Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem

Men shit... Ni som undrar hur ställer sig ISP X till det här, fokuserar på fel saker. Alla kommer lämna ut uppgifterna, förr, eller senare. Telia vägrade, och blev dragna till tinget, och tvingade med hot om vite. Bahnhoff kommer hamna i samma situation, fast i stället överklaga ett par vändor, innan de blir tvingade att ge sig, och förse dem med de önskade uppgifterna. Lär er i stället att neka. Om möjligt, skaffa rimlig grund för att det det kan vara någon annan, och utan er vetskap.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Detta låter som standard bluff-faktura upplägg. (Skicka stor läskig faktura med hot om inkasso, där folk betalar av ren rädsla) Inte kan väl detta vara något lagligt förfarande? Någon med lite juridisk kunskap här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte så säker på hur du tänker här. Vad skulle vara problemet med gästnätverk? Funktionen är inbyggd i nästan alla routrar med trådlöst i dag, och definitivt i alla accesspunkter. Det enda som kan kännas problematiskt är om uppkopplingen blir alla grannarnas primära val, så att bandbredden blir lidande, men då prioriterar man ner trafiken, eller, om man är fanatisk nog, ordnar så att den kopplar till och från lite slumpvis. Digital veckotimer med "slumpfunktion" för att driva belysning under semestrarna, kanske skulle passa?

Jo jag känner till att routrar generellt har funktion för wifi för gäster som kan vara helt frånkopplat från det interna trådade nätverket. Har man dock många grannar så är risken stor att någon börjar använda ditt trådlösa som standard nät. Risken är också att de använder nätet till otrevliga saker och då syftar jag inte bara på fildelning, det finns andra saker som kan få polisen till att slå in dörren.

Jag förstår att risken är ganska liten men det är en risk som iallafall inte jag skulle vilja ta. Då är det utan tvekan bättre att betala för det som man annars hade laddat ner illegalt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag fick detta svaret av en herre på Telia:

Citat:

11:40:01 *namn* Svårt att få ett direkt svar då spridningskollen är så nytt. Men hittade detta i vår integritetspolicy.

"Ipred-lagen, som gäller från 2009, innebär att den som misstänker olaglig fildelning av exempelvis film eller musik kan vända sig till domstol. Domstolen kan med stöd av lagen tvinga alla operatörer att lämna ut uppgifter om vem som har ett visst internetabonnemang. Om domstolen, efter ansökan och efter sin egen bedömning, kräver att Telia ska lämna ut uppgifter om vem som använde ett visst ip-nummer så är vi skyldiga att göra det."

Den säger att bara domstol kan kräva ut uppgifterna.
11:40:46 *namn* Rekommenderar dig att köra vpn-tunnel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Kent:

från Bahnhof:

"Poängen är att bara lämna ut uppgifter när det gäller allvarliga brott. Tack vare den konstruktionen har vi bra chanser att slippa lämna ut uppgifter om våra kunder. Vid allvarliga brott lämnar vi ut uppgifter till Polisen, ingen annan."

Intressant när Jon Karlung, vd för Bahnhof, lämnar bara ut info vid allvarliga brott.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Detta låter som standard bluff-faktura upplägg. (Skicka stor läskig faktura med hot om inkasso, där folk betalar av ren rädsla) Inte kan väl detta vara något lagligt förfarande? Någon med lite juridisk kunskap här?

Håller med.

Det var det första som dök upp i huvudet när jag läste det, att det låter som att någon passat på att regga ett företag som han sedan nyttjar för att få folk att betala av ren rädsla.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hur går det till när de får reda på vem som laddar ner vilken torrent

@hulkenstrong: Menar du att genom att ladda ner samma film som andra så kan de då se exakt vilka andra som också laddar ner/upp?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag fick detta svaret av en herre på Telia:

Så frågan är ju i så fall om "Spridningskollen" ens kommer orka ta upp varenda enskilt fall som nekas i domstol.
Annars sitter alla nekande helt säkert.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Så frågan är ju i så fall om "Spridningskollen" ens kommer orka ta upp varenda enskilt fall som nekas i domstol.
Annars sitter alla nekande helt säkert.

Jag tror personligen att dom nöjer sig med folk som betalar frivilligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Amadeouz:

@hulkenstrong: Menar du att genom att ladda ner samma film som andra så kan de då se exakt vilka andra som också laddar ner/upp?

Din dator skickar bitar av filen till alla andra som laddar ner filen och därmed har man en lista över alla anslutna IP-adresser. Bara att gå in i valfritt bittorrentprogram och kolla.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Läsvärd artikel.

http://www.dn.se/ekonomi/det-har-ger-sa-mycket-badwill/

Denna man har gjort sin hemläxa.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amadeouz:

@hulkenstrong: Menar du att genom att ladda ner samma film som andra så kan de då se exakt vilka andra som också laddar ner/upp?

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Din dator skickar bitar av filen till alla andra som laddar ner filen och därmed har man en lista över alla anslutna IP-adresser. Bara att gå in i valfritt bittorrentprogram och kolla.

Det är just därför jag inte förstår vad som menas med att Spridningskollen använder en "särskild programvara" för att få tag på dessa IP-adresser, de är väl helt publika och kopplade till torrents i valfrit Bittorent-program?
Varför skulle någon "särskild programvara" behövas?

Citat från deras FAQ:

Citat:

2. HUR MÄRKER SPRIDNINGSKOLLEN ATT JAG DELAT FILER ONLINE?

Film- och TV-bolag som äger rättigheterna till en särskild filmtitel eller TV-serie kan anlita Spridningskollen för att ta reda på om deras verk sprids illegalt på nätet. Med hjälp av en särskild programvara identifierar Spridningskollen de IP-adresser som används för att ladda ner filmen eller TV-serien och vilken internetleverantör som tillhandahåller IP-adressen. Därefter stämmer vi av med internetleverantören vem som haft IP-adressen vid tillfället för fildelningen och skickar ett brev med krav om ersättning till denna person. Beloppet är lägre än vad svenska domstolar dömt fildelare att betala historiskt, så man kan betrakta det som en sorts förlikning. Betalar du summan så drar rättighetsinnehavaren tillbaka sina krav och båda parter undviker en kostsam och tidskrävande rättegång.

Att de kan associera en IP-adress med en särskild ISP som de skall kontakta är inte ens något speciellt då internetleverantörernas adress-spann är publika för allmänheten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Så om jag fattar det hela rätt om jag skapa ett företag kan jag då försöka kräva ut adress ur ISP om jag misstänker någon kopiera tex min hemsida eller något annat skulle jag få ut det då om jag fattar det hela rätt?

Rätt mig om jag fattar det fel!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hur ser man var sin ip är om man har vpn verkar inte funka men enligt https://integrity.st/ så står det att jag ansluter via vpn men osäker inte försämrad hastighet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MLSK:

Vad säger Bredbandsbolaget?

Som jag tolkar BBB:s allmänna villkor så kommer antingen comhem, bredband2 eller bahnhof få en ny kund inom en snar framtid.

Från BBB:s allmänna villkor...

9.5 "Kunduppgifter kan komma att utlämnas (även utanför
EU) till närstående bolag, samarbetspartners
och till
myndigheter, samt bolag, föreningar och andra personer
som bedriver myndighetsutövning, för de ändamål som
anges i punkten 9.3 ovan. Sådan informationsöverföring
kan komma att ske med användning av bl.a. Internetbaserad
teknik.
"

Punkt 9.3 lyder

"Bredbandsbolaget kommer behandla Kunduppgifterna
för att kunna fullgöra sina åtaganden gentemot Kunden
enligt Avtalet t.ex. för tillhandahållande av Tjänst och
eventuella andra tjänster, för administration, kundservice,
fakturering, kvalitetsarbete, statistik marknads- och kundanalys,
affärsutveckling, bokföring och för fullgörande av
skyldighet enligt lag eller myndighetsbeslut.
"

Permalänk
Permalänk

Ang Comhem, så frågade jag deras FB sida, där de svarade mig

"Hej XXXXXXX,

Com Hem AB värnar om våra kunders integritet och följer gällande lagar och hur de tolkas av vår tillsynsmyndighet.

Utan ett beslut från en domstol lämnar vi inte ut dessa uppgifter till de rättighetshavare som Spridningskollen företräder."

Permalänk
Medlem

Från ComHem
-------------------------------------------------
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Com Hem ger enbart ut namn/adress avseende IP-nummer till en rättighetshavare i det fall vi ålagts att göra detta av en domstol. Utan ett
beslut från en domstol lämnar vi inte ut dessa uppgifter till de rättighetshavare som Spridningskollen företräder.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice

--------------------------------------------

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Hum är set ingen som orkar läsa lagen?
1. Gothia söker filmer och hittar en som de företräder. De laddar ner den och sparar IP numret från den som feedar. De kollar vem som är operatör via ex whatsmyip...

2. De går till åklagare (enda sättet att få ut uppgifter) med bevis på att det IP:t delar och vilken operatör det tillhör samt vilket datum och tid det skedde.

3. Exempel Telia får ett föreläggande om att lämna ut upplysningen från åklagare. (Enligt gällande EU lag är de skyldiga att lämna ut IP och namn på kunden) omtvistad lag då EU lagen inte tar hänsyn till brottets allvar. Stor skillnad mot svensk avlyssningslag.

3. Med de uppgifterna skickar Gothia ut en faktura så kallad förlikning. Du behöver inte betala och kan inte få påminnelse på. Däremot kan då Gothia gå vidare med att ta det till tingsrätten.

För att de ska vinna måste de kunna bevisa att det är din dator som använt uppkopplingen för fildelningen. Dvs ett öppet wi-fi kan ha gjort det möjligt att det var en granne eller liknande som gjort det. Bra att veta om VPN är att exempel Google Crome, Explorer i Windows 10 mm inte skyddar dina uppgifter via VPN. De samarbetar och lagrar dina riktiga uppgifter ex Mac adress ett unikt id för din dator. om du inte har en dator emellan som agerar som VPN/router åt dig.
Så tar de datorn i beslag så kan en VPN i många fall inte skydda dig som den kunde för ett drygt år sedan innan Google och Windows 10 själva hjälper till att dela ut dina uppgifter.

Så det är inte hur lätt som helst att få uppgifter och det måste sen bevisas att rätt dator användes. För 1 film lär de inte beslagta din dator men ex 100 filmer kan du nog få mer problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Som jag tolkar BBB:s allmänna villkor så kommer antingen comhem, bredband2 eller bahnhof få en ny kund inom en snar framtid.

Från BBB:s allmänna villkor...

9.5 "Kunduppgifter kan komma att utlämnas (även utanför
EU) till närstående bolag, samarbetspartners
och till
myndigheter, samt bolag, föreningar och andra personer
som bedriver myndighetsutövning, för de ändamål som
anges i punkten 9.3 ovan. Sådan informationsöverföring
kan komma att ske med användning av bl.a. Internetbaserad
teknik.
"

...

Spridningskollen bedriver ingen som helst myndighetsutovning. Men fraga BBB!

EDIT: Nagon borde vanda sig till polisenoch anmala for bedrageri. Detta ar ju precis som andra namnt, bluffakturor. For ovrigt ar banhof, som vanligt 5 steg fore. Banhof borde starta en insamling, jag skulle skanka en slant for att stodja dom.

Permalänk
Medlem

Dags att bli mer anonym på nätet.

Kryptera all data på diskar.
Surfa via VPN.
Ställa krav på ISP:er.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluemonkey1996:

Ang Comhem, så frågade jag deras FB sida, där de svarade mig

"Hej XXXXXXX,

Com Hem AB värnar om våra kunders integritet och följer gällande lagar och hur de tolkas av vår tillsynsmyndighet.

Utan ett beslut från en domstol lämnar vi inte ut dessa uppgifter till de rättighetshavare som Spridningskollen företräder."

Problemet är väl att spridningskollen säger sig ha domstolsbeslut?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Hum är set ingen som orkar läsa lagen?
1. Gothia söker filmer och hittar en som de företräder. De laddar ner den och sparar IP numret från den som feedar. De kollar vem som är operatör via ex whatsmyip...

2. De går till åklagare (enda sättet att få ut uppgifter) med bevis på att det IP:t delar och vilken operatör det tillhör samt vilket datum och tid det skedde.

3. Exempel Telia får ett föreläggande om att lämna ut upplysningen från åklagare. (Enligt gällande EU lag är de skyldiga att lämna ut IP och namn på kunden) omtvistad lag då EU lagen inte tar hänsyn till brottets allvar. Stor skillnad mot svensk avlyssningslag.

3. Med de uppgifterna skickar Gothia ut en faktura så kallad förlikning. Du behöver inte betala och kan inte få påminnelse på. Däremot kan då Gothia gå vidare med att ta det till tingsrätten.

För att de ska vinna måste de kunna bevisa att det är din dator som använt uppkopplingen för fildelningen. Dvs ett öppet wi-fi kan ha gjort det möjligt att det var en granne eller liknande som gjort det. Bra att veta om VPN är att exempel Google Crome, Explorer i Windows 10 mm inte skyddar dina uppgifter via VPN. De samarbetar och lagrar dina riktiga uppgifter ex Mac adress ett unikt id för din dator. om du inte har en dator emellan som agerar som VPN/router åt dig.
Så tar de datorn i beslag så kan en VPN i många fall inte skydda dig som den kunde för ett drygt år sedan innan Google och Windows 10 själva hjälper till att dela ut dina uppgifter.

Så det är inte hur lätt som helst att få uppgifter och det måste sen bevisas att rätt dator användes. För 1 film lär de inte beslagta din dator men ex 100 filmer kan du nog få mer problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har de rätt att göra husransakan för småbrott så som fildelning?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Talat med Telia:

12:10:19
Din rådgivare Gustav har kommit in i chatten
--------------------
12:10:19 --- Gustav
Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
--------------------
12:10:57 --- James
Hej, jag skulle bara vilja kolla eran policy rörande utlämning av abonnemangsuppgifter/personuppgifter till tredje part? Tänker på de nuvarande nyheterna rörande Spridningskollen
--------------------
12:13:07 --- Gustav
Bra att du hör av dig. I nedanstående länk under rubriken "Ipred - lagstiftning om olaglig fildelning" så har du möjlighet att läsa mer om hur Telia förhåller sig gällande att lämna ut känsliga uppgifter:

https://www.telia.se/privat/om/anmalan-overtradelser
--------------------
12:14:26 --- James
Tolkar jag det rätt, om jag utläser att ni enbart lämnar ut information efter domstolsbeslut?
--------------------
12:16:04 --- Gustav
Det stämmer. I dagsläget så är det efter de reglerna som vi förhåller oss till.
--------------------
12:16:25 --- James
Ok, tack så mycket. Då var det inget mer som jag hade på hjärtat
--------------------
12:16:47 --- Gustav
Okej, toppen! det var så lite så. Jag önskar dig en fortsatt fin dag!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Hur fungerar det om någon sitter och olovligen fildelar med laptop ute på stan ansluten till det öppna stadsnätverket? Först och främst har givetvis specifik ISP en inverkan.. Men säg att de gladligen lämnar ut information, vad för sorts information rör det sig om då? Kan de möjligtvis se mac-adresser? Om mac-adressen inte har varit registrerad i något annat nätverk, har de ingen nyttig information att hämta den vägen, right? Kan ISPn möjligtvis använda sig av någon form av triangulering, få ut en exakt position att förmedla till organisationen i fråga?

En bänk vid en fontän i en park kanske inte säger så jävla mycket, men organisationen i fråga kanske kan utpressa närliggande butiker och annat för att komma åt videomaterial ur närliggande kameraövervakningssystem? Fine.. Har vederbörande suttit och fildelat iklädd heltäckande overall och hjälm/annat skydd, plagg etc som döljer ansiktet och resterande hud.. Vad gör de då? Ger de upp så fort de får nys om att det rör sig om ett öppet nätverk i en stad, eller hur långt kan de rimligtvis vara benägna att ta 'utredningen'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Spridningskollen bedriver ingen som helst myndighetsutovning. Men fraga BBB!

Har frågat, ej fått ett svar än. Dock blir man orolig då myndighetsutövning är helt lagligt för privata vinstdrivande företag utan någon som helst reglering i t.ex. USA där de flesta upphovsrättsinnehavare är baserade (utanför EU). Tänk Dog the Bounty Hunter och privata detektiver som mer eller mindre har samma befogenheter som polisen. Antar då att stora studios då enkelt kan anlita inkassoföretag, med den stora skillnaden från Sverige, helt lagligt för att driva in "skadestånds" pengar å rättsväsendets vägnar. Enligt BBB:s avtal så är de villiga att dela med sig av kunduppgifter till dessa företag.

Eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem

Då kan jag anmäla dem för olaga hot, utpressning och bedrägeri. Låt det gå till tingsrätten bara.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Har de rätt att göra husransakan för småbrott så som fildelning?

Dom har inte rätt att göra husransakan, det är polisens jobb.