Sony: "Oculus Rift en bättre upplevelse än Playstation VR – men dyrare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men … vad händer med den cinematiska™ känslan då?

Nej, skämt åsido, trevligt att höra att 1080p @ 120 Hz står för dörren på konsolerna …

Lite detta tänkte jag. Hf ska de ens kunna driva dem @ 120Hz. Att panelen klarar det spelar ju noll roll om inte hårdvaran kan driva det.

Med tanke på att det krävs rätt bra CPU för att ens driva dagens spel @ 120Hz på en PC, hur har de tänkt att den AMD Jaguar CPUn ska göra det, än mindre GPUn?

Eller missar jag något?

Upplösningsmässigt så är den mer än nog dock. Hade inte klagat på 100/110 grader eller den lilla skillnad i upplösning, förutsatt att den kan hålla 90Hz+ iaf, jämt utan problem.

Skrivet av Zotamedu:

Sony har sagt att de kommer kosta ungefär lika mycket som ett nytt PS4 vilket har uppskattats till $400-500. Vore väldigt konstigt om det kostade lika mycket som Rift med tanke på att hårdvaran är så mycket enklare och därmed billigare. Det är inga som helst problem att driva runt ett spel i 120 Hz på PS4. Det handlar bara om att anpassa grafiken efter den tillgängliga prestandan. Otroligt nog finns det andra designmål än fotorealism och det går att göra snygga spel som går att driva med en brödrost om man bara har lite talang för estetik istället för att gå all in på "realism".

Jag kan driva runt DOS spel i 120Hz också, men med tanke på att det krävs en del bara för att driva CS i 1920x1080 @ 120Hz+ så tror jag det kommer bli Nintendo 16-bit grafik om de ska hålla det @ 120Hz stabilt. Just ordet stabilt är något du inte kan ignorera här.

Problemet med just VR är att minsta "hugg" i FPS så märks det. Du kan inte göra 50-120 fps.. utan det är minimum 120fps som gäller om du ska köra 120Hz. Dvs den måste kunna leverera minst 120fps oavsett spel och oavsett var i spelet du är, för bra upplevelse (som de säger). Detta är ju varför hårdvaran till just PC är så krävande som den är, för att den måste hålla 90fps. Exakt detta är ju vad tex Steams VR Test också gör, ett enkelt test där du ska hålla 90fps. Och jag kan säga att min i5a med 7970 klarade det, men inte perfekt. Och nu ska PS4a med klenare hårdvara göra detta @ 120fps?!

Om det hade varit typ att de skulle göra 90Hz på sony VR och Vive/Rift kört 120Hz, så hade jag kunnat förstå, men jag tror inte PC maskinerna ens orkar 120Hz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Lite detta tänkte jag. Hf ska de ens kunna driva dem @ 120Hz. Att panelen klarar det spelar ju noll roll om inte hårdvaran kan driva det.

Med tanke på att det krävs rätt bra CPU för att ens driva dagens spel @ 120Hz på en PC, hur har de tänkt att den AMD Jaguar CPUn ska göra det, än mindre GPUn?

Eller missar jag något?

Jag kan driva runt DOS spel i 120Hz också, men med tanke på att det krävs en del bara för att driva CS i 1920x1080 @ 120Hz+ så tror jag det kommer bli Nintendo 16-bit grafik om de ska hålla det @ 120Hz stabilt. Just ordet stabilt är något du inte kan ignorera här.

Problemet med just VR är att minsta "hugg" i FPS så märks det. Du kan inte göra 50-120 fps.. utan det är minimum 120fps som gäller om du ska köra 120Hz. Dvs den måste kunna leverera minst 120fps oavsett spel och oavsett var i spelet du är, för bra upplevelse (som de säger). Detta är ju varför hårdvaran till just PC är så krävande som den är, för att den måste hålla 90fps. Exakt detta är ju vad tex Steams VR Test också gör, ett enkelt test där du ska hålla 90fps. Och jag kan säga att min i5a med 7970 klarade det, men inte perfekt. Och nu ska PS4a med klenare hårdvara göra detta @ 120fps?!

Om det hade varit typ att de skulle göra 90Hz på sony VR och Vive/Rift kört 120Hz, så hade jag kunnat förstå, men jag tror inte PC maskinerna ens orkar 120Hz.

Fast Valves VR-test är baserat på helt andra förutsättningar så det är ju en tämligen irrelevant jämförelse. Oculus och Vive siktar på högre grafisk kvalité och högre upplösning. Alltså, antalet tunga specialeffekter är inte en fix storhet utan att designval. Utvecklarna kan göra väldigt enkla spel som fortfarande är snygga och som inte kräver så mycket av hårdvaran om de vill. Har de specifika designmål så bygger man spelet runt det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite detta tänkte jag. Hf ska de ens kunna driva dem @ 120Hz. Att panelen klarar det spelar ju noll roll om inte hårdvaran kan driva det.

