Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är Topre bättre än Cherry MX? Det finns inte en enda ÅF som säljer Topre tangentbord i Sverige verkar det som.

Topre brädor har bra byggkvalitet, men bättre eller inte är en smaksak. MX är ju dessutom ett mkt lösare begrepp då det är många olika brytare med olika egenskaper, som dessutom påverkas av hur och i vad de är monterade. Tror maxgaming kommer få in realforcebrädor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@anon114264: Det handlar om personliga preferenser och det är därför onödigt att uttrycka att något är bättre än något annat. Min, högst personliga, åsikt är att Topre gör väldigt bra taktila brytare, samtidigt som Cherrys taktila inte är något att skriva hem om, men det finns de som tycker precis tvärt om. Det bästa är alltså att ignorera vad andra säger och försöka bilda sig sin egen uppfattning, vilket emellertid kan vara behäftat med viss svårighet/kostnad när det kommer till Topre då de ej är lika vanliga som Cherrys brytare eller derivat därav.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Är Topre bättre än Cherry MX? Det finns inte en enda ÅF som säljer Topre tangentbord i Sverige verkar det som.

Maxgaming säljer Topre.
Bättre?
En smakfråga men jag gillar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha, då har mitt Zowie MX Brown bord gett upp efter 5-6 år. För tillfället har jag ersatt den med ett Cherry G80-3000 av Tysk modell jag inköpt i Berlin förra året. Bra att den kommit till användning. Däremot så ogillar jag MX Blues något så enormt.. alldeles för klickiga och riktigt osköna att skriva/spela på

Någon som har något tips på ett 60 eller 87 bord som är något att ha (MX Brown)? Vad kostar mekaniska tangentbord nu för tiden? Kommer ihåg att jag pyntade 1500 SEK för mitt Zowie så mer än så vill jag inte spendera.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Proffsmobbare

Är det någon här som har en bräda med det udda måttet ≈27cm i längd och vill ha ett handledsstöd?

Har ett över från guiden mot fraktkostnad till någon med passande tangentbord.

Dold text
Permalänk
Inaktiv

Gateron silent brytare finns att köpa på kbdfans (gb), jag måste nog testa några
P.s. även i brunt! D.s.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jag köper gärna ett gäng med bruna, tar några röda också. Säg till om du vill så delar vi på frakten!

Edti: Det är gratis frakt över $40 såg jag. Säg till om du bara vill testa några så slänger jag med några extra! Däremot riskerar man nog att åka på tullavgifter, men vi får hoppas att dom kan skriva ner kostnaden lite när dom skickar!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Jag är tydligen en komplett idiot. Jag beställde en sån här i veckan och fick hem den igår. Jag gick och köpte en usa-eu-plugg och innan jag köpt den tänkte jag på att elen i usa/england brukar vara lite annorlunda mot här hemma. Så jag tänkte att jag skulle kolla upp det innan jag kopplade in den. Men på något sätt förträngde jag det helt och kopplade in den nyss på en test-tur. Till en början lyste den upp fint men efter någon minut sa det "tjoff" och hela skiten slocknade. Bra gjort tänkte jag!

Så, fråga 1. Går den att laga på något sätt tror ni?

Fråga 2. Om jag ska stå mitt kast och beställa en ny, funkar det här hemma om jag köper tex en sån här?

Den var inte så fasligt dyr och tog några dagar att skicka över, men vore skönt att slippa! Om någon har något annat tips här hemma i Sverige så säg till. Har testat två olika tennsugare och fläta, men tycker inget av det funkar särskilt bra! Det lilla jag hann undersöka den nyinköpta så verkade den funka bra..

Edit: Precis när jag skrivit det här hittade jag Den här. Någon som har erfarenhet av en sån? Ska bara löda bort brytare, pro micros och leds med den, räcker 30w tror ni?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Jag tydligen ett mindre geni istället.. Jag kom på tanken att jag borde kunna flytta spetsen från den trasiga avlödningsgrejen till en fungerande lödkolv, precis som man byter spets. Sagt och gjort så tog jag fram en gammal lödkolv (en sån här) och tryckte in "sug-spetsen" istället. Och jag måste säga, Helvete (!) vilken skillnad.

Från att ha stått med tennsug, lödfläta där en brytare tog allt mellan 1 och 20 minuter så gjorde jag 48st brytare på 15 minuter. 2st Pro micros lödde jag loss på 30-45 minuter. Helt överlägset allt jag testat och plötsligt känns det inte ens som ett problem om man skulle bli tvungen att löda loss någonting i framtiden.

Rekommenderar alla att skaffa en likadan om ni har problem med att löda loss grejer. Om ni inte har någon omvandlare och inte vill lägga 350-400 spänn på att köpa en kan ni köpa en billigare kolv och bara flytta över spetsen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra dämpmatta som lämpar sig bra till tangentbord?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Någon som har tips på bra dämpmatta som lämpar sig bra till tangentbord?

@anon257891 har använt något vet jag. Ta en titt i hans gallerier, där står det om dem. Har dock inte en aning om hur bra de (mattorna alltså) är.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Musmatta har väl använts med gott resultat, men finns säkert lyxigare material 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

@anon257891 har använt något vet jag. Ta en titt i hans gallerier, där står det om dem. Har dock inte en aning om hur bra de (mattorna alltså) är.

Jag ska göra det.

Skrivet av jblomberg:

Musmatta har väl använts med gott resultat, men finns säkert lyxigare material 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om jag ändå måste köpa något, köper jag hellre en dämpmatta på en gång.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Finns det någon mer här som köpte ett eco-board vid gruppköpet? Har ni fått det än? Paketspårningen på mitt har inte uppdaterats på 10 dagar nu, börjar bli lite orolig över att det försvunnit..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

vad är ens fördelarna med ett mekanisk tangentbord.. är det värt att införskaffa ett sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubbo:

vad är ens fördelarna med ett mekanisk tangentbord.. är det värt att införskaffa ett sådant?

Många tycker att det är skönare att både skriva och spela på. De flesta som provar ett mekaniskt tangentbord gör inte tillbaka till rubber domes igen, enligt min uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubbo:

vad är ens fördelarna med ett mekanisk tangentbord.. är det värt att införskaffa ett sådant?

För min del handlar det mycket om att kunna bygga och programmera egna tangentbord, det går nästan bara att göra mekaniskt då det är lätt att hitta lösa delar till dessa men inte till andra tekniker.
Och så är det väldigt kul och skönt att använda!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Jag ska göra det.

Fast om jag ändå måste köpa något, köper jag hellre en dämpmatta på en gång.

Jag använder lite blandat: nästan allting funkar

Man kan man köpa (dyra) dämpmattor för chassi från sin datorleverantör.

Man kan använda packmtrl som ligger och skräpar hemma.

Själv gillar jag just nu (kombinationer av) följande:

Eller som sagt: gammal musmatta, fogskum, gjutharts, mineralull, glasfiber, flytspackel etc. allt som fyller upp hålrummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag använder lite blandat: nästan allting funkar

Man kan man köpa (dyra) dämpmattor för chassi från sin datorleverantör.

Man kan använda packmtrl som ligger och skräpar hemma.

Själv gillar jag just nu (kombinationer av) följande:

Eller som sagt: gammal musmatta, fogskum, gjutharts, mineralull, glasfiber, flytspackel etc. allt som fyller upp hålrummen.

Det där Bitumen såg smidigt ut, jag spanade lite i ditt galleri innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ni kanske känner igen känslan att man blir lite besatt av alla dessa tangentbord ju mer man börjar läsa och titta på det. Själv gör jakten på keycaps mig lite galen, kanske framför allt för att de allt som oftast känns väldigt svåra att få tag i. Ett set som jag suktar efter är SA Penumbra.

Och nu såg jag att man kan köpa just detta set på Originative's hemsida! Dock utan svenska tecken så klart. Och jag som svurit att inte köpa några amerikanska ansi-layouter... Nu är det nästan så illa att jag vill beställa setet och köra med ansi bara för att jag tycker det är sååå snyggt. Och ifall det nu skulle dyka upp på massdrop eller liknande med möjlighet att köpta svenska tecken i framtiden, så kan man ju alltid komplettera!

Okej, så ärligt nu. Börjar jag förlora förståndet? Har jag låtit mig förtäras av ett ondskefullt keyboardmonster? Har jag gått vilse fullständigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Ni kanske känner igen känslan att man blir lite besatt av alla dessa tangentbord ju mer man börjar läsa och titta på det. Själv gör jakten på keycaps mig lite galen, kanske framför allt för att de allt som oftast känns väldigt svåra att få tag i. Ett set som jag suktar efter är SA Penumbra.

Och nu såg jag att man kan köpa just detta set på Originative's hemsida! Dock utan svenska tecken så klart. Och jag som svurit att inte köpa några amerikanska ansi-layouter... Nu är det nästan så illa att jag vill beställa setet och köra med ansi bara för att jag tycker det är sååå snyggt. Och ifall det nu skulle dyka upp på massdrop eller liknande med möjlighet att köpta svenska tecken i framtiden, så kan man ju alltid komplettera!

Okej, så ärligt nu. Börjar jag förlora förståndet? Har jag låtit mig förtäras av ett ondskefullt keyboardmonster? Har jag gått vilse fullständigt?

Jag skulle definitivt köpa. Om det nu kommer en R2 kan du alltid komplettera med ISO-kit + international. Överlag finner jag ISO betydligt viktigare än svenska tecken.

Ser inget som tyder på att du förlorar förståndet. Tangentbordet är bland det viktigaste man har till datorn så inget konstigt att spendera pengar på saker man använder. ANSI är dessutom ganska enkel att använda. Själv kör jag dem som vanliga ISO tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Jag skulle definitivt köpa. Om det nu kommer en R2 kan du alltid komplettera med ISO-kit + international. Överlag finner jag ISO betydligt viktigare än svenska tecken.

Ser inget som tyder på att du förlorar förståndet. Tangentbordet är bland det viktigaste man har till datorn så inget konstigt att spendera pengar på saker man använder. ANSI är dessutom ganska enkel att använda. Själv kör jag dem som vanliga ISO tangentbord.

Det ingår iso-enter och tillhörande vänster-shift, med vad jag gissar är UK-tecken på. Menar du att du kör med fysisk Ansi-layout men med is-layout i mjukvaran? Tex å ä hamnar på square brackets [] osv? Det känns lite syndigt att ha fel tecken på keycapsen, vet inte riktigt hur jag tänker angående det än.

Mitt raljerande om jag håller på att bli galen är visserligen ironiskt, men jag upptäcker att ha-begäret är stort. Eftersom jag helst vill ha svensk iso känns det som jag är lite desperat när jag faktiskt överväger att köpa ett set utan detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Det ingår iso-enter och tillhörande vänster-shift, med vad jag gissar är UK-tecken på. Menar du att du kör med fysisk Ansi-layout men med is-layout i mjukvaran? Tex å ä hamnar på square brackets [] osv? Det känns lite syndigt att ha fel tecken på keycapsen, vet inte riktigt hur jag tänker angående det än.

Mitt raljerande om jag håller på att bli galen är visserligen ironiskt, men jag upptäcker att ha-begäret är stort. Eftersom jag helst vill ha svensk iso känns det som jag är lite desperat när jag faktiskt överväger att köpa ett set utan detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra. Eftersom jag normalt använder ISO är det betydligt enklare att använda ISO format på ANSI tangentbord med tanke på att flera tangenter flyttas.

Om ISO enter ingår så är det UK layout som default. Är i princip 5-6 tangenter som diffar, men alla capsen i rätt profil som krävs för ISO ingår.

Alltså du kommer aldrig kunna köpa SA med nordic kit retail. Alternativet är att gå med i ett GB och vänta ett år.
Så frågan är väl egentligen hur mycket du stör dig på att inte ha å,ä,ö alfas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Stämmer bra. Eftersom jag normalt använder ISO är det betydligt enklare att använda ISO format på ANSI tangentbord med tanke på att flera tangenter flyttas.

Om ISO enter ingår så är det UK layout som default. Är i princip 5-6 tangenter som diffar, men alla capsen i rätt profil som krävs för ISO ingår.

Alltså du kommer aldrig kunna köpa SA med nordic kit retail. Alternativet är att gå med i ett GB och vänta ett år.
Så frågan är väl egentligen hur mycket du stör dig på att inte ha å,ä,ö alfas.

Jo precis. Det är frågan, haha. Det finns väl dock inga aktiva GB:s för detta set just nu, så det kan dröja ännu längre. Dock ser jag ofta att folk röstar på det under "polls" på MD. Men det behöver kanske inte betyda något alls? Usch, önskar att man var amerikan och inte behövde svenska teckan (eller iso om man ser det så), allt vore så mycket enklare. Och eventuellt billigare också, suck.

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Penumbra har körts två gånger; en gång av CtrlAlt (i början av 2014) och en gång av Oco (nyligen). Sannolikheten att någon annan än Oco plockar upp dem i framtiden är låg, och så länge det är Oco kommer det aldrig bli några svenska hattar.

Vad du kan göra, förutsatt att du är dedikerad nog är att kontakta SP och höra vad det skulle kosta att beställa MOQ av de svenska tecken som behövs. Kanske kan du få någon annan att hoppa på, men om du har sådana tankar kanske du gör bättre i att köra med ett fullt Norde och försöka locka lite fler. Med rådande väntetid hos SP lär det dock ta en ganska bra stund innan du har dina hattar och det är ett litet projekt så det gäller att du vet vad du ger dig in i.

Gällande layout kan jag rekommendera US International. Funkar prima när man väl lärt sig var å, ä och ö befinner sig. Åtminstone för mig och mitt användarscenario för vilket US ANSI passar mycket bättre än svensk ISO. Att man dessutom har ett större utbud av hattar och roliga tangentbord är bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@jH0Ni: Penumbra har körts två gånger; en gång av CtrlAlt (i början av 2014) och en gång av Oco (nyligen). Sannolikheten att någon annan än Oco plockar upp dem i framtiden är låg, och så länge det är Oco kommer det aldrig bli några svenska hattar.

Vad du kan göra, förutsatt att du är dedikerad nog är att kontakta SP och höra vad det skulle kosta att beställa MOQ av de svenska tecken som behövs. Kanske kan du få någon annan att hoppa på, men om du har sådana tankar kanske du gör bättre i att köra med ett fullt Norde och försöka locka lite fler. Med rådande väntetid hos SP lär det dock ta en ganska bra stund innan du har dina hattar och det är ett litet projekt så det gäller att du vet vad du ger dig in i.

Gällande layout kan jag rekommendera US International. Funkar prima när man väl lärt sig var å, ä och ö befinner sig. Åtminstone för mig och mitt användarscenario för vilket US ANSI passar mycket bättre än svensk ISO. Att man dessutom har ett större utbud av hattar och roliga tangentbord är bara en bonus.

Okej! Trodde de hade funnits på Massdrop, med svenska tecken och allt. Intressant att man ändå kan gå den vägen och fixa keycaps, men som du säger, jag är nog inte redo att löpa linan ut så att säga. Jag försöker lugna mig lite, har precis gått med i Oblivion-GB:n på MD och de är ju ganska lika penumbra. Märker att det är väldigt lätt att spendera pengar i denna världen, haha.

Är lite sugen på att lära mig ansi av den anledningen att vissa brädor blir krångliga att få i nordic iso. Tex om man skulle vilja testa PBT-hattar av lite bättre kvalité osv.

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa @jH0Ni:
Bara för att vara den som är den (jag blev förvirrad av termerna, så för att förtydliga för mig själv):

ISO vs ANSI är olika fysiska layouter: Det går inte att köra ANSI på ISO eller vice versa: antingen har du ett ISO tangentbord eller ett ANSI tangentbord (eller något annat fysisk layout t.ex. JIS eller HHKB etc.). Det är bara hårdvarans utformning som styrs av ANSI vs ISO.

Å andra sidan har det inget alls att göra med vilka tecken det blir när du trycker på knapparna! Det sätter du i ditt OS!

Vanligtvis kör vi resp. amerikaner med:

  • (HW-SW)

  • ISO-SE

  • ANSI-US

Men det funkar utmärkt att köra med:

  • (HW-SW)

  • ANSI-SE

  • ISO-US

Sen har vi den synliga faktorn: vilka tecken som syns på plasten (tangentborden känner inte av vilket tecken som står på plasten: utan tangentbordet skickar samma scan-kod oavsett vilken etikett tangenten har: den koden tolkas sedan av OS för att återge "rätt" tecken).

Vanligtvis vill man ju att "det synliga" matchar resultatet:
Men oavsett vad det står på tangenten till höger om P ("Å" eller "{") ); om du ställer in "SE" i ditt OS så blir det "Å" och även om det står "Å" på den så blir det "{" om du ställer in "US" i ditt OS.

En bild säger mer än tusen ord, sägs det: Skillnaden kan beskådas på bild i Vilket tangentbord ska jag köpa-tråden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@anon257891:

Jag pratar främst om att använda sig av ett tangentbord med ANSI-layout (för att kunna använda SA penumbra) men vid användning istället välja ISO-layout så att alla tecken hamnar på rätt plats och inte behöva lära sig ett helt nytt format.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@anon257891:

Jag pratar främst om att använda sig av ett tangentbord med ANSI-layout (för att kunna använda SA penumbra) men vid användning istället välja ISO-layout så att alla tecken hamnar på rätt plats och inte behöva lära sig ett helt nytt format.

Exakt det jag, på mitt förvirrade sätt, försökte beskriva att det inte går

Men jag antar att du menar så här:

Det är mitt Penumbra-set på en ISO-layout.

Tangenten till höger om "P" ger ett "Å" (när jag ställt in "SE" i OS ("SE" inte "ISO")), dito tangenten till höger om L -> Ö, två steg till höger om L ->Ä etc.

Edit: SE inställt i OS ger även att Shift+8 ger "(" (inte "*") osv.