Bahnhof svarar på hovrättens dom mot Bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Både biltillverkare och vägverket har väl myndighetskrav? Vad är konstigt med det? Eller är det CENSUR!?!? att nyproducerade bilar måste levereras med bilbälte?
Diskuterad dom är väl ett komplement till polisens arbete, inte ett ersättande?

Man har inte gett vägverket i uppdrag att stoppa alla bilar av ett visst märke för att tillverkaren inte har begränsat topphastigheten eller spärrat möjligheten att köra utan bälte.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Nu är du nere på en oerhört låg argumentationsnivå.

Knappast då det är HELT i sin ordning att påpeka det faktum att det redan finns och har funnits i över tio år en av internetoperatörers blockering av webbsidor där olagligt material finns att tillgå. Varför i herrans namn skulle det vara "oerhört lågt" att påpeka detta då?! Dessutom var ju svaret på denna fråga för flera personer i denna tråd ett rungande; "JA!", varpå jag tycker det fullständigt bisarrt att argumentationen, eller ens frågan skulle vara låg.

Obegripligt, i mer en ett led.

Permalänk
Medlem

Vilken rättslig prövning garanteras innan en ny sajt ska spärras på ISP-nivå? Kommer domstolen att göra en egen prövning efter "önskemål" från upphovsrättsinnehavarna så riskerar man att äventyra rättssäkerheten, något som är betydligt mer allvarligt än att man faktiskt spärrar tillgången till TPB.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Vilken rättslig prövning garanteras innan en ny sajt ska spärras på ISP-nivå?

Innan det sker så måste ju det utredas på vilka grunder, och de grunder vi har så här långt är; brottslighet. Om man dyker upp i rätten med ett argument att tillgången till facebook skall stängas av på ISP-nivå, krävs nog lite mer än att man tycker att den är ful, eftersom att ett argument att facebook är till för, och bara för att begå brott är, tja, helt enkelt inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Va? Hur likställer du det med min kommentar angående domen som diskuteras i tråden?

Jag likställer det med din till synes positiva inställning till domen som faktiskt får förödande konsekvenser för vår frihet iom att den öppnar upp för mer censur, och detta från bla filmbolag, dvs att de ser pengavärde i att censurera internet.

Skrivet av VresiBerba:

Varför skall det vara så förbannat binärt? Stoppar man inte ALLT är det alltså ingen idé att ens försöka? Är det så det skall resoneras? Det är väl bra att man gör någonting överhuvudtaget, för låt oss inte sticka under stol; piratebay är en sida vars enda syfte är att ladda ner upphovsrättsskyddat material vilket varenda en, inklusive du vet om är olagligt. Att det inte stoppar den olagliga verksamhet är väl fullständigt irrelevant så länge åtgärden gör att det minskas.

Det är ju du som är så förbannat binär! Lyckas man inte sätta stopp för de som fildelar så ska man censurera internet? Vem är det som är binär här egentligen? Det du citerade är ju så jäkla klockrent även mot dig! Låt oss återkoppla det till det du skrev precis: lyckas vi tex inte stoppa vapensmugglingen så måste vi stänga Sveriges gränser, ingen kommer in eller ut. Ne men vadå? Man måste ju göra nått... Känns det bra nu? Är det så du vill ha det? För med din logik så borde du svara ja... eller så är ditt argumenterande inte särskilt stabilt. För övrigt finns det gott om material på Piratebay som inte är upphovsskyddat, men låt oss säga att allt där är det, jag kan tänka hypotetiskt för dig, så spelar det inte någon roll för det kommer inte att stoppa fildelningen. Piraterna kommer att vända sig till andra sidor eller lyckas få tillgång till sidan på andra sätt så man stoppar inte fildelningen genom att censurera. Vill du ha lösning på det hela så finns det! Kika lite på Steam tex, Gabe Newell har sagt att han inte är orolig för piratkopiering av deras(Valves) egna spel eftersom de har en tjänst så är smidigare och bättre än att piratkopiera och då väljer folk deras tjänst i stället. Sen jag skaffade Steam(många år sedan) så har jag inte piratkopierat ett enda spel! Sen jag fick tillgång till Spotify så har jag inte Piratkopierat en enda låt! Vill företagen slippa piratkopiering - ANPASSA ER TILL MARKNADEN FFS!!!!!!! Jag har även skaffat Netflix men vårt utbud jämfört med det amerikanska är pinsamt dåligt! Samma sak där - anpassa er till marknaden, ge folk vad de vill ha så slipper ni piratkopiering! Där har du din lösning - inte någon jeffla censur!

