Nintendo tillkännager spelkonsolen Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Visste inte att Autodesk gjorde mellanmjukvara. Räknas Maya som det? Trodde det bara var modellering.

Ljög och ljög, han där Fumito Ueda verkar lite egensinnig och fick någon slags konstnärlig blackout och var påväg att ge upp alltihopa, men återkom till sist.

Hade föredragit Wii U Pro, tycker den layoutmässigt är den bästa kontrollen som någonsin gjorts.
http://sickr.files.wordpress.com/2013/07/white_wii_u_pro_controller.jpg
Har jättelänge önskat mig en sådan, där spakarna är i samma höjd överst. att det skulle dröja så länge innan någon gjorde en.

AMD-delen var väl främst baserad på historik och att AMD gick ut med att de hade 3 chip på gång. Uppenbarligen var det Xbone S, PS4pro och Scorpio. Har ju i princip varit AMD sedan Nintendo 64.

Bah, inget fel på vattentemplet. Det var den enda grottan i hela jäkla spelet jag klarade utan guide, var urusel på fria 3D-spel back in the day

Jag som tänkte rejält fel, men du såg @Petterk inlägg som tydligare beskrev vad Autodesk har för produkter. Själv är jag mer erfaren bland deras CAD-sortiment.

Sony marknadsförde dessa titlar mycket redan 2008. Gran Turismo 5 gick som demo i många TV-butiker. Men bra att de båda inom kort har lanserats i och med Last Guardian iallafall.

Pro-kontrollern är trevlig. Var min favorit fram tills jag lade händerna på en Xbox One-kontroller. Enda direkta misstaget i Nintendos kontroll var att de skippade analoga triggers. Hoppas den blir Switch-kompatibel med dessutom.

Jag föredrar också den placeringen av tumspakarna. Sonys lösning som är en ren utbyggnad av PS1-kontrollern är inte bekväm. PS4-kontrollern löste tillslut de flesta av dessa problem och känns för mina händer bekväm lite längre spelstunder. Gamecube och Xbox kör ju den andra lösningen, vilket i mitt tycke också fungerar bra. Förutom i just Katamari-spel då en del av spelets inputs kräver synkroniserade spakrörelser. Underbara spel för övrigt, hoppas vi får se något mer. Var längesedan senaste större spelet släpptes nu. Personligen räknar jag inte handhållna eller mobilvarianter av spelet, på tok för avskalade och speciellt då den där smartphone runnern. :/

Sant, AMD och Nintendo har haft lång historik även om de företag Nintendo samarbetat med för hårdvarudesign inte varit AMD-ägda vid tidpunkten utan blivit uppköpta av AMD. ArtX köptes av ATi som sedan köptes av AMD. Och håller med dig här, när vi nu vet om alla One S, PS4 Pro och Scorpio så måste det ha varit detta som åsyftats. Hade varit fint med AMD dock, de har ju en nylanserad lösning för inbyggda system som kanske hade kunnat fungera.

Haha nice, det var tydligen inte många som klarade det utan.

Permalänk
Medlem

Hoppas på bakåtkompabilitet med 3DS, eller åtminstione att de släpper Sun and Moon till denna konsolen också. Spelet verkar ju grymt i demot, men upplösningen på 3DS är nästan rent av skadligt för ögonen idag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag tror att vad man måste ta i beaktning med Nintendo är att dom har ett stort fokus på att nischa sig själva och att i stor utsträckning hålla sig ifrån att tävla med de numera stora drakarna som är Sony och Microsoft. Nintendo har traditionellt sätt hållit sig borta från att släppa prestandamonster och lär undvika det denna gången också men eftersom Nvidia är partner denna gången och det är baserat på Pascal så ser det ut att bli en relativt kraftfull konsol jämförbart med WiiU som var gammal hårdvara redan när den släpptes. Switch ser ut att bli kraftfull för att vara en handheld sen innebär det givetvis att den inte kommer att kunna tävla med PlayStation eller Xbox.

Jag tror på denna konsollen faktiskt. Den kan bli framgångsrik.

Det tror jag med. Däremot kan man inte komma ifrån det faktum att tredjepartstillverkare kan dras ifrån att utveckla alla spel mot Switch eftersom den fortfarande lider av vissa snarlika problem som WiiU. Framförallt är det prestandan vilket gör att man måste skala ned spelen ytterligare. Att det är en "Handheld-konsol" kombination gör att man inte kan koda spelen på samma sätt som tidigare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det tror jag med. Däremot kan man inte komma ifrån det faktum att tredjepartstillverkare kan dras ifrån att utveckla alla spel mot Switch eftersom den fortfarande lider av vissa snarlika problem som WiiU. Framförallt är det prestandan vilket gör att man måste skala ned spelen ytterligare. Att det är en "Handheld-konsol" kombination gör att man inte kan koda spelen på samma sätt som tidigare.

Jag gillar iofs konceptet med en enhet som både kan vara handhållen och även kopplas till en stationär datorskärm/TV/projektor. Tycker det är innovativt ifrån Nintendo.

Däremot är jag som du lite undrande hur lätt det blir för utvecklare att optimera spelen för två så olika användningsfall. Speciellt som det är 720p i mobilläge, och 1080p i stationärt läge.

Undrar hur lätt detta blir, och förutom med olika upplösningar (går kanske att lösa, även om många verkar vara tveksamma till prestanda räcker till mer än 720p) med de ganska olika användargränssnitt det blir om det skall fungera helt optimalt på både handhållet och på en stor TV/projektor.

Förhoppningsvis så har de redan tänkt igenom detta och har en bra lösning på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot
Man får väl anta att konceptet är just att samma spel är anpassat för både bärbart och stationärt spelande, och att det inte bara den rent tekniska biten att en bärbar konsol kan kopplas tillen TV. Det är ju ändå Nintendo vi pratar om de fokuserar i regel på spelupplevelsen där tekniken är ett medel snarare än ett mål

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@martinot
Man får väl anta att konceptet är just att samma spel är anpassat för både bärbart och stationärt spelande, och att det inte bara den rent tekniska biten att en bärbar konsol kan kopplas tillen TV. Det är ju ändå Nintendo vi pratar om de fokuserar i regel på spelupplevelsen där tekniken är ett medel snarare än ett mål

Standard-kontroller är ju deras Joycons i både handhållet och dockat tillstånd, därför du har den där delen du sätter fast dina joycons på. Utöver det så kan man använda deras nya "Pro"-kontroller både i bärbart läge så väl som dockat till TVn. Den har ju en kickstand så du inte ska behöva hålla i den, så du kan spela med kontrollern antingen Pro eller den modulära med joycons. Så jag kan inte se det hela som någon gigantisk skillnad när det gäller att styra spelen. Här handlar det inte längre om att spela på två skärmar heller, så mer prestanda och högre upplösningar blir helt enkelt tillgängligt i dockat läge. Vilken upplösning bildutgången ska mata har du kunnat välja på Nintendos system tidigare. Sen behöver inte spelen rendera i full upplösning, men kan ändå skala om och dra nytta av den högre upplösningen som matas till TVn på olika sätt. Det är ingen större skillnad där mellan Nintendo och konkurrenterna när det gäller att köra i native.

Finns det ett mål om 720p 60 fps bärbart så är det ju ändå bättre än vad vi har haft hos nästan alla spel på de andra konsolerna, här får man vänta tills man ser lite vad de har för regler/riktlinjer för utvecklarna och hur det blir i verkligheten med spelen för plattformen. Det viktiga med den inbyggda skärmen är ju kvalitén och batteritid, man kanske t.ex. vill se något när solen skiner in.

Även om den har pekskärm så är det väl i det här avseendet bra om spelen inte anpassas till det på något överdrivet sätt. Att de inte visat upp den som en spelplatta bådar väl gott där. Vad är folks farhågor där egentligen?

Permalänk
Medlem

Vi får se hur väl de lyckas - både praktiskt med skillnaderna i UI (upplösning, touchnärvaro, etc), och även hur de lyckas på marknaden.

Senaste konsollen var ju långt ifrån någon hit på marknaden, och personligen är jag riktigt sur på de efter deras urkassa leveranstider gällande NES Mini som jag väntat i ett halvår på (oavsett om medveten taktik, eller dålig planering av tillverkningskapacitet).

Gillar Nintendo, så hoppas att de seriöst lyckas bättre med Switch (iden är också grymt bra och innovativ i botten, även om jag personligen fortfarande är tveksam till teknikvalen de gjort/begränsat sig till).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/