Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ta bort tv antenn kontakt på tv:n för att slippa betala tv-avgift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Men å andra sidan, vad är det för jävla sätt att sälja en tjänst på?

Jadu, fråga regeringen för det är dom som har bestämt att statlig TV skall finansieras på det sättet. Men, alltså, om du är så intresserad, googla på ämnet för då får du veta varför det ligger till så här på ett bra mycket bättre sätt än jag kan förklara. Ha i åtanke bara att det är hundratals miljoner människor bara i europa som finanserar sin statliga television med exakt samma typ av TV-licens på exakt samma sätt, så det är inget svenskt fenomen och inget unikt som bara svenskar drabbas av.

Permalänk
Inaktiv

SVT är politiskt oberoende precis som Nordkorea är politisk oberoende av västvärlden och de båda kan köra sitt eget race och sända den propaganda som de vill. (visst de båda får ibland mothugg)

Men det finns flera problem där den första inom konsumenträtt handlar om att man på ett vidrigt sätt tvingas betala för en tjänst som man ej använder och kostnaden inte på något sätt ens fördelas lika. En fattig person som bor i ett sönderfallet kåk och knappt har mat för dagen ska ensam betala precis lika mycket som en stor välbärgad familj behöver betala tillsammans.

Det man som konsument bör göra då är att helt enkelt bojkotta tvapparater och detta blir ju bara enklare för varje år som går. Jag skulle gissa att en stor del av dagens ungdomar knappt kollar på tv, i vilket fall så inte på svt. (svt.se kan de dock använda, men den är gratis)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

NÄÄÄHÄÄÄ???????? SÄGER DU DET?????

Bevisligen gör jag det, och bevisligen finns det ju folk här som inte begriper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej, eftersom TV-licensen även innefattar radio, så en SR-licens vore mer rätt i så fall. Men det är ju helt akademiskt vad det kallas, har du en TV i lägenheten är du skyldig att betala licens för att bruka den, oavsett vad du gör med den eller vilka program du tittar på.

Du är inte mer påtvingad att betala TV-licens än du är att betala bilskatt; vill du inte betala TV-licens, skaffa inte TV - vill du inte betala bilskatt, skaffa inte bil. Så enkelt är det.

FEL.
Du betalar inte för radio.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Jag betalar också men skulle som dig hellre se en annan lösning på det hela. Förstår inte varför man ska tvingas till det hela, ingen tvingar på mig Discovery Channel till exempel.

Men jag håller däremot inte med om att det skulle vara så pass billigt att det inte är något att bry sig om, det finns många som skulle behöva dom pengarna till annat. Alla lever inte på lika mycket här i landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Just Discovery kör ju samtidigt reklam och har flera andra kanaler som kostar. Tanken med den fria kanalen, iallafall utifrån vad jag uppfattade sist jag såg den (2010 eller något) var att de lockade med utbudet på betalkanalen med "gratis"-kanalen. Ungefär som TV4 gör (eller iallafall brukade göra, 2007 eller något senast jag kollade på den kanalen...).

Sant, det vet jag helt klart. Men har man det så tight så bör nog inte att se på TV vara det man prioriterar. För folk med en lön eller någon annan inkomst som går att leva på borde det inte vara något större bekymmer. En dator med en internetuppkoppling vore på så gott som alla vis vara en bättre prioritering och då har man fortfarande ett mycket större utbud att se på.

Skrivet av VresiBerba:

För den som betalar TV-licensen spelar det ju ingen som helst roll hur den betalas, eller hur. Sedan har väl skattemyndigheten nog med sitt och om de skulle behöva utreda licensfusk utöver all annan fusk måste det till mer resurser vilket Radiotjänst redan har.

Sedan kan man väl diskutera i hur modern en TV-licens egentligen är, men fungerar det för 100 miljoner andra européer, vill jag nog påstå att det fungerar för oss svenskar också.

Lägger man avgiften (eller någon annan lösning) så blir det svårare att mygla. Frågan är hur mycket det kostar att jaga de som vägrar att göra rätt för sig. Samtidigt ger det ju någon form av arbete och folket i Kiruna ska väl också ha något att göra.