Skrivet av DasIch:

Jag har inte skrivit vad jag tycker utan vad domen faktiskt handlar om. Vidare är dina liknelser extremt haltande. Den som bemödat sig med att läsa domen ser exempelvis att domstolen vägt in de tekniska aspekterna/möjligheterna för operatören att blockera vissa sidor samt proportionaliteten i det hela.
Om vi nu ska spela på dina liknelser vore det som att begära att Postnord stoppar paket från en känd avsändare för narkotika, under förutsättning att tekniken med enkelhet tillåter detta. Det vore knappast förvånande i ett sådant fall om domstolen bedömt att Postnord nyttjas som mellanhand och därmed också förelagts att stoppa paket från den avsändaren.

Är mina liknelser haltande? Titta dig själv i spegeln för ditt spelande på min liknelse saknar koppling till verkligheten. Om du är en som skickar narkotika via posten så skriver du inte någon avsändadress -.- Och Postnord sitter inte på något register med folk som har skickat droger, och som automatiskt tar bort all post som på något sätt associeras med deras adress(detta skulle bryta mot lagen), vilket är vad den här domen skulle översättas till i liknelsen. Ta kontakt med verkligheten igen!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Moraliska lagar (människors tyckade åt andra) kan man vara utan. Ska man dra det lite så delar Youtube direkt ut, och Google länkar till betydligt mer ful-material än TPB - som också bara presenterar länkar - skapade av en magnet-sökmotor.

Vad DasIch menade här är att det är intellektuellt ohederligt (från engelskan*) att påstå att, eftersom det finns ett och annat material på piratebay som inte är olagligt så är sidan inte enbart för upphovsrättsskyddat material och därför av den anledningen inte bör stängas av. Det har alltså inte egentligen med moral att göra.

* http://rationalwiki.org/wiki/Intellectual_honesty

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Både biltillverkare och vägverket har väl myndighetskrav? Vad är konstigt med det? Eller är det CENSUR!?!? att nyproducerade bilar måste levereras med bilbälte?
Diskuterad dom är väl ett komplement till polisens arbete, inte ett ersättande?

Herregud, det du talar är krav av säkerhetsskäl! Folk dör om de krockar utan bilbälte på sig! Folk dör om det inte finns blinkers eller godkända lysen på bilen eftersom det sker mkt mer krockar pga detta! Folk dör INTE för att man piratkopierar även om det må vara olagligt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Man har inte gett vägverket i uppdrag att stoppa alla bilar av ett visst märke för att tillverkaren inte har begränsat topphastigheten eller spärrat möjligheten att köra utan bälte.

Nej, dock måste möjligheten att köra med bälte finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Herregud, det du talar är krav av säkerhetsskäl! Folk dör om de krockar utan bilbälte på sig! Folk dör om det inte finns blinkers eller godkända lysen på bilen eftersom det sker mkt mer krockar pga detta! Folk dör INTE för att man piratkopierar även om det må vara olagligt.

Och ändå används det som argument mot domen? Det var inte jag som drog upp den liknelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, du har fel på samtliga punkter och det är inte alls vad domen handlar om. Det är inte frågan om att kunna stänga ned sociala medier, sökmotorer, youtube eller liknande.

Domen handlar om att man ska kunna stänga ner sidor som är "olagliga" Piratebay kan och används för olagliga saker men även för lagliga.

Samma sak går att säga om sociala medier och sökmotorer.

Youtube tex bryter mot upphovsrätten dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag likställer det med din till synes positiva inställning till domen som faktiskt får förödande konsekvenser för vår frihet iom att den öppnar upp för mer censur, och detta från bla filmbolag, dvs att de ser pengavärde i att censurera internet.

Det är ju du som är så förbannat binär! Lyckas man inte sätta stopp för de som fildelar så ska man censurera internet? Vem är det som är binär här egentligen? Det du citerade är ju så jäkla klockrent även mot dig! Låt oss återkoppla det till det du skrev precis: lyckas vi tex inte stoppa vapensmugglingen så måste vi stänga Sveriges gränser, ingen kommer in eller ut. Ne men vadå? Man måste ju göra nått... Känns det bra nu? Är det så du vill ha det? För med din logik så borde du svara ja... eller så är ditt argumenterande inte särskilt stabilt. För övrigt finns det gott om material på Piratebay som inte är upphovsskyddat, men låt oss säga att allt där är det, jag kan tänka hypotetiskt för dig, så spelar det inte någon roll för det kommer inte att stoppa fildelningen. Piraterna kommer att vända sig till andra sidor eller lyckas få tillgång till sidan på andra sätt så man stoppar inte fildelningen genom att censurera. Vill du ha lösning på det hela så finns det! Kika lite på Steam tex, Gabe Newell har sagt att han inte är orolig för piratkopiering av deras(Valves) egna spel eftersom de har en tjänst så är smidigare och bättre än att piratkopiera och då väljer folk deras tjänst i stället. Sen jag skaffade Steam(många år sedan) så har jag inte piratkopierat ett enda spel! Sen jag fick tillgång till Spotify så har jag inte Piratkopierat en enda låt! Vill företagen slippa piratkopiering - ANPASSA ER TILL MARKNADEN FFS!!!!!!! Jag har även skaffat Netflix men vårt utbud jämfört med det amerikanska är pinsamt dåligt! Samma sak där - anpassa er till marknaden, ge folk vad de vill ha så slipper ni piratkopiering! Där har du din lösning - inte någon jeffla censur!

Är mina liknelser haltande? Titta dig själv i spegeln för ditt spelande på min liknelse saknar koppling till verkligheten. Om du är en som skickar narkotika via posten så skriver du inte någon avsändadress -.- Och Postnord sitter inte på något register med folk som har skickat droger, och som automatiskt tar bort all post som på något sätt associeras med deras adress(detta skulle bryta mot lagen), vilket är vad den här domen skulle översättas till i liknelsen. Ta kontakt med verkligheten igen!

Så din ståndpunkt är att om man inte får det man vill ha på det sätt man vill ha det så är det fullt legitimt att begå brott?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Det är ju du som är så förbannat binär! Lyckas man inte sätta stopp för de som fildelar så ska man censurera internet?

Nej, jag är, till skillnad från andra här helt öppen för en förlikning; att jag kan tänka mig att gå halvvägs för att stoppa olagliga handlingar snarare är att antingen göra allt, vilket du föreslog som till exempel stänga sveriges gränser, eller inte göra något alls och låta skiten bero.

Dessutom, återigen, handlar det inte om censur, utan att man helt enkelt stänger ner sidan (via internetoperatörer) eftersom sidan instiftar till brott. Det är alltså samma sak som om du öppnar en webbsida på Telia och annonserar ut cannabis. Det är olagligt att göra det och din webbsida kommer därför med största sannolikhet att stängas ner, och det, är inte, censur!

Skrivet av hersses:

För med din logik så borde du svara ja... eller så är ditt argumenterande inte särskilt stabilt.

Nej, det 'borde' jag inte eftersom för mitt anbelangande, är jag nöjd med att man gör som man gör idag; stick kontroller. Detta faller alltså under mitt argument att man gör någonting alls, och vem som helst vet om att stickkontroller inte på något sätt kommer att stoppa vapensmuggling, så är det i alla fall bra att man gör någonting överhuvudtaget.

Ditt argument är istället att eftersom man inte kan stoppa det, skall man inte göra någonting alls, alltså antingen av eller på, ergo; binärt.

Skrivet av hersses:

För övrigt finns det gott om material på Piratebay som inte är upphovsskyddat, men låt oss säga att allt där är det, jag kan tänka hypotetiskt för dig, så spelar det inte någon roll för det kommer inte att stoppa fildelningen.

Men jag skiter faktiskt fullständigt om det "stoppar" fildelningen eller inte! Det faktum att handlingen är olaglig gör att det har hela min support gällande att man beivrar påstådda handling. Så är det! Jag har samma förhållningssätt till i princip alla typer av brott, till exempel våldtäkt, vilket inte heller kommer stoppas av diverse förbud och lagar, men jag föredrar nog att man gör allt man kan för att beivra brottet oavsett om det stoppas eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Domen handlar om att man ska kunna stänga ner sidor som är "olagliga" Piratebay kan och används för olagliga saker men även för lagliga.

Samma sak går att säga om sociala medier och sökmotorer.

Youtube tex bryter mot upphovsrätten dagligen.

Nej, jag gått över det flera gånger redan. Det går inte att säga samma sak om sociala media och sökmotorer eftersom deras syfte inte är, och de ägnar sig inte nästan uteslutande åt, att sprida upphovsrättsskyddat material.

Permalänk
Medlem

Deras resonemang och tolkning av betydelsen av medverkande är ju helt godtycklig. I enlighet med den görs som sagt i princip alla tjänsteleverantörer direkt ansvariga för vad tjänsterna används till. Internet, post, telefoni, el, osv.

Detta är antingen korruption eller grov inkompetens. Detta skall rivas upp och de ansvariga skall befrias från sina ämbeten, de har fan inte i rättvisan att göra. :S

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men jag skiter faktiskt fullständigt om det "stoppar" fildelningen eller inte! Det faktum att handlingen är olaglig gör att det har hela min support gällande att man beivrar påstådda handling. Så är det! Jag har samma förhållningssätt till i princip alla typer av brott, till exempel våldtäkt, vilket inte heller kommer stoppas av diverse förbud och lagar, men jag föredrar nog att man gör allt man kan för att beivra brottet oavsett om det stoppas eller inte.

Gäller det fortkörning också?
Teoretiskt skulle det vara möjligt att bilen rapporterar sig själv så fort man kör över angiven hastighet 30,50,70 osv.
Bör en bil rapportera sig själv och föraren böter?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke83:

Gäller det fortkörning också?

Naturligtvis! Menar du att det är dumt och helt onödigt (kanske till och med censur) att ha hastighetskontroller bara för att det inte stoppar fortkörning?

Skrivet av Jocke83:

Teoretiskt skulle det vara möjligt att bilen rapporterar sig själv så fort man kör över angiven hastighet 30,50,70 osv.
Bör en bil rapportera sig själv och föraren böter?

Möjligt. Jag har dock ingen som helst åsikt gällande det för närvarande. Men redan idag finns det alkolås på bussar. Det kommer inte att stoppa fyllekörning, men det är i alla fall bla bla bla

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Är mina liknelser haltande? Titta dig själv i spegeln för ditt spelande på min liknelse saknar koppling till verkligheten. Om du är en som skickar narkotika via posten så skriver du inte någon avsändadress -.- Och Postnord sitter inte på något register med folk som har skickat droger, och som automatiskt tar bort all post som på något sätt associeras med deras adress(detta skulle bryta mot lagen), vilket är vad den här domen skulle översättas till i liknelsen. Ta kontakt med verkligheten igen!

Det är ett hypotetiskt exempel och du lyckas endast understryka det jag redan påpekade, att det finns påtagliga tekniska skillnader.
Självklart skulle Postnord kunna åläggas att stoppa försändelser från en adress som är känd för att bedriva kriminell verksamhet, förutsatt att de tekniska lösningarna finns på plats. Nu vore det för all del tämligen meningslöst eftersom det ger bättre effekt att kontakta polisen som kan göra en razzia.
TPB fungerar inte riktigt så. Sidan lever kvar trots polisrazzia. Bredbandsbolaget blir en mellanhand för att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material genom TPB. Därför åläggs de att blockera sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Naturligtvis! Menar du att det är dumt och helt onödigt (kanske till och med censur) att ha hastighetskontroller bara för att det inte stoppar fortkörning?

Möjligt. Jag har dock ingen som helst åsikt gällande det för närvarande. Men redan idag finns det alkolås på bussar. Det kommer inte att stoppa fyllekörning, men det är i alla fall bla bla bla

Försöker bara bilda mig en uppfattning om vad du vill ha för värld och hur mycket vikt jag ska lägga vid ditt sätt att tänka & åsikter.
Det var allt.

Tack för svaret

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

@DasIch:
Teoretiskt skulle det vara möjligt att en bil rapporterar sig själv så fort man kör över angiven hastighet 30,50,70 osv.
Bör en bil rapportera sig själv och ge föraren böter?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

@DasIch:
Teoretiskt skulle det vara möjligt att en bil rapporterar sig själv så fort man kör över angiven hastighet 30,50,70 osv.
Bör en bil rapportera sig själv och ge föraren böter?

Om vi vänder på frågan, tycker du att det är ok att köra för fort? (alltså medvetet bryta mot lagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

@DasIch:
Teoretiskt skulle det vara möjligt att en bil rapporterar sig själv så fort man kör över angiven hastighet 30,50,70 osv.
Bör en bil rapportera sig själv och ge föraren böter?

Jag har inte för avsikt att gå in på den frågan eftersom det inte rör domen mot Bredbandsbolaget över huvudtaget. Du får nöja dig med ett kort nej på dem frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Säga vad man vill om domen men de som kallas rättighetshavarna här, de undrar jag vart de fått sin logik ifrån. De har velat och lyckats döma en ISP. Hittade dom sin vänstra hjärnhalva bland frukostflingorna? Miljontals kronor har det här tramset kostat.

Nej, endast klåpare hade drivit processen mot samtliga operatörer. Delphi Advokatbyrå är inte klåpare någonstans.
Med den här domen kan de rikta krav mot de andra operatörerna att göra samma sak. Frågan är redan avgjord. Genom att rikta sig mot en operatör riskerar de inte att dra på sig rättegångskostnader för samtliga, ifall domen gått dem emot. Det kan påpekas att rättegångskostnaderna uppgick till ca 4,5 milj kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag gått över det flera gånger redan. Det går inte att säga samma sak om sociala media och sökmotorer eftersom deras syfte inte är, och de ägnar sig inte nästan uteslutande åt, att sprida upphovsrättsskyddat material.

Youtube är en social media som sprider upphovsrättskyddat material dagligen. Rätt säker på att de andra stora aktörerna gör det också. Vad dess syfte är bör kvitta annars är vi plötsligt olika inför lagen vilket är skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Om vi vänder på frågan, tycker du att det är ok att köra för fort? (alltså medvetet bryta mot lagen)

Frågan handlar inte om det juridiska. Den handlar om vad som är teoretiskt vs praktiskt vs önskvärt möjligt.
Vad jag själv skulle vilja ha är variabla väghastigheter där vägen ändrar hastighet vid förutsättning.

t.ex 03.00 sommartid på E4 = 200 km/h
Essingeleden rusnings trafik = 9000 km/h (antalet trafikanter reglerar automatiskt hastigheten så lyckas du köra över 30 km/h så kör du fort, däremot regleras den till 30 km/h automatiskt, så kör du snabbare än så kan du teoretiskt räkna med skyhöga böter och du bör bötfällas enl lag, enl verkligheten så bör du följa trafik flödet och är definitionen av en idiot om du stirrar dig blind på hastighets mätaren)

Vad jag INTE vill ha är ett 1984 scenario som vissa verkar förespråka. Boken är enligt författaren själv skriven som ett SKRÄCK scenario. Inte något att eftersträva!

Lagars syfte är att ge en härledning av riktlinjer som människor KAN & VILL (inte SKA) samsas om. Inte kontrollera vad som är möjligt att göra eller inte göra.
& Precis som Jon karlung säger. Bara för att något är tekniskt möjligt så bör det inte göras.
t.ex i det här fallet: BBB är en ISP inte televerket eller ens Polis myndighet.
Polisen har gjort det dom kan, varför i hela fridens namn ska dom lägga ner resurser på TPB när det finns klart grövre brott än ekonomiska som bryts?

Så myndigheten lyckas inte stoppa trafiken till TPB via dom medlen dom råder över - lämnar det till ISP och säger: LÖS DET HÄR!
Varför?
BBB & Bahnhof inser ju bägge att det inte är ett problem att lägga resurser på.

Visst dom kan blocka TPB, vad hindrar en person från att använda en VPN och vips full tillgång till TPB - Blocka alla VPN också? I Hur många led ska vi ta det här?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Youtube är en social media som sprider upphovsrättskyddat material dagligen. Rätt säker på att de andra stora aktörerna gör det också. Vad dess syfte är bör kvitta annars är vi plötsligt olika inför lagen vilket är skrämmande.

Så intention har inget att göra i rättsväsendet? (t.ex dråp vs överlagt mord)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, endast klåpare hade drivit processen mot samtliga operatörer. Delphi Advokatbyrå är inte klåpare någonstans.
Med den här domen kan de rikta krav mot de andra operatörerna att göra samma sak. Frågan är redan avgjord. Genom att rikta sig mot en operatör riskerar de inte att dra på sig rättegångskostnader för samtliga, ifall domen gått dem emot. Det kan påpekas att rättegångskostnaderna uppgick till ca 4,5 milj kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte inom sitt område, juridik. I övrigt så kan man ju inte påstå att de är särskilt begåvade dock.

Permalänk
Medlem

@Jocke83:
Så lagen är godtycklig(va!?)? I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Så intention har inget att göra i rättsväsendet? (t.ex dråp vs överlagt mord)?

I min mening borde inte ha det nej för offret ifråga är inte mindre död för att du planerade det istället för att göra göra det random.
Men visst, enligt lagen så kommer gärningsmannen lättare undan om de döms för dråp. Observera att de dock ändå döms.

Det är ju dessutom inte så att tex. youtube i det här fallet slutat dela upphovsrättsskyddat material utan de fortsätter att göra det trots att det är olagligt.

Känns rätt överlagt i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Och ändå används det som argument mot domen? Det var inte jag som drog upp den liknelsen.

Det var ju du som spann vidare på det! Jag skiter i vem som använde sig av bilar som liknelse - DU försökte få det att låta som att tvång med bilbälte i bilar vore censur. Och jag påpekade att din argumentation var vanvettig! Stå för det du säger och sluta skylla ifrån dig.

Skrivet av Mauk:

Så din ståndpunkt är att om man inte får det man vill ha på det sätt man vill ha det så är det fullt legitimt att begå brott?

Nej.
Så din ståndpunkt är att om vissa begår brott så ska företag förespråka censur och inskränka på vår frihet?

Skrivet av VresiBerba:

Nej, jag är, till skillnad från andra här helt öppen för en förlikning; att jag kan tänka mig att gå halvvägs för att stoppa olagliga handlingar snarare är att antingen göra allt, vilket du föreslog som till exempel stänga sveriges gränser, eller inte göra något alls och låta skiten bero.

Läs det jag skriver ist för att hitta på en massa dynga! För det första så är jag inte för att stänga allas gränser utan det var en liknelse till att censurera specifika sidor för att skapa en tankeställare, men nej det fattar ju du inte uppenbarligen. För det andra så kom jag med en bättre lösning som inte inskränker vår befolkning. Så hur sjutton får du min lösning till att jag inte vill göra något alls om man inte stoppar allt? Det är här du säger "oh shit det här har jag inte tänkt igenom, det där gick inte ihop!"

Skrivet av VresiBerba:

Nej, det 'borde' jag inte eftersom för mitt anbelangande, är jag nöjd med att man gör som man gör idag; stick kontroller. Detta faller alltså under mitt argument att man gör någonting alls, och vem som helst vet om att stickkontroller inte på något sätt kommer att stoppa vapensmuggling, så är det i alla fall bra att man gör någonting överhuvudtaget.
Ditt argument är istället att eftersom man inte kan stoppa det, skall man inte göra någonting alls, alltså antingen av eller på, ergo; binärt.

Ok, så du säger själv att även om att stickkontroller är helt verkningslöst så är det bra att göra det iaf? Bara det är ju ett slösaktigt tankesätt men det får vi ta i en annan diskussion. Och återigen nej! Jag har aldrig sagt det! Jag har kommit med en bättre lösning om du bara läste, det är ju du som tänker "antingen inskränker vi frihet eller inget alls", ergo DU ÄR BINÄR!

Skrivet av VresiBerba:

Men jag skiter faktiskt fullständigt om det "stoppar" fildelningen eller inte! Det faktum att handlingen är olaglig gör att det har hela min support gällande att man beivrar påstådda handling. Så är det! Jag har samma förhållningssätt till i princip alla typer av brott, till exempel våldtäkt, vilket inte heller kommer stoppas av diverse förbud och lagar, men jag föredrar nog att man gör allt man kan för att beivra brottet oavsett om det stoppas eller inte.

Eeeeeeeeh vilken är handlingen och vilka är det som straffas? Det är inte sidan som är olaglig, det finns inget upphovsrättsskyddat material på PB, enbart kontaktlänkar inte helt olikt en telefonkatalog. Det är klart att om man har bevis för att en person har fildelat så ska man fälla denna för brottet men varför straffa Gula sidorna för att person X hittade person y's telefonummer så att de kunde bryta mot lagen? För det är så det hela funkar. Det är vad filmbolagens advokater försöker göra, de försöker stämma och stänga ner PB som är likt gula sidorna för att på deras sida finns information om hur man tar kontakt med någon annan för att begå ett brott. Lagen är lagen och då ska man tillämpa domarna efter lagen och inte "tyyyyp". PB bryter inte tekniskt sett mot lagen eftersom lagen inte är uppdaterad till dagens teknik, den blir alltså inte applicerbar, men PB är ett stort törn i tassen på filmbolagen m.m. att domstolar tycker att dem tyyyyyyyp bryter mot lagen. Matteexempel: 2+2 är fyra och aldrig 5, det är till och med fel att säga tyyyyyp 5.
Jag har aldrig haft ståndpunkten att om man inte kan lösa allt som är fel så ska man inte göra något alls, och du kan inte hitta någonstans där jag har uttryckt mig på det sättet heller så släpp det! Och btw, du kommer säkert att påstå att jag skulle vara för våldtäkt nu oxå eftersom du gillar att hitta på en massa strunt så jag passar på att säga att jag är emot våldtäkt, jag är för att ha en lagstiftning - men jag är emot stränga utegångsförbud kvällstid eftersom det straffar befolkningen mer än förövarna.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Kan inte säga det bättre själv.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli