Köpråd - NAS för plex streaming

Permalänk
Medlem

Köpråd - NAS för plex streaming

Hej!

Då är det dags för mig att köpa NAS och jag har två krav som NAS:en måste uppfylla:
- Stöd för Plex (Körs mot chromecast)
- Transcoding

Så vad jag har fått höra ifrån en vän så är det denna jag bör slå till på: Synology DiskStation DS216play

Det jag undrar främst är om det finns något billigare alternativ eller om det är runt 3000 man får räkna med om man vill ha något som funkar bra.

Alla tips uppskattas!

Med vänliga hälsningar,
z0rks

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Jag kör med en AMD 5350, moderkort,minne och sen xpenology vilket funkar sjukt bra.
Borde du kunna få för mindre pengar och garanterat mer kraft också!

Permalänk
Medlem

Hej, jag sitter och funderar på samma lösning, Synology + Plex + Chromecast.
Vad jag har kommit fram till är att ytterst få Synology-Nasar fixar 1080p transcoding, de som gör det är dyra.
Jag kommer köra PMS på min gamingburk och använda NASen som lagring och med Sickrage.
Om du måste ha PMS på NASen, bygg eget eller titta på ett annat märke.

"It is very unlikely that the DS216Play will be supported when it is released. That is not to say it will never be supported, but there is no time frame for any support at this time at least.
I suspect, that Plex may support it but it wont be able to utilise the hardware transcoding engine (GPU in the case of the DS216Play), similar to the current DS214Play and DS415Play models, which will mean that 1080p transcoding is not possible.
I would say at best, the DS216Play would be able to transcode low bitrate 720p in the real world, but I very much doubt it would handle 1080p, judging by the specs I currently have at hand, unless Plex actually support the hardware in that chip, which is unlikely at this point in time."

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en NAS för 7k, men den inte klara det pga sin klena CPU (Synology DS1513+) men detta beror inte på att NAS'en i sig är dålig - tvärttom, men saknar ett dedikerat chip för omkodningen som Synology's Play-modeller har.

Andra modeller på marknaden kan jag inte eller vet för lite om, har kört Synology i 5år+ nu och skulle aldrig få för mig att byta.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag kör med en AMD 5350, moderkort,minne och sen xpenology vilket funkar sjukt bra.
Borde du kunna få för mindre pengar och garanterat mer kraft också!

Förstår det låter ju som en bra idé, dock så måste man ju ha en större burk vilket inte är särskilt lockande

Skrivet av wakka:

Hej, jag sitter och funderar på samma lösning, Synology + Plex + Chromecast.
Vad jag har kommit fram till är att ytterst få Synology-Nasar fixar 1080p transcoding, de som gör det är dyra.
Jag kommer köra PMS på min gamingburk och använda NASen som lagring och med Sickrage.
Om du måste ha PMS på NASen, bygg eget eller titta på ett annat märke.

"It is very unlikely that the DS216Play will be supported when it is released. That is not to say it will never be supported, but there is no time frame for any support at this time at least.
I suspect, that Plex may support it but it wont be able to utilise the hardware transcoding engine (GPU in the case of the DS216Play), similar to the current DS214Play and DS415Play models, which will mean that 1080p transcoding is not possible.
I would say at best, the DS216Play would be able to transcode low bitrate 720p in the real world, but I very much doubt it would handle 1080p, judging by the specs I currently have at hand, unless Plex actually support the hardware in that chip, which is unlikely at this point in time."

DS216Play ska klara 1080p vad jag har hört iallafall, men kanske uppfattat det fel!

Skrivet av andreas_dock:

Jag har en NAS för 7k, men den inte klara det pga sin klena CPU (Synology DS1513+) men detta beror inte på att NAS'en i sig är dålig - tvärttom, men saknar ett dedikerat chip för omkodningen som Synology's Play-modeller har.

Andra modeller på marknaden kan jag inte eller vet för lite om, har kört Synology i 5år+ nu och skulle aldrig få för mig att byta.

Låter bra, men DS216Play bör väl klara detta utan problem hoppas jag!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av z0rks:

Förstår det låter ju som en bra idé, dock så måste man ju ha en större burk vilket inte är särskilt lockande

DS216Play ska klara 1080p vad jag har hört iallafall, men kanske uppfattat det fel!
Låter bra, men DS216Play bör väl klara detta utan problem hoppas jag!

Du har ju öppet köp i 14 dagar enligt distansavtalslagen så om det mot förmodan inte skulle funka.... Så kan du returnera.

Jag rek. @Inet som är en auktoriserad återförsäljare utav Synology.
Där har jag köpt mina två NAS'ar ifrån och kommer bli fler allt eftersom kraven ändras osv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du har ju öppet köp i 14 dagar enligt distansavtalslagen så om det mot förmodan inte skulle funka.... Så kan du returnera.

Jag rek. @Inet som är en auktoriserad återförsäljare utav Synology.
Där har jag köpt mina två NAS'ar ifrån och kommer bli fler allt eftersom kraven ändras osv.

Det har du rätt i!
Okej super, tack för tipset!

Jag tror att det får bli en Synology efter jul om det inte dyker upp något annat!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror att det får bli en Synology efter jul om det inte dyker upp något annat!

Kolla in Black Friday 27:e november, kan nog hitta ett fynd där.

DS216play klarar "Transcode 4K or H.265 video up to 1080p" men det gäller enbart synologys egna mediacenter Video Station.
När du blandar in Plex så blir det mer diffust, enligt plex.tv så har de inte support för 216 än, och om det kommer så blir det bara för 480/576 och "low bitrate 720"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakka:

Kolla in Black Friday 27:e november, kan nog hitta ett fynd där.

DS216play klarar "Transcode 4K or H.265 video up to 1080p" men det gäller enbart synologys egna mediacenter Video Station.
När du blandar in Plex så blir det mer diffust, enligt plex.tv så har de inte support för 216 än, och om det kommer så blir det bara för 480/576 och "low bitrate 720"

Jasså det lät ju trist! Vad kan man köra via deras egna video station då?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Jasså det lät ju trist! Vad kan man köra via deras egna video station då?

Om det nu vore så bra att man kunde ta reda på det på något sätt.....
https://www.synology.com/en-global/dsm/5.2/multimedia
I stort sett samma som Plex, aldrig använt VS så jag kan inte lista nackdelar/fördelar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakka:

Om det nu vore så bra att man kunde ta reda på det på något sätt.....
https://www.synology.com/en-global/dsm/5.2/multimedia
I stort sett samma som Plex, aldrig använt VS så jag kan inte lista nackdelar/fördelar

I teorin är de "samma sak", men Plex är mer kompetent när det gäller att organisera och strukturera din film/serie-samling. Den drar ner metadata, frontcovers mm. Plex-klienter finns till _massor_ utrustningar. Allt från TV-apprajter till telefoner, surfplattor, streamingboxar, webbläsare.
Du har stöd för offline sync, bjuda in vänner att ta del av ditt bibliotek osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra: Du kan inte använda den inbyggda transcodern (om inte plex implementerar stöd för det, men det är inte att lita på), utan endast processorn. I just denna så blir den nog lite klen.

Själv kör jag på QNAP TS-251, och den klarar av låg bitrate 1080p, men inte mer än så. Dock så behöver jag knappt transcoda nåt längre. Det mesta jag har är .mp4, vilket spelas upp native av Chromecast, eller .mkv vilket enkelt remuxas (otroligt mycket mindre krävande än transcode) till .mp4.

