Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

https://twitter.com/mochi_wsj/status/725285335307964416

"oh forgot to mention. Nintendo Kimishima says the firm would use "another opportunity" to talk about NX. Stay tuned!"

Är det senaste man fått veta! Så hoppas på innan eller efter E3 som en Nintendo NX Direct!

Ju förr desto bättre i mitt tycke. Vore bra med någon officiell information, behöver inte vara allt men så vi får ett hum om vad NX faktiskt innebär, vilken prestanda vi kan räkna med samt vad för titlar som kan dyka upp till lanseringen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Ju förr desto bättre i mitt tycke. Vore bra med någon officiell information, behöver inte vara allt men så vi får ett hum om vad NX faktiskt innebär, vilken prestanda vi kan räkna med samt vad för titlar som kan dyka upp till lanseringen.

yep! Är otroligt nyfiken. Om en Nintendo NX Direct kommer så kommer man sitta bänkad framför datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Vad vi vet om NX so far:
http://neogaf.com/showthread.php?t=1214267

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Originally Posted by Tatsumi Kimishima on April 28th, 2016

"Next, about how we are looking at cost, we are not thinking of launching the hardware at a loss. When Wii U was launched, the yen was very strong. I am assuming that situation will not repeat itself. Selling at a loss at launch would not support the business, so we are keeping that mind in developing NX."

Noo...

Hur kunde Wii U säljas med förlust? Den som var så kass. Mig veterligen såldes inte Gamecube med förlust, och den var ganska bra för sin tid. Så antingen kommer NX bli dyr, eller inte ens komma upp i nivå till PS4. Med tanke på att det är Nintendo så är det ju garanterat det senare.

Nu när jag tänker till en extra vända så är det väl pekskärmskontrollen som drog upp produktionskostnaden. Men då detta ska vara någon hybrid, typ Wii U extended där man kan ta med sig kontrollen och spela på den separat som jag förstår det, så bådar detta inte gott för prestandan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Om själva NX ens är en hybrid. Kan ju hända att Nintendo går tillbaks till det gamla upplägget som vi ser senast i Gamecube där konsollen är allt. Men där den portabla enheten är ersättaren till 3DS men som också används ihop med NX om man så vill. Lättare att öka specfikationerna, de som inte vill ha den portabla delen slipper och priset behöver inte dra iväg.

Samtidigt har Nintendo råd att sälja själva konsollen med förlust, ekonomin är bra jämfört med exempelvis Sony. Själv hoppas jag på Zen-baserad CPU och minst Polaris 11 men gärna något Polaris 10-baserat. Då skulle de troligen ha den mest kraftfulla konsollen på marknaden då Sony inte lär kunna få annat än en något snabbare Jaguar med tanke på rykten om lanseringstidpunkter för nya PS4. MS vet vi förvisso inget om men AMD har en tredje konsollplattform på gång och så vida inte Sega (yeeeees!!!!!!!!! Dreamcast 2 vore grymt!) eller något annat företag ger sig in i marknaden så kan det inte vara annat än MS.

Då Nintendo själva meddelat att NX kommer en bit in i 2017, efter julhandeln så måste det finnas en bra anledning för detta. Själv tror jag rätt säkert på att just en Zen-baserad CPU kan vara vad som gör det värt risken, eller behöver de mer tid för annat, exempelvis utveckling av spel, OS och dess funktioner eller kanske teknik runt nätverk och liknande. Men just Zen-CPU, då den väntas dyka upp runt årsskiftet talar en del för just Zen.

Går som vanligt mest bara att spekulera men själv hoppas jag på att Nintendo drar till rejält denna gång.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Nintendo skulle ge ut Zelda till WiiU och avsluta sin hådvarusatsning med lite värdighet kvar.
Sen ge ut spel till andra konsoler/datorer.
Senaste ryktet var ju att NX skulle vara lika kraftfull som Xbone/PS4, en ny konsoll nästa år lika stark/svag som en som Sony lanserade 4 år sedan (och redan då var för svag)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterboxy:

Jag tycker Nintendo skulle ge ut Zelda till WiiU och avsluta sin hådvarusatsning med lite värdighet kvar.
Sen ge ut spel till andra konsoler/datorer.
Senaste ryktet var ju att NX skulle vara lika kraftfull som Xbone/PS4, en ny konsoll nästa år lika stark/svag som en som Sony lanserade 4 år sedan (och redan då var för svag)

Nya Zelda kommer till Wii U men även till NX. Likt Twilight Princess vid övergången från Gamecube till Wii.

Tredjepartsutvecklare finns det ingen anledning för dom att bli ännu. Ekonomin är bra även om de det gått sämre de senaste åren. Men deras pengareserver är riktigt stora. Nintendo har varit med riktigt länge.
Tittar man sedan på Sega och hur det gick för dom efter att de slutade tillverka hårdvara så är det inget steg som lär locka Nintendo. Segas egna titlar var som bäst när de hade egen hårdvara att designa mot. Som publisher åt andra utvecklare gör de ett bättre jobb men även det är en trist utveckling med tanke på hur stor Sega faktiskt var under 90-talet.

NX lär bli kraftfullare än dagens lanserade konsoller. Kommer snabbare arkitekturer den närmaste tiden att basera en konsol på, finns väldigt liten anledning att välja något äldre denna gång.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot Nintendo NX, men i dagsläget känns det hela lite osäkert.

