Linux direkt från sticka.. Drivers?

Permalänk
Avstängd

Linux direkt från sticka.. Drivers?

Om man kör tex Ubuntu från USB.. Kan man installera drivrutiner då? O vart hamnar de då? På hårddisk eller på usb. Eller e det bara för o kunna testa lite o se hur Linux kan se ut?

Permalänk
Medlem

Har du ingen specialhårdvara så kommer du inte behöva installera några drivrutiner då de ligger i kärnan. Wifi-donglar har jag varit med om att det krånglat lite när man kört out-of-the-box.

Men om du bara är sugen på att testa och kika runt så behöver du förmodligen inte bry dig om drivisar alls, om du gör en installation sen så kanske du eventuellt behöver installera drivisar(typ skrivare, tillbehör, ev grafik).

Kör du live-usb så behöver du inte oroa dig för att det installeras något på hårddiskarna, finns dock någon ikon på skrivbordet har jag för mig som drar igång en fullfjädrad installation om du klickar på den. Men det är absolut inget som "händer" utan att du godkänner det.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@captur605:

Portabla dist har hela OS'et på USB minnet, du sparar alltså till USB.
Dock är det inte samma som ett "live" os, dessa sparar inte inställningar och utöver en viss grad

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Om man kör tex Ubuntu från USB.. Kan man installera drivrutiner då? O vart hamnar de då? På hårddisk eller på usb. Eller e det bara för o kunna testa lite o se hur Linux kan se ut?

Att installera drivrutiner hör till Windowsvärlden och behövs oftast överhuvudtaget inte alls i Linux. Om det behövs/finns andra än defaultdrivrutinerna så föreslår vissa Linuxdistributioner vilka som skall installeras.

Om du installerar tex Ubuntu på en sticka, inte kör Live-USB, så är det bättre att inte installera proprietära drivrutiner om du tänker flytta stickan mellan olika hårdvaror.

Permalänk
Medlem

Just Ubuntu som TS pratar om har möjlighet att för Live-OS på en USB-sticka spara viss data till en fil eller partition.

OM jag inte missminner mig helt så heter den filen casper-rw, och innehåller då ett filsystem som mountas via loop. Brukar kallas för persistent storage har jag för mig, finns säkert många som skrivit guider för detta så googla på det.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --