Fusk till multiplayerspel drar in mångmiljonbelopp

Permalänk
Melding Plague

Fusk till multiplayerspel drar in mångmiljonbelopp

Fuskprogram till populära speltitlar säljs i industriell skala. Enligt spelhuset Bohemia tjänar de ljusskygga skaparna mångmiljonbelopp på den illa sedda verksamheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahah, ja campare är en perfekt beskrivning på en av mina polare.
Nåväl, det straffade sig för honom när man väl fick reda på var han satt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast

Dubbelagenter, så dramatiskt Men skit ska dem ha, multiplayer fuskare är avskum.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Det är inte fusk om man inte blir fasttagen

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Tycker fusk blir ett större problem allt eftersom. Många som fuskar är heller inte så uppenbara som man var förr när instant hs kom så fort man kom inom skottvinkel. Idag kan det röra sig om så enkla grejer som att man spelar med wallhack de gånger man behöver eller aktiverar en aimbot som är svår att upptäcka om den inte är på hela tiden.

I CS:GO framstår dock ett rätt roligt scenario varje gång det kommer en våg av VAC bans. Det är att man direkt avancerar i rank och motstånden känns "lätt".

Det skulle inte förvåna mig om vi i framtiden får någon lösning likt Bank-ID där man identifierar personerna bakom. Om denne fuskar måste man börja gå över till grövre brott som att kapa identiteter och göra sig skyldig till urkundsförfalskning. Nu menar jag inte alla måste göra detta, men att det kanske finns en egen liga eller liknande som kräver det. Det har nått löjliga nivåer enligt mig och det förstör fruktansvärt mycket.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Proffsmobbare

Normalt brukar inte "hemlig agenter" erkänna öppet att man infiltrerar. Kanske inte världens bästa drag.

Permalänk
Avstängd

Vissa spel blir helt förstörda av fusk. Så vill ingen spela dom.

Metoder som används är:

  • API hooking

  • Memory reading och memory writing

  • Proxy

Man kanske skulle kunna motarbeta detta genom ASLR, HMAC och TLS med certificate pinning.

Permalänk
Medlem

Tycker de borde tas hårdare tag mot fuskare. Tex i steam-kopplade spel, borde man kunna bli av med sitt konto, inkl alla spel man har där. Och i andra spel borde man kunna stängas av permanent och bli tvungen att köpa en ny nyckel till spelet föra fortsätta igen. Att bli avstängd i några timmar på en server eller så hjälper inte speciellt mycket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Framförallt är det egentligen meningslöst att utveckla bättre metoder för att hitta fuskarna när de bara kan skaffa ett nytt alias dan därpå och fortsätta som förut.
Det tycks också bli mer och mer ogenerat: har sett många i BF4 som öppet erkänner i chatten att de fuskar: de skiter totalt i att de blir rapporterade till EA.

Enda sättet att få ett slut på det är nog att speltillverkarna börjar kräva legitimering via BankID eller liknande: dvs ditt användarkonto är knutet till din fysiska person. Blir du nånsin påkommen med en aimbot >> bannad från alla multiplayerspel som finns i ett år.

Dvs samma avstängningar som man kör med inom idrotten; E-sporterna skulle få samma regelverk som den vanliga idrotten, och det vore nog bara bra.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Sweclockers kan ju börja med att permabanna de 25% som svarat ja på denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Jag har använt fusk, men det har varit med vänner i ett gammalt spel. Glitchade även mycket i det spelet. Det var fusk och glitchar och mods som gjorde att man fortsatte spela

Skrivet av loffeleguan:

Sweclockers kan ju börja med att permabanna de 25% som svarat ja på denna fråga.

Läs ovan

Permalänk
Snusfri

Tur att man aldrig spelar Multiplayer spel så man slipper sådant här.
Själv kan jag dock fuska ibland i vissa spel, men eftersom det är Singleplayer så förstör det inte för någon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det skulle inte förvåna mig om vi i framtiden får någon lösning likt Bank-ID där man identifierar personerna bakom. Om denne fuskar måste man börja gå över till grövre brott som att kapa identiteter och göra sig skyldig till urkundsförfalskning. Nu menar jag inte alla måste göra detta, men att det kanske finns en egen liga eller liknande som kräver det. Det har nått löjliga nivåer enligt mig och det förstör fruktansvärt mycket.

