som skydd eftersom jag tycker det ofta är svårt att hinna rulla undan.

Det är det vanligaste att man kör så som du kör men tycker personligen att det är roligare att variera lite. Vapen gör ju mest skillnad och det finns en uppsjö av olika kategorier. Det kan nog vara skoj att köra med två vapen (aldrig testat) men tycker personligen det känns lite skönare att ha en sköld då man får lite stats av den. Det som jag gjorde var att skaffa Zweihander rätt tidigt och började uppgradera den, långsamt vapen men väldigt kraftfullt. Finns magiska vapen som Irithylls Straight Sword som är bättre än ditt vanliga Longsword om du vill ha det. Vidare kan du köpa speciella vapen för de boss souls som droppar av varje boss av en gubbe som sitter på en av tronarna. Rustningar tycker jag personligen är mestadels kosmetiska. Visst, det är rätt stora variationer i stats men de bästa väger å andra sidan enormt mycket. Jag kör på medeltunga som ser fräsiga ut istället

Gällande rulla undan så måste du hålla dig under 70% equip load annars får du en så kallad "fat roll" (man rullar långsamt). Notera att allt du har på dig (inklusive vapen 1,2,3) bidrar till din Equip Load.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är det vanligaste att man kör så som du kör men tycker personligen att det är roligare att variera lite. Vapen gör ju mest skillnad och det finns en uppsjö av olika kategorier. Det kan nog vara skoj att köra med två vapen (aldrig testat) men tycker personligen det känns lite skönare att ha en sköld då man får lite stats av den. Det som jag gjorde var att skaffa Zweihander rätt tidigt och började uppgradera den, långsamt vapen men väldigt kraftfullt. Finns magiska vapen som Irithylls Straight Sword som är bättre än ditt vanliga Longsword om du vill ha det. Vidare kan du köpa speciella vapen för de boss souls som droppar av varje boss av en gubbe som sitter på en av tronarna. Rustningar tycker jag personligen är mestadels kosmetiska. Visst, det är rätt stora variationer i stats men de bästa väger å andra sidan enormt mycket. Jag kör på medeltunga som ser fräsiga ut istället

Gällande rulla undan så måste du hålla dig under 70% equip load annars får du en så kallad "fat roll" (man rullar långsamt). Notera att allt du har på dig (inklusive vapen 1,2,3) bidrar till din Equip Load.

Jo, jag har hört att man inte ska ligga över 70%. Det har jag dock gjort konstant hela spelet Har kört tjockisrustningen man får från han som ser ut som en Michilingubbe. Bra stats men tung som tusan.

Kanske borde försöka hitta något som inte är så tungt. Det är ofta jag ramlar av en träff och får upprepade slag. Även för enkla fiender kan jag typ förlora 70% hälsa på det.

Hmm. Så man ska handla vapen för boss souls? Jag har käkat upp dem för att få souls så jag kan gå upp i lvl istället. Var det ett misstag? Förutom några brandbomber har jag egentligen inte köpt något alls hos tanten vid Fire Shrine.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Är en super super noob på dark souls, men har nu spelat några timmar, och har level 110 på min karaktär, detta enbart mest på grund av att jag skaffar mig många souls genom att hjälpa folk att döda The Dancer of the Boreal Valley, 45,000 souls för varje gång ungefär :P. Men hur gör man för att få starkare vapen, så vapen gör mer skada? Bossarna jag håller på med nu skulle ta 2h att döda med mina klena svärd, är det reinforce weapons och infusion som gäller?

Ja precis, reinforce och infuse. Skalningen samt basvärden blir högre.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Hmm. Så man ska handla vapen för boss souls? Jag har käkat upp dem för att få souls så jag kan gå upp i lvl istället. Var det ett misstag? Förutom några brandbomber har jag egentligen inte köpt något alls hos tanten vid Fire Shrine.

Det är inte kris eller avgörande för spelupplevelsen, men ofta får du rätt unika vapen/items för speciella själar som du kan ha kul med. Men som du säger, man kan ju boosta sitt levlande istället om det är det man vill.

Skrivet av nils45:

Är en super super noob på dark souls, men har nu spelat några timmar, och har level 110 på min karaktär, detta enbart mest på grund av att jag skaffar mig många souls genom att hjälpa folk att döda The Dancer of the Boreal Valley, 45,000 souls för varje gång ungefär :P. Men hur gör man för att få starkare vapen, så vapen gör mer skada? Bossarna jag håller på med nu skulle ta 2h att döda med mina klena svärd, är det reinforce weapons och infusion som gäller?