Nintendos bärbara konsoler har jag älskat sedan GameBoy-tiden. Har fortfarande kvar GB, GBC, GBA, GBA SP, GBA Micro samt självklart DS och DSi. Idag spelar jag mest på 3DS.

På stationära sidan har jag endast kört NES och Wii.

Det jag är mest tveksam emot är hur snabbt vi kommer att få spelen i Europa. Även eShop kändes länge som ett skämt i Europa jfm Japanska- och Amerikanska-marknaden.

Detta gör även att möjligheten att kunna köra spel ifrån alla regioner viktigt (vilket idag är möjligt på 3DS och Wii genom Homebrew).

Självklart ska även bakåtkompatibiliteten mot 3DS och Wii/Wii U fungera för att NX ska vara intressant för mig. Vill helt enkelt inte ha ännu fler maskiner under TV:n (vilket gjort att jag redan valt bort PS4 och Xbox One).

Risken är stor för att jag kommer nöja mig med att köra vanliga på mobilspel på Android/iOS samt streama spel till TV:n via Steam. Nintendo, GameFreak och Level5 har redan börjat släppa spel till just mobiler. På PC:n kan jag redan idag njuta av mina gamla Wii-spel i HD via Dolphin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Av oss fem som röstat hittills så är det bara jag som valt alternativet att vänta på mer info. Även om man är stenhårt Nintendo-fan så borde man väl vara fundersam på ett inköp i detta läget med tanke på Nintendos obefintliga tredjepartsspel?

Nintendos egna spel må vara mästerverk men med tanke på hur sällan det släpps spel så trodde jag folk var lite avskräckta efter Wii U-fiaskot.

Vilket fiasko?
Mitt Wii U används mycket mer än PS4'an.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jag ser fram emot Nintendo NX, men i dagsläget känns det hela lite osäkert.

Nintendos bärbara konsoler har jag älskat sedan GameBoy-tiden. Har fortfarande kvar GB, GBC, GBA, GBA SP, GBA Micro samt självklart DS och DSi. Idag spelar jag mest på 3DS.

På stationära sidan har jag endast kört NES och Wii.

Det jag är mest tveksam emot är hur snabbt vi kommer att få spelen i Europa. Även eShop kändes länge som ett skämt i Europa jfm Japanska- och Amerikanska-marknaden.

Detta gör även att möjligheten att kunna köra spel ifrån alla regioner viktigt (vilket idag är möjligt på 3DS och Wii genom Homebrew).

Självklart ska även bakåtkompatibiliteten mot 3DS och Wii/Wii U fungera för att NX ska vara intressant för mig. Vill helt enkelt inte ha ännu fler maskiner under TV:n (vilket gjort att jag redan valt bort PS4 och Xbox One).

Risken är stor för att jag kommer nöja mig med att köra vanliga på mobilspel på Android/iOS samt streama spel till TV:n via Steam. Nintendo, GameFreak och Level5 har redan börjat släppa spel till just mobiler. På PC:n kan jag redan idag njuta av mina gamla Wii-spel i HD via Dolphin.

Med tanke på hur bra Microsoft löst Xbox 360-bakåtkompatibiliteten med Xbox One så borde det kunna gå bra med NX om Nintendo vill. Med tanke på att Wii stödde Gamecube och Wii U Wii samt alla portabla konsoller som haft stöd för iallafall föregående generation så är chansen rätt stor.

Under Wii U generationen så har vi i EU ofta fått det bättre än US så får se hur det blir. NX ska släppas samtidigt världen över vilket känns lite lovande iallafall. Med tanke på att japanerna mest spelar på smartphones idag så hoppas jag att den japanska marknaden prioriteras ner och den engelskspråkiga prioriteras upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilket fiasko?
Mitt Wii U används mycket mer än PS4'an.

Fast vad betyder det i det stora hela?

Permalänk
Medlem

Älskar tidsperioden emellan två konsoller! När företaget håller på den mesta informationen, hypen är igång för fullt och man kollar på nätet varje dag i förhoppning om att "idag, idag så släpper dom bomben!".

Tycker det är spännande bara. Klart man hoppas nästa konsoll blir den bästa och snyggaste hittills. En riktig comeback för Nintendo med massor av grymma spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilket fiasko?
Mitt Wii U används mycket mer än PS4'an.

Även om jag med gillar mitt Wii U och titlarna som finns till det, så går det inte att undvika faktum att försäljningssiffrorna och därmed användarbasen är väldigt liten.

Det känns underligt att vara här igen, faktiskt. Jag minns på slutet av Gamecube-eran när Nintendo satt i exakt samma sits. Dåligt säljande konsol och alla undrade vad det beryktade nytänket till konsol under kodnamn "Nintendo Revolution" skulle göra för att rädda dem. Hoppas att nästa del av historien repeterar sig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Originally Posted by Tatsumi Kimishima on April 28th, 2016

"Next, about how we are looking at cost, we are not thinking of launching the hardware at a loss. When Wii U was launched, the yen was very strong. I am assuming that situation will not repeat itself. Selling at a loss at launch would not support the business, so we are keeping that mind in developing NX."

Noo...

