Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

Bra timing kommer hem precis innan det börjar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Okej, jag ska ha en även om det sitter Tegra i den. De intressantare ryktena visade sig ju stämma.

Riktigt lovande faktiskt!

Permalänk
Medlem

Wow, jag blir helt snurrig av alla möjliga sätt att spela på den...

Men det blir nog coolt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ser schysst ut! Nu är ju bara frågan om det sitter någon rolig hårdvara i dockningsstationen eller om skärmen håller allt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Inaktiv

Undrar vilket Elder Scrolls spel det handlar om. Skyrim eller oannonserad 6'a?

Edit: Ser ut som Skyrim. Nice. Skulle nog kunna tänka mig en till genomspelning.

Permalänk
Medlem

Helt klart nästa konsol på min önskelista nu! Kommer bli en Nintendo Switch istället för PS4/Xbox1 för mig

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer sitta en fläkt i skärmen? Ser ut som att det är ett hål för luftflykt upptill.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelleboj:

Tror ni det kommer sitta en fläkt i skärmen? Ser ut som att det är ett hål för luftflykt upptill.

I dockat läge kan jag tänka mig att aktiv kylning kan behövas, förutsatt att den körs i ett högre prestandaläge då. Har du hittat någon bra bild på hur den ser ut där?

I mobilt läge lär den köras utan fläkt. Batteriet kommer vara den begränsande faktorn. Semi-kvalificerad gissning från min sida dock, men känns orimligt att kretsen körs så pass hårt att den behöver aktiv kylning även när den inte dockas. Batteritiden blir ju bara sämre.

Permalänk
Medlem

Ser jätte bra ut.
Jag är glad över
1. Att det är delvis en bärbar konsol.
2. Verkar inte ha kvar några wii u eller 3ds gimmickar.
3. Det ser inte ut att vara en touchscreen men om det är en touchscreen kommer man (förhoppningsvis) inte tvingas att använda den.
4. 2st ordentliga joysticks.
5. 4st ordentliga shoulder buttons.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sepium:

Ser jätte bra ut.
Jag är glad över
1. Att det är delvis en bärbar konsol.
2. Verkar inte ha kvar några wii u eller 3ds gimmickar.
3. Det ser inte ut att vara en touchscreen men om det är en touchscreen kommer man (förhoppningsvis) inte tvingas att använda den.
4. 2st ordentliga joysticks.
5. 4st ordentliga shoulder buttons.

Med tanke på att den ska kunna spelas dockad så bör det inte krav på touchscreen. Den där handkontrollen har ingen touch-yta på ovansidan och jag hoppas att Nintendo inte gör om Sonys idiotiska designval med touchpad på undersidan av PS Vita.

Riktigt nice att det inte är så långt kvar till lansering. Innan har det oftast varit ett år till lansering, nu är det mindre än ett halvår. Men samtidigt... mars 2017 är ändå en bit bort. :/

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt kunna tänka mig en. Beror väl dock på batteritid, prestanda och spel i och för sig. Förutom Nintendo-spel så hoppas jag bl.a. på NHL, Fifa och bra racingspel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Bekräftade utgivare och utvecklare: http://www.nintendolife.com/news/2016/10/nintendo_confirms_li...

505 Games
LEVEL-5 Inc.
Activision Publishing, Inc.
Marvelous Inc.
ARC SYSTEM WORKS Co., Ltd.
Maximum Games, LLC
ATLUS CO., LTD.
Nippon Ichi Software, Inc.
Audiokinetic Inc.
Parity Bit Inc.
Autodesk, Inc.
PlatinumGames Inc.
BANDAI NAMCO Entertainment Inc.
RAD Game Tools, Inc.
Bethesda
RecoChoku Co., Ltd.
CAPCOM CO., LTD.
SEGA Games Co., Ltd.
Codemasters®
Silicon Studio Corporation
CRI Middleware Co., Ltd.
Spike Chunsoft Co., Ltd.
DeNA Co., Ltd.
SQUARE ENIX CO., LTD.
Electronic Arts
Starbreeze Studios
Epic Games Inc.
Take-Two Interactive Software, Inc.
Firelight Technologies
Telltale Games
FromSoftware, Inc.
THQ Nordic
Frozenbyte
Tokyo RPG Factory Co., Ltd.
GameTrust
TT Games
GRASSHOPPER MANUFACTURE INC.
UBISOFT
Gungho Online Entertainment, Inc.
Ubitus Inc.
HAMSTER Corporation
Unity Technologies, Inc.
Havok
Warner Bros. Interactive Entertainment
INTI CREATES CO., LTD.
Web Technology Corp
KOEI TECMO GAMES CO., LTD.
Konami Digital Entertainment Co., Ltd.

Känns som Nintendo prickat in typ alla viktiga.
Kanske finns en god chans att dessa företag börjar avtäcka deras titlar med.

Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle faktiskt kunna tänka mig en. Beror väl dock på batteritid, prestanda och spel i och för sig. Förutom Nintendo-spel så hoppas jag bl.a. på NHL, Fifa och bra racingspel.

Borde vara rätt god chans att få EA's sporttitlar. Har man bemödat sig att visa upp det relativt nischade NBA-spelet i videon så borde bredare titlar som NHL och framförallt FIFA vara rätt givna.

Permalänk
Medlem

Såg trailern precis! Hype!

Edit.
Passar mig perfekt. De tillfällen jag har mest tid att lägga på spel är när jag är ute och reser i tjänsten (tex på kvällarna). Därför åker min 3DS med idag. Kanske en Switch i framtiden då.

Jag har inte riktigt hängt med bland alla tidigare rykten, men det här med bakåtkompatibilitet. Flera av spelen i trailern finns till Wii U också (klart de kan ha portats till Switch inför lansering), så kanske genom e-shop? Jag antar att en Tegra SoC inte kör Wii U-titlar rakt av iofs.
Och sedan den stationära delen, dockan är ju rätt stor jämfört med den bärbara delen, så där kanske sitter en lite kraftigare GPU för att få ut 1080p/2160p på TVn?

Lite tillägg.
Permalänk
Konsolgrävare

Landade nyss i Amsterdam men så fort jag kommer hem till Sverige igen så kontaktar jag Sweclockers så jag kan ändra trådnamnet och uppdatera med ny information!

Men jävlar vilken hype man fick!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Det blir köp för mig. Ser riktigt lovande ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Behöver en ordentlig trailer på det där Mario spelet asap

Permalänk
Inaktiv

NintendoLife har sammanfattat det vi nu vet om Switch: http://www.nintendolife.com/news/2016/10/guide_everything_we_...

Permalänk
Medlem

Dags att döpa om tråden kanske?

Ser väldigt lovande ut förresten! Detta kan nog bli bra.

Hoppas på någon sorts touch-funktion på plattan så att man slipper styra en cursor när man ska välja spel eller liknande. Hoppas det kommer mera specs snart..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Dags att döpa om tråden kanske?

Ser väldigt lovande ut förresten! Detta kan nog bli bra.

Hoppas på någon sorts touch-funktion på plattan så att man slipper styra en cursor när man ska välja spel eller liknande. Hoppas det kommer mera specs snart..

Hehe jo, det är ju dags nu. Skönt att det inte blev något nytt udda namn, Switch beskriver rätt bra hur den används trots allt. Samtidigt känns NX väl inarbetat, kort och bra.

Enligt http://www.nintendolife.com/news/2016/10/nintendo_wont_be_mak... så kommer Nintendo inte prata mer om plattformen eller deras spel som kommer släppas till den under resten av året. Återstår att se hur det blir med det förstås, rätt tight i första kvartalet.

"The Wall Street Journal recently interviewed Tatsumi Kimishima, where he announced that Nintendo will be keeping hardware specs and games under wraps until 2017 rolls around. While some may be a bit miffed that there might not be as much info in the next few weeks as was previously thought, this is likely just a cautionary move to prevent Holiday sales from being completely torpedoed. Also, this doesn't entirely rule out new information coming by way of third parties, so perhaps we won't be totally in the dark till next year."

Borde vara fritt fram för iallafall third party att berätta om deras titlar iallafall. Plattformen är avslöjad så det finns inte så mycket hemligheter kvar nu.

Permalänk
Medlem

Taggad!

Detta är helt klart ett köp, just för de möjligheter en sådan här lösning skapar.

Det är däremot en hel uppsjö med frågetecken. Jag blev innerligt glad när Image & Form(Göteborgsbaserad studio som har skapat Steamworld Dig och Steamworld Heist, galet charmiga spel och grymma på att uppvakta sin publik) utannonserade att de kommer utveckla för plattformen.

Image & Form på YouTube

Permalänk
Medlem

Hade varit så nice om de haft ett bra VR headset man kunde ploppa in den i med fin tracking

Permalänk
Medlem

Helt klart en intressant konsol. Jag undrar hur enkelt det är att byta ut basenheten (den vid tv:n) och om de kommer att kunna göra nya uppgraderingar (som de tänkte med SNES-CD)? Även hur kontrollerna kommer att kunna moduleras och anpassas.

