Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spotifys nya användaravtal???

Permalänk
Medlem

Spotifys nya användaravtal???

Någon som läst igenom och förstår vad det innebär?

Lusläste lite och det verkar som om Spotify vill att du godkänner att de får använda din bandbredd och hårdvara som de vill, kanske inte förstår det riktigt rätt?

"Avtalen ger du oss rätt att (1) låta Spotify-tjänsten använda processorn, bandbredden och lagringshårdvaran på din Enhet för att underlätta tillhandahållandet av Tjänsten"

Eller betyder det bara att man lagrar spellistorna och att Spotify behöver internet?

Permalänk
Medlem

Spotify cachar musik på din dator och laddar upp till andra användare. Detta görs för att minska belastningen på Spotifys egna servrar.

EDIT: Nvm, det har de visst inte gjort på två år.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Någon som läst igenom och förstår vad det innebär?

Lusläste lite och det verkar som om Spotify vill att du godkänner att de får använda din bandbredd och hårdvara som de vill, kanske inte förstår det riktigt rätt?

"Avtalen ger du oss rätt att (1) låta Spotify-tjänsten använda processorn, bandbredden och lagringshårdvaran på din Enhet för att underlätta tillhandahållandet av Tjänsten"

Eller betyder det bara att man lagrar spellistorna och att Spotify behöver internet?

Låter ju som att de vill använda ens hårdvara för att dela musiken, men får hoppas det inte är så.
Är ju liksom sjukt ifall de kan använda folks surf-pott

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Känns ju väldigt bra att godkänna villkor man inte ens förstår vad de innebär.
Men om alla vore utbildade jurister, så vore det ju enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jblomberg:

Känns ju väldigt bra att godkänna villkor man inte ens förstår vad de innebär.
Men om alla vore utbildade jurister, så vore det ju enkelt

Inte precis så att man kan klicka nej och sen fortsätta lyssna på sin musik.

Permalänk
Medlem

Folk piper över spotify? ^^
Facebook? Äger hela dig liv.
Google? Vet mer om dig än du själv.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Spotify cachar musik på din dator och laddar upp till andra användare. Detta görs för att minska belastningen på Spotifys egna servrar.

EDIT: Nvm, det har de visst inte gjort på två år.

@BOB77:

Det var vad jag också trodde de fortfarande höll på med. Kruxet med nya avtal är att man måste godkänna de nya för att kunna fortsätta använda tjänsten. Går inte neka det nya och fortsätta med det gamla :/
Jag skummade också igenom det, och det jag förstod var att de ville flytta "mig/mina uppgifter" från ett företag till ett nytt, spotify AB. Kom inte ihåg vad det var innan. Något i den stilen iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta om Apple music appen fungerar på samma sätt eller om den är annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Folk piper över spotify? ^^
Facebook? Äger hela dig liv.
Google? Vet mer om dig än du själv.

Om jag tolkar dig rätt så menar du att pga att vissa människor använder sig av Facebook så behöver man aldrig reflektera av vad för avtal man ingår!?

Permalänk
Avstängd

Känns lite som Utorrent gör med din dator..stressar ditt nätverk eller vad det kallas..överbelastar ditt nätverk för deras bekostnad, dvs du är deras server..Tror det var något sådant, samma med den där blåa grodan Azureus..överbelastar och kan skada till nätverkskort.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

Folk piper över spotify? ^^
Facebook? Äger hela dig liv.
Google? Vet mer om dig än du själv.

Jag har inte FB eller Google på datorn, endast på deras hemsida..ingen client.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Om jag tolkar dig rätt så menar du att pga att vissa människor använder sig av Facebook så behöver man aldrig reflektera av vad för avtal man ingår!?

Han menar nog mer att folk oroar sig över fel saker.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte använt spotify sedan den kom ut så jag kanske missförstår något, men programvaran startar väl inte med windows och är igång hela tiden? För finns det verkligen människor år 2016 som går med på något sådant?
Däremot när man väl lyssnar på musiken och har vanligt uppkoppling så är dela med sig ett bra sätt att göra tjänsten billigare, fast detta vill man ibland stänga av så de borde ha en version som kostar extra där man kan slippa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu har jag inte använt spotify sedan den kom ut så jag kanske missförstår något, men programvaran startar väl inte med windows och är igång hela tiden? För finns det verkligen människor år 2016 som går med på något sådant?

Det är valbart. Misstänker att default är att det gör just detta men det var för länge sedan jag installerade så jag är inte säker.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Känns lite som Utorrent gör med din dator..stressar ditt nätverk eller vad det kallas..överbelastar ditt nätverk för deras bekostnad, dvs du är deras server..Tror det var något sådant, samma med den där blåa grodan Azureus..överbelastar och kan skada till nätverkskort.

Det kallas P2P. Ta av dig foliehatten.
Nätverkskortet kommer inte skadas, möjligen blir routern eller uppkopplingen överbelastad så det går långsamt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tror de enbart pratar programmeringsspråk med kunden, det har inga andra effekter än att den fortsätter göra saker som steam gör.

Permalänk
Medlem

Läste igenom ändringarna tidigare, kommer inte ihåg exakt vad det stod nu men tycke någon del lät som att de friskriver sig om malware skulle hitta ut genom klienten via reklamen. Då som en reaktion på vad som hände för inte så länge sedan. Men det kanske bara är foliehatten inom mig?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fisken1986:

Jag har inte FB eller Google på datorn, endast på deras hemsida..ingen client.

Men du googlar?
Du har Android? Gmail? Drive? Youtube? etc?

Permalänk
Hedersmedlem

@BOB77 *Tråd rensad*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg.

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.
4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hur fungerar internet? Varför finns folding? Storebror ser dig (sedan länge)! Gamla frågor som ställs om och om igen.

Jag ger gärna kräm till Spotify för att bevara tjänsten om det skulle vara fallet. 16h / dag använder jag inte min dator så.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Spotify cachar musik på din dator och laddar upp till andra användare. Detta görs för att minska belastningen på Spotifys egna servrar.

EDIT: Nvm, det har de visst inte gjort på två år.

De har visst börja göra det nu börjat dyka upp trådar om det nu http://www.sweclockers.com/forum/post/16473138

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

De har visst börja göra det nu börjat dyka upp trådar om det nu http://www.sweclockers.com/forum/post/16473138

Jag ser ingen uppenbar koppling. Tråden på spotify:s forum som det länkas till är fem månader gammal. Det verkar alltså vara nåt annat mög som spökar. Innan jag tar fram högaffeln får någon annan mera kunnig reda ut saken grundligt, tills dess är jag passiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag ser ingen uppenbar koppling. Tråden på spotify:s forum som det länkas till är fem månader gammal. Det verkar alltså vara nåt annat mög som spökar. Innan jag tar fram högaffeln får någon annan mera kunnig reda ut saken grundligt, tills dess är jag passiv.

Och du läste inte vad TS skrev i sitt egna inlägg om sin egna hårddisk Citat: Jag öppnade Samsung Magican för att se om det verkligen stämde, vilket det gjorde. Spotify har skrivit runt 3TB till min SSD på 2 veckor typ.

Och den tråden är helt ny

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och du läste inte vad TS skrev i sitt egna inlägg om sin egna hårddisk Citat: Jag öppnade Samsung Magican för att se om det verkligen stämde, vilket det gjorde. Spotify har skrivit runt 3TB till min SSD på 2 veckor typ.

Och den tråden är helt ny

Jag läste och konstaterar att det omnämnda problemet verkar ha existerat i fem månader och alltså knappast har något att göra med det uppdaterade användaravtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag läste och konstaterar att det omnämnda problemet verkar ha existerat i fem månader och alltså knappast har något att göra med det uppdaterade användaravtalet.

Han som blev utsatt i tråden kanske hade ett annat problem. Men TS säger att spotify har skrivit runt 3TB på hans hdd under 2veckors tid och samma med hans vän.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jahaja... usch vad drygt, vill inte stödja detta under några som helst omständigheter men orkar inte heller fixa min spellista på nytt på annat håll. Drygt.

Permalänk

@Ninjaflipp: Enligt en gammal kollega finns det verktyg för att flytta över dina listor från spotify till google music. Nu är jag för lat för att bekräfta det men kan vara värt en googling för dig kanske.

Permalänk
Medlem

Hmm intressant, ni som har problem ed att spotten skriver mycket till disk, har ni gratis eller premium? Jag kör prem och kollar precis nu när ja gspelar upp musiken. Den skriver ingenting till disk. Jag har dock en extra disk (ikke ssd) som jag har som temp för downloads, windowstemp och spotify. Hade varit extra intressant om det bara drabbade gratiskunderna. Då kan man ju undra vad som sker i bakgrunden. 3TB på par veckor är Jävligt mycket data.

Edit: Tänk på att spotten "laddar hem" låten medans du lyssnar på den, sparar den i cache på disken. Så nästa gång du spelar upp samma låt så tar det ingen bandbredd alls i princip. Så i början kommer den skriva rätt mycket på diskarna, tills man cachat de flesta låtarna.

Visa signatur

.