Du är super noob, har spelat några timmar, men är level 110 och grindar Dancer? Själv är detta mitt andra spel i serien och jag är level 55 efter ca 30 timmar Iofs kanske det har att göra med att jag försöker klara allt på egen hand en första gång. Summonar du kompisar till nya områden? Inget ont i att inte spela så.

Precis, gör massa reinforce och infuse. Tänk på att inte alla vapen "scalar" sin skada. Om ett vapen "scalar" med STR/DEX så betyder det att det blir starkare i endgame då du sannolikt har högre stats (och det bör du ha på SL 110). Infusioner som inte scalar är mer effektiva i början då du får en hög base dmg.

Visa signatur

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryu_hanzon:

Det är inte kris eller avgörande för spelupplevelsen, men ofta får du rätt unika vapen/items för speciella själar som du kan ha kul med. Men som du säger, man kan ju boosta sitt levlande istället om det är det man vill.

Du är super noob, har spelat några timmar, men är level 110 och grindar Dancer? Själv är detta mitt andra spel i serien och jag är level 55 efter ca 30 timmar Iofs kanske det har att göra med att jag försöker klara allt på egen hand en första gång. Summonar du kompisar till nya områden? Inget ont i att inte spela så.

Precis, gör massa reinforce och infuse. Tänk på att inte alla vapen "scalar" sin skada. Om ett vapen "scalar" med STR/DEX så betyder det att det blir starkare i endgame då du sannolikt har högre stats (och det bör du ha på SL 110). Infusioner som inte scalar är mer effektiva i början då du får en hög base dmg.

Ok, tack för responsen :D. Nej jag har klarat allt själv hittills, vilket jag vill och tycker att alla ska göra självklart. Jag blev bara så glad när jag klarade av The Dancer of the Boreal Valley att jag ville bli bäst på att döda henne hehe, som hämnd, så jag hjälper andra som phantom, det är dom som summonar. När jag la märke till att man fick ca. 45,000 souls för att döda bossen så tänkte jag, äh, jag kan väl göra detta ett par gånger

Permalänk
Skrivet av nils45:

När jag la märke till att man fick ca. 45,000 souls för att döda bossen så tänkte jag, äh, jag kan väl göra detta ett par gånger

Så passande att jag precis klarade henne i tisdags... tror jag vet vad jag gör ikväll, om jag inte invaderar folk

Denna och en annan bosstrid har gett mig mest tillfredsställelse hittills. Nu börjar det bli en jäkla utmaning med jag gillar Dark Sword och kör den plus olika sköldar.

Visa signatur

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Är en super super noob på dark souls, men har nu spelat några timmar, och har level 110 på min karaktär, detta enbart mest på grund av att jag skaffar mig många souls genom att hjälpa folk att döda The Dancer of the Boreal Valley, 45,000 souls för varje gång ungefär :P. Men hur gör man för att få starkare vapen, så vapen gör mer skada? Bossarna jag håller på med nu skulle ta 2h att döda med mina klena svärd, är det reinforce weapons och infusion som gäller?

Några timmar? Om vi antar att du var level 65 när du kom till dancer första gången, vilket är normalt om du inte tog genvägen i början, så måste du besegrat dancer 48 ggr för att få nog souls att gå från level 65 till 110.

Permalänk

Vad krävs det för grafikkort för att snickra upp det här spelet i några högre inställningar @ 1080/60 fps ? Räcker ett 980?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Några timmar? Om vi antar att du var level 65 när du kom till dancer första gången, vilket är normalt om du inte tog genvägen i början, så måste du besegrat dancer 48 ggr för att få nog souls att gå från level 65 till 110.

Det kan nog stämma. Vet inte något om genvägen, men jag har 65st Sunlight medaljer (Victory in coop), de flesta är ifrån Dancer, kanske 3-4st är från två andra. Jag har fastnat på två bossar just nu, måste ha starkare vapen för att komma vidare, så jag tog en paus och nötte Dancer lite grann. 88 timmar har jag. Ska påpekas att jag bara spelar igenom spelet själv, men spelar coop/hjälper andra med bossar jag redan klarat av själv först.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir inte så värst många timmar per vecka, men kravlar mig sakta men säkert framåt. Dödade precis High Lord Wolnir och min åsikt om han är:

Meh... :/

Dold text
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Vad krävs det för grafikkort för att snickra upp det här spelet i några högre inställningar @ 1080/60 fps ? Räcker ett 980?

Det ska gå bra.

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Vad krävs det för grafikkort för att snickra upp det här spelet i några högre inställningar @ 1080/60 fps ? Räcker ett 980?

Jag lirar på ett GTX 970 med högsta inställningar. Startar i 144fps, vid mer krävande tillfällen går det ner runt 60 fps.

Visa signatur

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)