Permalänk

Limma akryl på annan plast

Hej,
tänkte limma dit akrylplast i en väska av plast (safecase från clas ohslon). Undrar vilket lim som kan funka? Jag har testat epoxy och karlssons klister men inget fungerade...

Mvh.

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton? (Klassiker för att limma plast mot plast)

//edit eller kloroform

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Å f-n. Jag har inte många saker i min lägenhet, men råkar ha just kemisk aceton Ska testa med det ikväll då! Torktid? Andra som testat detta?

Permalänk
Hjälpsam

Aceton smälter plasten... SÅ om det inte lyckas kommer det inte bli vackra märken efteråt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det är väl lite det som lim etc gör, gräver sig in i båda materialen och stelnar. Klister däremot går väl att pilla bort.

Du kan även smälta ner något helt annat (plastpåse) och göra till ett mer trögflytande lim och kleta på / spackla med av acetonet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vad är lådan du skall limma i gjord av för plast?

Visste man det så skulle det vara lättare att lista ut vad som vore mest lämpligt. Sen förresten gjorde du något innan du hade på Karlsons Klister/epoxy på ytorna? Man måste oftast rugga upp ytan så att limmet har någon chans att bita fast i materialet man limmar, på en riktigt slät plastyta är det inte mycket som fäster.

Permalänk
Medlem

Det är stor risk/chans att väskan är i polypropylen och då blir det svårlimmat. Kanske något smältlim fungerar. Aceton fungerar inte på PP.

För övrigt så duger Karlssons klister bara till att fästa foton.

Permalänk
Avstängd

Vanligt superlim fäster ju på det mesta, Torka rent ytorna ordentligt. Smeta på superlim lite innan för kanterna och gör ett kryss, samt likadant på materialet du skall fästa den.. Vänta ca 10-15 sekunder och trycka fast platsen. Sätt sen en "Tegelsten" på den och låt det torka ett tag

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag själv hade kört på detta: (Men jag är mer för @Neonodia metod, då jag har bra erfarenhet av det, alltså superlim på plast )

Rugga upp ytorna med sandpapper! (i båda fallen, väldigt viktigt)

Limpistol/smältlim, det är bara att köra på medans det är varmt.

Eller....

Superlim! Att jobba med superlim är lite speciellt... Man måste lägga ett tryck/press och vänta nån minut. Och man får absolut inte röra vrida på det! Annars blir det inte bra alls.
Gör man allt rätt, så håller det som en svetsfog

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har jobbat med Akrylplast och vet att det inte går att limma med "vanliga" lim. Behövs medel som innehåller akrylat alkohol och kloroform - inget man köper på Hobbex/Clas Ohlson.
Ett sätt att limma ihop två så svåra material är tex. Sikaflex, finns olika kvaliteter. Den sätter sig på det mesta...

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda epoxy, funkar hyfsat men ytorna får inte vara släta utan slipade med grovt sandpapper eller motsvarande så limmet får lite mer yta att fästa i annars håller det inte över huvud taget.
Rätt lim gör så klart jobbet bättre men att rugga upp ytan är generellt alltid en bra ide.

Permalänk

Lite dåligt med detaljer, sry! Väskan är av polypropylen. När jag limmade med epoxy så sandpapprade jag båda ytorna med fint sandpapper och torkade rent innan jag limmade. Men det satt inte särskilt bra ändå. Och Karlssons ska vi inte prata om, det verkade förstöra akrylen, så mina delar sprack. Ska böja till nya nu och limma, får se om det hinns med ikväll.

Men det lutar mot superlim då tror ja, ska göra som Neo beskrev.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vanligt superlim fäster ju på det mesta,

Akta! Superlim (cyanoakrylat) ska du inte ha ens i närheten av genomskinlig plast om du vill att den ska fortsätta vara genomskinlig. Det räcker med ångorna från limmet för att göra plastens yta mjölkig. Jag har själv gjort det misstaget en gång, och jag har sedan dess sett alltför många göra samma misstag.
Eventuellt så kan du kunna använda långsamt superlim som kommer med accelerator som man sprejar på efterråt.

Men om du inte bryr dig om finishen på plasten eller om du ska måla den så fäster vanligt superlim utmärkt på akryl Superlim ska du däremot inte ha om fogen kan flexa lite eller bli utsatt för stötar.

PP och PE är ökända för att det är svårt att få saker att fästa på dem. De olika versionerna av PE är värst. Det är därför som PP och PE används för bl.a. avloppsrör, bygghjälmar etc. som man inte vill att saker ska fästa på.
Däremot så fäster klisterlappar på dessa plaster. Man skulle kunna lägga ett lager tejp (vanlig genomskinlig eller brun tejp är dock baserad på PE!) och sedan limma ovanpå det med något annat slags lim.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Neonodia:

Sätt sen en "Tegelsten" på den och låt det torka ett tag

Funkar inte en vanlig tegelsten?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Funkar inte en vanlig tegelsten?

Nej, en vanlig tegelsten är fultegel och en "Tegelsten" är håltegel.
Eller menade du reveteringstegel alltså sådant som när det är försett med hål kallas för spiktegel?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gurk:

Nej, en vanlig tegelsten är fultegel och en "Tegelsten" är håltegel.
Eller menade du reveteringstegel alltså sådant som när det är försett med hål kallas för spiktegel?

Nej, vanlig tegelsten

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Fast det du visar tordes ju vara ett tegelblock, en sten är ju mer naturlig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Neonodia:

Fast det du visar tordes ju vara ett tegelblock, en sten är ju mer naturlig. http://thumbs.dreamstime.com/z/f%C3%B6r-modellsten-f%C3%B6r-12-tegelsten-v%C3%A4gg-5286413.jpg

Nja, det där ser mer ut som en "tegelsten", tycker jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Tegelstensdillema till trots är jag nu klar, använde dubbelhäftande skumtejp för badrumsspeglar Kräver at det är yta mot yta dock..

http://www.clasohlson.com/se/Dubbelh%C3%A4ftande-monteringste...

Så det är ett tips till er som googlar upp denna tråd i framtiden och ska limma dryga plastsaker!

Peace out!