Köpråd - NAS för plex streaming

Permalänk
Medlem

Jag nämnde den där TS-251+ vilken har ytterligare lite vassare CPU än TS-251. Plex anger i sin lista att 251+ klarar att transcoda 1080p men "May struggle with some high bitrate 1080p media". Så det låter ju bra! (DS716+ är ännu inte med i listan, är väl för ny..)
Vad jag förstår så har båda två Celeron 22nm CPUer, men TS-251 har en 2-kärnig och TS-251+ har en 4-kärnig CPU.
DS716+ har däremot en nyare 4-kärnig 14nm Celeron CPU på något lägre frekvens, vet dock inte om den har sämre prestanda för det, eller om den är likvärdig med den i TS-251+

Priser (från prisjakt):
TS-251 2470kr
DS216play 2650kr
TS-251+ 3300kr
DS716+ 4800kr

Ganska stora prisskillnader.. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska ha. Priset spelar mig inte någon jättestor roll, samtidigt är det mot mina principer att betala för mycket i onödan. Tänker på att en DS716+ nästan kostar dubbelt så mycket som en TS-251... och nån fanboy av något av märkena är jag inte än så länge

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Jag har den, och det är lite svårt att säga exakt vad den klarar, men enligt Plex NAS Compatability List så ska den klara 720p transcode, samt även låg bitrate 1080p. Stämmer ganska bra med mina erfarenheter. För mig personligen känns det som att den klarar det mesta direct play/stream, men beror ju på vad man har för filer såklart (och det beror på vad klienten klarar, inte servern! Jag kör chromecast). Har inte haft några problem än så länge, och tittar bara på 720p eller 1080p low bitrate material (som sagt, mest direct play...), så den passar mig utmärkt.

Det låter ju intressant!

Skrivet av Nisse977:

Jag nämnde TS-251+ vilken har ytterligare lite vassare CPU än TS-251. Plex anger i sin lista att 251+ klarar att transcoda 1080p men "May struggle with some high bitrate 1080p media". Så det låter ju bra! (DS716+ är ännu inte med i listan, är väl för ny..)
Vad jag förstår så har båda två Celeron 22nm CPUer, men TS-251 har en 2-kärnig och TS-251+ har en 4-kärnig CPU.
DS716+ har däremot en nyare 4-kärnig 14nm Celeron CPU på något lägre frekvens, vet dock inte om den har sämre prestanda för det, eller om den är likvärdig med den i TS-251+

Priser (från prisjakt):
TS-251 2470kr
TS-251+ 3300kr
DS716+ 4800kr

Ganska stora prisskillnader.. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska ha. Priset spelar mig inte någon jättestor roll, samtidigt är det mot mina principer att betala för mycket i onödan. Tänker på att en DS716+ nästan kostar dubbelt så mycket som en TS-251... och nån fanboy av något av märkena är jag inte än så länge

Jag känner att den som @Foffi verkar som en intressant kandidat om man tänker på priset och prestandan. Jag vill gärna lägga runt 3000, så det lär nog bli Synology DiskStation DS216play eller en TS-251.

Vilken skulle ni anse är bäst för mitt ändamål? Helt enkelt skicka film till min chromecast med bra kvalité.

Mvh
z0rks

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

@minh: Den klara säkert 4K i ett format som inte behöver transcodas. Här är dom format som Chromecast klara av: https://developers.google.com/cast/docs/media

För att transcoda 4K behövs nog en i7:a, Minst. Min i5 4460 jag använder klara bara av två samtidiga 1080p streamar i 12Mpbs.

Permalänk
Skrivet av z0rks:

Hej!

Då är det dags för mig att köpa NAS och jag har två krav som NAS:en måste uppfylla:
- Stöd för Plex (Körs mot chromecast)
- Transcoding

Så vad jag har fått höra ifrån en vän så är det denna jag bör slå till på: Synology DiskStation DS216play

Det jag undrar främst är om det finns något billigare alternativ eller om det är runt 3000 man får räkna med om man vill ha något som funkar bra.