Skulle inte förvåna mig om den lilla lådan dom planerar att skicka med kommer syssla med någon form av morpning för att göra 30fps till... något annat.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Lite detta tänkte jag. Hf ska de ens kunna driva dem @ 120Hz. Att panelen klarar det spelar ju noll roll om inte hårdvaran kan driva det.

Med tanke på att det krävs rätt bra CPU för att ens driva dagens spel @ 120Hz på en PC, hur har de tänkt att den AMD Jaguar CPUn ska göra det, än mindre GPUn?

Eller missar jag något?

Upplösningsmässigt så är den mer än nog dock. Hade inte klagat på 100/110 grader eller den lilla skillnad i upplösning, förutsatt att den kan hålla 90Hz+ iaf, jämt utan problem.

Jag kan driva runt DOS spel i 120Hz också, men med tanke på att det krävs en del bara för att driva CS i 1920x1080 @ 120Hz+ så tror jag det kommer bli Nintendo 16-bit grafik om de ska hålla det @ 120Hz stabilt. Just ordet stabilt är något du inte kan ignorera här.

Problemet med just VR är att minsta "hugg" i FPS så märks det. Du kan inte göra 50-120 fps.. utan det är minimum 120fps som gäller om du ska köra 120Hz. Dvs den måste kunna leverera minst 120fps oavsett spel och oavsett var i spelet du är, för bra upplevelse (som de säger). Detta är ju varför hårdvaran till just PC är så krävande som den är, för att den måste hålla 90fps. Exakt detta är ju vad tex Steams VR Test också gör, ett enkelt test där du ska hålla 90fps. Och jag kan säga att min i5a med 7970 klarade det, men inte perfekt. Och nu ska PS4a med klenare hårdvara göra detta @ 120fps?!

Om det hade varit typ att de skulle göra 90Hz på sony VR och Vive/Rift kört 120Hz, så hade jag kunnat förstå, men jag tror inte PC maskinerna ens orkar 120Hz.

Sony har hårda krav för att spel ens ska få släppas till PSVR. Du måste följa minst ett av de här kriterierna.

120 hz och 120 fps, 90 hz och 90 fps eller 120 hz och 60 fps med en re-render teknik som förvrider bilden baserat på vilket håll du håller på att vrida huvudet åt för att "simulera" 120 fps utan att känna av någon delay och simulations sjuka. Det är även en teknik som Oculus kan använda sig av.

Så här ser ett av spelen ut i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Skulle inte förvåna mig om den lilla lådan dom planerar att skicka med kommer syssla med någon form av morpning för att göra 30fps till... något annat.

60 eller 90 fps till 120 fps.

Här finns en intressant sammanställning av nån som testat PSVR och är påläst:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/405mrn/i_tried_right...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

tvivlar på att de kommer kunna hålla ner priset om de kommer vilja ha någon som helst prestanda, det finns helt enkelt inte det för att tugga ut hög FPS (man tittar väl mellan 70-100 på VR?) oavsett hur mycket extra stuff de stoppar in i deras headset så kommer de antingen offra tillgänglighet via pris eller brist på prestanda. 30fps är inte okej, definitivt inte okej med VR.

Här får du ett svar.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Sony har hårda krav för att spel ens ska få släppas till PSVR. Du måste följa minst ett av de här kriterierna.

120 hz och 120 fps, 90 hz och 90 fps eller 120 hz och 60 fps med en re-render teknik som förvrider bilden baserat på vilket håll du håller på att vrida huvudet åt för att "simulera" 120 fps utan att känna av någon delay och simulations sjuka. Det är även en teknik som Oculus kan använda sig av.

Så här ser ett av spelen ut i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=b7qC8xdxrkg

Skrivet av RekiN:

Tja, med tanke på att det inte finns ett enda AAA-spel som kommer till någon plattform känns VR fullkomligt meningslöst. Hur länge håller Job Simulator? En timme? Endast Vive levererar en ordentlig och fullkomlig VR-upplevelse i och med att man kan gå runt med den och har motion controllers, dock saknar även den SPEL som är lika viktigt som inlevelsen.

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_VR
Där har du en lista med alla spel som man vet kommer släppas till PSVR. Alla spel som ska släppas 2016 kommer dyka upp run releasen av PSVR (Om ryktena stämmer så kommer enheten att släppas till hösten). Bara att gräva runt lite så hittar du nog några AAA spel

Permalänk
Medlem

Skönt att Sony har gått ifrån "PS3 kommer kunna visa spel i 120fps!!1!" till "Ja våran är sämre men vi siktar på en annan målgrupp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Sony har hårda krav för att spel ens ska få släppas till PSVR. Du måste följa minst ett av de här kriterierna.

