Permalänk
Skrivet av DaBone:

Hundhotell brukar inte vara så billiga... Kanske ska skriva det till ägaren, då de två veckorna som avtalats är gångna, så kommer en dagsersättning att tas ut och faktureras, tills han hämtar hunden.

Även hotat med det, inget han svarade på. Pengarna är knappast ett problem vill mest att hon ska få ett hem som har tid för henne.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Hedersmedlem

Hur vet du att hen läser dina meddelanden? Riktigt skumt agerande av polisen tycker jag. Har tyvärr inget övrigt att tillägga själv. Jag hade skrivit till människan något i still med att "nu har jag lämnat bort hunden" och får du inget svar på det bara bevisar ju det att hen inte är intresserad längre.

Skriv gärna uppföljning på det här.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Hur vet du att hen läser dina meddelanden? Riktigt skumt agerande av polisen tycker jag. Har tyvärr inget övrigt att tillägga själv. Jag hade skrivit till människan något i still med att "nu har jag lämnat bort hunden" och får du inget svar på det bara bevisar ju det att hen inte är intresserad längre.

Skriv gärna uppföljning på det här.

Viber, Facebook messenger och iMessage så visar det när någon har läst, har skrivit att hunden var sköten och inte ens då reagerade han. uppdaterar när något nytt händer

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av anon214822:

I det rekommenderade brevet där du säger upp det muntliga avtalet kan du lägga till att om han inte hämtar hunden inom en viss tid så anser du att du fått äganderätten. Sedan kan du med gott samvete lämna in den för avlivning.

Sedan kan du med en s.k. betalningsanmodan begära ersättning för utgifter (mat, passning, avlivning etc).

Ingen polis inblandad. Han kanske bråkar med det kommer rimligen inte att leda någon vart.

Man lämnar väl fan inte in en hund för avlivning för att stackarens husse är en rövhatt??
Det minsta man kan göra är att sälja eller överlåta till staten... Sjuk sjuk värld!

Permalänk
Medlem

Långt medelande citerar från min fru som har en mor och är uppfödd med där dom tar hand om hundar samt har hunduppfödning samt greyhounds grejjs

"Det hela är egentligen mycket enkelt; djurskyddet!

Polisen du haft kontakt är i normala fall är första anhalt i sådana här situationer, men de är helt ute och cyklar av någon anledning, så deras assistans är uppenbarligen inte att räkna med i detta fall. Hade de varit det hade hunden på deras initiativ hamnat hos d.s, nu måste dock förloppet ske i omvänd ordning.

Min mamma driver Hundpensionat och har varit med om jämförbara händelser, varav ett tillfälle polisen haft liknande inställning.

Då du själv inte har möjlighet och kanske heller inte lust att ta dig an denna hund är det djurskyddet
(http://www.djurskyddet.se/)
Som är det enda vettiga kvarstående alternativet.

De finns i hela landet och är, givetvis, oerhört måna om att djur ska få bästa möjliga livssituation.
Se bara till att berätta hela händelseförloppet och polisens inställning.

Skadar definitivt inte att inflika att du sökt råd här (tror dock inte de hade uppskattat somliga svar, men det är en annan historia och ingenting du kan få för)
Det stärker bara det faktum att du gör vad som står i din makt för att ställa till rätta vad som resulterat i en övergiven hund.

Det är att hantera sådant här som är en av deras främsta uppgifter. Och att påvisa din ansträngning gör dem tveklöst än mer angelägna om att stå till tjänst och kan då säkerligen ta itu med den biten som måste gå genom polisen, då det i grund och botten inte bör vara din börda.

De överröses med övergivna el. oönskade djur och uppfattas därför ofta som omständiga och knepiga, det beror i många fall på att somliga djurägare ser dem som ett bekvämare alternativ till att själva omplacera de djur de iom ägarskap tagit på sig ansvar för.

Det har du aldrig åtagit dig, enbart tjänsten att ställa upp en kort period enligt överenskommelse.

'bevis' eller ej på hur er överenskommelse sett ut kan polis el. Dylikt inte under några omständigheter hävda att hunden fallit i din ägo.

Du har ingen skyldighet att ansvara och därmed klassas den i dagsläget som övergiven då du inte har möjlighet till fortsatt husering i kombination med ägarens uppträdande.

Känner du dig motarbetad så hänvisa kort till att någon ägaröverlåtelse eller fodervärdskap (som måste finnas skriftligt för att vara giltigt) inte existerar och du därmed inte är bunden till något.

Du skulle i praktiken med full rätt kunna lämna den utanför Ica, men jag får känslan av att du liksom jag inte är av det slaget.

Hoppas innerligt att du läser detta och tar 'den rätta vägen'. Ger mitt ord på att om du redogör hela historien är detta varken problematiskt eller vidare ansträngande. Detta är vad de finns till för.

Om 'vännen' med tiden skulle dyka upp lämnar du kontaktuppgifter till djurskyddet och de kommer säkerligen att önska dem ang ägaren.

Då de allra högst troligen misslyckas med att få denna att göra rätt för sig finner de ett lämpligt hem åt hunden, så får historien ett lyckligt slut och du kan gott klappa dig på axeln. Mvh"

Har inte läst det själv men hon brukar ha rätt

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (djurplågeri/uppmaning till brott)*

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Polisen ringde vi men dom sa att inget kan göras för att vi gick med på att passa hunden och inte har ett skriftligt kontrakt på hur länge vi skulle passa hunden.

Idiot Sverige.

Permalänk

Vad du än gör så avliva inte hunden, Det finns många som skulle kunna ta emot hunden och beroende på hur den är med andra hundar och barn så skulle jag kanske kunna tänka mig att ta emot den om ingen annan lösning finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sprawler:

Man lämnar väl fan inte in en hund för avlivning för att stackarens husse är en rövhatt??
Det minsta man kan göra är att sälja eller överlåta till staten... Sjuk sjuk värld!

Och vad tror du polisen gör med hunden? Tämligen säker på att det blir snabb avlivning. Den svenska polisen är ingen kennel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Milansson:

Viber, Facebook messenger och iMessage så visar det när någon har läst, har skrivit att hunden var sköten och inte ens då reagerade han. uppdaterar när något nytt händer

Hmm...

Du skriver att hen är lastbilschaffis, vet du eller kan du ta reda på arbetsgivaren? Såvida inte den branschen ser totalt annorlunda ut med avseende på semester osv så borde väl de också vara angelägna om att få tag i människan om inte de vet något som du inte vet. Såg precis att du skrev hen har eget företag.

Har ni gemensamma vänner du kan fråga eller har hen andra vänner eller släkt du kan fråga om de har haft kontakt? Ingen make/maka eller liknande?

Har personen i fråga inte haft kontakt med någon annan heller på dessa veckor är det väl dags att anmäla hen försvunnen på riktigt?

Permalänk
Avstängd

Du borde kontakta Länsstyrelsen i Skåne län. De får omhänderta hunden. Det är inte Polisens sak att ta emot hundar på detta viset.

Permalänk
Inaktiv

Läser man längre ner på sidan så står det att om ägaren inte vill ha tillbaka djuret så tillfaller det upphittaren direkt:

https://polisen.se/Service/Hittegods/Upphittade-djur/

När ägaren inte har hämtat sin hund inom avtalad tid och sedan inte är kontaktbar så får det nog anses att "ägaren inte vill ha tillbaka djuret". Därmed kan du nog anses som ägare redan nu. Du kan i alla fall hävda det med stöd av den skrivningen. Sedan får väl någon annan hävda något annat, om någon bryr sig. Nu gäller den skrivningen annat än hundar men om just hundar så är den här situationen inte beskriven så då får man väl använda den skrivningen ändå.

Mitt sätt att hantera det här är alltså inte nödvändigtvis ha 100% på fötterna, det räcker att jag kan hävda en vettig argumentation. Sedan får andra driva något annat. Det sätter ger mer manöverutrymme (i en kinkig situation när ingen annan vill ta ansvaret).

