Nvidia Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

http://www.fudzilla.com/news/graphics/40765-amd-s-macau-china...

Kommer i denna gen. ej fajtas med GTX 1070/80 men hoppas på att AMD kan leverera bra prestanda (minst R9 390x) till ett bra pris.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathanknet:

Borde inte ett begagnat 980ti för 3500-4000kr vara mer intressant än ett gtx 1070?

Nej.

- Högre strömförbrukning
- Äldre arkitektur
- Lite mindre prestanda
- Mindre VRAM
- Mindre features (SMP till exempel)
- Kortare garantitid

And the list goes on...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej.

- Högre strömförbrukning
- Äldre arkitektur
- Lite mindre prestanda
- Mindre VRAM
- Mindre features (Ansel till exempel)
- Kortare garantitid

And the list goes on...

Just Ansel ska dock funka på Maxwell (och Kepler). Däremot inte exempelvis SMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inte 4000 om partnertillverkarna snart ligger på 4200. Man får även väga in värdet av den tvååriga garantin man får på ett nyköp, lägre effektförbrukning, längre potentiellt drivrutinsstöd för hårdvaran etc. Sen beror det på om Simultaneous Multi Projection blir en stor grej i VR, då kommer 980Ti verkligen ligga i lä.

Jag skulle snarare säga 3k och ner för ett 980Ti.

Jag håller helt med här. Att köpa i andra hand har alltid sina risker med så jag hade nog betalat maximalt 3000 kr för ett om det inte var helt nyköpt då kanske man hade kunnat gå upp lite.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Halldin:

Just Ansel ska dock funka på Maxwell (och Kepler). Däremot inte exempelvis SMP.

Aj då det hade jag totalt missat.
Vad trevligt som en Kepler-ägare

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Trevligt kort men inte chans att man kommer kunna få tredjeparts för 4000. Dom kommer ligga på 4500+.

Tråkigt att SweC inte nämnde något om det att det är ingen som följer Nvidias riktpriser.

Troligtvis så lades priset på FE så högt bara att Nvidia skulle kunna göra en ordentlig prisjustering uppåt, även om Nvidia skickade ut ett annat budskap angående FE korten. Med tanke på att (nästan) alla tredjepartstillverkare använder PCB och komponenter som är bättre än vad som sitter på FE så är det förväntat att priset skulle ligga högre vad Nvidia sa.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Nvidia har en storsäljare med detta kort, om inte AMD kontrar med nått som är bättre och billigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Hade verkligen hoppats på en prislapp runt 3.5k.

Men nu ryktas det även att AMD inte kommer släppa någon GPU på Computex, den som lever får se! Men ska AMD ska ha haft en stängd presskonferens där det ryktas att dom sagt att det inte kommer ett nytt grafikkort ännu!
Om detta stämmer lär ju även partnerkorten gå upp på samma pris som founder edition, tyvärr...

Skrivet av MrM3:

Hahaha Nvidia lovar och lovar men håller inte mkt. Jämför man priserna mellan Founders Edition och partner på 1080 på prisjakt är det ju nästan samma nivå där. Här handlar det om att kunna blåsa folk på så mkt pengar som möjligt så länge som möjligt inget annat. Nu hoppas jag på att AMD ska kunna leverera och lägga sig runt 4 000 kr. Då kommer man ju sälja som smör jämfört med tokigt dyra Nvidia.

Skrivet av xpanterx:

Lite dyrt och inte så imponerande i DX12, som gäller i framtiden.
Borde AMD kunna slå med lätthet.

GTX 1070 FE ser jättebra ut på alla vis. En "tredjedel" av priset som ett Titan/Radeon PRO DUO. (Undra hur den presterar i 3 SLI.)

AMD ger Nvidia Monopol. Varför? Jo... det är så konkurrens kan funka också... "trissa upp priserna". AMD kan lägga högre priser nu utifrån Nvidias val av prissättning. AMD kan och kommer säkerligen tjäna mer nu än tänkt (om folk köper deras kort). Varför? Jo.. deras kort får in mer i vinst än Nvidias och vi kunder ser bara WOW vilka priser AMD har (lite lägre än Nvidias). Men än så länge så lyser de med deras frånvaro. Det värsta eller sämsta som kan ske nu är R.I.P AMD om folk INTE handlar AMD. Nu bör de komma ut med sina kort innan det går för långt. Nvidia kommer kontra Polaris med 1060Ti/1060 så PLEASE AMD släpp ut korten för de som vill köpa billigt nu.