120 hz och 120 fps, 90 hz och 90 fps eller 120 hz och 60 fps med en re-render teknik som förvrider bilden baserat på vilket håll du håller på att vrida huvudet åt för att "simulera" 120 fps utan att känna av någon delay och simulations sjuka. Det är även en teknik som Oculus kan använda sig av.

Så här ser ett av spelen ut i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=b7qC8xdxrkg

Hmm. Lite kluven mot detta svaret. Bra inlägg dock, utan tvekan.

Trailers är alltid bättre än spel, så det är svårt att avgöra "kvalitet" med det. (Har lurat oss alldeles för många gånger)
Spelet är inte direkt texturpackat, men mer än nog för att kunna vara underhållande, dock är det rätt enkel grafik med lite effekter på.
Bra att de siktar på att verkligen jobba mot sjukan och ställer krav dock, för det är något som gjort mig lite besviken när jag suttit med dessa konsoler, just den ojämna fpsen och prestandan. I VR kan du inte tumma på det, utan det måste fungera.

Om de kan hålla fpsen, som du påstår så, okej, då kan jag tänka mig det. Men jag tror att det kommer bli mer 90Hz eller någon re-render teknik. För det krävs en hel del av hårdvara, lågnivåskriven eller inte, för att hålla 120fps+.

@Zotamedu Sa aldrig emot dig att de inte kan designa det, men det blir ofta rätt låg kvalitet då också, för att vara 2016. Tom låg för att vara 2011 skulle jag tro, eftersom trots allt GPU kretsarna till detta kom 2011 (typ) och även då kunde de inte riktigt hantera all grafik som slängdes på dem.
Men som jag sa ovan, spel kan göras underhållande ändå, något Nintendo har gjort länge. Men grafiken är inte alls med i någon skala om man gör det för långt.
En fördel de lätt kommer ha är att de kan hantera både texturer, detaljer och allt själva, något som tex inte går på en PC, så visst kan de klara sig med mindre kraftfull hårdvara, men det blir inte Crysis grafik precis Lägg till att PCn är på väg att få en (om man ska tro tillverkarna) enorm grafikkorts uppgradering detta år, så blir det genast större grafisk skillnad igen. Dock något som visats i flera PC spel på senaste, grafik är inte allt... om spelet är kul. Men grafik kan verkligen förhöja en upplevelse, om spelet är kul.

Sen på andra sidan vet vi ju inte hur bra pascal och polaris kommer ge i prestanda. Och det behöver ju inte betyda att detta alt blir värdelöst, men priset måste då ner, om du ska ha konkurrenskraftigt alt med lägre kvalitet i grunden. För 4000kr + konsol för enkel VR eller 10000kr (för en kraftig PC) + 7000kr(+) för kanske extremt bättre kvalitet VR är en stor skillnad, men inte stor nog om du har PC/Konsol redan, då den delen har du som storspelare och behöver bara lägga till VR headset, som även det lär gå ner i pris.
Kan de få ner det till säg ca 2000-2500kr för Sonys VR så tror jag de säljer som smör dock, men det kräver att de säljer bra redan från 4000kr... så att volymen ökar, snabbt och att spelen blir bra så de blir populära.

Edit:

Skrivet av Fonus:

Skulle inte förvåna mig om den lilla lådan dom planerar att skicka med kommer syssla med någon form av morpning för att göra 30fps till... något annat.

Heh.. kanske de kör CF med ett till 7870

Permalänk
Medlem

Själv är jag jävligt sugen på att lira bilspel med VR-headset. Det tror jag skulle kunna vara en potentiellt grym upplevelse. Och det bör vara ganska lätt att integrera eftersom man alltid sitter på ett och samma ställe i bilen.

Om det blir ett VR headset för mig så blir det Sonys headset. Så länge inte priset på de andra typ halveras eller nåt.... Eller om jag får ett sommarjobb med hög lön... hahah

Skrivet av Lordsqueak:

Tror knappast playstation store kommer att ha någon porr. lit, flopp mao.

skämtåsido så kommer just porren bli det som håller intresset för tekniken. Det kommer att dröja innan vi får se spel som är bra och anpassade för just VR. I början kommer det vara mycket som är anpassat för VR, men är ganska tråkiga spel. dito spel som är bra men inte anpassat för VR. I slutändan läggar folk visiret åt sidan och kör med plattskärm, precis som med 3D brillor.

