Fusk till multiplayerspel drar in mångmiljonbelopp

Permalänk
Medlem

Nästan 30%, Skämmes fyfan!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Jag blev förvånad att det inte är mer. Klart man fuskat någon gång under sitt gångna gaming-liv, dock aldrig i något seriöst sammanhang. Sist jag minns att jag fuskade var på den gamla goda tiden då cs 1.6 var högaktuellt. Jag blev förbannad på en annan fuskare och då laddade jag och några polare hem en aimbot och teamade upp mot honom tills han lämnade servern. Kul hade vi!

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa fusk?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Finurliig:

Framförallt är det egentligen meningslöst att utveckla bättre metoder för att hitta fuskarna när de bara kan skaffa ett nytt alias dan därpå och fortsätta som förut.
Det tycks också bli mer och mer ogenerat: har sett många i BF4 som öppet erkänner i chatten att de fuskar: de skiter totalt i att de blir rapporterade till EA.

Enda sättet att få ett slut på det är nog att speltillverkarna börjar kräva legitimering via BankID eller liknande: dvs ditt användarkonto är knutet till din fysiska person. Blir du nånsin påkommen med en aimbot >> bannad från alla multiplayerspel som finns i ett år.

Dvs samma avstängningar som man kör med inom idrotten; E-sporterna skulle få samma regelverk som den vanliga idrotten, och det vore nog bara bra.

Men då tjänar ju inte utvecklarna pengar!

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått det roliga med att fuska. Plöja ner mycket pengar för att få ett övertag som gör att det inte längre blir utmanande att spela längre. Gå in och kör på easy bots istället om du är så kass.
Eller kan du plöja ner stora pengar på ett pay2win spel och krossa alla

Däremot är det en helt annan sak med glitches då jag inte räknar det som fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Det är inte fusk om man inte blir fasttagen

Huh? Var är logiken i det? Ett fusk är väl alltid ett fusk, oavsett om någon upptäcker det eller ej?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Huh? Var är logiken i det? Ett fusk är väl alltid ett fusk, oavsett om någon upptäcker det eller ej?

Hoppas att han skojar. annars kan väl jag gå och snatta och så länge ingen märker det så är det ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Detta har jag efterfrågat länge. Alltså ett typ av gaming-ID som är kopplat till en fysisk person (dvs du kan inte enkelt skapa flera).
Här lagras all historik om ditt uppförande. Tex fusk, flaming, uppförande etc.
Sen vill man ju ha tex en funktion för att bara spela med folk som har liknande ranking som sig själv.
Tror detta skulle bli en stor grej för online-spel, som idag lider av att folk kan hålla på hur som helst och komma undan med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag och några vänner som spelar mycket är helt överens om att vi hade kopplat våra identiteter direkt för att kunna spela med andra som gjort samma sak. Vi sa även att vi hade t.o.m. kunnat tänka oss att betala lite för detta (det tillkommer ju faktiskt administrativa utgifter för speltillverkare) som typ 99kr/år eller något som de flesta kan höfta fram. Det hade då kunnat gälla hela steam-kontot så alla speltillverkare kan utgå från det så man slipper betala per spel.

En annan sak man hade kunnat lösa med detta är smurfkonton som i min mening förstör sjukt mycket också. Är man hobby-spelare så vill man inte möta riktigt pros som spelar på något av sina 50-konton. Boosting service etc. hade varit ett minne blått i dessa "ligor". Ju fler vänner man spelar med ju större sannolikhet blir det att man istället får möta en smurf än att få den med sig. Gratisspel som DotA har ju detta i en mycket, mycket större utsträckning än t.ex. CS.

Ja jag tycker detta borde vara något att titta på. Det kanske hade varit så enkelt som att man scannar in sitt pass och skickar in eftersom Bank-ID inte verkar vara en global tjänst.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är något möjligt, och minsta incitament till detta något finns, kommer det att göras bara tillräckligt många spelar. Man löser inte fuskproblemet genom att moralisera. Det är som att klaga på regnet över att man inte har något tak.

Felet ligger inte hos fuskarna utan hos spelutvecklarna som inte utvecklat en tillräckligt tät produkt och som, på ett eller annat sätt, format spelet så att fusk uppmuntras. Det finns olika slags fusk, de flesta lär fuska för att få bättre stats eller tjäna in tid, men en lika viktig kategori är fusken som inte görs för att boosta stats, utan som görs för att göra spelen roligare, också i multiplayer, där funktioner läggs till. Spelen spelas inte som det är tänkt, men spelas av användarna som det är möjligt. I just DayZ kan jag tänka mig att det blir mycket spelförstörande fusk, men lösningen är inte att klaga över människors omoral utan att göra det näst intill omöjligt att fuska. Kör man dessutom med ett cd-keysystem eller inlogg underlättas en del. Sen finns förstås att lägga ut grejer som ammo på servern, vilket Bohemia, vad jag minns, inte gjorde i de första spelen.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Normalt brukar inte "hemlig agenter" erkänna öppet att man infiltrerar. Kanske inte världens bästa drag.

Fast iof blir det kanske rätt svårt att ta reda på vilka av alla i den branschen är "agenter" och vilka som inte är det, även om man vet att de finns, skulle nog skapa mer oro inom gruppen än det avslöjar de faktiska "agenterna". Ungefär som att polisen inte har några problem med att erkänna att de har civilklädda poliser.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har fuskat, i DX-Ball och Fallout 3...

Fattar inte varför folk fuskar i multiplayerspel, de kan ju inte känna sig stolta och att de är bäst, för de vet ju själva att de fuskat och inte är bättre än de andra...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Har fuskat, i DX-Ball och Fallout 3...

Fattar inte varför folk fuskar i multiplayerspel, de kan ju inte känna sig stolta och att de är bäst, för de vet ju själva att de fuskat och inte är bättre än de andra...

Tror att det är samma mindset som trolls, de är ute efter att jävlas med de som är bättre än dem.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ja, jag och några vänner som spelar mycket är helt överens om att vi hade kopplat våra identiteter direkt för att kunna spela med andra som gjort samma sak. Vi sa även att vi hade t.o.m. kunnat tänka oss att betala lite för detta (det tillkommer ju faktiskt administrativa utgifter för speltillverkare) som typ 99kr/år eller något som de flesta kan höfta fram. Det hade då kunnat gälla hela steam-kontot så alla speltillverkare kan utgå från det så man slipper betala per spel.

En annan sak man hade kunnat lösa med detta är smurfkonton som i min mening förstör sjukt mycket också. Är man hobby-spelare så vill man inte möta riktigt pros som spelar på något av sina 50-konton. Boosting service etc. hade varit ett minne blått i dessa "ligor". Ju fler vänner man spelar med ju större sannolikhet blir det att man istället får möta en smurf än att få den med sig. Gratisspel som DotA har ju detta i en mycket, mycket större utsträckning än t.ex. CS.

Ja jag tycker detta borde vara något att titta på. Det kanske hade varit så enkelt som att man scannar in sitt pass och skickar in eftersom Bank-ID inte verkar vara en global tjänst.

Detta hade varit en bra ide. Tyvärr så finns det nog för många hinder för detta. det är långt ifrån alla människor som har pass eller id-kort. Sedan så skulle tjänsten bli ett hett mål för hacking om hela spelvärldens ID uppgifter finns på dess sidan.

Men en lösning åt detta hållet hade absolut varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Är något möjligt, och minsta incitament till detta något finns, kommer det att göras bara tillräckligt många spelar. Man löser inte fuskproblemet genom att moralisera. Det är som att klaga på regnet över att man inte har något tak.

Felet ligger inte hos fuskarna utan hos spelutvecklarna som inte utvecklat en tillräckligt tät produkt och som, på ett eller annat sätt, format spelet så att fusk uppmuntras. Det finns olika slags fusk, de flesta lär fuska för att få bättre stats eller tjäna in tid, men en lika viktig kategori är fusken som inte görs för att boosta stats, utan som görs för att göra spelen roligare, också i multiplayer, där funktioner läggs till. Spelen spelas inte som det är tänkt, men spelas av användarna som det är möjligt. I just DayZ kan jag tänka mig att det blir mycket spelförstörande fusk, men lösningen är inte att klaga över människors omoral utan att göra det näst intill omöjligt att fuska. Kör man dessutom med ett cd-keysystem eller inlogg underlättas en del. Sen finns förstås att lägga ut grejer som ammo på servern, vilket Bohemia, vad jag minns, inte gjorde i de första spelen.

Varje person gör ett medvetet val att fuska.
Samma sak med att röka, skjuta någon osv. Det är inte cigarett tillverkarnas fel att du röker, det är inte vapen tillverkarnas fel att du dödar någon, det är inte spel tillverkarnas fel att du fuskar heller.

Det finns alltid några som är skickliga nog att kringgå system och så kommer det alltid att vara.
Det handlar mer om att människor ska kunna skilja på rätt och fel svårare än så är det faktiskt inte.
Dessa personer som inte kan skilja på rätt eller fel ska som vanligt bestraffas också.

Permalänk
Entusiast

Provade WH till Cod 2 back in the day, skämmigt nu men så var det. Men de senaste tio åren eller vad det nu blir har jag aldrig fuskat och det är verkligen något som inte borde förekomma.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Själv fuskade jag i cs 1.6 för 10 år sedan, var 13 år och visste inte bättre. Fick en välförtjänt VAC ban och har inte fuskat sedan dess. Tror faktiskt att de flesta som fuskar är barn.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Osäker.. räknas fusk som att ha fått pengar i GTA V av andra som fuskar? Isåfall är svaret ja. Annars är svaret nej, men jag hade förmodligen provat om det inte hade varit för alla antifusk-metoder.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Inge nytt under solen.
Vissa bottar har några hundratusen betalande kunder, så t.ex 200.000x$15 = $3mille i månaden.
Klart de fortsätter utvecklas =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag kommer ihåg att jag har fuskat i ett multiplayer spel är på lan där vi körde CS 1.3 eller något och alla körde Speedhack och Wallhack. Men aldrig på någon publik server eller så.

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk
Medlem

När jag spelade Tibia så använde jag medvetet ett grafikkort (Diamond Fire GL 1000 Pro) som inte kunde rendera skuggor eller mörker. Hårdvarufusk med andra ord.

Permalänk
Medlem

Saknar en kontrollåtgärd som fanns i AA och pga av den var det i förhållande mycket lite fuskare i det spelet, dock innebar den lite jobb för server admins.
Iaf så tog spelet slumpvis ss av alla spelares skärmar och la på servern som man som admin sedan kunde titta på.
På fuskarnas ss såg man antingen direkt deras fusk eller så var deras ss alltid svarta, efter för många svarta ss i rad så blev dom bannade.

Permalänk
Medlem

När man var 12 och hade tråkigt så kunde man ju fuska i typ CS, var dock roligast att fuska på typ Superhero servrar, flyga runt i super hastighet och kniva folk var det som fungerade för mig.
Förstår mig dock inte på folk som fuskar konstant.
Fusk för mig har på senare år blivit ett sätt att få mig o sluta med ett beroendeframkallande spel.
Har aldrig fuskat i tävlingar eller rankade spel. Vinner jag något så vill jag göra det för att jag själv kan.
Detta är min synvinkel på olika spel jag fuskat i.
Jag själv har fuskat i vissa multiplayer spel för att jag har svårt att sluta, har extremt lätt att bli beroende av multiplayer spel.

Dungeon Defenders = Alla fuskar, all info om stats sparas på din dator så med cheat engine tar det 2 sec att fixa nånting. Håller du dig dessutom inom spelets gränser så upptäcks du aldrig. När jag fick reda på detta så gick jag bananas i typ 5 min innan det blev tråkigt och jag slutade. Success.

D2: LoD (Open, ej Battle.net) = Det var ju lite grejen när man körde open, vem kunde göra de mest sinnessjuka föremålen.
Slutade pga detta. Blev tråkigt.

CS = Talade jag om tidigare. Blev tråkigt, slutade.

Kommer faktiskt inte ihåg om jag fuskat på något mer ...

Ska sen tillägga att jag återkommit till samtliga av dessa spelen senare.

Personligen gör jag det för att jag uttråkad, men är så fast i spelet och så besluten att bli bäst att jag väljer att fuska istället för att hamna i den situationen att jag fastnar helt och förlorar det verkliga livet.

Kan även leta glitchar och liknande som vissa anser vara fusk mest för att se om det går.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker de borde tas hårdare tag mot fuskare. Tex i steam-kopplade spel, borde man kunna bli av med sitt konto, inkl alla spel man har där. Och i andra spel borde man kunna stängas av permanent och bli tvungen att köpa en ny nyckel till spelet föra fortsätta igen. Att bli avstängd i några timmar på en server eller så hjälper inte speciellt mycket.

Att förlora alla spel på Steam hade varit korkat. Då hade alla haft ett konto per spel.
Man blir däremot permanent brännmärkt för fusk redan nu. Risken för falsk anklagelse är fortfarande enorm speciellt i spelar drivna bedömnings system. Har själv blivit anklagad för fusk och känner flera som blivit det också trots att så inte var fallet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag har fuskat en gång i mitt liv, det var Call of duty 4 för att jag blev så trött på alla fuskare så jag provade att fuska själv.
Men tog bort det efter 15 minuter för att det sög och det var ingen utmaning.
Detta var efter att Punkbuster försvann ur spelet.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att svaren för "Ja" är så högt pga om man någonsin har fuskat, för det har säkert alla gjort någon gång. Att regelbundet göra det och samtidigt betala för det är ju helt vrickat. Varför spelar man då?

Aldrig förstått fuskandet, en del med att spela är ju att just bli bra på något av egen maskin, att visa att man är bäst. Att fuska i en hobby för underhållnings skull känns ju helt avigt.

Vore gött om de stora, EA, Valve, Ubisoft osv körde gemensam permaban över sina system för "gamers" som fuskar trots flertalet varningar. Att förlora alla sina konton vore något vid upprepande fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitkanin:

Varje person gör ett medvetet val att fuska.
Samma sak med att röka, skjuta någon osv. Det är inte cigarett tillverkarnas fel att du röker, det är inte vapen tillverkarnas fel att du dödar någon, det är inte spel tillverkarnas fel att du fuskar heller.

Det finns alltid några som är skickliga nog att kringgå system och så kommer det alltid att vara.
Det handlar mer om att människor ska kunna skilja på rätt och fel svårare än så är det faktiskt inte.
Dessa personer som inte kan skilja på rätt eller fel ska som vanligt bestraffas också.

Man kan förstås diskutera vad som är rätt och fel, och huruvida personerna känner till gängse normer, eller inte, men det är inte konstruktivt. Folk fuskar eftersom de kan, inte för att de inte vet att det är fel. Moral är heller ingen bra grund att bygga vidare på, eftersom den inte är absolut, utan formas av sin samtid. Det någon menar är moraliskt korrekt, är inte nödvändigtvis det för någon annan. Det man istället får se till är intressen och incitament. En del spel plågas av fuskare, andra är fria, det handlar inte om att ena spelets spelare tenderar att vara mer, i grunden, omoraliska, än spelarna i det andra, utan om att spelet är kodat på ett sätt som gör det omöjligt eller mycket svårt att fuska.

Det är klart att varje person gör ett medvetet val att fuska eller röka, men val och tankegångar influeras av faktorer som ligger utanför individens räckhåll, av den mekanism eller det system personen är en kugge i. Ingen har tillgång till all existerande information, utan snarare ett urval och värderingarna om urvalets tillräcklighet, som tillhandahålls av omgivningen. Oavsett om det är rätt eller fel att fuska, täpper man till fuskproblemet antingen genom att göra det omöjligt i spelet, eller genom att förändra systemet så att fusk inte kan förekomma. Det är mycket lättare att åtgärda spelet än att forma om samhället. Moraliska pekpinnar är en lokaliserad och individbaserad icke-lösning. Det är ungefär som att försöka avskaffa tiggeriet genom att skänka tiggarna en femma. Roten, det som genererar tiggeriet är problemet, inte de enskilda tiggarna. Likadant är det med spel och fusk.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Personligen gör jag det för att jag uttråkad, men är så fast i spelet och så besluten att bli bäst att jag väljer att fuska istället för att hamna i den situationen att jag fastnar helt och förlorar det verkliga livet.

Kan även leta glitchar och liknande som vissa anser vara fusk mest för att se om det går.

Då kan jag informera dig om att du aldrig blir bäst hur mycket fusk du än kör eftersom det inte är du som åstadkommer resultatet.

Det är just den synvinkeln som skapar fuskare, dom tror dom verkligen blir bra/bäst när dom kör sitt fusk.

Permalänk
Medlem

Nej det här med att fuska har jag aldrig förstått tjusningen med. Det är ju ändå en tävlan liksom, och om man då fuskar för att få till bättre placeringar eller vad det nu kan röra sig om så blir ju den placeringen inget värd egentligen. Men det finns kanske många som inte tänker så långt.

Det smartaste hade väl varit om spelhusen själva börjar sälja fusk lite under bordet för att sedan banna köparna. Då har de kunnat tjäna pengar, blivit av med fuskarna OCH injicerat en osäkerhet hos andra köpare. ÖLite typ som när skivbolagen la ut Fake-filer på fildelningsnätverken.

Se'n tycker jag de skulle ha en funktion som gör så att du går med på att din dator krypteras, och blir du påkommen så röker de nykeln. Det borde få folk att avstå fusk. Fast det är klart att det kan göra så att ingen vill köpa spelet istället, eller det kan bli fel på funktionen. Man bör vara försiktig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Skaffade Honorbuddy till World Of Warcraft... varför? För att kunna få in lite extra guld i spelet utan att behöva spendera lika mycket tid såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då kan jag informera dig om att du aldrig blir bäst hur mycket fusk du än kör eftersom det inte är du som åstadkommer resultatet.

Det är just den synvinkeln som skapar fuskare, dom tror dom verkligen blir bra/bäst när dom kör sitt fusk.

No shit, har aldrig fuskat i tävlingar eller rankade spel som jag skrev. Jag skrev också att jag inte gjorde det konstant. Jag har gjort det kanske max 5 min i de spelen jag nämnde. Och jag skrev också att jag var 12, skrev iof inte hur gammal jag är nu, men vi pratar över 10 år sen.

Läs hela mitt inlägg, jag fuskade inte för att bli bäst, jag fuskade för att sluta spela spelet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.