Alla tips uppskattas!

Med vänliga hälsningar,
z0rks

Kanske inte funkar för alla men själv har jag en rarpberry pi 2 model b med 1 3tb disk.
Fungerar som en smb server samt ftp server. Kan streama filmer hemma och på skolan osv.
Sen använder jag den som en webbserver med!
Plex har jag hört funkar med rpi med!

Kan vara en billig lösning till en vanlig nas.

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Det låter ju intressant!

Jag känner att den som @Foffi verkar som en intressant kandidat om man tänker på priset och prestandan. Jag vill gärna lägga runt 3000, så det lär nog bli Synology DiskStation DS216play eller en TS-251.

Vilken skulle ni anse är bäst för mitt ändamål? Helt enkelt skicka film till min chromecast med bra kvalité.

Mvh
z0rks

Ska du använda Plex så är TS-251 bättre för dig, just på grund av processorn. Jag satt själv och valde mellan exakt dessa 2 NAS med exakt samma ändamål. Mitt svar blir ju dock lite partiskt pga just detta, men det var vad jag kom fram till!

Dock så fanns inte TS-251+ när jag letade, den verkar helt ny! Den tycker jag låter helt perfekt. Dess CPU borde klara av det mesta 1080p om det ska köras transcode, nåt TS-251 inte gör. Du får även 2GB ram, vilket borde funka bra för transcoding (eller 8gb, men kostar löjligt mycket, går att byta ut själv istället också för 450:-, väldigt enkelt!), mer ram behövs om man vill köra VM's och lite andra funktioner.

Min åsikt: Hade jag valt nu så skulle jag köpt TS-251+ för att garanterat kunna transcoda allt jag kan tänka mig. Jag betalade 2.7k för min TS-251, plus 450 för 8GB ram, så har nästan betalat lika mycket.

Permalänk
Medlem

För att sammanställa för de som inte orkar läsa googledokumentet:
PMS=Plex Media Server

DS214play, PMS går att installera, transcodar upp till 576p. Transcodar Synologys egen media server till 1080p
DS216play, PMS går inte att installera, hårdvaran sämre än 214play. Transcodar Synologys egen media server till 1080p/4K
DS716+, PMS går ej att installera ännu, kommer förmodligen inom snar framtid. Ser ut att ligga runt DS415+ och TS-251+ i prestanda.
DS415+, PMS går att installera, *May struggle with some high bitrate 1080p media
TS-251+, PMS går att installera, *May struggle with some high bitrate 1080p media
TS-251, PMS går att installera, *May transcode some low bitrate 1080p media

Frågan du ska ställa dig är om du verkligen behöver transcoda något. Var spelar du upp materialet och vilka format stöder den?
Chromecasten är väldigt kinkig när det gäller vad den tar, H.264 4.1/AAC ->.MP4, se lista i tidigare inlägg.
Alla NAS:ar klarar att remuxa. Läs mer här:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201566396-How-are-Direct-Play-Direct-Stream-and-Transcoding-different-

Permalänk
Medlem

@wakka:

Bra inlägg!

Kom på en sak, vet inte hur det är med uppspelning till typ mobil över halvkass lina? Om man kör att den måste transcoda på 4 Mbps till exempel, är det då originalfilen som avgör hur mycket servern måste jobba eller transcode-målet? Antar att det måste vara originalet som i vilket fall måste arbetas igenom? Eller avgör själva målstorleken processorload?

Permalänk

Jag var i samma banor som dig letade efter en enkel lösning för att streama PLEX för mig krävs det att den klarar 1080p transcoding + 3D.

jag började mitt äventyr att köra en Intel Core 2 duo på 3.0 ghz 8 gb ram och ssd vilket fungerade ok. Pga elräkningen så investerade jag i en HTPC och nu två år senare har den rullat på bra med Ubuntu server och plex.

Servern kostade 6000 och används till mycket än bara plex då jag kör virutuella maskiner på den

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

På plex-forumet är det några som precis fått tag i DS716+ och testat med positivt resultat. Men de fick editera installationsfilen för att kunna installera Plex på denna nya NAS, verkar bero på att den har så ny CPU.

https://forums.plex.tv/discussion/190771/synology-ds716-could...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att på TS-251 kunde man bara välja RAID 0, 1 eller JBOD, kan det verkligen stämma? Man måste väl kunna få köra två separata hårddiskar utan att tvingas köra dem i någon slags RAID ?

Jag frågar detta eftersom jag önskar att köra två separata diskar där den ena disken gör backup på vissa mappar till den andra disken, men inte köra total spegling = RAID 1

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Nisse977:

Jag kör just nu JBOD, eftersom jag inte visste bättre när jag installerade NASen... Känns rätt värdelöst, men jag tror man kan köra 2 single-disks, kommer tyvärr inte ihåg.

Jag har läst runt lite men lyckas inte förstå varför nån skulle vilja ha JBOD istället för RAID 0, om man ändå tappar all info på båda diskarna vid HDD failure...?

RAID 1 känns inte värt för ett mediebibliotek

Permalänk
Medlem

@Foffi:

Nej precis, JBOD verkar mer eller mindre värdelöst. Jag vill köra två separata diskar så att jag kan utnyttja det mesta av lagringsytan i båda diskarna, förutom den yta som tas upp av de mappar jag väljer att ha backup på båda diskarna.

Tänker köra två st 2Tb diskar, då får jag 4Tb lagringskapasitet, sen äter nog mitt privata bild och filmarkiv upp runt 200Gb vilket kommer hamna på två diskar, = tar 400Gb totalt. Lite bättre än att köra två diskar i RAID 1 och bara få 2Tb att leka med.
Sen kan resten av den media man har, så som musik och spelfilmer läggas på någon av diskarna utan backupfunktion.
Så vill jag göra, men smaken är som baken

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag kör DS Video från Synology ganska mycket själv. Jag kodar själv om allt material till mp4. Orsaken till detta är för att jag reser mycket och vill kunna spela det offline på tillexempel i en iPad. Flygplan, Tåg, Hotell, etc har inte tillräckligt bra uppkoppling för att streama HD material.
Det kan dock vara tillräckligt bra uppkoppling för att 'synca' en film till enheten under natten och titta på den dagen efter.

Hemma spelar jag upp via en Intel NUC med i3'a som klarar av kodningen själv.

Kan ju också vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@Foffi:

Nej precis, JBOD verkar mer eller mindre värdelöst. Jag vill köra två separata diskar så att jag kan utnyttja det mesta av lagringsytan i båda diskarna, förutom den yta som tas upp av de mappar jag väljer att ha backup på båda diskarna.

Tänker köra två st 2Tb diskar, då får jag 4Tb lagringskapasitet, sen äter nog mitt privata bild och filmarkiv upp runt 200Gb vilket kommer hamna på två diskar, = tar 400Gb totalt. Lite bättre än att köra två diskar i RAID 1 och bara få 2Tb att leka med.
Sen kan resten av den media man har, så som musik och spelfilmer läggas på någon av diskarna utan backupfunktion.
Så vill jag göra, men smaken är som baken

Ja, precis, det var så jag TRODDE man kunde göra med JBOD, men icke visade det sig! Nu vet jag inte vad jag ska göra, kommer tappa massa grejer som jag vill spara... Tänkte lösa det genom att göra backup externt till farsans NAS helt enkelt.

Spegling är inte backup! Men bättre än inte spegling

Permalänk
Medlem

@Foffi:

Tyckte bara det vore fint att både kunna nyttja det mesta av båda diskarnas kapacitet och samtidigt kunna få backup-funktion på det jag önskar!

Spegling är väl en slags backup, fast det sker direkt? När man speglar så lägger ju hårdvaran filerna direkt på tex två diskar. Om man har backupfunktion så lägger man filerna på en disk som sen efter förinställd setup kopieras till den andra disken, det ju ganska lika slutresultat men skillnad i tillvägagångssätt

Jag har en före detta kollega som jobbar mycket med bildbehandling, han är typ 70 år gammal nu 2008 hjälpte jag honom att bygga en stationär dator för hans behov. Han har 4 hårddiskar i två RAID 1 uppsättningar. För ett par månader sen rasade en disk, men det fungerade som tänkt = informationen fanns kvar så vi kunde kopiera den till den fungerande RAID arrayen, sen stoppade jag i två nya diskar och satte upp en ny RAID 1 array. Får hoppas det fortsätter fungera bra.

Lutar just nu lite mer åt QNAP TS-251+ än mot Synology DS716+ och det beror mest på priset. De bör vara ca lika snabba och har liknande funktioner. Vad jag kunnat få ut av diverse recensioner på nätet så sägs QNAPs mjukvara vara något "fulare" och mer knölig vid första anblick, men å andra sidan ger den något mer inställningsmöjligheter. Den upplevs något rappare än Synologys mjukvara på likvärdig hårdvara.
Synologys mjukvara sägs vara mer stilren, snygg och enkel, men kanske inte har riktigt lika mycket inställningsmöjligheter som QNAP och inte lika många appar. Om man önskar att köra Synologys Video Station så sägs den vara en del snyggare än QNAPs motsvarighet. Sen för mig som kör Samsung TV, så finns Synologys Video Station app till min TV. Kan inte hitta QNAPs motsvarighet. Detta är en fördel med Synology ifall stödet för Plex skulle försvinna med tiden, så har man ett annat alternativ i alla fall.
Skulle man ändå använda Video Station appen på sin SmartTV så kanske även den billigare Synology DS216play duger då den egna programvaran Video Station har stöd för hårdvaruaccelerationen i en DS216play som då gör den mycket vassare på transcoding om man behöver det till något.

Ja det finns alltid en massa att fundera över....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@Foffi:

Tyckte bara det vore fint att både kunna nyttja det mesta av båda diskarnas kapacitet och samtidigt kunna få backup-funktion på det jag önskar!

Spegling är väl en slags backup, fast det sker direkt? När man speglar så lägger ju hårdvaran filerna direkt på tex två diskar. Om man har backupfunktion så lägger man filerna på en disk som sen efter förinställd setup kopieras till den andra disken, det ju ganska lika slutresultat men skillnad i tillvägagångssätt

Spegling är självklart en typ av backup, men jag menar att det inte är substitut för "riktig" backup, som bör ske på en annan fysisk position. Detta är förstås bara nödvändigt för information som man inte under några omständigheter kan tänka sig att tappa, vilket varierar mycket från person till person. För mig så är det mina bilder, vilket kan vara några hundra GB. Min media är inte lika viktig.

JBOD känns dock väldigt dumt i längden. Tids nog kommer en av mina HDD att fallera, och då kommer jag tappa all information på båda... vet inte hur jag ska undvika detta utan att köpa flera nya HDD och föra över allt till dessa. Single disk är ju bättre på alla sätt, i min mening.

Får se om man försöker lösa detta problem på nåt sätt i framtiden, tills vidare får det vara just det: framtidens problem.

Permalänk
Medlem

Förstår var du menar. En lösning skulle ju kunna vara att göra backup på det sätt jag nämner, men också göra backup mot en molntjänst i tillägg. Då bör man vara hyfsat säker. Dock är det alltid en risk med molntjänster att någon obehörig kan komma åt datan.

Ang ditt problem. Kan du inte bara låna en extern disk att lägga datan på tillfälligt när du gör om din array? Eller alternativt köpa en extern disk och sen lämna tillbaka på öppet köp!?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag läste någonstans att på TS-251 kunde man bara välja RAID 0, 1 eller JBOD, kan det verkligen stämma? Man måste väl kunna få köra två separata hårddiskar utan att tvingas köra dem i någon slags RAID ?

Jag frågar detta eftersom jag önskar att köra två separata diskar där den ena disken gör backup på vissa mappar till den andra disken, men inte köra total spegling = RAID 1

För att svara på detta så hittade jag denna sidan:

http://docs.qnap.com/nas/4.1/Home/en/index.html?volume_manage...

Där finns en tabell som säger vilka modeller som stödjer vilken typ av lagring. Alla modeller stödjer Single-Disks.

Permalänk
Medlem

Ja det vore ju helt sjukt om det inte gick att köra singeldisk! Bara lustigt att dom skrev så på det stället jag läste.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Ja det vore ju helt sjukt om det inte gick att köra singeldisk! Bara lustigt att dom skrev så på det stället jag läste.

Jag gissar på att dom skrev vilka RAID-configs som var tillgängliga, och Single-disk är inte RAID.

Permalänk
Medlem

Det stod bara "disk-konfigurationer" och där var single disk inte med... Kanske hade dom bara missat det helt enkelt.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Det stod bara "disk-konfigurationer" och där var single disk inte med... Kanske hade dom bara missat det helt enkelt.

Haha, ja, möjligt

Permalänk
Medlem

Nu får vi hoppas att det kommer någon på rea under helgen!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Nu får vi hoppas att det kommer någon på rea under helgen!

Ja exakt så tänker jag med. Har både DS716+ och TS-251+ på övervakning på prisjakt.
Men jag ska väl erkänna att jag nu mest lutar åt TS-251+ och jag ska berätta varför.

TS-251+ och DS716+ har liknande prestanda. Så vad jag kan få fram vid prestandatester av deras cpuer är att cpun i TS-251+ (Celeron J1900 22nm) är ca 10-15% snabbare än cpun i DS716+ (Celeron N3150 14nm). En 14nm cpu i DS716+ är å andra sidan 4W snålare än 22nm cpun i TS-251+.
Det som avgör för mig är nog priset i slutändan. 3300kr för TS-251+ och 4800kr för DS716+. Minnet i TS-251+ går dessutom att uppgradera, det tycker jag också är trevligt. Är osäker på om det går i DS716+...
Båda NASarna är nog jättebra, men att betala 1500kr mer för den ena utan att jag får något bättre känns inte motiverande. Det enda plus med DS716+ för min privata del, är att dess video-app finns att installera i min TV (om man inte vill köra Plex) förutom det ser jag inga fördelar som skulle motivera det högre priset.

Kanske erbjuder Synologys NAS något bättre än QNAPs för någon annan, men detta var det jag kom fram till för egen del.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Ja exakt så tänker jag med. Har både DS716+ och TS-251+ på övervakning på prisjakt.
Men jag ska väl erkänna att jag nu mest lutar åt TS-251+ och jag ska berätta varför.

TS-251+ och DS716+ har liknande prestanda. Så vad jag kan få fram vid prestandatester av deras cpuer är att cpun i TS-251+ (Celeron J1900 22nm) är ca 10-15% snabbare än cpun i DS716+ (Celeron N3150 14nm). En 14nm cpu i DS716+ är å andra sidan 4W snålare än 22nm cpun i TS-251+.
Det som avgör för mig är nog priset i slutändan. 3300kr för TS-251+ och 4800kr för DS716+. Minnet i TS-251+ går dessutom att uppgradera, det tycker jag också är trevligt. Är osäker på om det går i DS716+...
Båda NASarna är nog jättebra, men att betala 1500kr mer för den ena utan att jag får något bättre känns inte motiverande. Det enda plus med DS716+ för min privata del, är att dess video-app finns att installera i min TV (om man inte vill köra Plex) förutom det ser jag inga fördelar som skulle motivera det högre priset.

Kanske erbjuder Synologys NAS något bättre än QNAPs för någon annan, men detta var det jag kom fram till för egen del.

Lutar åt TS-251+ för mig också faktiskt med tanke på att TS-251 verkar lite för klen om man vill köra högre än 720p. Och det skiljer inte allt för mycket i pris på de två

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Ja exakt så tänker jag med. Har både DS716+ och TS-251+ på övervakning på prisjakt.
Men jag ska väl erkänna att jag nu mest lutar åt TS-251+ och jag ska berätta varför.

TS-251+ och DS716+ har liknande prestanda. Så vad jag kan få fram vid prestandatester av deras cpuer är att cpun i TS-251+ (Celeron J1900 22nm) är ca 10-15% snabbare än cpun i DS716+ (Celeron N3150 14nm). En 14nm cpu i DS716+ är å andra sidan 4W snålare än 22nm cpun i TS-251+.
Det som avgör för mig är nog priset i slutändan. 3300kr för TS-251+ och 4800kr för DS716+. Minnet i TS-251+ går dessutom att uppgradera, det tycker jag också är trevligt. Är osäker på om det går i DS716+...
Båda NASarna är nog jättebra, men att betala 1500kr mer för den ena utan att jag får något bättre känns inte motiverande. Det enda plus med DS716+ för min privata del, är att dess video-app finns att installera i min TV (om man inte vill köra Plex) förutom det ser jag inga fördelar som skulle motivera det högre priset.

Kanske erbjuder Synologys NAS något bättre än QNAPs för någon annan, men detta var det jag kom fram till för egen del.

Ingen tur va?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Nej, mina övervakningar på prisjakt har i vart fall inte larmat om nått bättre pris än..
Enligt pris-statistiken på förra modellen (TS-251) så höll den högt pris i ca 3 månader sen den kom ut på marknaden, sen sjönk det ner en bit. Vet inte om det är samma sak för TS-251+ då den har ett lägre pris än TS-251 hade när den släpptes.

Kan inte komma in på prisjakt och kolla nu, verkar vara överbelastat hehe!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Det hände inget med priset under helgen, men nu ikväll dök den till 3059kr enligt Prisjakt

http://www.itpaket.se/product_info.php?products_id=298773
Känner inte till den sidan sen tidigare..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag valde DS415+, alltså ej en play-modell. Den klarar av att skicka 1080p material till alla enheter testat. Nuförtiden klarar ju nästan varje enhet av att ta emot streamen utan transcoding, varför jag tyckte det var bättre att välja en med kraftig CPU istället för transcodingmöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag valde DS415+, alltså ej en play-modell. Den klarar av att skicka 1080p material till alla enheter testat. Nuförtiden klarar ju nästan varje enhet av att ta emot streamen utan transcoding, varför jag tyckte det var bättre att välja en med kraftig CPU istället för transcodingmöjlighet.

Ja det behövs ingen kraft att skicka filmer med direct play, min stationära dator med plexserver visar 0% cpu-verksamhet när jag streamar till TVn.

Är nästan helt inne på QNAP TS-251+ nu. Den ska vara rätt vass med sin quadcore Celeron cpu och uppgraderbar ram Ska handla så fort jag har tid för att mecka med NASen, blir troligtvis efter jul. Ser ingen mening i att handla tidigare än jag har tid att leka med den

Samtidigt är jag lite nyfiken på HS-251+ för är det verkligen bara formen som är skillnaden mot TS-251+ ? De verkar ju ha samma spec annars.
Den formen skulle göra att jag har plats för den i Tv-bänken. Det öppnar ju upp lite andra möjligheter i och med HDMI porten på NASen jämfört med att bara gömma undan den i nån garderob.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]