Fast upplevelsen att se på film i VR lär ju inte vara något revolutionärt så länge det inte filmas med väldigt många kameror så att man får välja perspektiv själv. Annars handlar det ju bara om att man kan kolla åt vilket håll man vill från där kameran står, vilket inte jag ser som något speciellt upphetsande (hehe pun intended)

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Lite kluven mot detta svaret. Bra inlägg dock, utan tvekan.

Trailers är alltid bättre än spel, så det är svårt att avgöra "kvalitet" med det. (Har lurat oss alldeles för många gånger)
Spelet är inte direkt texturpackat, men mer än nog för att kunna vara underhållande, dock är det rätt enkel grafik med lite effekter på.
Bra att de siktar på att verkligen jobba mot sjukan och ställer krav dock, för det är något som gjort mig lite besviken när jag suttit med dessa konsoler, just den ojämna fpsen och prestandan. I VR kan du inte tumma på det, utan det måste fungera.

Om de kan hålla fpsen, som du påstår så, okej, då kan jag tänka mig det. Men jag tror att det kommer bli mer 90Hz eller någon re-render teknik. För det krävs en hel del av hårdvara, lågnivåskriven eller inte, för att hålla 120fps+.

Jo det lär ju anpassas rätt hårt och blir nog som du säger, att de flesta spelen kommer vara i 90 eller 60fps. Har för mig att de ska vara hårda även på FPS drops och om det förmodan skulle bli ett så ska det tydligen fyllas igen med re-render tekniken, fast på 60fps så får det nog aldrig gå under 60fps för då lär det märkas rätt rejält.

Precis man kan inte lita på trailers men som det ser ut så är det nog inte omöjligt att det ser ut så eftersom effekterna inte är så flashiga och att de är små arenor med 3 vs 3. Så bara de tänker efter och lägger krutet på rätt grejer kommer det nog rulla på fint.

Permalänk
Medlem

Asynchronous Time-Warp/re-rendering är ju bra... och används väl av alla de stora? Men det fungerar väl bara på statiska objekt? Animerade föremål lär väl "hacka" fram i original-frame-rate?

Edit: artikel som beskriver varför äkta 90/120 Hz (utan re-rendering) är det som gäller för en bra upplevelse:
https://developer.oculus.com/blog/asynchronous-timewarp-exami...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Sony har sagt att de kommer kosta ungefär lika mycket som ett nytt PS4 vilket har uppskattats till $400-500. Vore väldigt konstigt om det kostade lika mycket som Rift med tanke på att hårdvaran är så mycket enklare och därmed billigare. Det är inga som helst problem att driva runt ett spel i 120 Hz på PS4. Det handlar bara om att anpassa grafiken efter den tillgängliga prestandan. Otroligt nog finns det andra designmål än fotorealism och det går att göra snygga spel som går att driva med en brödrost om man bara har lite talang för estetik istället för att gå all in på "realism".

källa? de stod inte i artikeln, och jag bryr mig inte riktigt vad sony säger om priset. Med tanke på att deras headset kommer ha en GPU/APU i sig också så tvivlar jag på något pris förr ens produkten är på marknaden, de enda deras VR headset kommer göra är att hjälpa nästa generation av VR adaption för PC eventuellt deras konsol marknadskonkurrens.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Här får du ett svar.

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_VR
Där har du en lista med alla spel som man vet kommer släppas till PSVR. Alla spel som ska släppas 2016 kommer dyka upp run releasen av PSVR (Om ryktena stämmer så kommer enheten att släppas till hösten). Bara att gräva runt lite så hittar du nog några AAA spel

Den där videon säger ingenting, titta på Order 1886, visst de var snyggt, men det hade stora svarta bars som gjorde renderingsrutan mindre än 1080p och de kördes i 24-30fps. Menar du att de kommer mer än öka prestandan i maskinen 100% med headsetet och fortfarande hålla priset under Oculus när den behöver en dedikerad GPU-del? Tror knappast på den matematiken.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Den där videon säger ingenting, titta på Order 1886, visst de var snyggt, men det hade stora svarta bars som gjorde renderingsrutan mindre än 1080p och de kördes i 24-30fps. Menar du att de kommer mer än öka prestandan i maskinen 100% med headsetet och fortfarande hålla priset under Oculus när den behöver en dedikerad GPU-del? Tror knappast på den matematiken.

Om du faktiskt läser och ser hur det fungerar och jämför och kollar upp tester där de spelar de olika spelen på PSVR så kanske du förstår. Det går inte att ha "black bars" i ett VR spel, det skulle vara totalidiotiskt, de sa rakt ut innan de släppte Order 1886 att de skulle vara i 30fps med "black bars". RIGS har rätt simpel grafik och små banor där man spelar 3 vs 3. Kraven jag skrev i tidigare inlägget står fast, finns bra många pressmeddelanden från Sony där de påpekar de hårda kraven. Det är ingen GPU i lådan, det är bara en bildbehandlare som kommunicerar med VR enheten och ser till att bilderna blir korrekt och att den ska kunna skicka vanliga bildsignaler till TV,n samtidigt.

Om du faktiskt kollar upp och läser om PSVR och andra VR system för den delen så kanske du förstår vad jag menar. Kolla in ett par presskonferenser om PSVR och Oculus. Kolla upp EVE Valkyrie, det har testats och spelats av många på både Oculus och PSVR, det ska tydligen fungera ypperligt på båda enheterna utan problem.

Kolla på den här så kanske du lär dig lite. Där säger en av de huvudansvariga för PSVR att den svarta lådan INTE är en GPU/CPU eller någon annan typ av beräkningsenhet.

Skulle även kunna länka till en 1-2hrs lång konferens av Sony om just VR om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Herrejävlar... Masayasu Ito lär inte få jobb på en reklambyrå direkt.

Och varför skulle han det? Han är chef för avdelningen som tagit fram PS VR, han är inte ens anställd på Sonys marknadsavdelning... Men uppenbarligen har han förstått att man måste se till så att folks förväntningar ligger på en rimlig nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av duked:

Asynchronous Time-Warp/re-rendering är ju bra... och används väl av alla de stora? Men det fungerar väl bara på statiska objekt? Animerade föremål lär väl "hacka" fram i original-frame-rate?

Edit: artikel som beskriver varför äkta 90/120 Hz (utan re-rendering) är det som gäller för en bra upplevelse:
https://developer.oculus.com/blog/asynchronous-timewarp-exami...

Precis det ersätter inte och är absolut inte bättre än högre framerate, jag är lite skeptisk till den funktionen men har inte någon egen erfarenhet av den utan bara det jag har läst och hört via keynotes och liknande event. Det jag har hört i alla fall att bara inte frameraten sjunker för lågt så ska man inte märka av det på något störande sätt och jag hoppas på det.

Permalänk
Medlem

Det jag är mest sugen på är nog Star VR, för det stora synfältet, 210 grader. Ett starvr-headset med vives kontroller hade varit bäst.
PS lösning kommer säkert tilltala en del men med tanke på maskinen som ska driva det så kommer det aldrig bli lika häftigt som ett dito till PC kan bli. Potentialen är begränsad helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Här får du ett svar.

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_VR
Där har du en lista med alla spel som man vet kommer släppas till PSVR. Alla spel som ska släppas 2016 kommer dyka upp run releasen av PSVR (Om ryktena stämmer så kommer enheten att släppas till hösten). Bara att gräva runt lite så hittar du nog några AAA spel

At de siktar på 90/120fps betyder ingenting när de inte ens klarar av spel i 60fps i 1080p, vi pratar om en 50-100% förbättring för att nå dessa mål, och PS har inte prestanda nog för de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Om du faktiskt läser och ser hur det fungerar och jämför och kollar upp tester där de spelar de olika spelen på PSVR så kanske du förstår. Det går inte att ha "black bars" i ett VR spel, det skulle vara totalidiotiskt, de sa rakt ut innan de släppte Order 1886 att de skulle vara i 30fps med "black bars". RIGS har rätt simpel grafik och små banor där man spelar 3 vs 3. Kraven jag skrev i tidigare inlägget står fast, finns bra många pressmeddelanden från Sony där de påpekar de hårda kraven. Det är ingen GPU i lådan, det är bara en bildbehandlare som kommunicerar med VR enheten och ser till att bilderna blir korrekt och att den ska kunna skicka vanliga bildsignaler till TV,n samtidigt.

Om du faktiskt kollar upp och läser om PSVR och andra VR system för den delen så kanske du förstår vad jag menar. Kolla in ett par presskonferenser om PSVR och Oculus. Kolla upp EVE Valkyrie, det har testats och spelats av många på både Oculus och PSVR, det ska tydligen fungera ypperligt på båda enheterna utan problem.

Kolla på den här så kanske du lär dig lite. Där säger en av de huvudansvariga för PSVR att den svarta lådan INTE är en GPU/CPU eller någon annan typ av beräkningsenhet.
https://www.youtube.com/watch?v=vBugMeeZE2Q

Skulle även kunna länka till en 1-2hrs lång konferens av Sony om just VR om du vill.

Det ändrar fortfarande inte att de påstar att spel ska köras i 60-120fps, något en PS4 inte är i närheten av att klara av, jag pratar om hårdvarubegränsningar från konsolens håll

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Det ändrar fortfarande inte att de påstar att spel ska köras i 60-120fps, något en PS4 inte är i närheten av att klara av, jag pratar om hårdvarubegränsningar från konsolens håll

Lätt löst, man anpassar spelet efter hårdvaran, inte svårare än så. Kör Rainbow Six: Siege i 60fps flytande på mitt gamla GTX 580 som är lite starkare än kortet i PS4 och man kan optimera mer för PS4 än mitt kort. Visst jag kör allt på lägsta men det funkar och jag har roligt. Allt handlar om att anpassa sig efter de resurser man har så löser det sig. Om du undrar hur upplevelsen var så ska Sweclockers ha en artikel där dom testat PSVR på någon mässa. Det finns en hel del som har testat enheten vid det här laget så det är bara att kolla upp någon du litar på som har testat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Imponerande med en PR-ansvarig som medger att en annan tillverkares produkt på något sätt, oavsett vilket, är bättre.
En sån här grej får iallafall mig att se på Sony i en annan dager.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Lätt löst, man anpassar spelet efter hårdvaran, inte svårare än så. Kör Rainbow Six: Siege i 60fps flytande på mitt gamla GTX 580 som är lite starkare än kortet i PS4 och man kan optimera mer för PS4 än mitt kort. Visst jag kör allt på lägsta men det funkar och jag har roligt. Allt handlar om att anpassa sig efter de resurser man har så löser det sig. Om du undrar hur upplevelsen var så ska Sweclockers ha en artikel där dom testat PSVR på någon mässa. Det finns en hel del som har testat enheten vid det här laget så det är bara att kolla upp någon du litar på som har testat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig om att det handlar om att anpassa upplevelsen och spelet efter hårdvaran, men med tanke på att AAA inte ens gör de nu och missar 60fps målet. Jag ser inte något AAA företag ta fram något VR spel på PS4an om de vet att de både kommer sälja dåligt samt att de kommer vara tvungna att offra grafik för prestanda, när de traditionellt sett har offrat prestanda för grafik. Och då kommer nästa fråga, kommer VR spel vara kompatibla över alla platformer? Då är vi tillbaka på "optimiserat för platformen". Jag tror inte det kommer vara särskilt många som kommer vilja utveckla spel för VR som bara är tillgängligt till inte bara PS4 spelare, men utan de som har en PS4 + VR, de är tillbaka till konsol-expansionerna från 90-talet när varje konsol hade någon extra del att köpa till.

Så multi-platform releases kommer inte funka för få spel kommer kunna optimera sig för flera platformer särskilt bra. Så den lilla skaran PS4 exklusiva titlar kommer behöva bära ett extremt stort lass för en väldigt nisch del av marknaden. Konsol exklusiva titlar har nästan dött ut med den här generationen och det skulle förvåna mig om PSVR får mer än 30 spel max att spela.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

"spelen kommer vara 30 fps" och "det följer ju med en GPU!"

Det slår aldrig fel, de där standardcitaten är alltid med i en PS VR tråd på SweC. Humor.

60, 90 eller 120 Hz renderingsfrekvens är det som gäller för PS VR. Re-projection är, numera, alltid påslaget så att skärmbilden alltid kommer uppdateras (förflyttad i 2D-planet baserat på senaste headset sensor-datat) i 120, 90 eller 120 Hz. Och nej, re-projection ersätter inte hög renderingsfrekvens, ingen har påstått detta, inte ens Sony. Däremot är det sällan en nackdel att uppdatera skärmen så ofta som möjligt, med så färskt sensordata som möjligt.

Och nej, det finns ingen extra GPU - whats the deal med att bara sitta och hitta på saker?

Skrivet av Bloodstainer:

Håller med dig om att det handlar om att anpassa upplevelsen och spelet efter hårdvaran, men med tanke på att AAA inte ens gör de nu och missar 60fps målet. Jag ser inte något AAA företag ta fram något VR spel på PS4an om de vet att de både kommer sälja dåligt samt att de kommer vara tvungna att offra grafik för prestanda, när de traditionellt sett har offrat prestanda för grafik. Och då kommer nästa fråga, kommer VR spel vara kompatibla över alla platformer? Då är vi tillbaka på "optimiserat för platformen". Jag tror inte det kommer vara särskilt många som kommer vilja utveckla spel för VR som bara är tillgängligt till inte bara PS4 spelare, men utan de som har en PS4 + VR, de är tillbaka till konsol-expansionerna från 90-talet när varje konsol hade någon extra del att köpa till.

Så multi-platform releases kommer inte funka för få spel kommer kunna optimera sig för flera platformer särskilt bra.
...

De flesta spel som tas fram till Oculus Rift kommer det funka att göra en PS VR version av (vilket förstås är precis det som kommer hända, eftersom de flesta spelföretag inte hatar pengar).