Har för mig att man redan gör så i Sydkorea. Inom esport är det också väldigt svårt att fortsätta fuska om man blir tagen en gång. Att tvinga det på alla för vanligt casual spelande tror jag blir väldigt svårt däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker de borde tas hårdare tag mot fuskare. Tex i steam-kopplade spel, borde man kunna bli av med sitt konto, inkl alla spel man har där. Och i andra spel borde man kunna stängas av permanent och bli tvungen att köpa en ny nyckel till spelet föra fortsätta igen. Att bli avstängd i några timmar på en server eller så hjälper inte speciellt mycket.

Problemet är ju att man kan bli oskyldigt avstängd för fusk för att exempelvis Steam inte har något bra sätt att kontrollera det på. Har själv för herrans många år sedan blivit bannad på en av de mer populära titlarna, Counter-Strike. Inget fusk fanns på datorn och hade heller aldrig funnits, inga syskon som spenderade tid vid min dator heller som många andra skyller på.

Men visst, när man väl har ett bra sätt att hitta fuskarna på, så kan man ta hårdare tag. Det håller jag med om.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker de borde tas hårdare tag mot fuskare. Tex i steam-kopplade spel, borde man kunna bli av med sitt konto, inkl alla spel man har där. Och i andra spel borde man kunna stängas av permanent och bli tvungen att köpa en ny nyckel till spelet föra fortsätta igen. Att bli avstängd i några timmar på en server eller så hjälper inte speciellt mycket.

Fast i dom spelen som har VAC så blir du av med multiplayer delen av spelet om du blir VAC-bannad, alltså måste du köpa spelet igen om du vill köra multiplayer delen

Permalänk
Medlem

Har en polare jag brukade spela CS:GO med och vi var alltid ungefär lika bra. Sen helt plötsligt blev han sjukt bra, i toppen varje game. Vann nästan alltid när man spelade med han. Började ana att det var något mysko. Sen typ 1 vecka senare kollade jag hans rank, då var han Supreme master first class, alltså näst högsta som går. Det var för typ 1 månad sedan, nu var jag inne och kollade hans profil så hade han blivit bannad.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tur att man aldrig spelar Multiplayer spel så man slipper sådant här.
Själv kan jag dock fuska ibland i vissa spel, men eftersom det är Singleplayer så förstör det inte för någon.

Får väl också krypa fram till korset och erkänna att jag ställt fram klockan på telefonen för att få fler liv på Candycrush någon gång.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loffeleguan:

Sweclockers kan ju börja med att permabanna de 25% som svarat ja på denna fråga.

Varför? Jag svarade ja, cheatade för ett par år sen, senare tiden har jag bara abusat glitchar osv. i multiplayer med ett par polare, inte för att vinna, bara för att trolla i ett non-competitive gameplay.

Samt så va frågan inte "fuskar du för tillfället" utan, "har du NÅGONSIN fuskat" vilket jag tror att rätt många har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Nepp, testade fusk på en publicserver en gång för typ 10 år sen i antingen CS 1.5 eller 1.6... minns inte vilket och det var enbart för att se hur det såg ut, inte rört det sen dess och jag avskyr fuskare med hela mitt hjärta!

Valve har åtminstone skärpt till sig på sistone i alla fall CSGO vilket är mycket trevligt. Men det vore ju såklart optimalt om de inte fanns alls.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Liksom inom juridiken får man väl försöka se en stigande skala från mindre till mer grovt: allt från att ha provat WH en enda gång av nyfikenhet till att dag ut och dag in medvetet förstöra för andra spelare under hån eller ta hem världsmästerskapstitlar och stora pengar med hjälp av fusk. Mord är värre än fortkörning, så att säga.

Själv har jag dock aldrig ens provat ett fusk, men skulle vilja göra det i en testmiljö för att lättare kunna känna igen det i skarpt läge (CS).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Är samma skit med alla jävlar bottar i World of Warcraft... Förstör ju spelet och ekonomin blir helt knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Normalt brukar inte "hemlig agenter" erkänna öppet att man infiltrerar. Kanske inte världens bästa drag.

