Nvidia Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

fan vilket saftigt pris :S , men bra prestanda oavsett! väntar på prisfall jag...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

...
OT:
Ja AMD har det inte lätt nu, Nvidia tar första och andra plats... det mörka med allt det här är att de inte kan kontra med något som ska jämna ut toppen förän i slutet av året

Skulle dock inte förvåna mig om amd's kommande mid-end kort kommer konkurrera med dessa i dx12, om så är fallet så konkurrerar de vist med nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha Nvidia lovar och lovar men håller inte mkt. Jämför man priserna mellan Founders Edition och partner på 1080 på prisjakt är det ju nästan samma nivå där. Här handlar det om att kunna blåsa folk på så mkt pengar som möjligt så länge som möjligt inget annat. Nu hoppas jag på att AMD ska kunna leverera och lägga sig runt 4 000 kr. Då kommer man ju sälja som smör jämfört med tokigt dyra Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Hade verkligen hoppats på en prislapp runt 3.5k.

Men nu ryktas det även att AMD inte kommer släppa någon GPU på Computex, den som lever får se! Men ska AMD ska ha haft en stängd presskonferens där det ryktas att dom sagt att det inte kommer ett nytt grafikkort ännu!
Om detta stämmer lär ju även partnerkorten gå upp på samma pris som founder edition, tyvärr...

Källa på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

Det ser ut som om nvidia helt enkelt har flyttat priserna ett steg upp. 1070 kostar som 980, 1080 nästan som 980ti. Spekulerar på att 1060 blir det nya 970, samma prestanda samma pris. Denna generation grafikkort kan bli den största besvikelsen sedan FX5000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag visserligen inte tänkt att köpa nytt denna generation, men jag tycker väl inte en halvering av priset för Titan X-prestanda på ett år är en stor besvikelse. Om jag hade väntat istället hade jag varit supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om jag räknat rätt är det faktiskt mindre än för 970/980!

Varför då? Vissa här verkar använda detta test som "bevis" för att GCN har mer nytta av DX12, men i just Hitman så står sig t.ex. 390X otroligt väl mot Nvidias kort även i DX11. Hitman använder väldigt mycket ljuseffekter (antagligen implementerade som fragment-shaders) och 390/390X/Fury är alla väldigt starka på just detta.

Tittar man i stället på resultatet av alla tre DX12 testerna tror jag man får en bättre bild av vad DX12 medför: det kommer bli större varians för det finns långt mer möjligheter till kortspecifika optimeringar i DX12.

Fast någon workaround av asynchronous compute tror jag inte på. men vi får alla hoppas på gräddiga tester framöver =).

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Men... men... jag som trodde att DX12-prestandan skulle vara åtminstone acceptabelt! Det var tråkiga nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Källa på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att det baseras på AMDs pressrelease där det bara stod att de skulle ge en 'update' om deras next gen grafikkort.

Citat:

Event will feature launch of 7th Generation AMD A-Series Processors, Polaris updates and more

Angående gtx1070 så tycker jag att prestandan är imponerande, men jag tänker inte betala över 3000kr för mitt nästa grafikkort

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Trevligt kort men inte chans att man kommer kunna få tredjeparts för 4000. Dom kommer ligga på 4500+.

Tråkigt att SweC inte nämnde något om det att det är ingen som följer Nvidias riktpriser.

Nej precis. Hittills har ju priserna på 1080-korten med eftermarknadskylning legat högre än Founders Edition. Har väl inte börjat säljas än dock, så det kan ju ändras.

Eventuell prissänkning beror nog mer på vad det finns för konkurrens. Kan man ta ett högre pris så gör man det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teicaus:

Hoppas ni har testat med att se om 1070 också throttlar efter 30 min av spelande. Ganska tråkigt att det inte blev någon kommentar om det på 1080 då de flesta reviewers noterade detta.

Does the GTX1080 have Thermal Throttling Issues?
https://www.youtube.com/watch?v=OXUo1S55ZUM

MVH

Permalänk
Medlem

Vad motiverar att Titan X får omdömet toppklass, men 1080/1070 får utmärkt p.g.a referenskylare och hög prislapp, när ju Titan X är otroligt mycket dyrare?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

På snudd till för klent för 1440p i 60 FPS. Blir till att låta förbokningen av 1080 stå kvar. Men jävligt grymt kort för övrigt.

Samma tanke här. Ska uppgradera skärm någon gång framöver och då det blir 1440p måste grafikkortet klara av det med 60 fps uppåt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Det ligger alldeles för högt i pris för ett 70-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Då Sverige håller på att nergradera sig själv igenom att göra våran valuta sämre så vi liknar mer och mer ett U land så kan vi nog räkna med att saker i framtiden kommer bli löjligt dyrt om de inte är svensktillverkat.

Men imponerande prestanda, korten är knappast optimerade, tror säkert att de finns ytterligare 10-25% prestanda att hämta efter några uppdateringar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kunzite:

Det ser ut som om nvidia helt enkelt har flyttat priserna ett steg upp. 1070 kostar som 980, 1080 nästan som 980ti. Spekulerar på att 1060 blir det nya 970, samma prestanda samma pris. Denna generation grafikkort kan bli den största besvikelsen sedan FX5000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Dollarkursen har gått från ca 7.3 till 8.8 sedan gtx 970 släpptes. Det är ca 20% påslag bara för ändringen i dollarkursen vilket också ger högre momspåslag.
Sedan har väl nvidia valt en "intressant" prissättning på referenskorten. Den delen kan man ju undra en del över. Här tror jag faktiskt att din teori stämmer om att höja prisribban utan att ändå göra detta...
Men säg att 970 kostade ca 3500 spänn vid release så är det ganska rimligt att med valutakursändringarna räkna med att efterträdaren hamnar ca 20-25% högre i pris och det är väl i detta prisintervall 1070korten som inte är referens ska säljas för.

Får se lite hur prisbilden ser ut när det inte är så ont om kort längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Ja, 1070 är ett intressant kort när det trillar ner till 3490:-

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Presterar ju riktigt bra. Kanske ändå blir ett 1070 och inte ett 1080 när priserna kommit ner en bit. Har så många andra stora utgifter i år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Att folk har så kort minne.. Det är rätt imponerande.

http://hedbor.se/grafikkort.png

Dollarpriser, justerat för inflation.

Vad försöker du bevisa? 1070 kostar nästan lika mycket nu som det absoluta topkortet (bortsett från 690) gjorde 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Var faktiskt mindre skillnad mellan 1070 och 1080 än vad jag trodde det skulle vara. Bra jobbat av Nvidia so far. Ska bli kul att se hur fabriksöverklockade korten blir prissatta efter sommaren.

Jag tror att det kommer att vara samma skillnad mellan 1080 och 1080Ti som mellan 1070 och 1080.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rolfenstein:

Vad försöker du bevisa? 1070 kostar nästan lika mycket nu som det absoluta topkortet (bortsett från 690) gjorde 2012.

Hmm...
http://www.sweclockers.com/test/15394-geforce-gtx-670/22#cont...
Ca 4000:- för ett GTX 670 vid release. Då kostade en dollar 6.8 sek. Idag kostar en dollar 30% mer. Det blir alltså ca 30% dyrare om dollarkursen går upp med 30%.
Så priserna från release ser inte ut att ha ändrats så mycket utöver vad valutaändringarna ställer till med.

Eller ja. Allt är ju relativt.
En sak nvidia verkar ha gjort sedan dess är väl att lansera en ännu dyrare version av grafikkort med titan och 980 Ti.
Att det tillkommer ett nytt dyrare segment behöver ju inte innebära att befintliga prissegmentet för x70 och x80korten blivit sämre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lite dyrt och inte så imponerande i DX12, som gäller i framtiden.
Borde AMD kunna slå med lätthet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Lite dyrt och inte så imponerande i DX12, som gäller i framtiden.
Borde AMD kunna slå med lätthet.

Jag tror med lite nya drivrutiner under sommaren så kommer DX12 komma ikapp.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

AMD verkar ju vara rätt på det med DX12, vill se mera tester och drivisar men allt pekar ju på att AMD Tar över i DX12.

Om speltillverkarna med DX12 enbart kommer att fokusera på Async Compute så kommer nog AMD att ha en fördel. Men DX12 är ju mer än bara Async Compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Trevligt kort men inte chans att man kommer kunna få tredjeparts för 4000. Dom kommer ligga på 4500+.

Tråkigt att SweC inte nämnde något om det att det är ingen som följer Nvidias riktpriser.

Komplett hade ett EVGA 1080 för 6599 kr, så åtminstone ett kort följde riktpriset.

Skrivet av esoneson:

Så att de presterar dåligt i dx12 ser du inte som ett problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Att de presterar dåligt i dx12-spel gjorda för GCN är väl inte så konstigt? Med dx12 har spelutvecklarna tyvärr möjlighet att optimera för vissa grafikkort, speciellt Hitman verkar ha utnyttjat det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hahaha Nvidia lovar och lovar men håller inte mkt. Jämför man priserna mellan Founders Edition och partner på 1080 på prisjakt är det ju nästan samma nivå där. Här handlar det om att kunna blåsa folk på så mkt pengar som möjligt så länge som möjligt inget annat. Nu hoppas jag på att AMD ska kunna leverera och lägga sig runt 4 000 kr. Då kommer man ju sälja som smör jämfört med tokigt dyra Nvidia.

1. Tredjepartskorten har inga fasta priser eftersom de tillverkar kylaren och bestämmer pris efter vad de tycker är rimligt.
2. Efterfrågan på GTX 1080/1070 är hög vid start vilket gör att priserna ligger högt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt för att möta efterfrågan så varför sälja dem billigt? Du kan förvänta dig en mer normal prisbild efter sommaren. Så är det varje gång.
3. Jag hoppas förvisso också att AMD ska leverera men jag hoppas det är lägre än 4 000 kr. De kommer ha problem att matcha GTX 1070 om man får tro ryktena och att då ha samma pris håller inte.
4. Om AMD:s kort är så mycket billigare att efterfrågan ökar där och minskar hos Nvidia så sjunker priserna på Nvidias kort av sig själv. Det är så det fungerar oavsett om du ska handla en gurka på ICA eller en ny bil.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Källa på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.nordichardware.se/massor/computex-2016/nordichardw...
Kolla från 1:30

Verkar ska ta 1 månad till :/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Borde inte ett begagnat 980ti för 3500-4000kr vara mer intressant än ett gtx 1070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Borde inte ett begagnat 980ti för 3500-4000kr vara mer intressant än ett gtx 1070?

Inte 4000 om partnertillverkarna snart ligger på 4200. Man får även väga in värdet av den tvååriga garantin man får på ett nyköp, lägre effektförbrukning, längre potentiellt drivrutinsstöd för hårdvaran etc. Sen beror det på om Simultaneous Multi Projection blir en stor grej i VR, då kommer 980Ti verkligen ligga i lä.

Jag skulle snarare säga 3k och ner för ett 980Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm...
http://www.sweclockers.com/test/15394-geforce-gtx-670/22#cont...
Ca 4000:- för ett GTX 670 vid release. Då kostade en dollar 6.8 sek. Idag kostar en dollar 30% mer. Det blir alltså ca 30% dyrare om dollarkursen går upp med 30%.
Så priserna från release ser inte ut att ha ändrats så mycket utöver vad valutaändringarna ställer till med.

Eller ja. Allt är ju relativt.
En sak nvidia verkar ha gjort sedan dess är väl att lansera en ännu dyrare version av grafikkort med titan och 980 Ti.
Att det tillkommer ett nytt dyrare segment behöver ju inte innebära att befintliga prissegmentet för x70 och x80korten blivit sämre.

Tack för förklaringen. Oavsett orsak dock så har priserna likförbannat ökat avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Borde inte ett begagnat 980ti för 3500-4000kr vara mer intressant än ett gtx 1070?

Jo, i och med att DX12-prestandan inte var särskilt imponerande så har inte 1070 så mycket nytt att komma med jämfört med 980 Ti. Det en enkel liten lort som jag hade hoppats på med 1070 var: grym 1080p-prestanda, bra 1440p-prestanda, bra DX12-prestanda. Nu blev det grym 1080p-prestanda, ganska okej 1440p-prestanda, och inte så bra DX12-prestanda.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med prestanda index. Skulle även vilja se en lista som rankar kort efter pris/prestanda så man kan köpa det kort som ger "the most bang for the buck".