Hur kunde Wii U säljas med förlust? Den som var så kass. Mig veterligen såldes inte Gamecube med förlust, och den var ganska bra för sin tid. Så antingen kommer NX bli dyr, eller inte ens komma upp i nivå till PS4. Med tanke på att det är Nintendo så är det ju garanterat det senare.

Nu när jag tänker till en extra vända så är det väl pekskärmskontrollen som drog upp produktionskostnaden. Men då detta ska vara någon hybrid, typ Wii U extended där man kan ta med sig kontrollen och spela på den separat som jag förstår det, så bådar detta inte gott för prestandan.

Det här uttalandet skickar olika budskap, beroende på hur man väljer att ta emot det. Ditt sätt verkar vara att anta att Nintendo kommer att göra en väldigt billig (och klen) konsol. Ett annat är att tro att den kommer att bli ganska dyr (och leverera därefter). Ett tredje är att läsa hela citatet där anledningen till WiiU:s pris beskrivs som en växelkurseffekt, där växelkursen idag är betydligt mer gynnsam.
Jag norpar:
Exchange rates as of December 31st, 2012 (after Wii U launch)
USD: 1 USD = 86.58 Yen
Euro: 1 Euro = 114.71 Yen

Exhance rates as of March 31st, 2016
USD: 1 USD = 112.68 Yen
Euro: 1 Euro = 127.70 Yen

Vilket helt enkelt betyder att $350 2012 motsvaras av mindre än $270 2016 för samma belopp i JPY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på att japanerna mest spelar på smartphones idag så hoppas jag att den japanska marknaden prioriteras ner och den engelskspråkiga prioriteras upp.

Hoppas du har rätt. Är rädd att vi kommer få vänta på spel liknande Fantasy Life från Level-5 även i framtiden (tog nära två år att nå Europa sist). Just Level-5 (Dragon Quest, Ni No Kuni, Yo-Kai Watch, Professor Layton) verkar sikta mot Android/iOS framöver.

Samtidigt hoppas jag på att Nintendo NX blir Android-baserat och en konkurrent till nya Apple TV. Då kanske vi även får se andra utvecklare än enbart Nintendo själva.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Om själva NX ens är en hybrid. Kan ju hända att Nintendo går tillbaks till det gamla upplägget som vi ser senast i Gamecube där konsollen är allt. Men där den portabla enheten är ersättaren till 3DS men som också används ihop med NX om man så vill. Lättare att öka specfikationerna, de som inte vill ha den portabla delen slipper och priset behöver inte dra iväg.

Samtidigt har Nintendo råd att sälja själva konsollen med förlust, ekonomin är bra jämfört med exempelvis Sony. Själv hoppas jag på Zen-baserad CPU och minst Polaris 11 men gärna något Polaris 10-baserat. Då skulle de troligen ha den mest kraftfulla konsollen på marknaden då Sony inte lär kunna få annat än en något snabbare Jaguar med tanke på rykten om lanseringstidpunkter för nya PS4. MS vet vi förvisso inget om men AMD har en tredje konsollplattform på gång och så vida inte Sega (yeeeees!!!!!!!!! Dreamcast 2 vore grymt!) eller något annat företag ger sig in i marknaden så kan det inte vara annat än MS.

Då Nintendo själva meddelat att NX kommer en bit in i 2017, efter julhandeln så måste det finnas en bra anledning för detta. Själv tror jag rätt säkert på att just en Zen-baserad CPU kan vara vad som gör det värt risken, eller behöver de mer tid för annat, exempelvis utveckling av spel, OS och dess funktioner eller kanske teknik runt nätverk och liknande. Men just Zen-CPU, då den väntas dyka upp runt årsskiftet talar en del för just Zen.

Går som vanligt mest bara att spekulera men själv hoppas jag på att Nintendo drar till rejält denna gång.

Tvivlar starkt på att det kommer vara den allra senaste tekniken i NX. Spelkonsoler brukar väl aldrig ha det. Grejen med dem är att planeringen av en ny konsol inleds väl rätt snart efter att man släppt en maskin. Och de tekniska specifikationerna borde väl rimligen vara helt spikade i god tid innan release så att speltillverkarna vet vad de har att arbeta med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Hoppas du har rätt. Är rädd att vi kommer få vänta på spel liknande Fantasy Life från Level-5 även i framtiden (tog nära två år att nå Europa sist). Just Level-5 (Dragon Quest, Ni No Kuni, Yo-Kai Watch, Professor Layton) verkar sikta mot Android/iOS framöver.

Samtidigt hoppas jag på att Nintendo NX blir Android-baserat och en konkurrent till nya Apple TV. Då kanske vi även får se andra utvecklare än enbart Nintendo själva.

Jo, är ju inte helt utan anledning att vi fått återse väldigt många klassiska JRPGs på just iOS och Android.

Hoppas personligen inte på Android. Matchar Nintendo specifikationerna mot konkurrenterna så borde det vara lugnt med tredjepartarna.

Skrivet av A Maze Thing:

Tvivlar starkt på att det kommer vara den allra senaste tekniken i NX. Spelkonsoler brukar väl aldrig ha det. Grejen med dem är att planeringen av en ny konsol inleds väl rätt snart efter att man släppt en maskin. Och de tekniska specifikationerna borde väl rimligen vara helt spikade i god tid innan release så att speltillverkarna vet vad de har att arbeta med.