Permalänk
Skrivet av Milansson:

Hej! Jag har passat en hund nu i 5 veckor, men skulle passat den i 2. Ägaren svarar inte längre och är tydligen inte ens kvar i Sverige, hans hus är tomt och inga grannar har sett någon gå/lämna huset. Då jag inte vill eller har tid för hund nu undrar jag vad jag kan göra?

Tack i förhand

TYCKER att om du inte känner för att ha kvar hunden så ge bort den till någon som vill ha hund någon på en gård så hunden kan leva ett bra liv osv eller sätt ut den för adoption på något hundforum på facebook

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Avliva henne finns inte på kartan, ge bort kan vara problematiskt då man inte kan göra något med hunden när man inte står som ägare. Ska kolla lite på djurskyddet och kontakta polisstation i annan kommun då den i min verkar göra allt i deras makt för att inte jobba.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Kanske kände ägaren att den inte hade råd och drog en rövare, hur som haver är mitt hjärta stort för hundar och hoppas att det löser sig på bästa sätt. Fina livskamrater, min gick bort för ett tag sedan. När man hade jycken så kunde man känna att fan vilken pain in the butt viss tillfällen, men när den är borta så är det bra tomt i hjärta och hem. <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Avliva henne finns inte på kartan, ge bort kan vara problematiskt då man inte kan göra något med hunden när man inte står som ägare. Ska kolla lite på djurskyddet och kontakta polisstation i annan kommun då den i min verkar göra allt i deras makt för att inte jobba.

Ta med hunden till polisstationen och lämna den där bara, utan att säga något. Då blir de så illa tvungna att göra något.

Permalänk
Skrivet av Milansson:

Polisen ringde vi men dom sa att inget kan göras för att vi gick med på att passa hunden och inte har ett skriftligt kontrakt på hur länge vi skulle passa hunden.

Och de ska sänka intagningskraven till polisutbildningen...

Till Milansson: Lämna snälla inte bort hunden till polisen. Försök istället själv att hitta en ägare som verkligen bryr sig om och är engagerad i hunden, som går ut ofta med den osv. Lämnar du hunden till polisen är risken stor att den hamnar på vilket skitställe som helst. Kom ihåg att hunden inte är ansvarig för något av det som hänt!

Och lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Och de ska sänka intagningskraven till polisutbildningen...

Till Milansson: Lämna snälla inte bort hunden till polisen. Försök istället själv att hitta en ägare som verkligen bryr sig om och är engagerad i hunden, som går ut ofta med den osv. Lämnar du hunden till polisen är risken stor att den hamnar på vilket skitställe som helst. Kom ihåg att hunden inte är ansvarig för något av det som hänt!

Och lycka till!

Ska försöka få honom och skriva över ägarskapet på mig för då kan jag ge bort/sälja hunden till någon här på sweclockers eller annan intresserad, annars blir det djurskyddet.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Rekordmedlem

Om ägaren slutat svara och "försvunnit" så anmäla ägaren som försvunnen i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar först och främst om det är ägarens AVSIKT att du ska sitta med hunden, att något ska hända med den för att han ska sedan kräva ersättning.

Kan det vara så att han skäms lite för att inte svarat dig i början, och att det sedan blev mer och mer obekvämt för honom att höra av sig? Han kanske har någon social fobi eller något?

Här är ett tips när det kommer till muntliga avtal: Göm alltid telefonen på inspelningsläge när ni har er dialog, på detta sätt kan du alltid skydda dig mot eventuella tvister. Du kommer under ditt liv önska så många gånger att du spelat in saker och ting, samtal, med mera.

Det du kan göra är att fakturera honom för att du sitter hundvakt. Skicka en faktura som om ni hade avtal att han betalar för det helt enkelt. Bara en tanke. Följ upp på eventuell respons på lämpligt sätt...

Låter helt sjukt det här ju! xD

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om ägaren slutat svara och "försvunnit" så anmäla ägaren som försvunnen i stället.

Ägaren har slutat svara mig, inte andra. Har tagit kontakt med hans vänner och dom har nämnt hunden men även då har han ignorerat dom.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Är det inte enklast om du säljer hunden till någon person som du tror verkligen kommer ta hand om den?

Om ägaren skulle komma en dag och vilja ha tillbaka hunden, så kan du säga att du aldrig haft en hund och att du har ingen aning vad han pratar om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Är det inte enklast om du säljer hunden till någon person som du tror verkligen kommer ta hand om den?

Om ägaren skulle komma en dag och vilja ha tillbaka hunden, så kan du säga att du aldrig haft en hund och att du har ingen aning vad han pratar om..

Riktigt korkat. TS har skickat meddelanden till hundägaren där han ber honom att hämta sin hund. Att sedan förneka att han någonsin har haft en hund blir inte bra...

Permalänk
Skrivet av RSX:

Är det inte enklast om du säljer hunden till någon person som du tror verkligen kommer ta hand om den?

Om ägaren skulle komma en dag och vilja ha tillbaka hunden, så kan du säga att du aldrig haft en hund och att du har ingen aning vad han pratar om..

Kan ju inte sälja en chippad hund när jag inte är ägare, man kan knappt göra något med en hund när man inte står som ägare

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Och vad tror du polisen gör med hunden? Tämligen säker på att det blir snabb avlivning. Den svenska polisen är ingen kennel.

Jag tror inte, jag vet att de överlämnar den till kennel och/eller säljer den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Jävligt sjukt!

Klart polisen inte vill ha dessa skitjobb som innebär ta hand om fyllon som pissat ner sig eller vakta någon hund.

Bara att säga att personen lämnat hunden hos dig och du har inte sagt att du ska ta hand om den och be polisen ta hunden eller så binder du fast den utanför polisstationen och åker iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om ägaren slutat svara och "försvunnit" så anmäla ägaren som försvunnen i stället.

Låter som en vettig ide.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från moderniteter där man kan se om meddelandet inte levererats hade du antagligen anat att var försvunnen? Så ett sätt att få kontakt kanske är att anmäla försvunnen. Eller ignorera helt honom och det spåret och lämna bort hunden till djurskyddet.

Skulle det bli strul, så är ändå frågan om det dras till rätten? Liten sak att tvista om tycker jag. Ett muntligt avtal där ni står mot varandra. Du har bevis på att du försökt få kontakt och att han mottagit och läst. Samt att han haft kontakt med andra, så telefonen kan inte vara sönder/strulig.

En till sak, om du har hans nummer utöver sociala medier. Ta en annans telefon och ring. Då ser han inte att det är du

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Milansson:

Viber, Facebook messenger och iMessage så visar det när någon har läst, har skrivit att hunden var sköten och inte ens då reagerade han. uppdaterar när något nytt händer

Njae. De visar att någon fått meddelandet men inte att de läser det. Har personen ifråga uppe rutan så står det som att personen har läst det. Oberoende så låter det som denna "vän" blivit less på hunden och inte vill ha kvar den och att den du fick i kontakt hos polisen är en praktikant. Om de inte kan bevisa muntliga avtal så kan de inte heller bevisa att du ingått det.

Skrivet av gabriel15:

Klart polisen inte vill ha dessa skitjobb som innebär ta hand om fyllon som pissat ner sig eller vakta någon hund.

Bara att säga att personen lämnat hunden hos dig och du har inte sagt att du ska ta hand om den och be polisen ta hunden eller så binder du fast den utanför polisstationen och åker iväg.

Du menar deras jobb? Det ingår i polisens jobb att ta hand om "fyllon som pissat ned sig" om denne kan vara en fara för sig själv eller andra. Hundar likaså. Men visst.. Varför göra sitt jobb liksom? Bättre att sitta på arslet och skylla ifrån sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Läst allt nu o din "vän" har jag nåra undringar om....

Hur lärde du känna han? Verkar ju helkonstigt att bara lägga locket på.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]