Tar man fram ett spel som snurrar i 90 Hz på OR med en OR-specad PC så är det en rätt smal sak att få samma spel att snurra i 60 Hz på PS VR så det där scenariot du bygger upp ovan är enbart ett påhitt från din sida. PS VR är definitivt ett "business case" för VR-utvecklare.

Däremot kommer det säkert bli så att spel med 90 resp 120 Hz renderingsfrekvens kommer bli både rätt ovanligt och ofta förbehållet exklusiva spel.

Citat:

och det skulle förvåna mig om PSVR får mer än 30 spel max att spela

Du kan nog ta och förvåna dig redan nu då.

Skrivet av Fonus:

Skulle inte förvåna mig om den lilla lådan dom planerar att skicka med kommer syssla med någon form av morpning för att göra 30fps till... något annat.

Nä, re-projection görs av PS4 GPU:n, nån tämligen billig async compute snurra.

Mycket spekulation. Helt i onödan eftersom PS VR är en tämligen väldokumenterad pryl rent tekniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Yeah right....sony.......zzzzzzzzzzzzzzz

Lägger mina pengar på Palmer Luckey och Oculus Rift any day of the week.
Hade VR ens varit på agendan hos någon annan om inte Palmer hade tagit det steget han gjorde med Oculus på Kickstarter?

Nu ska alla ge sig in i VR-kriget. Man kan nästan dra samma parallel till bilindustrin och elbilar. Nu har alla fått eld i baken när Elon Musk bygger sin drömfabrik Gigafactory1.

Palmer Luckey & Co var duktiga på att skaka fram uppmärksamhet och hype så det är svårt att sia om VR hade vuxit fram även utan denna "poster child".

Vad som dock är helt klart är att Sony jobbat med div VR relaterade projekt sen runt 2011-2012 så det var absolut inte så att de vaknade först då OR dök upp.
http://www.polygon.com/2016/3/9/11174194/the-making-of-playst...

Personligen tror jag att VR hade "hänt" ändå även om Luckey inte funnits, den tekniska utvecklingen nästan ber om det.

Permalänk
Skrivet av ipac:

snurrar i 90 Hz på OR med en OR-specad PC så är det en rätt smal sak att få samma spel att snurra i 60 Hz på PS VR så det där scenariot du bygger upp ovan är enbart ett påhitt från din sida. PS VR är definitivt ett "business case" för VR-utvecklare.

Kan du förklara vart prestandan kommer ifrån? Om ett spel som körs i 150+ fps på en PC speccad efter OC, men samma spel på en PS4 klarar knappt av 30fps, vart kommer den extra GPU kraften ifrån? Jag ser ärligt talat inte ett 7850-liknande APU. Man kan prata om Hz på skärmen hur mycket som helst, men de förklarar inte hur de kommer anhålla sig till FPS drops, som alltid händer i dessa kraftlösa konsoler. De lovade 1080p 60fps på e3 2013 också, det är absolut ingenting de kommer hålla, och jag ser ärligt talat inte spel som ett 980ti kämpar för att hålla över 120fps med en OR kommer köras i 90 i PSVR, de kommer köras och skifta mellan 30-60fps och kanske upp i 90 om de är gjorda för hårdvaran, men som du själv påstod, om man bara portar de från en OR PC produkt finns de inte kraft nog i PS4an att pusha så pass höga framerates. Kommer kännas skräp

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Vi får alla hoppas PSVR kommer vara någorlunda bra och att den slår hos allmänheten, för att hjälpa sprida VR hos massorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad som dock är helt klart är att Sony jobbat med div VR relaterade projekt sen runt 2011-2012 så det var absolut inte så att

Sony hade en HMD redan 1997.
https://en.wikipedia.org/wiki/Glasstron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Kan du förklara vart prestandan kommer ifrån?

Prestandan är vad den är.

Frågan handlar om vad och hur man renderar:
- 90 vs 60 Hz renderingsfrekvens
- 1920*1080 vs 2160*1200 bildupplösning
- ~110 vs ~100 grader FOV
- ”Render target size/resolution”, här finns olika uppgifter men det står helt klart att man för OR vanligtvis renderar i högre upplösning än vad man ofta gör för PS VR.
- DX11 vs Low level API
- Multipla hårdvarukonfigurationer vs 1 st "closed system".

Finns fler aspekter att ta upp men det där kan räcka så länge. I OR fallet har man mycket mer att rendera och man kan inte göra det fullt så effektivt.

Citat:

Om ett spel som körs i 150+ fps på en PC speccad efter OC, men samma spel på en PS4 klarar knappt av 30fps,

Vilket spel är det som snurrar i 150+ fps på en R9 290-utrustad PC och i knappt 30 fps på PS4?