Devkits behöver nödvändigtvis inte innehålla den hårdvara som den färdiga produkten kommer använda. I och med att även Nintendo lär ha x86-64 och GCN i NX så kan devkitsen köra något annat som är kompatibelt. Det är lite annorlunda med x86 och GCN, produkter finns redan att använda istället tills komponenterna är klara för tillverkning och montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om själva NX ens är en hybrid. Kan ju hända att Nintendo går tillbaks till det gamla upplägget som vi ser senast i Gamecube där konsollen är allt. Men där den portabla enheten är ersättaren till 3DS men som också används ihop med NX om man så vill. Lättare att öka specfikationerna, de som inte vill ha den portabla delen slipper och priset behöver inte dra iväg.

Samtidigt har Nintendo råd att sälja själva konsollen med förlust, ekonomin är bra jämfört med exempelvis Sony. Själv hoppas jag på Zen-baserad CPU och minst Polaris 11 men gärna något Polaris 10-baserat. Då skulle de troligen ha den mest kraftfulla konsollen på marknaden då Sony inte lär kunna få annat än en något snabbare Jaguar med tanke på rykten om lanseringstidpunkter för nya PS4. MS vet vi förvisso inget om men AMD har en tredje konsollplattform på gång och så vida inte Sega (yeeeees!!!!!!!!! Dreamcast 2 vore grymt!) eller något annat företag ger sig in i marknaden så kan det inte vara annat än MS.

Då Nintendo själva meddelat att NX kommer en bit in i 2017, efter julhandeln så måste det finnas en bra anledning för detta. Själv tror jag rätt säkert på att just en Zen-baserad CPU kan vara vad som gör det värt risken, eller behöver de mer tid för annat, exempelvis utveckling av spel, OS och dess funktioner eller kanske teknik runt nätverk och liknande. Men just Zen-CPU, då den väntas dyka upp runt årsskiftet talar en del för just Zen.

Går som vanligt mest bara att spekulera men själv hoppas jag på att Nintendo drar till rejält denna gång.

Det är förstås möjligt, men jag ser det som väldigt osannolikt. Jag hade älskat det, men jag ser det som klurigt att marknadsföra.

Rent logiskt känns det som att förseningen borde bero på en satsning på Zen, men samtidigt är det Nintendo vi pratar, och de följer sin egen logik. Med tanke på vilken vikt de verkar lägga på priset kan det lika gärna vara restlager av Bristol ridge de skrivit under på. Billigare IP kanske. SoCen lär ju krympas ändå med tiden.

Liksom detta:

Skrivet av Peterboxy:

Jag tycker Nintendo skulle ge ut Zelda till WiiU och avsluta sin hådvarusatsning med lite värdighet kvar.
Sen ge ut spel till andra konsoler/datorer.
Senaste ryktet var ju att NX skulle vara lika kraftfull som Xbone/PS4, en ny konsoll nästa år lika stark/svag som en som Sony lanserade 4 år sedan (och redan då var för svag)

Det med Zelda tyckte jag var fett FUUUU då, och det är fett FUUUU nu också. Det förtog och förtar hela förväntningen och spänningen med ett nytt Zelda. De borde istället släppt det till Gamecube respektive Wii U som ursprungligen planerat, och seda släppt en konvertering till den nya plattformen när den kommer.

Och det med prestandan känns som att de fortfarande inte fattat ett skit av det. De verkar bara vilja lägga sig på minsta möjliga nivå för att det ska passa Nintendos egna spelplaner utan en tanke på multiplattformsstödet. Det gick bra med Wii för att gimmicken var så stor att det bar hela maskinen och fick kraftigt genomslag. Men får man inte genomslag och är tekniskt hopplöst efter konkurrensen så blir man bortsållad för att det helt enkelt inte är vettigt att betala mer utvecklingstimmar för att få ett spel att rulla på en plattform som gör allting väsentligt sämre och har minst användarbas.

Nintendo borde ta i lite grand så att maskinen kan stå sig en liten tid framåt också, och kunna möta PS4,5 och en eventuell XboneS.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Det är förstås möjligt, men jag ser det som väldigt osannolikt. Jag hade älskat det, men jag ser det som klurigt att marknadsföra.

Rent logiskt känns det som att förseningen borde bero på en satsning på Zen, men samtidigt är det Nintendo vi pratar, och de följer sin egen logik. Med tanke på vilken vikt de verkar lägga på priset kan det lika gärna vara restlager av Bristol ridge de skrivit under på. Billigare IP kanske. SoCen lär ju krympas ändå med tiden.

Liksom detta:
Det med Zelda tyckte jag var fett FUUUU då, och det är fett FUUUU nu också. Det förtog och förtar hela förväntningen och spänningen med ett nytt Zelda. De borde istället släppt det till Gamecube respektive Wii U som ursprungligen planerat, och seda släppt en konvertering till den nya plattformen när den kommer.

Och det med prestandan känns som att de fortfarande inte fattat ett skit av det. De verkar bara vilja lägga sig på minsta möjliga nivå för att det ska passa Nintendos egna spelplaner utan en tanke på multiplattformsstödet. Det gick bra med Wii för att gimmicken var så stor att det bar hela maskinen och fick kraftigt genomslag. Men får man inte genomslag och är tekniskt hopplöst efter konkurrensen så blir man bortsållad för att det helt enkelt inte är vettigt att betala mer utvecklingstimmar för att få ett spel att rulla på en plattform som gör allting väsentligt sämre och har minst användarbas.