Kan dock vara värt att kolla igenom vilka filtyper du har i ditt bibliotek och se om de stödjs eller kan remuxas till chromecast, för då räcker det med att du har en icke-arm processor i NASen så ska det vara lugnt typ. Ta inte mitt ord på detta dock, har bara erfarenhet av TS-251, vilken har en celeron processor på 2.4 GHz dual-core (J1800) som aldrig går över 15% load vid filmtittande, om det inte är transcoding, vilket det nästan aldrig är. Jag har sen jag köpte den (ett par månader sen) endast varit med om att jag behövt transcoda en gång, sen plex la till stöd för soft-subtitles för Chromecast, vilket gör att text ej behöver "brännas in" i video, utan kan spelas upp på klienten.

Har diskuterat lite mer här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1393658-ny-htpcish-for-...

Permalänk
Inaktiv

Finns bara ett vettigt alternativ för den prispengen, HP microserver, jag kör samma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Hej!

Då är det dags för mig att köpa NAS och jag har två krav som NAS:en måste uppfylla:
- Stöd för Plex (Körs mot chromecast)
- Transcoding

Så vad jag har fått höra ifrån en vän så är det denna jag bör slå till på: Synology DiskStation DS216play

Det jag undrar främst är om det finns något billigare alternativ eller om det är runt 3000 man får räkna med om man vill ha något som funkar bra.

Alla tips uppskattas!

Med vänliga hälsningar,
z0rks

Många bud nu!
a) Transcoda själv, hur många TB har du? och orkar du göra det själv efter varje nedladdning, om du inte väljer att ladda ner i formatet som chromecasten vill ha https://developers.google.com/cast/docs/media

b) välj annan NAS eller gå på en server https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit?pli=1#gid=314388488

c) är du inte intresserad av HD så kan du ignorera allt som har skrivits hittills

d) 216play har inte stöd för plex, när, om och hur vet ingen. 214play har stöd. Men då måste du göra a) eller c)

e) Låt någon annan burk(cpu) transcoda åt dig, förslagsvis en Raspberry Pi 2(om du gillar att lära dig saker) eller en billig htpc. Då behöver du inte en "play" utan det räcker med en "j"

f) skippa Plex och kör på VideoStation på DS216play. Se inlägg ovan

g) kolla in https://sickrage.tv/forums/ och en helt ny värld öppnas

Permalänk
Medlem

Jag ska också köpa mig en NAS för att bland annat ha till mediastreaming. Trodde först att det bara var att köpa vilken NAS som helst (kände inte till vad transcoding var för nått) men har sen förstått att det kan krävas mer om filen måste göras om =transcoding.

I mitt fall misstänker jag dock att att jag inte alls behöver transcoda nått (rätt mig om jag har fel) för jag kör Plex appen på min 2012 Samsung UE55ES8005 SmartTV, och TVn klarar ju alla format jag har på filmerna, kan tex streama filmerna rakt från nätverket och spela upp dem på TVn utan att använda Plex. Undertexter klarar den också att lägga på utan användning av Plex eller annan app. Såg att den har stöd för DS video appen från Synology. Kunde ladda hem den och installera.

Har efter allt läsande om transcoding kikat på hur mycket min stationära dator jobbar när jag ser på film (har plex-servern på den) och den visade sig inte jobba alls. Kikar jag i aktivitetshanteraren visar den 0% när jag kikar på film på TVn.. Det är då en gammal Core 2 Quad på 3,3ghz.

Detta bör ju innebära att jag kan köpa vilken NAS som helst, bara den klarar att streama materialet i tillräcklig hastighet.. Eller?

Har dock precis som trådskaparen kikat på Synology DS216play, men har också kikat på QNAP TS-251+. Ska säga att jag inte bryr mig så mycket om den kostar 2000 eller 4000kr, bara den funkar till det jag ska ha den till. Samtidigt vill jag inte ha en NAS-PC som står på 24/7 och drar en massa ström om det inte är nödvändigt. Kan säga att min stationära PC drar 107w idle med skärmen avstängd... Låter bättre med tex DS216play som ska dra runt 5-6w idle med diskar i viloläge.

Så har jag rätt eller fel?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Nisse977:
Du måste dumpa PMS någonstans.
Nu äger inte jag en DS216play, men om man läser på forumen så går det fysiskt ännu inte att installera servern på den NAS:en utan diverse fulhack som may or may not ger resultatet du är ute efter.
Nu har jag ingen Samsung SmartTV heller, men om den tar alla de formaten som du skickar på den så behöver du inte transcoda något. (AKA direct stream, direct play)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakka:

@Nisse977:
Du måste dumpa PMS någonstans.

Vad exakt menar du med det!? Hade jag för få smajlisar

Direct Play = inga problem.
Anledningen till att jag pratar om DS216play är att jag kallt räknar med att den kommer få Plex i framtiden. Tills dess kan jag använda DS video

Funderar vidare!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Vad exakt menar du med det!? Hade jag för få smajlisar

PMS= Plex Media Server, för att vara extra tydlig
Sen behöver du något frontend också, App på TVn eller PHT (Plex Home Teather). Servern kan givetvis också användas som player.
Det kan även vara värt att fundera på om du vill spela upp på något annat ställe i framtiden, PS3,4, XBOX, Platta, telefon etc. Som inte är lika smart som din tv.

Permalänk
Medlem

För mig duger det att kunna spela upp filmer med subs på TVn Sen om det är via Plex eller annat spelar mindre roll, bara man har ett hyfsat fint bibliotek att välja från (som Plex) det är ju tråkigt med bara en fillista, vilket jag hade förr. Körde med en Tvix media player (extern hårddisk) kopplad till TVn med Scart (ja det var längesen)

Hmm får se vad det blir. Men väljer just nu mellan DS216play och TS-251+(har x86 cpu)
Man lär väl byta NAS i framtiden ändå gissar jag Men vill ju helst att det man köper håller så länge som möjligt

Edit: Ska nog också lägga till DS716+ från Synology, den är lite vassare än DS216play och har en x86 cpu vilket gör att den bör ha stöd för Plex direkt precis som QNAP TS-251+
Men till skillnad från DS216play så har DS716+ inte hårdvarustöd för H265 transcoding, om man behöver det.

Har hört mycket positivt om Synologys programvara/operativsystem, så hur är det med QNAPs OS är det lika bra eller bättre/sämre?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Nisse977:
Ja, DS716+ ser onekligen intressant ut om man har råd. Det är väl den bästa Synology NAS:en för Plex.
Synology är lite stöniga med hårdvaran, förmodligen för att de vill att folk skall använda deras "plex-substitut".
Synology är kända för att vara användarvänligt och har fler appar, dock är det inget fel på QNAP. Ta en hela whiskey en fredagkväll och ställ in allt du behöver så kanske du är klar 10 minuter tidigare med Synology. Det är väl meningen att NASen skall stå i garderoben och inte pillas med dagligen om du bara skall använda den som Plex Server?
= Ställ in och glöm bort

Permalänk
Medlem

Hej vill låna tråden om just plex.

Jag ha själv en synology 214 play. Och jag köpte appen via iOS och jag ha en chromecast gen 2 som ska då funkar tänker jag. Men det funkar inte alls.

Buffra hela tiden kvittar vilken film format jag spela.. Vad gör jag för fel eller vad är det jag ha missat??

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakka:

@Nisse977:
Ja, DS716+ ser onekligen intressant ut om man har råd. Det är väl den bästa Synology NAS:en för Plex.
Synology är lite stöniga med hårdvaran, förmodligen för att de vill att folk skall använda deras "plex-substitut".
Synology är kända för att vara användarvänligt och har fler appar, dock är det inget fel på QNAP. Ta en hela whiskey en fredagkväll och ställ in allt du behöver så kanske du är klar 10 minuter tidigare med Synology. Det är väl meningen att NASen skall stå i garderoben och inte pillas med dagligen om du bara skall använda den som Plex Server?
= Ställ in och glöm bort

Ska spana in några youtubeklipp där programvarorna jämförs

Ska ha den som musik och bildserver/backup också, men det är väl film/plex-funktionen som kräver mest power. Att lagra data och göra backup klarar nog även de billigaste NASarna.

Både QNAP TS-251+ och DS716+ har 4-kärniga Celeronprocessorer, men den i QNAPen är något vassare (2,4ghz max jämfört med 2,0ghz i DS716+)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@minh:

Den är helt enkelt inte snabb nog på att transcoda media över 576p till Chromecast.

Se här: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201373803-NAS-Compa...

Permalänk
Medlem

@Eruku:

Okej där ser man hur de marknadsföra sina nasar.. Svin.

Och de menar att den nya (216 play)ska klara 4 k???

Men men då vet man...

Tack för svar...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Efter ha grävt en stund i ämnet så är den starkaste känslan att man absolut ska försöka använda apparater som inte kräver transcoding, för då har man helt enkelt inga problem

Vet inte hur det är med Apples apparater, men övriga surfplattor och smartphones klarar väl de flesta moderna format utan problem. Men visst, laddar man bara hem 4K-filmer och sen ska se dem på sin 1080-telefon så lär man ha problem. Dock säger ju Synology att deras DS216play ska klara en sån transcoding om man använder deras egna programvara Video Station/DS video..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Dock säger ju Synology att deras DS216play ska klara en sån transcoding om man använder deras egna programvara Video Station/DS video..

Många NASar har stöd för hårdvaru-transcoding, vissa påstår att dom klarar on-the-fly 4k, vilket kanske är möjligt. Men problemet är att Plex inte har stöd för denna hårdvara, utan endast kan använda processorn, vilket inte är så speciellt stark på synologys NASar (då det inte behövs normalt, eftersom dom har lagt den "externt"). Jag tyckte detta var ett stort problem med Synology, och det verkar som att Plex inte tänker implementera stöd för att använda denna typ av transcoding just för att det blir så många specialfall som behöver implementeras, utan de gör en generell lösning med CPU. Därför köpte jag QNAP TS-251 som har en lite snabbare processor istället (för ett rimligt pris), som Plex kan utnyttja. Jag personligen behöver som sagt knappt transcoda nåt alls, men skönt att kunna transcoda 720p om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Många NASar har stöd för hårdvaru-transcoding, vissa påstår att dom klarar on-the-fly 4k, vilket kanske är möjligt. Men problemet är att Plex inte har stöd för denna hårdvara, utan endast kan använda processorn, vilket inte är så speciellt stark på synologys NASar (då det inte behövs normalt, eftersom dom har lagt den "externt"). Jag tyckte detta var ett stort problem med Synology, och det verkar som att Plex inte tänker implementera stöd för att använda denna typ av transcoding just för att det blir så många specialfall som behöver implementeras, utan de gör en generell lösning med CPU. Därför köpte jag QNAP TS-251 som har en lite snabbare processor istället (för ett rimligt pris), som Plex kan utnyttja. Jag personligen behöver som sagt knappt transcoda nåt alls, men skönt att kunna transcoda 720p om det behövs.

Kommer QNAP TS-251 klara av att köra 720p/1080p mot en Chromecast? Det låter ju som en bra kandidat iallafall!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Kommer QNAP TS-251 klara av att köra 720p/1080p mot en Chromecast? Det låter ju som en bra kandidat iallafall!

Jag har den, och det är lite svårt att säga exakt vad den klarar, men enligt Plex NAS Compatability List så ska den klara 720p transcode, samt även låg bitrate 1080p. Stämmer ganska bra med mina erfarenheter. För mig personligen känns det som att den klarar det mesta direct play/stream, men beror ju på vad man har för filer såklart (och det beror på vad klienten klarar, inte servern! Jag kör chromecast). Har inte haft några problem än så länge, och tittar bara på 720p eller 1080p low bitrate material (som sagt, mest direct play...), så den passar mig utmärkt.