Går vi efter SweC prestandaindex så ligger R9 290 på strax över dubbla prestandan ett grafikkort motsvarande PS4 APU. Tittar vi på framerate i ett random spel är det ungefär samma förhållande. Jämför då det med skillnaden i vad resp grafikkort har att rendera och hur det gör det så inser man rätt fort att man inte behöver sitta på att hitta på ny prestanda eller nya GPU:er.

Citat:

Man kan prata om Hz på skärmen hur mycket som helst, men de förklarar inte hur de kommer anhålla sig till FPS drops

Näe och det har förstås ingen påstått.

Citat:

som alltid händer i dessa kraftlösa konsoler

Saker och ting händer inte bara. Designar man ett spel efter målet att hålla konstant framerate, vilket för VR är ett krav, så kommer spelet hålla konstant framerate. Det finns gott om exempel på konsolspel med "låst" framerate så det du säger ovan är rakt av felaktigt.

När man ser vissa kommentarer här undrar man...förstår inte folk att framerate är en mjukvarufråga? Vissa får det att låta som att en viss hårdvara har en viss framerate. Märkligt.

Citat:

De lovade 1080p 60fps på e3 2013 också

Nej de gjorde de inte. Sluta hitta på.
(däremot är det möjligt att de sa att PS4:an kan klara upp till 1080p60 och det är i så fall helt korrekt)

Citat:

jag ser ärligt talat inte spel som ett 980ti kämpar för att hålla över 120fps med en OR kommer köras i 90 i PSVR

Det där är överhuvudtaget inget scenario som vi ens diskuterat.

Citat:

de kommer köras och skifta mellan 30-60fps

Nej PS VR spelen kommer inte snurra i 30-60 fps. Ett sådant spel kommer aldrig bli godkänt för release.

Citat:

Kommer kännas skräp

Väldigt subjektivt. Beroende på vem man frågar så kan man säkert hitta flera som tycker OR på OR-specad PC oxå kännas som skräp. Vad tillför det diskussionen?

Vad vi diskuterade var om det för utvecklare fanns nått business case att ta fram spel för PS VR. Vilket du bestämt hävdar att det inte gör.

Faktum är att många som faktiskt provat PS VR har dragit slutsatsen att det funkar rätt bra. Dvs en marknad finns och eftersom totala marknaden för VR är så pass liten så är jag fullständigt övertygad om att spelföretag som inte hatar pengar kommer ta fram spel som funkar på både "PC VR" och PS VR. Rent tekniskt är det faktiskt ingen jätte-utmaning.

Är de båda lösningarna likvärdiga? Nej. Givetvis inte, det är ju den "nyheten" denna tråd är baserad på så det är det förstås ingen som påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Kan du förklara vart prestandan kommer ifrån? Om ett spel som körs i 150+ fps på en PC speccad efter OC, men samma spel på en PS4 klarar knappt av 30fps, vart kommer den extra GPU kraften ifrån? Jag ser ärligt talat inte ett 7850-liknande APU. Man kan prata om Hz på skärmen hur mycket som helst, men de förklarar inte hur de kommer anhålla sig till FPS drops, som alltid händer i dessa kraftlösa konsoler. De lovade 1080p 60fps på e3 2013 också, det är absolut ingenting de kommer hålla, och jag ser ärligt talat inte spel som ett 980ti kämpar för att hålla över 120fps med en OR kommer köras i 90 i PSVR, de kommer köras och skifta mellan 30-60fps och kanske upp i 90 om de är gjorda för hårdvaran, men som du själv påstod, om man bara portar de från en OR PC produkt finns de inte kraft nog i PS4an att pusha så pass höga framerates. Kommer kännas skräp

Nu är det ju inte samma spel som kommer släppas till PS VR som till OR, utan spel optimerade för PS4:s kapacitet med sämre grafik till förmån för högre fps. Vad gäller 30 eller 60fps är det väl utvecklaren som avgör detta(?) i PS fall, och bedömer de då att de får offra för mycket grafik för att uppnå 60 är det ju inte konstigt att de istället kör på 30 då (konsol)spelare sannolikt förväntar sig snyggare spel än förra generationen i första hand och kanske inte ens noterar frameraten. Antar att tidigare generationers konsoler inte har levererat 60fps, vilket i så fall inte är prio 1 när saker ska tas till nästa nivå upplevelsemässigt. Bäst hade ju varit om alla konsolspel hade en slider där man valde fps/grafik-ratio, men det hade krävt mer vid utvecklingen och troligtvis inte sålt fler spel.

Hur som helst kommer inte PS ha lika snygga VR-spel som PC, men när har konsoler kunnat mäta sig med PC tidigare?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Antar att tidigare generationers konsoler inte har levererat 60fps

Ehm, jo.

Är nog snarare så att det var vanligare förr.