Av allt att dömma fungerar nuvarande lösning rätt bra. För vuxna människor med någon form av skaplig inkomst borde inte 2000kr vara så mycket att bråka om dessutom.
Men som vi ser i tråden finns det ju flera som vill lägga ner massor av tid och krångla för att slippa betala. Samtidigt, såvida man inte ger något år i fängelse för lagbrottet så är det nog inte så mycket att bråka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Just Discovery kör ju samtidigt reklam och har flera andra kanaler som kostar. Tanken med den fria kanalen, iallafall utifrån vad jag uppfattade sist jag såg den (2010 eller något) var att de lockade med utbudet på betalkanalen med "gratis"-kanalen. Ungefär som TV4 gör (eller iallafall brukade göra, 2007 eller något senast jag kollade på den kanalen...).

Sant, det vet jag helt klart. Men har man det så tight så bör nog inte att se på TV vara det man prioriterar. För folk med en lön eller någon annan inkomst som går att leva på borde det inte vara något större bekymmer. En dator med en internetuppkoppling vore på så gott som alla vis vara en bättre prioritering och då har man fortfarande ett mycket större utbud att se på.

Lägger man avgiften (eller någon annan lösning) så blir det svårare att mygla. Frågan är hur mycket det kostar att jaga de som vägrar att göra rätt för sig. Samtidigt ger det ju någon form av arbete och folket i Kiruna ska väl också ha något att göra.

Av allt att dömma fungerar nuvarande lösning rätt bra. För vuxna människor med någon form av skaplig inkomst borde inte 2000kr vara så mycket att bråka om dessutom.
Men som vi ser i tråden finns det ju flera som vill lägga ner massor av tid och krångla för att slippa betala. Samtidigt, såvida man inte ger något år i fängelse för lagbrottet så är det nog inte så mycket att bråka om.

Tog just Discovery bara som ett exempel på en tjänst man valfritt kan ta del av, mot betalning. SVT körs ju ner i halsen på en vare sig man vill eller inte

Jag betalar endast på grund av att jag inte orkar strula med Radiotjänst, slippa deras besök och påtryckningar osv. Och sen är det rätt svårt att dölja en större TV när man bor på bottenvåningen hehe.
Det var ju tal om att det eventuellt skulle hamna på skatten för ett tag sedan, vad hände med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

FEL.
Du betalar inte för radio.

Nej, det är inte fel, avgiften kallas Radio- och TV-avgift därför att den finansierar både statlig television likväl som radio. Men du behöver inte betala för innehav av enbart radiomottagare däremot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Lägger man avgiften (eller någon annan lösning) så blir det svårare att mygla.

Menar du att det blir svårare att mygla om man lägger avgiften på skatten istället? Det håller jag inte alls med om eftersom skattemyndigheten för närvarande inte har någon som helst apparat för kontroll av TV-licens och eftersom man måste deklarera varje år blir det hur enkelt som helst att bara göra avdrag för TV-avgiften och hävda att man inte har någon TV och hur skall man på skattemyndigheten kunna kontrollera att det är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

INB4LOCK

Som vanligt i dessa trådar så lyckas ingen övertyga någon om något, de som hänger för mycket på avpixlat eller inte ser någon poäng med samhällets skyddande och informerande strukturer kommer envist hävda att de behandlas orättvist och försöka slingra sig undan avgiften och de som upplever att det är viktigt med en så balanserad eller neutral mediekanal som möjligt kommer argumentera för att det är en plikt att finansiera precis som alla andra samhällsviktiga funktioner (sjukvård/vägar/barnomsorg/polisväsendet).

Jag har aldrig fått hjälp av polisen, tvärt om har jag blivit rätt illa behandlad vid tillfälle. Kan jag begära att jag ska sluta behöva betala för dem då?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Menar du att det blir svårare att mygla om man lägger avgiften på skatten istället? Det håller jag inte alls med om eftersom skattemyndigheten för närvarande inte har någon som helst apparat för kontroll av TV-licens och eftersom man måste deklarera varje år blir det hur enkelt som helst att bara göra avdrag för TV-avgiften och hävda att man inte har någon TV och hur skall man på skattemyndigheten kunna kontrollera att det är rätt eller fel.