Snälla ge mig ett pris på 2500SEK.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut, väntar nog med ett köp tills jag vet verkligen vet vad det kommer för spel dock. Vill gärna ha Rocket League, Pokemon och Jak and Daxter liknande spel!

Vad tror ni batteritiden på handkonsolen kommer vara?

Permalänk
Medlem

@Francesc: Nog sjukt svårt att sia om. Beror ju på hur dom lyckats optimera batteriförbrukningen i chippen, upplösning på skämen, ljusstyrka och inte minst hur stort batteri dom lyckas klämma in. Skulle jag gissa, så nånstans mellan 2 och 5 timmar speltid.

Hoppas verkligen att dom får till en lösning där man kan byta batteri. Vore verkligen illa om batteriet är fast monterat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Kanske helt har missat det, men finns det nåt rekommenderat pris utannonserat än?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad gäller batteritiden så gissar jag att mitt PS Vita är ett hyffsat riktvärde. Och den rullar i vad som känns som en evighet. Spelar lite varje dag och laddar ca en gång i veckan. Hoppas den har liknande stand by, dvs stäng av mitt i en boss fight, vänta en vecka, slå på och fortsätt med gott om batteri kvar.

Personligen avskyr jag utbytbart batteri, så hoppas det är fastsvetsat

Viktigaste för mig är att de låter indy utvecklare göra spel. Det är det som gör Vita till en så jälka grym konsol. Och är anledningen till att jag sålde mitt PS4, XB1 och 3DS.

Permalänk
Medlem

Är det bra jag som är lite orolig över att de inte släpper hårdvaru informationen nu? Känns som att de vill hålla den hemlig under julhandeln, om Switch var bättre än Ps4/X1 så finns det ingen anledning att hålla den hemlig? Enda skälet jag kan se är att den är markant svagare och de vill inte att folk ska bestämma sig för ett kraftfullare system innan jul-hysterin?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad gäller batteritiden så gissar jag att mitt PS Vita är ett hyffsat riktvärde. Och den rullar i vad som känns som en evighet. Spelar lite varje dag och laddar ca en gång i veckan. Hoppas den har liknande stand by, dvs stäng av mitt i en boss fight, vänta en vecka, slå på och fortsätt med gott om batteri kvar.

Personligen avskyr jag utbytbart batteri, så hoppas det är fastsvetsat

Viktigaste för mig är att de låter indy utvecklare göra spel. Det är det som gör Vita till en så jälka grym konsol. Och är anledningen till att jag sålde mitt PS4, XB1 och 3DS.

3-5 timmar eller något gör min på en laddning. Dock håller den laddningen rätt bra, förutsatt att WiFi är avstängt. Annars drar den ur batteriet fort även i viloläget.

De har redan indie-utvecklare i sammarbete för Switch samt att det kom en hel del sådanna titlar till både 3DS och Wii U så bör vara lugnt.

Skrivet av Orisons:

Är det bra jag som är lite orolig över att de inte släpper hårdvaru informationen nu? Känns som att de vill hålla den hemlig under julhandeln, om Switch var bättre än Ps4/X1 så finns det ingen anledning att hålla den hemlig? Enda skälet jag kan se är att den är markant svagare och de vill inte att folk ska bestämma sig för ett kraftfullare system innan jul-hysterin?

Nintendo brukar inte prata om specifikationer på hårdvara, det vi vet är sådant andra letat reda på genom att antingen granska kretskort eller info de fått från involverade parter.

Det är en annan typ av konsol som baseras på en liten mobil SoC så prestandanivån bör skilja sig märkbart mot ett stationärt system där strömförbrukning är ett mindre problem. 100-200W i en stationär konsol är inte något direkt problem, att hålla en sån i händerna i form av en portabel konsol blir ett betydligt större problem.

Intressant att se hur den står sig dock, personligen gillar jag inte valet av Tegra men kanske går att få något vettigt gjort med den denna gång.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit lite tjatigt i några trådar för min del avseende Image & Form, men jag är så barnsligt förtjust i deras titlar. Tittar du inlägget strax ovanför från mig finns det en länk där de har bekräftat att de utvecklar för Nintendo Switch. Är du inte bekant med deras alster kan jag varmt rekommendera dem, särskilt Steamworld Heist men Steamworld Dig är också alldeles underbart.

Även Zoink har utannonserat att de utvecklar för Nintendo Switch en annan svensk indiestudio.

Det är spännande tider och för egen del ser jag verkligen det här som en "switch" i hur vi spelar och hur spelande kan ske. Det ska inte behöva vara så pass inflexibelt som det är idag, initialt trodde jag detta skulle ske redan när Wii U kom men det visade sig snabbt att gamepaden bara var en glorifierad skärm.