Nintendo borde ta i lite grand så att maskinen kan stå sig en liten tid framåt också, och kunna möta PS4,5 och en eventuell XboneS.

Kalla NX för Ultra Nintendo och gamepaden för Game Boy eller för den delen kanske 4DS beroende på vad konceptet med den nu blir. Hehe. Med tanke på Wii U-marknadsföringen så hoppas jag verkligen de är bättre på det denna gång.

Nintendo har blandannat bytt VD och ändrat fokus vad gäller spel för smartphones. Mycket möjligt att de biffar på konsollen igen. Ska man vara petig så är det bara Wii som designats för att underprestera mot konkurrenterna. Wii U var de ute ett bra tag innan både Microsoft och Sony och hamnade efter när båda dessa presenterade x86-baserade konsoller med GCN-baserad grafik ungefär när Wii U lanserades.

Gamecubes enda direkta nackdel var valet att köra MiniDVD, i övrigt presterade konsollen för sin tid bra, bättre än PS2 men sämre än Xbox som var klart snabbast. Men som vi alla vet så gör ju Nintendo ofta något konstigt designval så förvånar mig inte om man facepalmar när NX väl presenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det här uttalandet skickar olika budskap, beroende på hur man väljer att ta emot det. Ditt sätt verkar vara att anta att Nintendo kommer att göra en väldigt billig (och klen) konsol. Ett annat är att tro att den kommer att bli ganska dyr (och leverera därefter). Ett tredje är att läsa hela citatet där anledningen till WiiU:s pris beskrivs som en växelkurseffekt, där växelkursen idag är betydligt mer gynnsam.
Jag norpar:
Exchange rates as of December 31st, 2012 (after Wii U launch)
USD: 1 USD = 86.58 Yen
Euro: 1 Euro = 114.71 Yen

Exhance rates as of March 31st, 2016
USD: 1 USD = 112.68 Yen
Euro: 1 Euro = 127.70 Yen

Vilket helt enkelt betyder att $350 2012 motsvaras av mindre än $270 2016 för samma belopp i JPY.

Glömde svara på detta innan.

Det där ser ju lite mer hoppfullt ut.

Skrivet av anon5930:

Kalla NX för Ultra Nintendo och gamepaden för Game Boy eller för den delen kanske 4DS beroende på vad konceptet med den nu blir. Hehe. Med tanke på Wii U-marknadsföringen så hoppas jag verkligen de är bättre på det denna gång.

Nintendo har blandannat bytt VD och ändrat fokus vad gäller spel för smartphones. Mycket möjligt att de biffar på konsollen igen. Ska man vara petig så är det bara Wii som designats för att underprestera mot konkurrenterna. Wii U var de ute ett bra tag innan både Microsoft och Sony och hamnade efter när båda dessa presenterade x86-baserade konsoller med GCN-baserad grafik ungefär när Wii U lanserades.

Gamecubes enda direkta nackdel var valet att köra MiniDVD, i övrigt presterade konsollen för sin tid bra, bättre än PS2 men sämre än Xbox som var klart snabbast. Men som vi alla vet så gör ju Nintendo ofta något konstigt designval så förvånar mig inte om man facepalmar när NX väl presenteras.

För all del, men marknadsförs de som separata enheter kommer folk tro att det krävs separata spel. Det kan vara svårt att få in för folk att spel man köper till den stationära även går att spela i den bärbara utan krusiduller, och tvärtom.

Visst, det kan hända grejer. Man hoppar inte över en julförsäljning för ingenting. Och eftersom stationära konsoler inte går hem speciellt väl i Japan längre borde även Nintendo rimligtvis ha mer västliga prioriteringar med maskinen.

Nintendo var smått besatta av att minimera kostnaden för den optiska läsaren. Ur Nintendos perspektiv var det mycket negativt att kostnaden för mediumet flyttade från distributionsmediet till själva maskinen. Sony hade incitament att köra på CD eftersom de är en av skaparna och kunde använda komponenter från egna koncernen och därmed få synergieffekter. Så det blev lite dumsnålt med miniDVD:n. Om de åtminstone gjort den dubbellagrig hade det varit okej. Vill dock påstå att även minnesmängden var en ackilleshäl. De dumsnålade igen och körde på 24MB snabbt minne och 16MB långsamt. Det långsamma minnet tragglade fram i 90MB/s och var som en mellanlagring mellan skivläsaren, vilket gjorde att maskinen i praktiken bara hade 24MB arbetsminne. Det blev ett problem på slutet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

En del rykten igen om att NX skippar optiskt media för att använda någon form av kassett/minneskort istället. Ars Technicas skribent är positiv och även jag tycker det låter rätt vettigt: http://arstechnica.com/gaming/2016/05/why-nintendo-nxs-rumore...

Kan man få minnen till samma pris som optiskt media, sedan prestandafördelar och slipper en stor klumpig läsare och förmodligen kan minska ner spelets fodral så finns det nog en del att vinna. Men samtidigt... kan vara det där konstiga designvalet undertecknat Nintendo med.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

En del rykten igen om att NX skippar optiskt media för att använda någon form av kassett/minneskort istället. Ars Technicas skribent är positiv och även jag tycker det låter rätt vettigt: http://arstechnica.com/gaming/2016/05/why-nintendo-nxs-rumore...

Kan man få minnen till samma pris som optiskt media, sedan prestandafördelar och slipper en stor klumpig läsare och förmodligen kan minska ner spelets fodral så finns det nog en del att vinna. Men samtidigt... kan vara det där konstiga designvalet undertecknat Nintendo med.

som några på reddit skrev: Man kommer då behöva minneskort på 64 eller 128GB då för att inte ge begränsningar till utvecklare eftersom vissa spel till xbox/Playstation/pc tar 50+GB. Så hoppas på iallafall minimum på 64GB och inte för höga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

som några på reddit skrev: Man kommer då behöva minneskort på 64 eller 128GB då för att inte ge begränsningar till utvecklare eftersom vissa spel till xbox/Playstation/pc tar 50+GB. Så hoppas på iallafall minimum på 64GB och inte för höga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Minimum bli ju vad spelet behöver. Men viktigt med en hög övre gräns. Kan ju vara en fördel här så minnen ständigt utvecklas medans optiskt media är rätt låst. Frågan är om inte BD-formatet dagens konsoller redan är för tight till och med.

Så länge priserna är bra på minnena och de kan matcha både pris och utrymme så borde der nog fungera.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Minimum bli ju vad spelet behöver. Men viktigt med en hög övre gräns. Kan ju vara en fördel här så minnen ständigt utvecklas medans optiskt media är rätt låst. Frågan är om inte BD-formatet dagens konsoller redan är för tight till och med.

Så länge priserna är bra på minnena och de kan matcha både pris och utrymme så borde der nog fungera.

jo det är sant! Hoppas faktiskt på att rykterna stämmer. Gillar spelkassetter och att laddningstiderna blir markant bättre är också ett plus!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En del rykten igen om att NX skippar optiskt media för att använda någon form av kassett/minneskort istället. Ars Technicas skribent är positiv och även jag tycker det låter rätt vettigt: http://arstechnica.com/gaming/2016/05/why-nintendo-nxs-rumore...

Kan man få minnen till samma pris som optiskt media, sedan prestandafördelar och slipper en stor klumpig läsare och förmodligen kan minska ner spelets fodral så finns det nog en del att vinna. Men samtidigt... kan vara det där konstiga designvalet undertecknat Nintendo med.

Väldigt intressant teori på slutet att kassetterna kan ha ett skrivbart utrymme för patchar. Det känns rätt häftigt faktiskt. Det skulle förenkla för många människor och skulle göra maskinen mer konsol-lik, göra den så som konsol-konceptet är tänkt från början, eller i alla fall var från början. Tillbaka till rötterna liksom. Jag antar att Nintendo skulle vara "tvungna" att ha möjlighet till lokal lagring på SD-minne för att kunna sälja framför allt småspel digitalt, men detta skulle då alltså inte behövas för att använda maskinen. För familjer som inte orkar sätta sig in i en massa tekniska detaljer eller helt enkelt tekniska analfabeter (som konsolspelare inte sällan är) är detta helt suveränt. Inget klydd med att minnet tar slut. Jag tror att många skulle uppfatta detta som en väldigt positiv sak som underlättar och ger en behagligare upplevelse. Pricken över i:et skulle vara som spelsparningen var på kassetten också. Det känns helt som Nintendo-filosofi.

Skrivet av anon5930:

Minimum bli ju vad spelet behöver. Men viktigt med en hög övre gräns. Kan ju vara en fördel här så minnen ständigt utvecklas medans optiskt media är rätt låst. Frågan är om inte BD-formatet dagens konsoller redan är för tight till och med.

Så länge priserna är bra på minnena och de kan matcha både pris och utrymme så borde der nog fungera.

Nästa generations konsoler från Sony och MS kan fortsätta med BDXL. Jag gissar att åtminstone Sony kommer köra på det, för de vill väl gärna fortsätta kränga Blu-ray och köra vidare med UHD Blu-ray.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

som några på reddit skrev: Man kommer då behöva minneskort på 64 eller 128GB då för att inte ge begränsningar till utvecklare eftersom vissa spel till xbox/Playstation/pc tar 50+GB. Så hoppas på iallafall minimum på 64GB och inte för höga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

De kommer garanterat använda sig av många olika storlekar. Om ett spel tar upp 12 GB varför ska man lägga in det på ett 128 GB flash-minne. Bara för att några få storspel kan komma upp i den storleken? Det skulle vara ett massivt slöseri.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Smurfn:

De kommer garanterat använda sig av många olika storlekar. Om ett spel tar upp 12 GB varför ska man lägga in det på ett 128 GB flash-minne. Bara för att några få storspel kan komma upp i den storleken? Det skulle vara ett massivt slöseri.

jo jo självklart det har du rätt i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Glömde svara på detta innan.

Det där ser ju lite mer hoppfullt ut.

För all del, men marknadsförs de som separata enheter kommer folk tro att det krävs separata spel. Det kan vara svårt att få in för folk att spel man köper till den stationära även går att spela i den bärbara utan krusiduller, och tvärtom.

Visst, det kan hända grejer. Man hoppar inte över en julförsäljning för ingenting. Och eftersom stationära konsoler inte går hem speciellt väl i Japan längre borde även Nintendo rimligtvis ha mer västliga prioriteringar med maskinen.

Nintendo var smått besatta av att minimera kostnaden för den optiska läsaren. Ur Nintendos perspektiv var det mycket negativt att kostnaden för mediumet flyttade från distributionsmediet till själva maskinen. Sony hade incitament att köra på CD eftersom de är en av skaparna och kunde använda komponenter från egna koncernen och därmed få synergieffekter. Så det blev lite dumsnålt med miniDVD:n. Om de åtminstone gjort den dubbellagrig hade det varit okej. Vill dock påstå att även minnesmängden var en ackilleshäl. De dumsnålade igen och körde på 24MB snabbt minne och 16MB långsamt. Det långsamma minnet tragglade fram i 90MB/s och var som en mellanlagring mellan skivläsaren, vilket gjorde att maskinen i praktiken bara hade 24MB arbetsminne. Det blev ett problem på slutet.

Missade visst att svara på ditt inlägg ser jag, men håller väl för det mesta med.
(Klassisker, för många tabs öppna i webbläsaren och tappar bort konversationer i röran.)

Skrivet av tyvar1:

jo det är sant! Hoppas faktiskt på att rykterna stämmer. Gillar spelkassetter och att laddningstiderna blir markant bättre är också ett plus!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, antar att speciellt de lite äldre av oss gillar att ha en fysisk produkt också. Det fina med de fysiska utgåvorna till konsollerna är ju att man faktiskt har möjligheten att sälja eller ge bort spelet när man inte vill ha den kvar längre. Känslan av att känna att man faktiskt köpt en produkt och inte bara hyrt den som med digitala köp är rätt viktig i mitt tycke.

Den konsoll som går digital only och inte har något vettigt sätt att sälja sina spel är en konsoll jag med stor sannorlikhet inte kommer köpa. Såvida man nu inte blir i det närmaste tvungen då. Jag är ingen DRM-fantast så gillar inte exempelvis Steam så mycket. GOG är fin dock, känslan av att jag, som tidigare nämnt, faktiskt äger vad jag köpt är riktigt fin.

Skrivet av GilbertG:

Väldigt intressant teori på slutet att kassetterna kan ha ett skrivbart utrymme för patchar. Det känns rätt häftigt faktiskt. Det skulle förenkla för många människor och skulle göra maskinen mer konsol-lik, göra den så som konsol-konceptet är tänkt från början, eller i alla fall var från början. Tillbaka till rötterna liksom. Jag antar att Nintendo skulle vara "tvungna" att ha möjlighet till lokal lagring på SD-minne för att kunna sälja framför allt småspel digitalt, men detta skulle då alltså inte behövas för att använda maskinen. För familjer som inte orkar sätta sig in i en massa tekniska detaljer eller helt enkelt tekniska analfabeter (som konsolspelare inte sällan är) är detta helt suveränt. Inget klydd med att minnet tar slut. Jag tror att många skulle uppfatta detta som en väldigt positiv sak som underlättar och ger en behagligare upplevelse. Pricken över i:et skulle vara som spelsparningen var på kassetten också. Det känns helt som Nintendo-filosofi.

Nästa generations konsoler från Sony och MS kan fortsätta med BDXL. Jag gissar att åtminstone Sony kommer köra på det, för de vill väl gärna fortsätta kränga Blu-ray och köra vidare med UHD Blu-ray.

Personligen hoppas jag att Nintendo kör 2,5" lagring som är utbytbar i NX. Alternativt M.2-enheter då men som jag nämner nedanför tror jag inte kostnaden är speciellt tilltalande för någon i dagsläget.
Kan man få in exempelvis patchar men kanske också köpt eller gratis DLC på kassetten så vore det riktigt trevligt, där det fysiska mediat inte blir ett utdaterat objekt som agerar licens utan faktiskt kan användas till något mer.

En fin fördel med kasetter är ju att de är stryktåligare med, repor är ett icke-problem. Samtidigt har vi problemet med eventuellt batteri för minnescellerna samt hållbarheten på minnescellerna. Känslan jag tyvärr får är att det blir svårt att få samma kvalitet som på gamla NES och SNES-kassetter exempelvis. Speciellt om man ska få fram en billig lösning.

Speciellt Sony borde kunna använda BDXL. Men frågan är hur sugen Microsoft verkligen är. Kan tänka mig att de helst sluppit betala Sony för BD-licensen till Xbox One. Samtidigt är jag personligen tacksam, Xbox One är en i mitt tycke riktigt fin Bluray-spelare.

Skrivet av Smurfn:

De kommer garanterat använda sig av många olika storlekar. Om ett spel tar upp 12 GB varför ska man lägga in det på ett 128 GB flash-minne. Bara för att några få storspel kan komma upp i den storleken? Det skulle vara ett massivt slöseri.

Är ju så man gjort tidigare och även med 3DS och teoretiskt med PS Vita (säljs det ens nya spel på kasett/minneskort? den är ju typ död utanför japan) där man har olika storlekar att välja på. Med skivor så kan det bli mycket oanvänt utrymme. Exempelvis Super Mario 3D World till Wii U tar ca 1,6GB. Kapaciteten på det optiska mediat Nintendo använder (liknande Bluray men inte den licensen) ligger på runt 25 GB/skiva. Nu finns det ju större spel än så (Xenoblade Chronicles X ska vara största hitills).

Jag hoppas bara att NX, och då den stationära delen av konsollen, använder 2,5" lagringsenheter. Rent teoretiskt skulle det väl kunna fungera med m2-enheter och liknande men flash-lagring är rätt dyrt fortfarande och dålig kapacitet. Jag tycker det är en viktig punkt att lagringsenheten ska gå att byta ut då dessa har en förmåga att gå sönder. Samt att kunna bygga ut med mer lagring när det behövs. Nu har iofs Wii U haft stöd för USB-ansluten lagring länge men jag tycker nog ändå att Microsofts lösning med Xbox One är bättre ändå. Fungerar riktigt smidigt samt att man får fördelen med att använda USB3. Att spelen sedan laddar snabbare än från den interna enheten i de tester som gjorts ger också en liten fördel, även om konsollen utvändigt tar mer utrymme då.

Hoppas de verkligen tänker till här. Lagrings-frågan har ju varit problematisk även innan.

Permalänk
Medlem

Stekhett rykte: Nvidia gör Tegra-baserad SoC till bärbara Nintendo NX enligt SemiAccurate

Såg denna video tidigare idag under en förströdd YT-session på motionscykeln. Killen visste uppenbarligen inte vad han pratade om, så därför bäddar jag inte in videon i tråden; slöseri med tid. Men innehållet var såpass intressant att jag följde spåret, och åh maj gaash..!

Ursprungartikeln finns bakom betalvägg här: http://semiaccurate.com/2016/05/12/guess-whos-silicon-is-in-n...
En sammanfattning med efterföljande diskussion här: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1218933

Citat:

The article is available to subscribers only, however the gist of it is this:

  • Though Nvidia downplayed console margins, their pride was hurt by the loss in console contracts. All the talk about "focusing on Shield" was a cover for the fact that MS and Sony had soured on them and would not enter negotiations.

  • Nvidia team was told to get a console win or "go home." Enter Nintendo, who apparently made off very well in this deal. This to the point that SemiAccurate questions whether this is a "win" at all for Nvidia.

  • SA has heard that Nvidia are promising software, support, and the whole shebang at a very low cost. According to one source, Nvidia may even be taking a loss on this deal. (Take the second sentence here with an extra portion of salt)

  • Not mentioned which generation of Tegra or which process node will be used or when the handheld is scheduled for release.

  • No mention of the home console, but we can speculate what that might be and who might provide the chipset for that one.

http://semiaccurate.com/2016/05/12/g...-nintendos-nx/

Särskilt inlägg 20 finner jag intressant: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=203563851&postcoun...

Citat:

Posting my theory for time number three:

Originally Posted by Thraktor

Well, for all we know Nvidia could have done Nintendo a deal on the X1 simply to use up a TSMC 20nm wafer purchase commitment (as the X1 is their only 20nm chip, and it's only been used in the Shield TV and the Pixel C, neither are big sellers). It may have been cheaper for them to sell the chips at a loss to Nintendo than to pay a penalty to TSMC for dropping out of their wafer order.
Originally Posted by Thraktor

The reason I was talking about it there is that it would explain why Nvidia would be willing to make a loss on the deal. As a point of reference, AMD was penalised to the tune of $320 million when they pulled out of a wafer order commitment with Global Foundries a few years back. That's the kind of order of magnitude you'd be looking at if (and it's a bit if) Nvidia had committed to large 20nm purchases from TSMC and they had to renege on them due to poor sales of the Nvidia X1. They'd be desperate to make the sale to Nintendo, as Nintendo would be pretty much the only customer buying in the quantity necessary to cover their wafer commitments, so would be willing to offer Nintendo an absurdly good deal, even to the point of making a loss on each chip sold, as it would still be better than paying the penalty to TSMC.
It's only a theory, but it would explain why Nvidia would be willing to take a loss on the chips. (Which could also extend to a custom-designed 20nm chip).

Ställer mig lite tveksam dock. AMD var ju bundna till att köpa plattor av GloFo, men har Nvidia haft en liknande överenskommelse med TSMC? Var det inte tvärtom så att Nvidia visste bättre på förhand än AMD att 20nm inte blev tillräckligt bra för att vara vettig/lönsam och därför struntade i det? Jag har inte hela historian här, någon får gärna fylla i luckorna.

Dessutom har det kommit ut påstådda läckor av de exakta specifikationerna för Polaris 10 och 11: http://wccftech.com/amd-r9-480x-470x-specs-allegedly-revealed...

Har inte hunnit eller orkat läsa allt, men det ser väldigt intressant ut

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Verkar som Nintendo kommer använda sig utav Nvidia

Nintendo NX will powered by an NVIDIA, not an AMD chip
http://www.tweaktown.com/news/52119/nintendo-nx-powered-nvidi...

Nintendo NX May Not Use Polaris - Mobile Version to Use Nvidia Tegra Architecture
https://www.youtube.com/watch?v=JxQNrdXRb7o

Nintendo nx is rumored not to be using AMD's x86 range of CPU's and Polaris lineup of GPUs, but instead rely on other architecture, while the handheld NX project is supposedly to use Nvidia's tegra architecture, though whether this will be pascal based or maxwell is unknown.

MVH