DX12 har INTE bara Async... finns ju massa annat som förbättrats för både AMD och Nvidia sen DX11.
Nvidia gör bra ifrån sig med DX12. Varför tycker de flesta att Nvidia suger i DX12? Det finns bara ett fåtal spel än... med tiden så kommer nya drivrutiner anpassas bättre för DX12 och (pascal) och vi vet garanterat att Nvidia kommer leverera superba drivrutiner som kommer utnyttja kraften i deras kort (bara kolla på Maxwell DX11). Sedan ska vi inte glömma Vulkan som mer och mer kommer köras i fler spel (förhoppningsvis)... där har Nvidia satsas mycket också... Nvidia har också kommit med mycket annat med Pascal... Ansel, Simultaneous Multi-Projection, VRWorks, VRWorks Audio...

Jag tycker det är bra och roligt att se hur tekniken utvecklats i rätt riktning... ju mer nytt desto bättre för oss.

MVH

Permalänk
Medlem

Visst är det jäkligt tråkigt att Nvidia tar över 4000:- för 1070 men som många säger så är det nog inte dyrare än 970 var vid lansering utan det är dollarkursens fel till största del.
Kollar man pristrender på 970 korten när de släpptes så går de upp i pris efter lanseringen istället för att gå ner vilket brukar va det normala.
Man kan faktiskt lägga dollarkursens utvecklingskurva från 2014 ovanpå 970 prisutvecklingskurva och ser hur de följer varandra. Så hade man släppt 970 idag så hade det kostat över 4000:- också.

/Jonas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Troligtvis så lades priset på FE så högt bara att Nvidia skulle kunna göra en ordentlig prisjustering uppåt, även om Nvidia skickade ut ett annat budskap angående FE korten. Med tanke på att (nästan) alla tredjepartstillverkare använder PCB och komponenter som är bättre än vad som sitter på FE så är det förväntat att priset skulle ligga högre vad Nvidia sa.

Glöm inte att butikerna också har möjlighet att mjölka pengar från start.
Mycket pålägg kommer även från butikerna INTE bara moms, dollarkurs m.m.
(Folk som är anställda/jobbar ska ju ha lön... arbetsgivaravgifterna är dessutom skyhöga här).

MVH

Permalänk
Medlem

Fortfarande bättre än GTX 980 Ti och billigare. Visst hade man önskat ett pris på 3800-4000kr max. Men det kommer nog ligga där kring när AMD släpper sina kort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Jupp, Dom vill ju öka sina marginaler och tjäna mer cash. Helt rätt ur en företagssynvinkel men tråkigt för oss konsumenter och ännu tråkigare är att folk lik förbannat kommer köpa deras kort utan att bry sig om vad det kostar.

Nästa generation lär det bli ännu dyrare om inte AMD kan lösa ett bra pris/prestanda.

Tråkiga för AMD är att dom kommer aldrig kunna öka sina marginaler till samma nivå för då säljer dom inte även om dom skulle ha ett bättre kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Billigaste 1080 jag sett är från evga eu shop, där deras egna kylare går för ca 6.297 kronor.
Går det på samma sätt med en 1070 med liknande kylare så skulle priset sluta på ca 4.173 kronor.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med prestanda index. Skulle även vilja se en lista som rankar kort efter pris/prestanda så man kan köpa det kort som ger "the most bang for the buck".

Låter som en väldigt bra finess, tyvärr blir det nog svårt att genomföra då priser på komponenter varierar kraftigt från dag till dag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@MarkSix: Jupp, Dom vill ju öka sina marginaler och tjäna mer cash. Helt rätt ur en företagssynvinkel men tråkigt för oss konsumenter och ännu tråkigare är att folk lik förbannat kommer köpa deras kort utan att bry sig om vad det kostar.

Nästa generation lär det bli ännu dyrare om inte AMD kan lösa ett bra pris/prestanda.

Tråkiga för AMD är att dom kommer aldrig kunna öka sina marginaler till samma nivå för då säljer dom inte även om dom skulle ha ett bättre kort.

Det kanske är så att AMD skulle behöva tvätta bort sin stämpel som budgetmärke för dom producerar ju trots allt bra teknik.
Dom behöver bli bättre på att sälja sin teknik, Nvidia har en väloljad marknadsapparat som jag tycker att AMD saknar helt.

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad. Här är mitt EVGA 980Ti SC+ med +100Hz överklock som den klarar utan problem. 100% stabilt och svalt. 2560x1440 Firestrike Extreme.

Så för mig är det knappast lönt att byta till 1070, de är likvärdiga inom 1-2%. 1080 är klart bättre men för dyrt just nu tycker jag.

Sedan så kör jag Witcher 3 i 2560x1440 i 80-90 fps med det mesta på very high efter att tweakat inställningarna lite, och det räcker. Så ytterligare en anledning till att inte byta just nu.

Men grymt kort i alla fall. Ser fram emot vad AMD kan lansera och 1080 Ti.