Omvandling av avgiften till en allmän avgift för dem som betalar skatt oavsett om de har tv eller ej är nog svaret på den frågan. Annars får man ha någon form av tv-register liknande fastighetsregistret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

och de som upplever att det är viktigt med en så balanserad eller neutral mediekanal som möjligt kommer argumentera för att det är en plikt att finansiera

Det finns inget att argumentera här, man är skyldig enligt lag att betala TV-licensen, så ingen som har kommit till den insikten behöver övertygas, det är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det finns inget att argumentera här, man är skyldig enligt lag att betala TV-licensen, så ingen som har kommit till den insikten behöver övertygas, det är ett faktum.

Helt rätt, men jag är inte lika säker på att vi bör ha denna skyldighet från början. Inte i dess nuvarande form iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

TV-avgiften är trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Hur upptäcker dom att man har en TV från första början? skickar TVn en signal om den är kopplad till internet?

Jag ska studera snart och blir då rätt fattig, tittar inte på SVT oavsett och 2000kronor är en del >_<.

Netonnet och andra äckliga elektronikförsäljare frågar snällt dig om ditt namn och adress vid köp av en tv - i syftet att du då har ditt kvitto digitalt hos dom, så att papperskvittot inte behövs vid ev garantiärende - när du väl gått ur butiken skickar de snällt dina uppgifter vidare till Radiotjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Menar du att det blir svårare att mygla om man lägger avgiften på skatten istället? Det håller jag inte alls med om eftersom skattemyndigheten för närvarande inte har någon som helst apparat för kontroll av TV-licens och eftersom man måste deklarera varje år blir det hur enkelt som helst att bara göra avdrag för TV-avgiften och hävda att man inte har någon TV och hur skall man på skattemyndigheten kunna kontrollera att det är rätt eller fel.

Är väl bara att det bestäms att det inte går att göra ett sånt avdrag. Oj, så svårt det var!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Netonnet och andra äckliga elektronikförsäljare frågar snällt dig om ditt namn och adress vid köp av en tv - i syftet att du då har ditt kvitto digitalt hos dom, så att papperskvittot inte behövs vid ev garantiärende - när du väl gått ur butiken skickar de snällt dina uppgifter vidare till Radiotjänst.

De är skyldiga enligt lag att ta dina uppgifter och anmäla att de sålt en TV till dig. Är man äcklig bara för man följer lagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det finns inget att argumentera här, man är skyldig enligt lag att betala TV-licensen, så ingen som har kommit till den insikten behöver övertygas, det är ett faktum.

Man kan ändå diskutera moraliska aspekter i lagar, det är väldigt viktigt att förstå varför lagar finns och varför man bör följa dem. Att bara hänvisa till att man måste "för att" har nog aldrig övertygat någon, inte ens barn svarar bra på det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Är väl bara att det bestäms att det inte går att göra ett sånt avdrag. Oj, så svårt det var!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, så kan man ju förstås göra och det skulle ju till och med bli bättre för oss som redan betalar TV-licensen eftersom vi skulle få betala mindre, men det skulle ju bli betydligt sämre för dom som inte har någon TV alls. För du har väl tänkt på dom också, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

De är skyldiga enligt lag att ta dina uppgifter och anmäla att de sålt en TV till dig. Är man äcklig bara för man följer lagen?

Det är man absolut om man gömmer det i att det har med garanti att göra.

Förövrigt hade jag gärna betalt en avgift till SR varje år, men det finns tyvärr inte den möjligheten. Och jag vill inte stödja SVT med en enda krona så länge jag lever - jag är totalt emot att tvingas betala för någonting jag aldrig använder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Man kan ändå diskutera moraliska aspekter i lagar, det är väldigt viktigt att förstå varför lagar finns och varför man bör följa dem. Att bara hänvisa till att man måste "för att" har nog aldrig övertygat någon, inte ens barn svarar bra på det.

Jaså, jaha. Men nu pratade du om att betala eller inte (folk som slingrar sig) inte moraliska spörsmål gällande den existerande modellen. Jag svarade på det, inget annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Det är man absolut om man gömmer det i att det har med garanti att göra.

Så båda kan inte vara sant samtidigt, då?

Skrivet av cider123:

Förövrigt hade jag gärna betalt en avgift till SR varje år, men det finns tyvärr inte den möjligheten. Och jag vill inte stödja SVT med en enda krona så länge jag lever - jag är totalt emot att tvingas betala för någonting jag aldrig använder.

Åter igen, det har inte med SVT att göra, det har med innehavet av tv-mottagare att göra. Har du en sådan, använder du den. Dessutom är avgiften delad mellan SVT, SR och UR, det vill säga; det uppfyller dina kriterier alldeles utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Så båda kan inte vara sant samtidigt, då?

Åter igen, det har inte med SVT att göra, det har med innehavet av tv-mottagare att göra. Har du en sådan, använder du den. Dessutom är avgiften delad mellan SVT, SR och UR, det vill säga; det uppfyller dina kriterier alldeles utmärkt.

Bryr mig inte ett skit om vad lagen säger, jag kommer inte betala en krona förrän det är valbart och att man kan välja att specifikt stödja SR eller SVT/UR. Förövrigt lämnade jag tillbaks tv'n jag köpte på netonnet enbart för att jag inte vill betala någon avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Hmm, verkar som dom vill komma undan med alla bortförklaringar varför folk inte ska betala avgiften. Jag förstår vad du menar men jag tycker verkligen att jag borde kunna ta bort den om jag vill eftersom det är jag som äger TV:n. Sen om jag fysiskt inte kan ta emot signalen så borde det vara nog varför jag inte ska behöva betala.

Men det är väl som alla andra skatter i de här landet, det är bara att fejk-le och betala.

Väldigt viktigt att inse att avgiften inte är en skatt, utan en avgift. Finns en stor tråd om detta redan. Skatter är offer för politikerna och deras tycken. Avgiften har medvetet hållits utanför skattesystemet för att Sverige ska kunna ha oberoende media som inte behöver böja sig för politisk tryck och bli hotade att följa regeringens linjer genom utpressning att bli av med pengarna pga. skattesänkning. Visst, avgiften suger och är otroligt hög, men utan den är det väldigt enkelt att objektiv media totalt försvinner, och vi slutar upp med amerikanska nyheter a lá Fox news.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Väldigt viktigt att inse att avgiften inte är en skatt, utan en avgift. Finns en stor tråd om detta redan. Skatter är offer för politikerna och deras tycken. Avgiften har medvetet hållits utanför skattesystemet för att Sverige ska kunna ha oberoende media som inte behöver böja sig för politisk tryck och bli hotade att följa regeringens linjer genom utpressning att bli av med pengarna pga. skattesänkning. Visst, avgiften suger och är otroligt hög, men utan den är det väldigt enkelt att objektiv media totalt försvinner, och vi slutar upp med amerikanska nyheter a lá Fox news.

Jag uppskattar SVT väldigt mycket och det är för det mesta den enda seriösa kanalen i svensk TV men hela argumentet för avgift istället för skatt känns väldigt halvbakat. Hela SVT:s styrelse utses indirekt av staten och ordföranden direkt av regeringen. Politik finns definitivt med i spelet, inte för att jag tror att det på något sett "korrumperar" deras rapportering av saker. Lika lite tror jag på att en skatt satt av riksdagen, automatiskt dragen på deklarationen och skickad till SVT skulle korrumpera mer. Man skulle även kunna reglera att den endast ändras varannan mandatperiod eller på något sett automatiskt justeras efter inflation. Definitivt en bättre lösning än att myglarna på radiotjänst ska sitta och ha pengar för drift medan dom för indrivningsmetoder runtom i landet. SVT:s existens ligger redan i handen på politiker. Riksdagen kan avskaffa SVT imorgon om det fanns en majoritet för det. Det gör inte SVT mindre oberoende, lika lite som en skatt istället för avgift skulle göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så båda kan inte vara sant samtidigt, då?

Åter igen, det har inte med SVT att göra, det har med innehavet av tv-mottagare att göra. Har du en sådan, använder du den. Dessutom är avgiften delad mellan SVT, SR och UR, det vill säga; det uppfyller dina kriterier alldeles utmärkt.

Åter igen. Det har visst med SVT att göra. Hade Radiotjänst fått bestämma så hade det räckt man ägde en Mobil, surfplatta eller dator, och fast man inte hade en tv skulle avgiften betalas för man KUNDE ju använda sin surfplatta, mobil eller dator att titta på SVT.

Kollar man på svt ska man betala , det tycker jag också. Men kollar man inte på dem kanalerna så ska man inte behöva betala heller.

