Permalänk

Nätverkskabel cat5e ger bara 100Mbps

hej!

gjorde 2 egna kortare nätverkskablar av cat5e kabel. gjorde på exakt samma sätt men den ena kabeln ger bara 100Mbps medans den andra ger 1000Mbps.

nån som har en aning vad det är frågan om? jag begriper verkligen inte!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Låter som du fått dålig kontakt på något par..

För hundra megabit använder du bara hälften av paren.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt används bara mittenparen för 100Mbit så om du inte fått kontakt på de yttersta paren så blir det en "100Mbit kabel"
Du har väl använt rätt kombination av delar, dvs främst patchkabel och inte installationskabel om du ska göra en "löskabel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kolla hur du har kopplat enligt standarden T568B:

Källa: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

1000 Mbps-koppling (gigabit)
Stift Namn Beskrivning
1 Data1 + Bidirectional data (par 1)
2 Data1 - Bidirectional data (par 1)
3 Data2 + Bidirectional data (par 2)
4 Data3 + Bidirectional data (par 3)
5 Data3 - Bidirectional data (par 3)
6 Data2 - Bidirectional data (par 2)
7 Data4 + Bidirectional data (par 4)
8 Data4 - Bidirectional data (par 4)

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Som sagt används bara mittenparen för 100Mbit så om du inte fått kontakt på de yttersta paren så blir det en "100Mbit kabel"
Du har väl använt rätt kombination av delar, dvs främst patchkabel och inte installationskabel om du ska göra en "löskabel"

Ja det är patchkabel men det måste blivit dålig kontakt i yttersta paren ändå antar jag. Det är sjukt pilligt att göra egna, någon som har ett tips som underlättar?

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Ja det är patchkabel men det måste blivit dålig kontakt i yttersta paren ändå antar jag. Det är sjukt pilligt att göra egna, någon som har ett tips som underlättar?

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Stressa inte och se till att du inte har för långa "ändar" så att inte avdragningsskyddet hamnar utanför skalet på ethernetkabeln. Men det är faktiskt inte särskilt svårt att få det korrekt om du bara tar det lugnt.

Permalänk
Medlem

Skala bort höljet en bit på kabeln

Lägg alla paren i rätt ordning för kontakten, tvinna bara upp paren precis så mycket som behövs, inte en millimeter extra

När alla paren ligger sida vid sida i rätt ordning klipper du av dem så de blir i linje

Peta försiktigt in kabeln i kontakten och kolla noga så inga par byter plats, kolla så du är helt inne med alla ledare

Pressa

Typ så gör jag iaf

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Typ så gör jag iaf

Varför gör man egna ethernet kablar när man kan köpa färdiga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonyboya:

Varför gör man egna ethernet kablar när man kan köpa färdiga?

Några saker jag kommer på spontant:

Därför att man vill lära sig om nätverk och hur det fungerar både i praktik och teori.

Kunna göra exakta längder för olika behov.

Kunna använda bättre brytskydd och brytskydd i olika färger.

För övrigt är @Karaff beskrivning på pricken som jag gör och det fungerar perfekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag brukar stoppa in en skruvmejsel mellan paren och dra den mot klippytan. Då får man raka kardeler som gör det enklare att få in kablar på rätt plats när allt är rakt och fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Tack för alla tips! fick till en bra nu iaf som fungerar för 1Gbps, blev 1 dm som jag ville:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W