Permalänk
Medlem

Imponerande. Tror ändå att det blir ett 1080, men vi får se hur det ser ut i slutet av Juni...ska baske mig lägga band på mig till dess innan jag uppgraderar! Founders Edition existerar inte för mig...det är som att räkna lönen innan skatt, den finns inte helt enkelt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ser ut som Nvidia har en storsäljare med detta kort, om inte AMD kontrar med nått som är bättre och billigare.

amd hade kunnat kontra med ett exakt lika bra eller 5% bättre som förra generationen. ändå sålde 970 så mycket bättre än amd gjorde.
så oavsätt vad amd gör om det är likställt med prestanda och pris så kommer nvidia sälja säkerligen 8/10 kort medan amd bara 2/10

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Håller med, AMD är verkligen kassa på marknadsföra sig. Men dom sparkade väl typ hela den avdelningen för några år sen?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Vad motiverar att Titan X får omdömet toppklass, men 1080/1070 får utmärkt p.g.a referenskylare och hög prislapp, när ju Titan X är otroligt mycket dyrare?

Antagligen för det är högre prislapp än MSRP för tredje-parts kort. Om man köper Founders Edition får man typ bokstavligen mindre för mer än om man väntar, alltså är det inte värt toppklass. Så resonerar jag iaf.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

2012 när du köpte ditt förra kort så kostade en dollar knappt 7sek, nu ligger den på runt 8,30-8,50sek bara där har du ju en rejäl prisskillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har även lagt på $100 på priserna jämfört med 2012 så sluta försöka förklara bort allt med dollarpriset

Permalänk
Medlem

1-20% snabbare än ett Fury X och 6% dyrare. Detta känns inte helt 100%, eller? Missar jag något här? Nu tog jag 4700 som pris iofs.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

”Sist men inte minst utrustas GTX 1070 med 8 GB (ja, på riktigt) traditionellt GDDR5-minne snarare än GDDR5X.”

Är lite nyfiken på hur mycket bättre det skulle bli av att ha GDDR5X minne (eller t.o.m. HBM2) istället. Eller sitter den så kallade flaskhalsen än så länge på annat håll än hos minnestypen?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Dom har även lagt på $100 på priserna jämfört med 2012 så sluta försöka förklara bort allt med dollarpriset

Wikipedia listar GTX 670 som 400 dollar och GTX 680 som 500 dollar.
De har lagt 99 dollar extra på priset för icke-FE 1080, ja. Däremot är 1070 icke-FE 21 dollar lägre än 670.
Räknar man FE så blir det 49 dollar över 670 och 199 dollar över 680.

Skrivet av kelthar:

1-20% snabbare än ett Fury X och 6% dyrare. Detta känns inte helt 100%, eller? Missar jag något här? Nu tog jag 4700 som pris iofs.

Billigaste Fury X på Prisjakt kostar 5490 kr. Om 1070 kostar 4700 så är det ganska mycket billigare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av esoneson:

Skulle dock inte förvåna mig om amd's kommande mid-end kort kommer konkurrera med dessa i dx12, om så är fallet så konkurrerar de vist med nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

DX12 är väl egentligen bara intressant om man har en klen CPU. Så nej, kommer väl inte spela någon större roll för de flesta.

Permalänk
Medlem

Ge mig ett 1070 STRIX så blir det nog ett köp

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

”Sist men inte minst utrustas GTX 1070 med 8 GB (ja, på riktigt) traditionellt GDDR5-minne snarare än GDDR5X.”

Är lite nyfiken på hur mycket bättre det skulle bli av att ha GDDR5X minne (eller t.o.m. HBM2) istället. Eller sitter den så kallade flaskhalsen än så länge på annat håll än hos minnestypen?

I 1080p så hade det nog inte gjort sån stor skillnad. Skillnaden borde däremot bli märkbar i 1440p och 4K.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Snusfri

Blir absolut inte förvånad om Asus, EVGA, MSI, Gigabyte's kort kommer ligga runt 3995:- när de släpps.

Riktigt imponerande prestanda uppvisar 1070 iaf, var tidigare nästan helt säker på att det skulle bli ett 1080, men nu är även 1070 (och eventuellt SLI) ett intressant alternativ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sawgon:

@str8forthakill: Ingår inte moms i 379USD? Räknar man inte det i USA?

Tax Sales får man räkna ut själv när man handlar i USA, 0-13% beroende på stat och vilken typ av produkt.

Sedan i flera fall kommer Tax som en "räkning" antingen i slutet av månaden, kvartalet eller året.

Så 400~$ blir på svensk marknad 4200kr~

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Om prislappen hamnar som högst i vad ett begagnat 980Ti går för idag så kanske mitt 970 pensioneras till vardagsrummet!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >