Nintendo tillkännager spelkonsolen Switch

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Om man säger så här: Jag har redan en bra PC och streamer till soffan. T.ex NES Classic lockar mig mer än en Xbox One eller PS4 just nu. Jag tror att Switch gör detta också. Vill gärna ha något som man kan ta med sig + roliga enkla spel. Skiter i kraften eftersom jag redan har den. Ge mig ett pris på mellan 2000 SEK - 3000 SEK så är den såld direkt. Om det är runt 3500 SEK då beror det på min budget för tillfället. Kan nog inte motivera ett så mycket högre pris. Tyvärr! Vill ha billig spelglädje. 😊

Är lite sugen på att köpa en Shield men eftersom Switch är bärbar så kanske den konkurrerar ut just Shield. Skulle vara grymt om GeForce Now och Netflix fanns med på listan. Hur vet vi att t.ex inte Skyrim var en stream?

Finns ju denna också om du vill streama pc eller xbox one.

https://www.inet.se/produkt/1983179/linx-vision-8-2gb-32-gb-m...

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

@Orisons:

Själv tyckte jag aldrig riktigt om Nintendo 64 tyckte bättre om snes och nes. Tycker dom spelen var mycket bättre

Hoppas dom kan börja göra spelen lite svåra igen som på den gamla goda tiden när man inte spelade ut ett spel på typ 6 timmar som idag!

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Jag hoppades på att de skulle försöka göra en konsol med ok prestanda denna gång och inte än en gång vara överlägset sämst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Grattis Nintendo! Nu slog ni nytt personbästa. Trodde inte ni skulle kunna göra något sämre än Wii. Sista spiken i hårdvarukistan denna Switch. Så, i princip en Nvidia Shield med Nintendo branding med smartphone prestanda. Meeh!! Dags att de gör en Sega och ger upp hårdvaruutvecklingen helt. Det har gått utför hårdvarumässigt sedan SNES. De skulle kunna komm upp sig mjukvarumässigt om de slutade vara så envisa. Zelda, Metroid och Mario skulle säkerligen sälja guld om de släpptes till de övriga konsolerna. Men Nintendo vill väl inte ha våra pengar nog mycket. Hoppas det går så dåligt som jag tror det kommer göra, så kanske vi får se Zelda på nästa Playstation/Xbox.

Det de skulle kunnat göra här är att släppa kontrollerna som ett tillbehör till Android och iOS, och släppt spel på de plattformarna som fungerar tillsammans med kontrollerna och med stöd för Nintendos community och allt sånt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Jag kan tänka mig att köpa den, kan vara bra att ha när man pendlar. Tror inte att man kommer bära den i fickan varje dag, men i ryggsäcken blir det nog bra. Tänk också lunchrasterna i skolan. Kidsen kan ju köra miniturneringar i Mario Kart. Skärmen kommer nog vara 720p.

N3DS är 400x240 så tror Nintendo är nöjda med 480p, det är ju det dubbla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Jaha det här verkar ju lovande, tråkigt att vi inte fick veta något om hårdvaran dock. Undrar om denna kommer att i princip ersätta DS? Om man inte absolut måste ha två skärmar finns det ju ingen anledning att ha denna och en DS?
Någon annan som la märke till att det inte var ett spår av något viftande? Inga rörelsekontroller?
Om de nu bara kunde ge oss Hårdvaruspeccen, vad är det att hålla på om konsolen nu ska komma i mars!! Kom igen Nintendo!

De släpper inte speccen än, då rasar säkert aktien när alla får se vad de kommer dragandes med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CC86:

Grattis Nintendo! Nu slog ni nytt personbästa. Trodde inte ni skulle kunna göra något sämre än Wii. Sista spiken i hårdvarukistan denna Switch. Så, i princip en Nvidia Shield med Nintendo branding med smartphone prestanda. Meeh!! Dags att de gör en Sega och ger upp hårdvaruutvecklingen helt. Det har gått utför hårdvarumässigt sedan SNES. De skulle kunna komm upp sig mjukvarumässigt om de slutade vara så envisa. Zelda, Metroid och Mario skulle säkerligen sälja guld om de släpptes till de övriga konsolerna. Men Nintendo vill väl inte ha våra pengar nog mycket. Hoppas det går så dåligt som jag tror det kommer göra, så kanske vi får se Zelda på nästa Playstation/Xbox.

Det de skulle kunnat göra här är att släppa kontrollerna som ett tillbehör till Android och iOS, och släppt spel på de plattformarna som fungerar tillsammans med kontrollerna och med stöd för Nintendos community och allt sånt.

Vad i klippet fick dig att inbilla dig att prestandan skulle vara så dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hoppades på att de skulle försöka göra en konsol med ok prestanda denna gång och inte än en gång vara överlägset sämst.

Tar heller en mobil konsol än en med bäst prestanda. Prestanda har jag i datorn. Nästan allt hänger nu på spelen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Lite intessant iaf.. men tycker ändå det är synd att Nintendo inte satsar på vassare grafik.
Om man kunde köpa 3-4st och koppla ihop för bättre grafik kanske.. men antar att dom inte gått så långt

Permalänk
Medlem

Intressant att så många är intresserade av hårdvaruprestanda men struntar fullständigt i spelen?

Permalänk
Medlem

Man blir ju mörkrädd av att läsa kommentarerna här. Folk som tror sig veta precis vilken hårdvara som sitter i och redan börjar pissa på Nintendo för att de har "Gjort fel". Finns få grupper som är så otacksamma som gamers.

Jag tycker snarare att Nintendos strategi är genialisk. Folk kan få välja mellan Sony och Microsoft, de kan ta 50% vardera av marknaden och Nintendo kommer in som ett komplement till vardera och därmed få tillgång till 100% av marknaden. Likaså PC-Masterrace folket som vägrar konsoller kan ändå överväga Nintendo som ett bärbart komplement.

Det enda som jag upplever varit Nintendos stora akilleshäl på senare tid har varit deras spelutbud, WiiU är i mina ögon en grym konsol och det faktum att jag kan lira samtidigt som sambon vill kolla på TV har varit guld. Tyvärr är spelutbudet katastrofalt, men det verkar nu i första anblick vara på väg att bli bättre med Switchen. Kudos till Nintendo!

Permalänk
Inaktiv

Visserligen är detta ett forum för prestanda, så jag förstår alla som beklagar sig över prestandan i Switch. Men tycker ni inte det är lite tidigt att skrika bu när de inte ens släppt speccs?
Sen det här med Nintendo. De skiter fullständigt i att ligga på prestandatoppen. De vill göra maskiner som är underhållande och hållbara till ett ok pris. Nintendo är för barnfamiljer och gamers som vill slappna av lite mellan massmorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Man blir ju mörkrädd av att läsa kommentarerna här. Folk som tror sig veta precis vilken hårdvara som sitter i och redan börjar pissa på Nintendo för att de har "Gjort fel". Finns få grupper som är så otacksamma som gamers.

Jag tycker snarare att Nintendos strategi är genialisk. Folk kan få välja mellan Sony och Microsoft, de kan ta 50% vardera av marknaden och Nintendo kommer in som ett komplement till vardera och därmed få tillgång till 100% av marknaden. Likaså PC-Masterrace folket som vägrar konsoller kan ändå överväga Nintendo som ett bärbart komplement.

Det enda som jag upplever varit Nintendos stora akilleshäl på senare tid har varit deras spelutbud, WiiU är i mina ögon en grym konsol och det faktum att jag kan lira samtidigt som sambon vill kolla på TV har varit guld. Tyvärr är spelutbudet katastrofalt, men det verkar nu i första anblick vara på väg att bli bättre med Switchen. Kudos till Nintendo!

Eh va? Största problemet med nintendo de senaste åren är att deras konsoler har varit usla prestandamässigt. Så pass dåliga att spelskapare när de designat för ps4/xbox har skippat nintendo för att de skulle vara tvungna att göra en inferior version.
Dessutom har deras försök till innovation varit usla, med allt vad wii-sticks heter.

Folk vill inte behöva köpa 2 konsoler för att kunna spela blandade spel. Man ska inte behöva både en ps4 och nintendo för att spela generiska titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tar heller en mobil konsol än en med bäst prestanda. Prestanda har jag i datorn. Nästan allt hänger nu på spelen.

Jag vill ha Nintendos spel men det skadar inte att få en konsol som faktiskt får andra spel också, gick ju inte så bra på den fronten med Wii u pga klen prestanda. Hade hellre sett att de släppte en stationär med bra prestanda och en rejält uppdaterad 3ds för er som vill sitta med en bärbar upplevelse.
Jag tror inte detta blir en lyckad produkt men vi får se. Den kanske överraskar med prestandan. Sen får vi se om de lyckas snåla på övrig hårdvara igen som på Wii u där Ethernet saknas och USB portarna matar väldigt dåligt med ström.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Intressant att så många är intresserade av hårdvaruprestanda men struntar fullständigt i spelen?

Exakt min tanke.
Nintendo är nog dom enda jag aldrig bryr mig om hårdvaran i deras konsoler.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att vara lite seriös är det nog just frågan "vilka är de tänka köparna av Switch" som jag inte riktigt ser svaret på.

Vilka var de tänkta Wii/DS/3DS-köparna?

Ingen var prestandamässigt imponerande och mobilspel har funnits ett tag. Mobilspelen har blivit snyggare, men de flesta mest spelade spel är antingen pusselspel med massvis med reklam eller av typen "betala för lite mindre tråkig grind".

Köpgrupperna är bl.a:
- Nintendofrälsta
- De som redan har spel-PC och vill ha komplement med helst helt andra spel
- Konsolfolk som kanske redan har en eller flera andra konsoler men vill täcka upp det mesta.
- De som söker bärbara kvalitetsspel (på resande fot eller på olika platser i hemmet)
- "Gadget-folket"
- Barnfamiljer som vill ha fler spel av "nintendokaraktär"

Tycker nog de enda spelarna som absolut inte skaffar sån är PCmasterrace-gänget som prioriterar native 4k/144Hz före allt annat.

Tillhör själv grupp 2 och 4. Denna blir den naturliga ersättaren till min 3DS, fast samtidigt också en ny stationär konsol.
3DS har i mina ögon ett fantastiskt spelbibliotek, och jag är inte ens nintendo-frälst då jag innan den bara ägt N64 av deras konsoller (och även den inköpt sent, billigt och med få spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC86:

Grattis Nintendo! Nu slog ni nytt personbästa. Trodde inte ni skulle kunna göra något sämre än Wii. Sista spiken i hårdvarukistan denna Switch. Så, i princip en Nvidia Shield med Nintendo branding med smartphone prestanda. Meeh!! Dags att de gör en Sega och ger upp hårdvaruutvecklingen helt. Det har gått utför hårdvarumässigt sedan SNES. De skulle kunna komm upp sig mjukvarumässigt om de slutade vara så envisa. Zelda, Metroid och Mario skulle säkerligen sälja guld om de släpptes till de övriga konsolerna. Men Nintendo vill väl inte ha våra pengar nog mycket. Hoppas det går så dåligt som jag tror det kommer göra, så kanske vi får se Zelda på nästa Playstation/Xbox.

Det de skulle kunnat göra här är att släppa kontrollerna som ett tillbehör till Android och iOS, och släppt spel på de plattformarna som fungerar tillsammans med kontrollerna och med stöd för Nintendos community och allt sånt.

Det här kan vara det dummaste jag har läst idag. Dåligt troll, 1/10.

Vad det gäller Switch är jag inte överförtjust i namnet, bortsett från det är jag optimistisk.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Man blir ju mörkrädd av att läsa kommentarerna här. Folk som tror sig veta precis vilken hårdvara som sitter i och redan börjar pissa på Nintendo för att de har "Gjort fel". Finns få grupper som är så otacksamma som gamers.

Jag tycker snarare att Nintendos strategi är genialisk. Folk kan få välja mellan Sony och Microsoft, de kan ta 50% vardera av marknaden och Nintendo kommer in som ett komplement till vardera och därmed få tillgång till 100% av marknaden. Likaså PC-Masterrace folket som vägrar konsoller kan ändå överväga Nintendo som ett bärbart komplement.

Det enda som jag upplever varit Nintendos stora akilleshäl på senare tid har varit deras spelutbud, WiiU är i mina ögon en grym konsol och det faktum att jag kan lira samtidigt som sambon vill kolla på TV har varit guld. Tyvärr är spelutbudet katastrofalt, men det verkar nu i första anblick vara på väg att bli bättre med Switchen. Kudos till Nintendo!

Nintendo konkurrerar med floppar som nVidia Shield och Razer Forge TV. Prestandan har vi ett hyfsat hum om. Det kan omöjligen vara mer än 256 shaders i hyfsad frekvens. Rimligt är 128 shaders. Det kommer inte duga så långt som stationär konsol. Det är lite så att de siktar mitt emellan marknader och istället för att dra fördel av flexibilitet och vinna så kommer de hamna mitt emellan och inte passa in någonstans.

Det enda som håller igång företaget just nu är namn på gamla spelserier. Namn som blev stora i en annan tid på spel som är helt annorlunda än deras namnar idag. Det går att göra en sådan grej någon gång, men de är ju inne på 5:e generationen spel som bara är efterföljare i namnet men ej i själva spelet. Ett namn alena kan inte bära hur länge som helst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arditi:

Det här kan vara det dummaste jag har läst idag. Dåligt troll, 1/10.

Vad det gäller Switch är jag inte överförtjust i namnet, bortsett från det är jag optimistisk.

Jag trollar inte, jag är helt seriös. Nintendo är ett dåligt skämt. Plastigt skräp med underlägsen hårdvara till överpriser och dåligt stöd från 3e parts utvecklare. Säger man något annat är man en Nintendo fanboy av rang.
Nintendos IPn är inte värda ett maskinköp extra, så de kan bra släppa sina spel till de plattformar som är något värt att ha.
Zelda och Mario till Xbox tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dumbullen:

Man blir ju mörkrädd av att läsa kommentarerna här. Folk som tror sig veta precis vilken hårdvara som sitter i och redan börjar pissa på Nintendo för att de har "Gjort fel". Finns få grupper som är så otacksamma som gamers.

Jag tycker snarare att Nintendos strategi är genialisk. Folk kan få välja mellan Sony och Microsoft, de kan ta 50% vardera av marknaden och Nintendo kommer in som ett komplement till vardera och därmed få tillgång till 100% av marknaden. Likaså PC-Masterrace folket som vägrar konsoller kan ändå överväga Nintendo som ett bärbart komplement.

Det enda som jag upplever varit Nintendos stora akilleshäl på senare tid har varit deras spelutbud, WiiU är i mina ögon en grym konsol och det faktum att jag kan lira samtidigt som sambon vill kolla på TV har varit guld. Tyvärr är spelutbudet katastrofalt, men det verkar nu i första anblick vara på väg att bli bättre med Switchen. Kudos till Nintendo!

Det sa alla om Wii också, sen låg den o samlade damm medans 360 och PS3 gick heta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nintendo har fått stort stöd denna gång. Plattformen verkar ha tilltalat många stora utvecklare och studior:

505 Games
LEVEL-5 Inc.
Activision Publishing, Inc.
Marvelous Inc.
ARC SYSTEM WORKS Co., Ltd.
Maximum Games, LLC
ATLUS CO., LTD.
Nippon Ichi Software, Inc.
Audiokinetic Inc.
Parity Bit Inc.
Autodesk, Inc.
PlatinumGames Inc.
BANDAI NAMCO Entertainment Inc.
RAD Game Tools, Inc.
Bethesda
RecoChoku Co., Ltd.
CAPCOM CO., LTD.
SEGA Games Co., Ltd.
Codemasters®
Silicon Studio Corporation
CRI Middleware Co., Ltd.
Spike Chunsoft Co., Ltd.
DeNA Co., Ltd.
SQUARE ENIX CO., LTD.
Electronic Arts
Starbreeze Studios
Epic Games Inc.
Take-Two Interactive Software, Inc.
Firelight Technologies
Telltale Games
FromSoftware, Inc.
THQ Nordic
Frozenbyte
Tokyo RPG Factory Co., Ltd.
GameTrust
TT Games
GRASSHOPPER MANUFACTURE INC.
UBISOFT
Gungho Online Entertainment, Inc.
Ubitus Inc.
HAMSTER Corporation
Unity Technologies, Inc.
Havok
Warner Bros. Interactive Entertainment
INTI CREATES CO., LTD.
Web Technology Corp
KOEI TECMO GAMES CO., LTD.
Konami Digital Entertainment Co., Ltd.

Och det är de som redan hoppat på, fler lär tillkomma.

Hur står sig denna lista mot motsvarande lista för WiiU? Som bekant så försvann ju rätt många 3:e-partare för WiiU, en del var nog också mer affischnamn än bolag som satsade helhjärtat.

Jag tror att det är rätt viktigt att dom kommer ut med många bra spel tidigt. WiiU tappade dom ju bollen med när dragplåster som RayMan som var launchtitlar sen i verkligheten dök upp ett år sent.

Jag är nog lite obeslutsam om denna konsol, vill nog veta lite mer innan jag bestämmer mig. Känns bl.a. lite avigt med kassetter. Ok om man kan ta kassetten och "ladda in" den på något internt media, men att släpa runt på femtielva kassetter när man är ute och åker känns lite väl retro.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Vad i klippet fick dig att inbilla dig att prestandan skulle vara så dålig?

Hur mycket kräm tror du man får ut från en "surfplatta"? I bästa fall som en flaggskeps telefon men de lär ju sikta på ett lägre pris så snarare i klass med en smartphone/tablet i 3000 - 4000 kronors klassen

Permalänk
Digital fyndjägare

Bara 132 dagar kvar!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Kul med folk som bara ser saker från sitt eget perspektiv och inte accepterar att alla har olika åsikter och behov. ^^

Vet inte direkt om 100+ miljoner sålda Wii konsoller kan anses som en flopp..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Intressant att så många är intresserade av hårdvaruprestanda men struntar fullständigt i spelen?

Spel begränsas kraftigt av just prestanda. Någon som minns 24 player Conquest på BF3 PS3/Xbox 360? Ett sämre spel på grund av sämre prestanda än PC. Att spela Wii spel var direkt plågsamt för ögonen när man vant sig vid 720p som minimum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallebull:

Kul med folk som bara ser saker från sitt eget perspektiv och inte accepterar att alla har olika åsikter och behov. ^^

Vet inte direkt om 100+ miljoner sålda Wii konsoller kan anses som en flopp..

Det var en flopp för konsumenterna, många Wii maskiner samlade damm eller hamnade på blocket. Tro det när det bara fanns B-spel, därtill var hårdvaran för klen för sin tid och kontrollerna värdelösa till allt utom Wii Sports.

Permalänk
Medlem

Tänk om det hade kommit en konsol från Nintendo som var stark nog att få multiplattformstitlar.
Då om något hade den kunnat nå 100% av marknaden. Få det bästa av två världar.

Nu kommer den återigen att ses som ett komplement och folk som inte har det så gott ställt måste prioritera. Wii U har ju inte direkt sålt bra. Wii sålde bra, men hur många köpte den enbart p.g.a. sin gimmick t.ex. för att spela Wii Sports eller Wii Fit. Var väl dessutom trendigt? Dessutom kom inte iPad förrän 3 år senare som antagligen sög upp många av de mindre seriösa spelarna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Instant Buy!
Jäkligt spooky.
Satt och pratade med en kollega idag.
Jag har sålt både PS4 och XB1 sedan länge och gått över helt till PS Vita. Hans konsoler samlar damm till fördel för 3DS.
Vi pratade om hur våra handhållna konsoler var en utdöende ras men hur fantastiska de var och hur mycket bättre de passade in idag då spelsessionerna är kortare, TVn gör annat, osv. Samtidigt sa vi att det såg mörkt ut med tanke på konkurrensen från smartphones, etc.

Hoppet låg hos Nintendo. Den där kontrollen till Wii U borde vidareutvecklas. Systemet borde vara både konsol och handhållen på samma gång.

Nintendo hör bön!
På samma dag dessutom
Nu hopppas jag bara att de öppnar upp för en officiell "Indy Sektion" i online affären som Sony gjort till Vita. För jag är för bortskämd med det nu och vill alltid ha tillgång både till feta titlar, spel från tidigare generationer och de underbara indyspelen.

Mars 2017..... fy fan vad länge det kommer kännas.

Permalänk
Medlem

Sony blödde pengar när de släppte PS3:an i pris kontra tillverkningskostnad, Nintendo har råd att göra likadant om de skulle vilja så man kan hoppas på att det sitter någon extra hårdvara i dockan och när man har den handhållet anpassas inställningarna i spelen efter det.

Nu har jag både en vass speldator och en arbetsstation när det behövs och jag kräver absolut inte att det skall vara någon skyhög prestanda i ett system som det här men med lite närmare konkurrenterna när den är dockad behöver nog Nintendo för tredjeparts utvecklarna.

Kan bli ett trevligt system det här, svårt att svara på innan dock. Men jag som jobbar borta mycket hade tyckt det var trevligt med en semi-handhållen pryl att släpa med mig när jag är borta.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

BTW, IMO, Ett spel som kräver prestanda är ett sugit spel. Om utvecklaren inte kan fånga mig i storyn och få mig att vilja utforska med medioker kvalitet så kommer inga monsterdatorer eller grafikkort i världen rädda det. Spelet är helt enkelt dåligt och tråkigt.