Bahnhof svarar på hovrättens dom mot Bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

I min mening borde inte ha det nej för offret ifråga är inte mindre död för att du planerade det istället för att göra göra det random.
Men visst, enligt lagen så kommer gärningsmannen lättare undan om de döms för dråp. Observera att de dock ändå döms.

Det är ju dessutom inte så att tex. youtube i det här fallet slutat dela upphovsrättsskyddat material utan de fortsätter att göra det trots att det är olagligt.

Känns rätt överlagt i min mening.

Mja, youtube jobbar väl aktivt med upphovsrätt och tar bort sådant som är upphovsrättsskyddat? https://www.youtube.com/yt/copyright/sv/
Men du menar att de igentligen har uppsåt att sprida sådant material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Innan det sker så måste ju det utredas på vilka grunder, och de grunder vi har så här långt är; brottslighet. Om man dyker upp i rätten med ett argument att tillgången till facebook skall stängas av på ISP-nivå, krävs nog lite mer än att man tycker att den är ful, eftersom att ett argument att facebook är till för, och bara för att begå brott är, tja, helt enkelt inte sant.

Nu föll ju TBP i ett tidigare mål, så där var det ju rättsligt fastställt vad sajtens syfte är, men i övriga fall måste man ju rimligtvis ha en fällande dom för upphovsrättsbrott, annars blir ISP indirekt dömda till medhjälp till upphovsrättsbrott utan att man har dömt någon för själva brottet medhjälpen gäller. Antingen kommer domstolen att "godtyckligt" godkänna sajter som rättighetsinnehavare anser vara olagliga - och därmed ett stort problem med rättssäkerheten, eller så kommer det att innebära att det kommer att krävas ett stort antal långa och dyra rättsprocesser innan fler sajter kan spärras. Det senare fallet är det enda vettiga men samtidigt också ett rätt orimligt scenario. Tyvärr lutar det då åt det tidigare.
Jag hoppas att BBB går vidare med detta till EU så att vi får prövat både nätneutralitet och rättsläget i Sverige.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

I min mening borde inte ha det nej för offret ifråga är inte mindre död för att du planerade det istället för att göra göra det random.
Men visst, enligt lagen så kommer gärningsmannen lättare undan om de döms för dråp. Observera att de dock ändå döms.

Det är ju dessutom inte så att tex. youtube i det här fallet slutat dela upphovsrättsskyddat material utan de fortsätter att göra det trots att det är olagligt.

Känns rätt överlagt i min mening.

Du är lyckligtvis rätt ensam om att tycka mord och olyckshändelser ska dömas lika. Uppsåt är tämligen centralt inom straffrätten och vilket syfte parterna haft i sitt agerande är relevant i väldigt många fall.

Youtube plockar regelbundet ned material som strider mot upphovsrätten. Dessutom är det uppenbart för den som har en tillstymmelse till ärlighet och tankekraft att de skiljer sig radikalt mot TPB i fråga om avsikter.

Annars vore det ju en tämligen enkel sak att stämma Youtube/Google för fantasisummor och dessutom ha en chans att få betalt, vilket de aldrig lär få från TPB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett hypotetiskt exempel och du lyckas endast understryka det jag redan påpekade, att det finns påtagliga tekniska skillnader.
Självklart skulle Postnord kunna åläggas att stoppa försändelser från en adress som är känd för att bedriva kriminell verksamhet, förutsatt att de tekniska lösningarna finns på plats. Nu vore det för all del tämligen meningslöst eftersom det ger bättre effekt att kontakta polisen som kan göra en razzia.
TPB fungerar inte riktigt så. Sidan lever kvar trots polisrazzia. Bredbandsbolaget blir en mellanhand för att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material genom TPB. Därför åläggs de att blockera sidan.

Herregud, det funkar inte på det sättet, och tro mig för jag vet, jag jobbar på posten. Vi får inte stoppa post till en adress för vad vi vet har skett tidigare. Vi får endast gå efter paket till paket, om vi kan lukta oss till att det luktar droger eller om paketet har gått sönder och vi kan se att det finns droger i det - då måste vi kontakta polis. Men vi får inte agera likt "Jaha, ännu en försändelse till/från honom, o han har fått droger tidigare, vi stoppar all den posten och ringer polisen". Vi har inte ens en sådan informationsbas om dessa tidigare brottslingar... Och som sagt när folk skickar droger med posten så står det aldrig någon avsändaradress, bara riktiga idioter skriver ner den, så oftast får polisen bara information om vem som köper - inte den som dealar.

Och du har heller inte koll på hur TPB fungerar heller. De lever vidare för att inget av materialet finns på deras sida och inte heller på deras servrar, vilket är varför det är så enkelt att sätta upp en ny server när polisen väl gör razzia. Det finns liksom inget upphovsrättsskyddat material att beslagta på razzian.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vill företagen slippa piratkopiering - ANPASSA ER TILL MARKNADEN FFS!!!!!!!

Skrivet av hersses:

Det var ju du som spann vidare på det! Jag skiter i vem som använde sig av bilar som liknelse - DU försökte få det att låta som att tvång med bilbälte i bilar vore censur. Och jag påpekade att din argumentation var vanvettig! Stå för det du säger och sluta skylla ifrån dig.

Nej.
Så din ståndpunkt är att om vissa begår brott så ska företag förespråka censur och inskränka på vår frihet?

Du lyckas missa poängen nästan hela tiden. Min poäng var att krav på biltillverkare om bilbälte INTE kan likställas vid censur. Anledningen till att jag svarade på detta var att någon arggumenterade för att det inte går att ställa myndighetskrav på internetleverantörer när det inte görs på biltillverkare(???).

Angående min ståndpunkt.....se ditt översta inlägg. Att mediaföretagen inte har anpassat sig helt än är väl ingen anledning till att begå brott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du är lyckligtvis rätt ensam om att tycka mord och olyckshändelser ska dömas lika. Uppsåt är tämligen centralt inom straffrätten och vilket syfte parterna haft i sitt agerande är relevant i väldigt många fall.

Youtube plockar regelbundet ned material som strider mot upphovsrätten. Dessutom är det uppenbart för den som har en tillstymmelse till ärlighet och tankekraft att de skiljer sig radikalt mot TPB i fråga om avsikter.

Annars vore det ju en tämligen enkel sak att stämma Youtube/Google för fantasisummor och dessutom ha en chans att få betalt, vilket de aldrig lär få från TPB.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte advokat men vad jag vet så är dråp och mord är inga olyckshändelser. Detta bidrar dock inte till diskussionen så jag lämnar den.

Visst de plockar ner det som blir anmälda men de fortsätter ändå sprida nytt material. Den är domen öppnar upp för att man kan censurera sidor som Youtube varesig du tycker så eller ej.

Som sagt, brott mot upphovsrätten är redan olagligt. Censur behövs inte och det är ett äckligt steg av film och musikbranshen att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Herregud, det funkar inte på det sättet, och tro mig för jag vet, jag jobbar på posten. Vi får inte stoppa post till en adress för vad vi vet har skett tidigare. Vi får endast gå efter paket till paket, om vi kan lukta oss till att det luktar droger eller om paketet har gått sönder och vi kan se att det finns droger i det - då måste vi kontakta polis. Men vi får inte agera likt "Jaha, ännu en försändelse till/från honom, o han har fått droger tidigare, vi stoppar all den posten och ringer polisen". Vi har inte ens en sådan informationsbas om dessa tidigare brottslingar... Och som sagt när folk skickar droger med posten så står det aldrig någon avsändaradress, bara riktiga idioter skriver ner den, så oftast får polisen bara information om vem som köper - inte den som dealar.

Och du har heller inte koll på hur TPB fungerar heller. De lever vidare för att inget av materialet finns på deras sida och inte heller på deras servrar, vilket är varför det är så enkelt att sätta upp en ny server när polisen väl gör razzia. Det finns liksom inget upphovsrättsskyddat material att beslagta på razzian.

Jo, jag vet hur det fungerar. Förstår du vad ett hypotetiskt exempel är? Skilj på att illustrera en princip och att gräva i tekniska detaljer om hur posten fungerar.

Jag vet för övrigt exakt hur TPB fungerar. Som jag påpekade tidigare, liknelserna DU drog upp är haltande. Det går inte att göra perfekta analogier. Däremot går det att illustrera principer.

TPB tillgängliggör upphovsrättsskyddat material, något som är hela syftet med sidan. Bredbandsbolaget blir en mellanhand till detta, om än ouppsåtligen. Därför föreläggs de att blockera sidan.

Det är kärnan i domen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Visst de plockar ner det som blir anmälda men de fortsätter ändå sprida nytt material. Den är domen öppnar upp för att man kan censurera sidor som Youtube varesig du tycker så eller ej.

Som sagt, brott mot upphovsrätten är redan olagligt. Censur behövs inte och det är ett äckligt steg av film och musikbranshen att ta.

Framför ett juridiskt resonemang baserat på domen hur den öppnar upp för att sidor som Youtube blockeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, jag vet hur det fungerar. Förstår du vad ett hypotetiskt exempel är? Skilj på att illustrera en princip och att gräva i tekniska detaljer om hur posten fungerar.

Jag vet för övrigt exakt hur TPB fungerar. Som jag påpekade tidigare, liknelserna DU drog upp är haltande. Det går inte att göra perfekta analogier. Däremot går det att illustrera principer.

TPB tillgängliggör upphovsrättsskyddat material, något som är hela syftet med sidan. Bredbandsbolaget blir en mellanhand till detta, om än ouppsåtligen. Därför föreläggs de att blockera sidan.

Det är kärnan i domen.

Skickades från m.sweclockers.com

TPB tillhandahåller inget material, det är användarna som gör detta. TPB fungerar endast som en förmedlare och ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Framför ett juridiskt resonemang baserat på domen hur den öppnar upp för att sidor som Youtube blockeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Är tyvärr inte juridiskt utbildad så det blir svårt för mig. Men har man börjat censurera en sak så ligger inte nästa långt bort. För varje sånt här steg blir det lättare och lättare att göra större inkräkningar.

Förklara gärna för mig varför domen behövs när det redan är olagligt med brott mot upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

TPB tillhandahåller inget material, det är användarna som gör detta. TPB fungerar endast som en förmedlare och ingenting annat.

Jag har inte påstått annat. Därav ordvalet "tillgängliggör", vilket är helt korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lekman:

Är tyvärr inte juridiskt utbildad så det blir svårt för mig. Men har man börjat censurera en sak så ligger inte nästa långt bort. För varje sånt här steg blir det lättare och lättare att göra större inkräkningar.

Nej, det blir det inte. Vad har du för belägg att det skulle? Piratebay har redan dömts i svensk domstol (oavsett förresten, om filerna ligger på klienternas datorer) för brottslig verksamhet och det enda andra exemplet vi har är att internetoperatörer blockerar barnporrsidor. Det är dom ENDA exemplen vi har, så vari detta hittar du tendenser att sociala medier eller youtube skulle blockeras, och av vilken anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej, det blir det inte. Vad har du för belägg att det skulle? Piratebay har redan dömts i svensk domstol (oavsett förresten, om filerna ligger på klienternas datorer) för brottslig verksamhet och det enda andra exemplet vi har är att internetoperatörer blockerar barnporrsidor. Det är dom ENDA exemplen vi har, så vari detta hittar du tendenser att sociala medier eller youtube skulle blockeras, och av vilken anledning?

Den här domen kommer garanterat refereras till nästa gång någon vill censurera på nätet.
Youtube och valfria sociala medier sprider likt piratebay upphovsrättsskyddat material.
Anledningen till att ingen gått på youtube är att det skulle bli för dyrt alt. att man har nytta av dem i sin marknadsföring.

Som sagt. Det ÄR redan olagligt med brott mot upphovsrättslagen. Vi behöver inte censur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Är tyvärr inte juridiskt utbildad så det blir svårt för mig. Men har man börjat censurera en sak så ligger inte nästa långt bort. För varje sånt här steg blir det lättare och lättare att göra större inkräkningar.

Förklara gärna för mig varför domen behövs när det redan är olagligt med brott mot upphovsrätten.

Du för trots det ett resonemang grundat på domen. Till saken hör att det inte finns något i domen som öppnar för att sidor likt youtube kan blockeras. Det går liksom inte att applicera ett slippery-slope resonemang när domen är tydlig med att TPB ska blockeras därför att sidan i princip uteslutande tillgängliggör upphovsrättsskyddat material, samt detta är välbelagt.

Domen lägger hinder i vägen för infrastruktur som medverkar till att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material. Den lägger inte hinder i vägen för annat och fokuserar endast på sidor som i princip uteslutande har detta som syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Den här domen kommer garanterat refereras till nästa gång någon vill censurera på nätet.
Youtube och valfria sociala medier sprider likt piratebay upphovsrättsskyddat material.
Anledningen till att ingen gått på youtube är att det skulle bli för dyrt alt. att man har nytta av dem i sin marknadsföring.

Som sagt. Det ÄR redan olagligt med brott mot upphovsrättslagen. Vi behöver inte censur.

Nej, anledningen till att ingen gått på youtube är för att sidan inte syftar till att sprida upphovsrättsskyddat material samt att de tar sitt ansvar för att motverka det.

Om du vill driva din linje med någon trovärdighet får du faktiskt ta och läsa domen och peka ut vad i den som öppnar för att fullt lagliga sidor som youtube kan blockeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, anledningen till att ingen gått på youtube är för att sidan inte syftar till att sprida upphovsrättsskyddat material samt att de tar sitt ansvar för att motverka det.

Om du vill driva din linje med någon trovärdighet får du faktiskt ta och läsa domen och peka ut vad i den som öppnar för att fullt lagliga sidor som youtube kan blockeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett vad youtube syftar till så ändrar det inte faktum att de sprider materialet och det upprepas dagligen.

Om piratebay syftar till att inte sprida olagligt material och plockar bort en torrent om dagen så bör de enligt ditt resonemang klara sig.

Permalänk
Medlem

Det var så lugnt och skönt innan hipstersajterna (TPB m.fl) dök upp.
Är inte för domen men sajterna får till stor del skylla sig själva.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Oavsett vad youtube syftar till så ändrar det inte faktum att de sprider materialet och det upprepas dagligen.

Om piratebay syftar till att inte sprida olagligt material och plockar bort en torrent om dagen så bör de enligt ditt resonemang klara sig.

Det avgörande faktumet är att TPB och youtube är väsensskilda, syftar till helt olika saker och att den ena nästan uteslutande tillgängliggör upphovsrättsskyddat material. Hur kan det vara svårt att förstå den skillnaden?

Om TPB börjar rensa vad som delas kan frågan prövas igen om 3 år. Att det skulle räcka med att plocka bort en torrent om dagen är knappast troligt, utan det lär krävas något mer systematiskt än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Du lyckas missa poängen nästan hela tiden. Min poäng var att krav på biltillverkare om bilbälte INTE kan likställas vid censur. Anledningen till att jag svarade på detta var att någon arggumenterade för att det inte går att ställa myndighetskrav på internetleverantörer när det inte görs på biltillverkare(???).

Angående min ståndpunkt.....se ditt översta inlägg. Att mediaföretagen inte har anpassat sig helt än är väl ingen anledning till att begå brott?

Aha, för det lät som att du likställde krav på bilbälte med censur. Om det inte var så du menade så tar jag tillbaka det.

Ne jag förespråkar inte att begå brott, och jag har i en annan kommentar nämnt Gabe Newell som precis som alla andra en gång i tiden var orolig för piratkopiering men att han säger att piratkopiering är ett serviceproblem(Länk till en intervju. Han löste problemet för honom och hans studio Valve genom att skapa Steam och sen dess har han inte varit det minsta orolig för piratkopiering. Detta är en motreaktion som inte är brottslig, den blir dessutom bättre för honom och hans bolag, men även för konsumenterna. CD Projekt Red har även de anpassat sig till marknaden med att skippa DRM-skydd eftersom de har fattat att det ställer bara till mer problem för de som faktiskt betalar för sig än för piraterna, och ganska nyligen skrevs det att deras bolag har värderats till 14 miljarder kronor(länk. I USA är Netflix en asbra tjänst med sitt enorma bibliotek, det är bara synd att vi i Sverige inte har tillgång till lika mkt.
Nu har du fått 3 bra exempel på bolag som har anpassat sig efter marknaden vilket har blivit bättre både för bolagen och konsumenterna, så kan du sluta spåna efter att jag förespråkar brott?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det avgörande faktumet är att TPB och youtube är väsensskilda, syftar till helt olika saker och att den ena nästan uteslutande tillgängliggör upphovsrättsskyddat material. Hur kan det vara svårt att förstå den skillnaden?

Om TPB börjar rensa vad som delas kan frågan prövas igen om 3 år. Att det skulle räcka med att plocka bort en torrent om dagen är knappast troligt, utan det lär krävas något mer systematiskt än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Båda är plattformar som är avsedda att dela information. Båda plattformar delar icke skyddat och skyddat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Båda är plattformar som är avsedda att dela information. Båda plattformar delar icke skyddat och skyddat material.

Vilket de gör på helt olika sätt och med helt olika syften. Reductio ad absurdum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lekman:

Den här domen kommer garanterat refereras till nästa gång någon vill censurera på nätet.

Men nu frågade jag vilka belägg du har för att man skulle ge sig på sociala medier och youtube och vilka tendenser du ser att detta skulle kunna att ske.

Skrivet av lekman:

Som sagt. Det ÄR redan olagligt med brott mot upphovsrättslagen. Vi behöver inte censur.

Och det är redan sagt, nu dussintalet gånger; det är inte censur, man har redan gett sig på piratebay innan och till och med fått till en fällande dom i svensk domstol. Bara för att detta är gjort betyder det inte, nu speciellt då sidan är kvar, att man är nöjd där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lekman:

Båda är plattformar som är avsedda att dela information. Båda plattformar delar icke skyddat och skyddat material.

Det finns ju ingen plattform som kan garanterat sägas inte innehålla eller har innehållit vid något tillfälle upphovsrättsskyddat material eller har 100% säkra verktyg för att det aldrig sker. Denna nolltolerans du förespråkar är bara fånig och jag börjar få väldigt svårt att tro att du är uppriktig i dina argument. Youtubes syfte är inte att sprida upphovsrättsskyddat material, aldrig vart och kommer sannolikt aldrig att vara det samt att man aktivt medverkar till att ta bort sådant material. Att det ändå förekommer filmer och andra klipp på youtube hör därför inte hit, det är fullständigt irrelevant om du kan hitta något klipp och tror dig därför kunna påstå att detta är olagligt. Klippet kan ju finnas där av anledningar du helt enkelt inte känner till.

Piratebay å andra sidan är helt och fullständigt, precis tvärtom; man har skapat sidan endast i syfte att sprida upphovsrättsskyddat material och man har upprepat ignorerat upphovsmäns krav att ta ner det, vilket är en väsentlig skillnad mot youtube. Milda makter, till och med namnet på sidan syftar till detta förfarande så jag förstår inte riktigt vad som krävs för att du skall begripa skillnaden mellan youtube och piratebay och varför den ena kan vara syfte för rättsliga åtgärder medans den andra inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det finns ju ingen plattform som kan garanterat sägas inte innehålla eller har innehållit vid något tillfälle upphovsrättsskyddat material eller har 100% säkra verktyg för att det aldrig sker. Denna nolltolerans du förespråkar är bara fånig och jag börjar få väldigt svårt att tro att du är uppriktig i dina argument. Youtubes syfte är inte att sprida upphovsrättsskyddat material, aldrig vart och kommer sannolikt aldrig att vara det samt att man aktivt medverkar till att ta bort sådant material. Att det ändå förekommer filmer och andra klipp på youtube hör därför inte hit, det är fullständigt irrelevant om du kan hitta något klipp och tror dig därför kunna påstå att detta är olagligt. Klippet kan ju finnas där av anledningar du helt enkelt inte känner till.

Piratebay å andra sidan är helt och fullständigt, precis tvärtom; man har skapat sidan endast i syfte att sprida upphovsrättsskyddat material och man har upprepat ignorerat upphovsmäns krav att ta ner det, vilket är en väsentlig skillnad mot youtube. Milda makter, till och med namnet på sidan syftar till detta förfarande så jag förstår inte riktigt vad som krävs för att du skall begripa skillnaden mellan youtube och piratebay och varför den ena kan vara syfte för rättsliga åtgärder medans den andra inte är det.

Ok så skillnaden för att en sida ska censureras eller ej ligger i syftet inte i den faktiska handlingen. Känns skönt att branschen är så förlåtande att de inte jagar en bara man inte har syftet att bryta mot lagen.

Ja, jag drar medvetet allt absurt långt. Precis så långt som branschen går får att jaga pirater istället för att anpassa sig till dagens teknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lekman:

Ok så skillnaden för att en sida ska censureras eller ej ligger i syftet inte i den faktiska handlingen.

Det är inte censur och javisst, det är den primära anledningen men naturligtvis inte den enda.

Skrivet av lekman:

Ja, jag drar medvetet allt absurt långt. Precis så långt som branschen går får att jaga pirater istället för att anpassa sig till dagens teknik.

Det här har ingenting med "dagens teknik" att göra utan det uteslutande handlar om civil olydnad och att människor vägrar att göra rätt för sig. Det är lixom lite grabbit enna, att tanka fett och gapa ACAB!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Korruption har inget med varken kapitalism eller kommunism att göra. Människor som sätter sig själv framför den uppgift de påtar sig att utföra finns oavsett statsskick, politisk tillhörighet eller ideologi.

Faktum är att tar du kapitalismen långt nog så är förutsättningarna för korruption betydligt bättre än i någon annan utgångspunkt. Hela poängen med den är ju att mest pengar vinner, så att köpa en politiker, domare m.m. är ju bara en fråga om att de med egenintresse betalar mer än de utan och det faller helt inom ramarna för hur det ska vara. Vilket är varför varken kommunism eller kapitalism fungerar när det blir för renodlat/extremt.

När du säger att kommunism och kapitalism är extremt, hur menar du? På vilket sätt kan kapitalism vara "extremt"? Menar du regleringar? Reglerad kapitalism gör inte risken för att maktinnehavare tar emot mutor mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag tror nog att mitt deltagande i denna tråden stannar här, för detta var nog något av det läskigaste jag läst här på SC.

Krävdes inte mycket för att ändra sig ser jag.

O ja, håller med! Fy vad hemskt att folk har motargument! /s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

O ja, håller med! Fy vad hemskt att folk har motargument! /s

Jag syftade mest på att folk här på allvar inte tycker att det skall vara någon skillnad på dråp och mord eller att barnporr på nätet inte är så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag syftade mest på att folk här på allvar inte tycker att det skall vara någon skillnad på dråp och mord eller att barnporr på nätet inte är så farligt.

Då har du helt missuppfattat, trots att jag förklarat klart och tydligt. Barnporr, varesig det är på nätet eller ej är absolut inte ok. Men som sagt tusen gånger (och som du ignorerat varje gång) så löser du inte problemet genom att blockera sidor via bredbandsbolagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Då har du helt missuppfattat, trots att jag förklarat klart och tydligt. Barnporr, varesig det är på nätet eller ej är absolut inte ok. Men som sagt tusen gånger (och som du ignorerat varje gång) så löser du inte problemet genom att blockera sidor via bredbandsbolagen

Har du någon källa på att minska spridningen av barnpornografi inte har någon som helst effekt?