Kan ej utöka volym på QNAP 451 2(4) diskar nya.

Permalänk
Medlem

Kan ej utöka volym på QNAP 451 2(4) diskar nya.

Jag hade 4*2TB och har stoppat in 2st WD red 6T. I konstigheter med det jag ser dom med den storlek som dom har.
Är det nu så att jag kan inte utöka volymen pga att det är olika storlekar på diskarna. Har tidigare bytt alla diskar och då var det inga problem på min gamla NAS.
Är lite orolig för en större utgift här

/F

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Rekordmedlem

Finns diskmodellen med i kompatibilitetslistan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja den finns med på listan.
WD60EFRX (Red NASware 3.0)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frni:

Ja den finns med på listan.
WD60EFRX (Red NASware 3.0)

Ja då var det inte det, det kanske finns nån som lyckats använda olika stora diskar som har nått tips ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för raid nivå? Har du senaste firmware?

Permalänk
Medlem

Raid 5 kör jag med och har 4.2.2 den som kom 2/11-16, Jag ska migrera över till min gamla NAS som är tom nu och sedan prova att göra en ny volym. Det är väl ett lagom helgprojekt.

/Fredrik

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst på lite. Av de 4 diskarna så är det den minsta som styr hur stor volymen blir. i en raid5. Så i mitt fall 4*2TB vilket då är oförändrat, snyft! Det blir till att köpa två till. Alltså som vanligt det som var så billigt från början blev mycke pengar till slut.

Tack för visat intresse alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Medlem

Det beror nog lite på vilken NAS du har hur det hanteras - Readynas som jag känner till och förmodligen Synology så kan man ha blandade storlekar och få nytta av utrymmet _om_ man stoppar in dom större, nyare diskarna i rätt ordning/plats 1, 2 3, 4 räknat från vänster och en i taget och låter NAS:n bli klar med resynkningen innan man ersätter nästa disk.

Skripten som jobbar i bakgrunden trollar med mdadm att det gemensamma utrymmet är lika stort som den minsta diskstorleken för alla 4 volymer, sedan gör man ytterligare partitioner på de större diskarnas lediga utrymme som är kvar och sedan kopplas ihop med filsystemet och den vägen kan expandera ext3/ext4-filsystemet dynamisk - ibland krävs omstart efter varje diskbyte och synkning för att det hela skall förstora filsystemet.

Har man NAS med btrfs eller zfs som filsystem så kan det vara ännu större flexibilitet i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Det är en QNAP TS-451 som jag har för ett förtydligande. Borde ha skrivit detta tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Inaktiv

Kör du 4.2? Det ska gå alldeles utmärkt att utöka på det sättet. Har du följt QNAPs guide? https://www.qnap.com/sv-se/tutorial/con_show.php?op=showone&c...

(finns den del om Raid-5 utökning längre ner)

Permalänk
Medlem

Har nu köpt 2 6TB till och när jag installerade den sista så stod det att man kunde utöka volymen till 16TB. men expand volume blir inte highlightad. Irreterande när man lagt ut mycke pengar på disk. Jaja jag kämpar på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design