Det är fortfarande en massa personer som inte fått sina pengar tillbaka från när Radiotjänst tog ut avgift för man hade dator. Det bara bestämde dem själva för det tyckte dem verka vettigt, helt galet det får gå till så.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

För att det är lag på det. Vissa människor blir aldrig sjuka, men dom får likförbannat betala skatt till sjukvården.

Så du anser att sjukvård och underhållning är samma sak och av samma vikt? Underligt sätt att tänka...
Har du funderat på hur det påverkar t.ex. studenters begränsade ekonomi att sitta och betala andra människors underhållning?
Älskar verkligen keyboard warriors som sitter och trycker framför skärmen och känner sig coola istället för att framföra sakliga argument.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Det här är vad deras hemsida säger

Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Alla hushåll och företag som har tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.

Har du flera tv-mottagare? Du betalar bara en avgift.
Är ni flera i hushållet? Det är bara en av er som ska betala.
Du kanske hyr eller lånar din tv-mottagare? Du ska ändå betala.
Du kanske inte tittar på tv? Du ska ändå betala.
Använder du tv:n som en datorskärm? Du ska ändå betala.
Betalar du för kabel-tv eller satellit-tv? Du ska också betala till Radiotjänst.
Hyr du din bostad av någon annan som äger tv-mottagaren? Det är du som ska betala radio- och tv-avgiften.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.
Vad är en tv-mottagare?
Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar.

Exempel på tv-mottagare:

tv
digitalbox
video med kanalväljare
inspelningsbar dvd-spelare
dator med tv-kort

Sen kan man undra hur lagen ställer sig till att få kolla om det verkligen finns en tv som inte är registrerad vid t.e.x nyköp för radiotjänst har ingen rätt att gå in i din bostad och skulle dom polisanmäla så har inte polisen rätt till husrannsakan om det inte är ett brott som kan ge ett års fängelse vilket jag har svårt att tro att skita i tv-licens ligger inom ramen för men jag vet inte riktigt vad lagen säger om det verkligen stämmer att det är så eller bara är någon skröna men om det stämmer så är det rent tekniskt bara att neka till allt och dom kan inte göra nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Så du anser att sjukvård och underhållning är samma sak och av samma vikt? Underligt sätt att tänka...
Har du funderat på hur det påverkar t.ex. studenters begränsade ekonomi att sitta och betala andra människors underhållning?
Älskar verkligen keyboard warriors som sitter och trycker framför skärmen och känner sig coola istället för att framföra sakliga argument.

Du missar poängen. SVT är inte primärt viktig för underhållningen, det är för samhällsnyttan.

So yeah, /duel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Åter igen. Det har visst med SVT att göra.

Nej!

Skrivet av Defender:

Kollar man på svt ska man betala , det tycker jag också. Men kollar man inte på dem kanalerna så ska man inte behöva betala heller.

Det är inte riktigt så enkelt. Allvarligt, googla på det, jag har ingen lust att leka historielärare här mer.

Skrivet av Jink:

Så du anser att sjukvård och underhållning är samma sak och av samma vikt? Underligt sätt att tänka...

Det är ju ännu mer underligt hur du kan först fråga och sedan helt utan vidare tillskriva mig en åsikt jag aldrig uttalat. Lägg ner sånt, vetja.

Skrivet av Jink:

Har du funderat på hur det påverkar t.ex. studenters begränsade ekonomi att sitta och betala andra människors underhållning?

Och detta har med saken att göra, hur? Det är inte en mänsklig rättighet att ha TV, och skaffar du dig en ändå så får man väl för fan vara beredd att betala för den. Jag köper inte bilar och sedan sätter mig och grinar på bilforum hur bäng staten är som kräver mig på pengar för att jag äger en bil jag inte nyttjar. Då får jag väl för fan ställa av bilen då alternativt sälja skiten. Milda makter.

Skrivet av Jink:

Älskar verkligen keyboard warriors som sitter och trycker framför skärmen och känner sig coola istället för att framföra sakliga argument.

Vem pratar du om? Mig? Jamen eller hur, mina argument kan man tycka en del om, men osakliga är dom då ta mig fan inte.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

För att det är lag på det. Vissa människor blir aldrig sjuka, men dom får likförbannat betala skatt till sjukvården.

aa man om ingen hade betalat skatt för vården hade det blivit som amerika.. Tror inte du skulle velat ha det så heller

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90