Får mig att tänka på ett citat från en film: (någon kan gissa vilken, UTAN att googla?)

Travis Dane: Now this is where the shit really starts to fly. A fertilizer plant in Guangzhou.

Penn: A fertilizer plant?

Travis Dane: Yeah, I'm gonna shock the world by spreading ca-ca all over the place. Guangzhou is a chemical weapons plant masquerading as a fertilizer plant. We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.

De vet nog redan att de är infiltrerade, de bara låtsas som att de inte vet

Tycker fusk hör hemma i singleplayer om man måste. I multiplayer är man rent ut en feg, usel skit om man måste ha fusk för att ens vara något.

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Skulle väl vara konstigare om det inte fanns några som uppger att de fuskat, när alla vet att dessa människor finns.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker de borde tas hårdare tag mot fuskare. Tex i steam-kopplade spel, borde man kunna bli av med sitt konto, inkl alla spel man har där. Och i andra spel borde man kunna stängas av permanent och bli tvungen att köpa en ny nyckel till spelet föra fortsätta igen. Att bli avstängd i några timmar på en server eller så hjälper inte speciellt mycket.

Fast det jobbiga med det blir ifall man blir felaktigt VAC-bannad för Steam tar aldrig bort dessa även om man inte har fuskat. Är själv VAC-bannad i COD: MW2 utan att ha engagerat mig i någon sorts fusk.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Jag har fuskat på LAN tillsammans med vänner för många, många år sedan. Frågan är mycket öppen för tolkning.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tycker fusk blir ett större problem allt eftersom. Många som fuskar är heller inte så uppenbara som man var förr när instant hs kom så fort man kom inom skottvinkel. Idag kan det röra sig om så enkla grejer som att man spelar med wallhack de gånger man behöver eller aktiverar en aimbot som är svår att upptäcka om den inte är på hela tiden.

I CS:GO framstår dock ett rätt roligt scenario varje gång det kommer en våg av VAC bans. Det är att man direkt avancerar i rank och motstånden känns "lätt".

Det skulle inte förvåna mig om vi i framtiden får någon lösning likt Bank-ID där man identifierar personerna bakom. Om denne fuskar måste man börja gå över till grövre brott som att kapa identiteter och göra sig skyldig till urkundsförfalskning. Nu menar jag inte alla måste göra detta, men att det kanske finns en egen liga eller liknande som kräver det. Det har nått löjliga nivåer enligt mig och det förstör fruktansvärt mycket.

Detta har jag efterfrågat länge. Alltså ett typ av gaming-ID som är kopplat till en fysisk person (dvs du kan inte enkelt skapa flera).
Här lagras all historik om ditt uppförande. Tex fusk, flaming, uppförande etc.
Sen vill man ju ha tex en funktion för att bara spela med folk som har liknande ranking som sig själv.
Tror detta skulle bli en stor grej för online-spel, som idag lider av att folk kan hålla på hur som helst och komma undan med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

På just online-spel blir svaret nej. Inte värt att fuska och eventuellt råka få ett konto bannat. T.ex. ens Steam-konto som det ligger rätt mycket titlar i.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Fast det jobbiga med det blir ifall man blir felaktigt VAC-bannad för Steam tar aldrig bort dessa även om man inte har fuskat. Är själv VAC-bannad i COD: MW2 utan att ha engagerat mig i någon sorts fusk.

Ja, såklart det är risker med alla sorts straff-system att oskyldiga blir straffade. Men det går säkert att hitta lösningar på det, man behöver ju inte bli bannad direkt efter en gång, men efter upprepade gånger tex. Då kan man utreda varför man felaktigt fått sin VAC-bann.

Sen i andra spel, så ska man kunna bli bannad för andra saker också. Tex DOTA2, bannad för förolämpningar/mobbing m.m. Low Priority pool är det ju ingen som bryr sig om tyvärr. Många som inte tänker på att det ofta är BARN som sitter och spelar, och häver ur sig allt möjligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Ja jag erkänner. Jag testade wallhack till Quakeworld en gång år 1998 typ.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...