Nintendo tillkännager spelkonsolen Switch

Permalänk
Inaktiv

Blir garanterat ett köp för mig.

Jag var tveksam innan, fortfarande tveksam till valet av Nvidia och dess Tegra men spelutbudet är det viktigaste. Jag gillar of-TV lösningen med Wii U's Gamedpad och detta ser ut att vara ett steg i rätt riktning. Dockningsmöjligheten gör det hela intressantare, samt att man kan använda en riktig kontroll. Som användare av 3DS, PSP och PS Vita så hatar mina händer att hålla i dessa efter en stund så en bra lösning.

Denna kommer jag nog kunna använda betydligt oftare än någon av mina andra konsollplattformar. Då den är en hybrid som uppenbarligen kommer få ett brett spelutbud så kommer den med stor sannorlikhet att bli välanvänd. Blir nog att rensa bort min PS4 och kanske även min Xbox One, de används båda rätt lite i dagsläget och lär användas mindre ändå efter mars 2017.

Nintendo vann, som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Tycker den verkar intressant. En bra resekonsol som man kan ta med på tåget och sommarstugan eller bara spela i fötöljen när TVn är upptagen. Tror största problemet är att de måste locka till sig spelutvecklare i större utsträckning så de får med majoriteten av AAA titlarna som kommer ut. Tror det blir svårt att bara leva på egen content även om Nintendo gör fantastiska spel, så räcker det inte med några enstaka spel om året. Tror det är det som är deras största problem just nu.

Också nyfiken på vilket OS det är på den. Kanske någon form av Android i bakgrunden? då lär den bli hackad väldigt snabbt på gott och ont.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Utan en sekunds tvekan... Mobilspel med touchscreen har en tendens att suga riktigt hårt.

Det säger jag inte emot, jag spelar dock hellre hemma på datorn i 1440p och 120 fps.

Permalänk
Medlem

Kanske en konsol man skulle kunna tänka sig att köpa mycket på grund av mobiliteten och Nintendo-spelen.. Sonys och Microsofts konsoler skulle jag aldrig köpa då jag föredrar att spela på PC.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Rimligtvis måste väl dockan bidra med en del beräkningskraft, med tanke på dess storlek. Om dockan endast är till för att koppla in i tv:n och ge ström så kunde den varit mycket mindre.

Kanske bara sitter en processor+iGPU i den bärbara delen och ett bättre grafikkort i dockan? Det är iaf vad jag hoppas på!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Första enheten från Nintendo sedan NES som jag faktiskt kan tänka mig.
Och med Pascal under huven kan det faktiskt bli riktigt bra prestanda, skulle inte alls bli förvånad om den ligger mellan 1050 Ti och 1060.

Så du menar att en handhållen handenhet som drar max 3W ska ha prestanda som ett 1050 Ti eller 1060 som båda drar mellan 75-120W? Fortsätt dröm på du!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker den verkar intressant. En bra resekonsol som man kan ta med på tåget och sommarstugan eller bara spela i fötöljen när TVn är upptagen. Tror största problemet är att de måste locka till sig spelutvecklare i större utsträckning så de får med majoriteten av AAA titlarna som kommer ut. Tror det blir svårt att bara leva på egen content även om Nintendo gör fantastiska spel, så räcker det inte med några enstaka spel om året. Tror det är det som är deras största problem just nu.

Också nyfiken på vilket OS det är på den. Kanske någon form av Android i bakgrunden? då lär den bli hackad väldigt snabbt på gott och ont.

NBA och vad verkar vara Skyrim har visats upp. Många utgivare och utgivare har talat positivt om plattformen, det bör bli bättre än det varit på väldigt många år med andra ord.

Samtidigt talade sig många tredjepartare sig varma för Wii U och i det närmaste förrådde Nintendo redan vid lanseringen i samband med att PS4 och Xbox One avtäcktes så jag försöker hålla lite på mina hypenivåer. Men ja... ser fan lovande ut.

Hehe, iOS kanske?
De har nog någon egen lösning likt tidigare plattformar.

Permalänk
Avstängd

Kommer den ha internet på den?

Bara inte spelet kostar hur mycket som helst blir ju inte så jätte skoj då.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nintendo går som vanligt sin egen väg. Tror det kommer krävas hands-on innan man kan bestämma sig. PS4 och xbone är helt ointressanta för mig, men nintendo kör en nisch som potentiellt skulle kunna tilltala även mig som pc-gamer.

Bergsala-tax kommer väl troligtvis med att spela in, Nintendos priser tenderar att vara rejält mycket högre här i Sverige och det kan vi tacka generalagenten för!

Permalänk
Avstängd

Hoppas spelen har bättre FPS..spelen ser ju ut att spelas i 15-20FPS..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Första nintendo-enheten på länge som jag gillar konceptet, men är ändå besviken.

Varför envisas nintendo med "smarta" och "finurliga" lösningar på problem som inte riktigt existerar.
Hade mycket hellre sett en vanlig konsol i en enkel låda, med tillhörande kontroll (vanlig xbox typ).

Med tanke på att de envisas med bärbart kommer prestanda vara sämre än nuvarande konsoler. Dessutom kommer batteriet inte vara något att hurra för.

Synd att det inte blev en vanlig konsol med tanke på att nintendo har bra IP-titlar. Tror många hellre hade spelat mario eller zelda på en konsol med bättre specs än ps4/xboxone.

Antagligen vill de inte stångas med Sony och Microsoft på deras bana utan siktar på en annan målgrupp. En vanlig stationär låda hade ju blivit en direkt konkurrens med playstation och x-box. Nu kan de fånga användare som vill ha mobiliteten (ser i huvudsak yngre här) och ändå kanske få med de stationära användarna på tåget om förhållandet pris-prestanda-utbud är bra nog.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon114264:

Så du menar att en handhållen handenhet som drar max 3W ska ha prestanda som ett 1050 Ti eller 1060 som båda drar mellan 75-120W? Fortsätt dröm på du!

Vad har du fått 3W ifrån?
Det står inget om hur mycket den kommer att dra någonstans, och detta är ett specialgjort Tegra-chip just för denna enhet så det kommer att vara betydligt mer optimerat än 1050 Ti tex.

Det är långt ifrån omöjligt att enheten får en batteritid på några timmar och drar 15-20W eller eventuellt mer.

Sedan så är det inte bara en handhållen enhet utan även en stationär som du dockar och då kanske du även kan få tillgång till mer kraft.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Tycker nog att det är lite intressant än då, mycket av WII U s dåliga 3e parts stöd tror jag kommer från att den är så pass mycket sämre än konkurrenterna. Men i princip håller jag med dig. Är mest nyfiken nu på om dom kommer att lägga ned DS? Personligen tror jag det och jag hoppas att alla titlar som tidigare varit DS exklusiva släpps till Switch. Det finns många spel till DS som jag velat ha man aldrig spelat då jag inte äger någon bärbar konsol.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nintendo har gjort vad jag önskade! En mobil enhet med tegra krets!! Smart att kunna koppla in och ut. Fiffig lösning med kontrollerna dessutom!

I princip kan man ju porta spelen till Andriod mobilspel sedan då man också kör ARM men lite svagare GPU.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Får se hur denna känns att spela med, det jobbigaste med Wii U är just kontrollen, otymplig och jobbig att spela med i längre stunder än 30-40 minuter.

Klar fördel dock att du kan plocka ur kontrollerna och slippa hålla i enheten.

Samt med tanken på storleken på dockan så funderar jag på om det sitter något extern GPU eller något liknande där, skulle inte förvåna mig om den körde 1080p dockad och 720p när du bär runt den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av THB:

Vad har du fått 3W ifrån?
Det står inget om hur mycket den kommer att dra någonstans, och detta är ett specialgjort Tegra-chip just för denna enhet så det kommer att vara betydligt mer optimerat än 1050 Ti tex.

Det är långt ifrån omöjligt att enheten får en batteritid på några timmar och drar 15-20W eller eventuellt mer.

Sedan så är det inte bara en handhållen enhet utan även en stationär som du dockar och då kanske du även kan få tillgång till mer kraft.

15-20 W kan inte kylas passivt i en handhållen enhet.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Älskar när kontrollerna blir lite utnötta efter att ha tagit av och på dem hela tiden. Hela skärmen åker helt plötsligt i backen när man spelar. Varför satte man inte på dem under -> upp? Hoppas verkligen att det finns en bra låsmekanism, men det ser faktiskt ut som att det inte gör de på trailern.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas spelen har bättre FPS..spelen ser ju ut att spelas i 15-20FPS..

Ja det reagerade jag direkt på också haha. Inge vidare bra reklam för hårdvaran direkt... Zelda speciellt såg ut att gå riktigt segt.

Jag *hoppas* att dom satt ett modernt och fett Tegra chip i det så att prestandan landar på minst Xbone/PS4 men jag gissar på att dom knep till i pengapungen för att hålla kostnader nere, så sitter väl nåt sketet 2 år gammalt K1 som dom klämt lite extra kräm ur.

Men om det har prestanda så skulle det vara awesome. Visst den ger det förmodligen bara när den sitter i dockan, går den trådlöst lär prestandan strypas för att inte ta slut på batteri på 10 minuter. Men även då - en normal konsol när den är stationär, men ändå nåt man kan ta med och gamea hjälpligt på när man åker iväg nånstans. Har den dessutom ett snålt tablet mode för normal surf etc skulle den ersätta en platta.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en laddkabel till bara "pad" delen. Annars blir den ju lagom kul att ha med på längre turer, som när man far ut med husvagnen/båten....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jaha det här verkar ju lovande, tråkigt att vi inte fick veta något om hårdvaran dock. Undrar om denna kommer att i princip ersätta DS? Om man inte absolut måste ha två skärmar finns det ju ingen anledning att ha denna och en DS?
Någon annan som la märke till att det inte var ett spår av något viftande? Inga rörelsekontroller?
Om de nu bara kunde ge oss Hårdvaruspeccen, vad är det att hålla på om konsolen nu ska komma i mars!! Kom igen Nintendo!

Den kommer nog inte att ersätta 3DS direkt åtminstone.
T.ex. Pokémon-spelen på DS och 3DS använder touchskärmen ganska mycket. Speciellt XYORAS med Super Trainng och Pokémon-Amie. Något som även Sun och Moon kommer att ha som släpps i november.
Dessutom visades inget om att skärmen skulle vara touch vilket gör att t.ex. XYORASSM skulle vara sämre på den.

Jag är besviken på att Game Freak inte är med på listan över företag.
Som det ser ut nu är Switch inte intressant för mig.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Maysay: Ser det inte ut som att de alltid tar dem med ett "tum" grepp längst upp i vänstra hörnet? Kanske något man trycker in på baksidan?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Verkar ju trevlig.

Beror lite på vad prislappen hamnar på men som handheld-leksak som man kan hooka up till TV'n å spela lite sociala spel med tjejen å vänner när det väl faller in, jo det är absolut intressant.

Hurvidare jag köper den eller ej beror lite på prislapp och spelutbudet.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Ja alltså jag menade mera att det inte kommer någon ny portabel enhet. Att detta är framöver den enda nintendo konsolen. Inte att den ska ersätta redan existerande 3DS...=)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Gillar att man kan splittra kontrollen samt att man kan spela på plattan, men problemet här är att det hade gjort sig bäst för 2d spel som shovel knight och andra icke-krävande titlar.

Med tanke på hur krävande 3d-titlarna kommer att vara kommer dels batteritiden vara relativt kort och oklart gällande prestandan.

Exempelvis skulle nya NES-consolen göra sig svinbra i detta formatet. 20-30 inbyggda NES-spel som kräver lite prestanda.
Tänk om man kunde få 5-6h batteri och kunna lira battle-toads eller bubble bubble i co-op.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad har du fått 3W ifrån?
Det står inget om hur mycket den kommer att dra någonstans, och detta är ett specialgjort Tegra-chip just för denna enhet så det kommer att vara betydligt mer optimerat än 1050 Ti tex.

Det är långt ifrån omöjligt att enheten får en batteritid på några timmar och drar 15-20W eller eventuellt mer.

Sedan så är det inte bara en handhållen enhet utan även en stationär som du dockar och då kanske du även kan få tillgång till mer kraft.

Skrivet av TheVeryUberEnd:

15-20 W kan inte kylas passivt i en handhållen enhet.

Tittar man på tidigare tegra-produkter och spelplattor (edge, shield osv) så ser TDP:n att ligga på mellan 5-15W. Så säg kanske runt 10W. Tex så peakar nvidia shield (android tv produkten) på 20W och då har den an aktiv fläkt.

Och nej det finns inte ett chans att den kommer ens i närheten av ett 1050Ti. Tänk på att TDP:n ovan är för hela chippet (CPU inräknat), vad är det för mega optimering du pratar om som skulle ge typ 8 gånger högre GPU-prestanda? Och sen om man tittar på desktop-korten så är det ju faktiskt så att de svagare korten har haft sämre prestanda/w. Visst den kommer säkert få extra optimeringsprestanda, men den kommer inte komma upp i PS4/XBOXone klass och verkligen inte till ett 1050Ti. Inte för att jag tycker det behövs, kommer den ens nära xboxone så är det imo imponerande nog i denna formfaktorn.

Dockan kan eventuellt ge utrymme för högre TDP men lär inte sitta någon extra processorkraft med tanke på priset, detta är inga billga chip direkt och skulle det sitta ännu en GPU i dockan hade det blivit riktigt dyrt.

Dock så tror jag med tanke på hur effektiv Pascal är och hur överlägset tegra har varit när det kommer till GPU-prestanda i den här formfaktorn att prestandan kommer absolut räcka för att göra riktigt trevliga "nintendo"-spel. Men kommer bli lite sådär med AAA-portarna, de lär få en ganska rejäl grafik avskalning för att kunna portas.

Permalänk
Medlem

@Orisons: Ja, det kan ju vara så. Hoppas. Beror också på tyngden. Vill ha mer specs.

Hur stort batteri får plats? Kan vi tänka oss något i Note 7's storlek?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag får lite Wii flashbacks när jag köpte min på releasedagen och öppnade den på natten! Alla kontroller man packa upp, konsolen och spelen... wow! Det här känns bra! Sen vet vi att Zelda Botw släpps på release så det är en anledning att köpa den! Grafiken är irrelevant för min del, de som haft Wii U vet att Nintendo släpper inga spel som inte kan köras i 60fps.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas spelen har bättre FPS..spelen ser ju ut att spelas i 15-20FPS..

Skrivet av murklor:

Ja det reagerade jag direkt på också haha. Inge vidare bra reklam för hårdvaran direkt... Zelda speciellt såg ut att gå riktigt segt.

Jag *hoppas* att dom satt ett modernt och fett Tegra chip i det så att prestandan landar på minst Xbone/PS4 men jag gissar på att dom knep till i pengapungen för att hålla kostnader nere, så sitter väl nåt sketet 2 år gammalt K1 som dom klämt lite extra kräm ur.

Men om det har prestanda så skulle det vara awesome. Visst den ger det förmodligen bara när den sitter i dockan, går den trådlöst lär prestandan strypas för att inte ta slut på batteri på 10 minuter. Men även då - en normal konsol när den är stationär, men ändå nåt man kan ta med och gamea hjälpligt på när man åker iväg nånstans. Har den dessutom ett snålt tablet mode för normal surf etc skulle den ersätta en platta.

Klippet på youtube verkar vara upplagt i 24 fps så givetvis ser det ut som att det inte är så hög uppdateringsfrekvens. Ni kommer inte se högre flyt än materialets befintliga uppdateringsfrekvens ger utrymme för.
Så det går inte att dra några slutsatser alls på FPSområdet utifrån det klippet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@ArcticFire: Ja alltså jag menade mera att det inte kommer någon ny portabel enhet. Att detta är framöver den enda nintendo konsolen. Inte att den ska ersätta redan existerande 3DS...=)

Då förstår jag
Det gör dock mig ännu mera besviken då jag endast är intresserad av Pokémon-spelen. Den ser tyngre och otympligare ut än 3DS och verkar som sagt sakna touch.
Men som tur är det länge till nästa spel efter Sun och Moon så jag kanske hinner börja tycka att den är intressant

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Blir ett givet köp. Är Nintendo fanboy och vill spela nya Zelda på den bästa konsollen som finns att köpa för det ändamålet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO