Kemikalieskatt på elektronikprodukter införs 1 juli 2017

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Skatten för Alkohol är endast för att dra in pengar. Vakna upp...
25.709 billion SEK i omsättning 2015.
http://apps.who.int/gho/data/node.main.A1032?lang=en?showonly...
Jämnför med Tyskland. Hela 2.6 liter mindre per var tredje år!

Förstår inte hur man kan försvara dagens skattehöjningar när vi redan är så hårt beskattade och inte får tillbaka i närheten av det vi betalar.
På varje arbete som genererar 100kr går 63.42kr till staten. Sen har du moms på det när du väl vill använda dina tjänade. För att inte tala om bensinskatter och allt annat.

Gränsen är sedan länge nådd. Sjukt att folk accepterar det.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zilxz:

Ser gärna tips på sidor jag med 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har handlat en del från Amazon och ebay. Ebay kan dock vara lite klurigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

@Tumnus: Skatten för Alkohol är endast för att dra in pengar. Vakna upp...
25.709 billion SEK i omsättning 2015.
http://apps.who.int/gho/data/node.main.A1032?lang=en?showonly...
Jämnför med Tyskland. Hela 2.6 liter mindre per var tredje år!

Skatten gör också att svenskar dricker mindre och drar in pengar till sjukvården som en del som dricker behöver.

Permalänk
Medlem

Det går ju så bra för svenska elektronikkedjor så detta låter som en bra idé. Framförallt eftersom fri handel inom EU gör att konsumenter vänder sig dit istället.

Permalänk
Avstängd

@Tumnus:

Alkohol = drog

Mängden av andra droger i Sverige ökar så vad försöker du ens argumentera emot? Vad ska du liksom komma med?

Att ha dyr alkohol hjälper ingen förutom att göra alkolister fattiga, folk super inte mer för att alkoholen är billigare. De köper bara vidrigare sprit.

Tänker inte svara på mer än vad du skriver, man borde fatta redan av det jag skrivit

Permalänk
Medlem

Om inte varor som tillverkarna kämpat för att få ner miljöpåverkan på får mindre skatt eller ingen skatt så leder denna nya skatten inte till att de kommer bry sig om miljön. De kommer fortsätta använda billiga material som är dåligt för miljön för de skattas ju ändå.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

@Motherofgod: Håller med, 2.4 miljoner verkar otroligt lågt. Det skulle motsvara 7500 sålda spelkonsoller ENBART. Alla annan elektronik borträknad. 2.4 miljoner för staten motsvarar ungefär 3-4 statsanställda på heltid, och det lär ju arbeta fler med att administrera bara den här lagen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

@Tumnus:

Alkohol = drog

Mängden av andra droger i Sverige ökar så vad försöker du ens argumentera emot? Vad ska du liksom komma med?

Att ha dyr alkohol hjälper ingen förutom att göra alkolister fattiga, folk super inte mer för att alkoholen är billigare. De köper bara vidrigare sprit.

Tänker inte svara på mer än vad du skriver, man borde fatta redan av det jag skrivit

Korrekt. Alkohol är en drog men i folkmun brukar man skilja mellan Alkohol och droger. Koffein är en annan drog t.ex. Och nej. Dyr alkohol hjälper en hel del. Monopolet på den ännu mer. Sedan ja.. jag har förstått vad du vill komma fram till men det gör det inte mer sant för det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjofras:

Påverkar detta datorkomponenter eller är det bara hela datorer? Tittar man på listan över vilka produkter som påverkas så tror jag inte datorkomponenter är med (men det kanske ingår i någon av KN-koderna?).

http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/p...

Bästa kommentaren hittills.
Verkar ju att det bara gäller hela datorer, så de som köper laptops eller system som byggs ihop av tex Inet kommer att åka dit på det.

Lista på andra KN-koder.
Tex grafikkort har KN-koden 8471 80 00 00. Finns inte med.
Nätaggregat, 8504 40 30 90. Finns inte med.
osv.

Men som vanligt vill folk rasa utan att läsa först...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredag:

Anledningen till att jag köpte ps4 pro innan årsskiftet, trodde lagen skulle gå i kraft innan.

Men logiken bakom är ingen annan än att det är dyrt för staten att hålla sin politik nu. Känns bara desperat och 3 miljarder är bara en droppe i havet i deras utgifter.

Skrivet av HappySatan:

Pengarna räcker säkert till några kolgruvor åt Fridolin och nåt asylboende åt Löfven. Så något gott kommer säkert av det.. 😓

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av RasmusC:

Sossejävlar med klåpfingrar som ska vidröra allt de kan, usch. Staten tar och tar men ger inget tillbaka, arg blir jag.

Skrivet av Garderoben:

Blir så arg..

"Förslaget om en kemikalieskatt presenterades redan för två år sedan, då man hoppades att denna skulle få positiva konsekvenser för människors hälsa i och med att exponeringen för miljöfarliga ämnen minskar."

Liksom wat? nej nej nej.

Låter som BS för att få in mer skattepengar. Dom har väl vissa utgifter som inte går något tillbaks. Humm.

Skrivet av anon196996:

Sluta rösta då på sossarna ni som klagar på skatterna de är mest skattekåta personerna i sverige.

;).
Mina damer och herrar. Det var vår förra regering under Alliansens ledning som har beställt utredningen och tillsatt utredare för arbetet.
Det nuvarande regering gjort är att lyssna gå på utredarnas rekommenderade förslag så det är inte någon sistaminutenlösning.
Arbetet kring att begränsa flamskyddsmedel i vår omgivning har hållit på under hela 2000talet men det har främst varit forskarvärlden och intresseorganisationer som varit engagerade fram till för ett gäng år sedan när de fått politiker att inse att vi nog behöver göra något åt saken.

Här är utredningen för den som är intresserad. Sida 3 börjar informationen på och där tar första meningen upp att det 2013 lades förslag om denna utredning.
http://www.regeringen.se/49bb0f/contentassets/4a79d2c36415435...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan se det framför mig, ett par fulla riksdagsmän på en "affärsresa" joddlande i kör om vem som kan komma på den mest bisarra skatten.

Permalänk
Medlem

Som om det inte fanns nog anledningar att inte rösta till vänster i valet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@IonSwitz: De har ändrat nu. Det var tydligen 2.4 miljarder. Kommer detta att kompensera för förlusterna i handeln kan man undra. Visst, ingen bryr sig direkt om att ett kylskåp kostar 300 kronor mer kanske, men när det kommer till datorkomponenter. 50-100 kronor på en hårddisk gör väldigt mycket. Ovanpå det har vi kopieringsavgiftsskräpet. Och denna avgift på varje komponent. Moderkort, hårddiskar, PSU, RAM, grafikkort. Det kommer bli åtskilliga hundralappar billigare att köpa detta utomlands.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Som om det inte fanns nog anledningar att inte rösta till vänster i valet

Hänvisar till tidigare inlägg:
#16709962

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Motherofgod:

@IonSwitz: De har ändrat nu. Det var tydligen 2.4 miljarder. Kommer detta att kompensera för förlusterna i handeln kan man undra. Visst, ingen bryr sig direkt om att ett kylskåp kostar 300 kronor mer kanske, men när det kommer till datorkomponenter. 50-100 kronor på en hårddisk gör väldigt mycket. Ovanpå det har vi kopieringsavgiftsskräpet. Och denna avgift på varje komponent. Moderkort, hårddiskar, PSU, RAM, grafikkort. Det kommer bli åtskilliga hundralappar billigare att köpa detta utomlands.

Svar finns nedan:

Skrivet av Tjofras:

Påverkar detta datorkomponenter eller är det bara hela datorer? Tittar man på listan över vilka produkter som påverkas så tror jag inte datorkomponenter är med (men det kanske ingår i någon av KN-koderna?).

http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/p...

Skrivet av Gropenator:

Bästa kommentaren hittills.
Verkar ju att det bara gäller hela datorer, så de som köper laptops eller system som byggs ihop av tex Inet kommer att åka dit på det.

Lista på andra KN-koder.
Tex grafikkort har KN-koden 8471 80 00 00. Finns inte med.
Nätaggregat, 8504 40 30 90. Finns inte med.
osv.

Men som vanligt vill folk rasa utan att läsa först...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

En gång i tiden hade staten skattelättnader för att folk skulle köpa datorer. Nu är det istället trippelskattning på samma sak. Moms, privatkopieringsavgift och snart kemiskatt. Grym IT-satsning av staten!

Kvintupel beskattning blir det, glöm inte att det är moms på punktskatter, dvs. vi betalar skatt på skatt! Eller lite humoristiskt tänkt; Skatt på skatt på skatt på skatt på skatt. Kolla upp hur beskattningen av bensin är uppdelad så blir du mörkrädd.

Permalänk

Dags för ett borgerligt styre, skatterna börjar bli för mycket nu.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Innan alla hämtar sina högafflar och börjar dela ut facklor så kan det ju vara bra att läsa vad skatteverket skriver. De har en lista här med vilka varor det gäller. När det gäller datorer så kommer skatten gälla:

Citat:

Datorer, läsplattor m.m.
8471 30 avser bärbara maskiner för automatisk databehandling, med en vikt av högst 10 kg, med åtminstone en centralenhet, ett tangentbord och en bildskärm.
8471 41 och 8471 49 avser andra maskiner för automatisk databehandling.

Skatten kommer alltså inte gälla enskilda datorkomponenter vad jag kan se, utan endast färdigbyggda datorer.

Skatten kommer även gälla spelkonsoller:

Citat:

Spelkonsoler m.m.

9504 50 avser videospelskonsoler och videospelmaskiner, andra än sådana spel som drivs med mynt, sedlar, bankkort, polletter eller andra betalningsmedel.

(Hmm, undrar om man kan komma undan skatten genom att börja sälja spelkonsoller med myntinkast...)

Man kan sedan göra avdrag på 50% eller 90% om produkten uppfyller vissa krav, vilka enligt denna sida är:

Citat:

Det innebär att för att ni ska ha rätt till avdrag med 50 procent måste både eventuella kretskort, oavsett vikt, och samtliga plastdelar som väger mer än 25 gram vara fria från additivt tillsatta brom- och klorföreningar över gränsvärdet.

...

Det innebär att för att ni ska ha rätt till avdrag med 90 procent måste alltså både eventuella kretskort, oavsett vikt, och samtliga plastdelar som väger mer än 25 gram vara fria från additivt tillsatta brom-, klor-, och fosforföreningar över gränsvärdet och fria från reaktivt tillsatta brom- och klorföreningar över gränsvärdet.

Om produkten är fri från dessa kemikalier så blir alltså skatten max 32kr. Man tycker ju att de kunnat slopa skatten helt i det fallet, men hur som helst så lär ju skatten påverka försäljningen av produkter som innehåller dessa kemikalier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Dags för ett borgerligt styre, skatterna börjar bli för mycket nu.

Hänvisar till tidigare inlägg:
#16709962

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

@IonSwitz: De har ändrat nu. Det var tydligen 2.4 miljarder. Kommer detta att kompensera för förlusterna i handeln kan man undra. Visst, ingen bryr sig direkt om att ett kylskåp kostar 300 kronor mer kanske, men när det kommer till datorkomponenter. 50-100 kronor på en hårddisk gör väldigt mycket. Ovanpå det har vi kopieringsavgiftsskräpet. Och denna avgift på varje komponent. Moderkort, hårddiskar, PSU, RAM, grafikkort. Det kommer bli åtskilliga hundralappar billigare att köpa detta utomlands.

Gäller inte för datorkomponenter (förrutom då bildskärmar om du vill klassifiera dem som datorkomponenter).

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Europas sämsta skola har vi betalat dyrast för menar du?

Har vi europas sämsta grundskolor, högskole- och universitetsutbildningar menar du? Skulle vara kul att se underlaget, för det låter ju katastrofalt!
Själv är jag utbildad civilingenjör från svenskt lärosäte och har inte märkt av att jag skulle ha en sämre utbildning än de jag arbetat med från övriga europeiska länder. Inte heller något jag hörde studenter från övriga EU-länder uttrycka.

Sen är det lite lustigt, för till stor del är det ju så att just lärarkårens låga ingångslöner, löneutveckling och därmed yrkets status i helhet bidrar till at främst grundskolornas kvalitet blir lidande med obehöriga lärare, vikarier osv. Nödvändiga åtgärder till detta måste finansieras med skattemedel, vilket redan nu händer i flera kommuner. Jobbigt va?
Eller du kanske förordar ett system med privatskolor där endast de välbärgade har råd att ge sina barn bra utbildning?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Yey, mer skatter till staten som kommer göra av med pengarna på onödigt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

;).
Mina damer och herrar. Det var vår förra regering under Alliansens ledning som har beställt utredningen och tillsatt utredare för arbetet.
Det nuvarande regering gjort är att lyssna gå på utredarnas rekommenderade förslag så det är inte någon sistaminutenlösning.
Arbetet kring att begränsa flamskyddsmedel i vår omgivning har hållit på under hela 2000talet men det har främst varit forskarvärlden och intresseorganisationer som varit engagerade fram till för ett gäng år sedan när de fått politiker att inse att vi nog behöver göra något åt saken.

Här är utredningen för den som är intresserad. Sida 3 börjar informationen på och där tar första meningen upp att det 2013 lades förslag om denna utredning.
http://www.regeringen.se/49bb0f/contentassets/4a79d2c36415435...

Det må så vara, jag hade varit okej med denna skatt om jag som privatperson får något tillbaka för det. Men som med alla pengar staten tar så "försvinner" dem i tomma intet. Högt uppsatta politiker har inget pengavett och absolut inte denna kommunistregering. Citerar en person i min närhet: Staten är som cancer, det bara växer och växer men inget blir någonsin bättre.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliteSweden:

Kan se det framför mig, ett par fulla riksdagsmän på en "affärsresa" joddlande i kör om vem som kan komma på den mest bisarra skatten.

Är den verkligen så bisarr egentligen? På vilket sätt skiljer detta från t.ex. bensinskatten? Hade man velat ha bisarr skatt så är det bara att ta upp den Gustavianska lagen om skatt mot "lyxprodukter".

Skrivet av Kärlekstrollet:

Dags för ett borgerligt styre, skatterna börjar bli för mycket nu.

Problemet är att det var borgarna som krävde denna undersökning ironiskt nog. Ett annat problem med tidigare alliansregeringar är att skatter har sänkts och problem uppstått pga. det.

Skrivet av Snyft:

Gränsen är sedan länge nådd. Sjukt att folk accepterar det.

Jag accepterar det för att fördelarna väger över nackdelarna. Faktum är att de alkoholrelaterade brotten minskar i Sverige samtidigt som man sedan tidigare legat på väldigt låga nivåer sett per capita. Någon som antagligen inte varit fallet om alkoholintaget inte begränsades som det gjorde.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Har vi europas sämsta grundskolor, högskole- och universitetutsbildningar menar du? Skulle vara kul att se underlaget, för det låter ju katastrofalt!
Själv är jag utbildad civilingenjör från svenskt lärosäte och har inte märkt av att jag skulle ha en sämre utbildning än de jag arbetat med från övriga europeiska länder. Inte heller något jag hörde studenter från övriga EU-länder uttrycka.

Sen är det lite lustigt, för till stor del är det ju så att just lärarkårens låga ingångslöner, löneutveckling och därmed yrkets status i helhet som är en stor anledning av att främst grundskolornas kvalitet blir lidande med obehöriga lärare, vikarier osv. Nödvändiga åtgärder till detta måste finansieras med skattemedel, vilket redan nu händer i flera kommuner. Jobbigt va?
Eller du kanske förordar ett system med privatskolor där endast de välbärgade har råd att ge sina barn bra utbildning?

Helt klart så borde skolan satsa lite mer på att lära folk att ta reda på fakta, kommentarerna i den här tråden är ett lysande exempel på att så inte är fallet... Å andra sidan gäller det inte bara Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Gränsen är sedan länge nådd. Sjukt att folk accepterar det.

Dags att du slutar accepterar det.
Don't let your dreams be dreams.

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Det konstigaste med det här är att det inte verkar spela någon roll vilka kemikalier som finns i produkten?
Producenterna kan alltså i teorin ha jättemiljövänliga alternativ men ändå drabbas lika hårt av skatten som producenter som använder bly och arsenik eller w/e gör?

Känns idiotiskt.

Det är EXAKT det jag menar. Helt jävla idiotiskt att man beskattar något baserat på vikt, och sedan kallar det en kemikalieskatt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RasmusC:

Det må så vara

Yes! Relevant del då din förra ståndpunkt var mer av en ryggradsreflex.

Skrivet av RasmusC:

jag hade varit okej med denna skatt om jag som privatperson får något tillbaka för det. Men som med alla pengar staten tar så "försvinner" dem i tomma intet. Högt uppsatta politiker har inget pengavett och absolut inte denna kommunistregering. Citerar en person i min närhet: Staten är som cancer, det bara växer och växer men inget blir någonsin bättre.

Jaja, allmänt politikerförakt. Vi ser på världen lite olika där helt enkelt. Inget som kommer ändras i denna tråd ;).

Det du får ut oavsett om det hade gällt förbud för vissa kemikalier eller beskattning av dessa är att de kommer användas mindre och vi får därmed mindre gifter i vår omgivning.
Läs gärna igenom utredningen som jag länkade för behandlas tas både problembild och möjliga lösningsförslag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Denna extra skatt ska uppmuntra tillverkare och återförsäljare att framställa och sälja miljövänligare produkter, sägs det. För mig låter det mer som ett enkelt sätt för grisarna att ta ut mer lön, men man kan ju hoppas att dom pengarna istället går till polisen, brandkåren och vården.

Alltså.. körde inte Intel med fair trade och allt de där för sina nya broadwell-e processorer? Inte fan kommer de undan den här påhittade skiten.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Hade samma tanke, 2,4 miljoner kronor är kaffepengar när det kommer till statlig budget. Slår skatten verkligen på ALL elektronik? Då finns det ju ingen anledning att utveckla bättre produkter, i så fall måste miljövänligare produkter få ungå skatten...

Det står ju faktiskt miljarder o inte miljoner

Skickades från m.sweclockers.com