EagleTree Capital förvärvar majoritet av Corsair

Permalänk
Melding Plague

EagleTree Capital förvärvar majoritet av Corsair

EagleTree Capital rapporterades under förra veckan ha inlett förhandlingar med Corsair om andelsköp. Nu har affären gått igenom för drygt fyra miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inget bra som kan komma ut av denna affär

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Köp era Corsair produkter när ni kan!

Permalänk
Medlem

Gör mig vilket som, enda jag köper av Corsair är deras minnen som jag vet håller hög kvalité.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det gick fort kanske ska köpa ram nu då.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Jacob Fanboy

Vad exakt blir ni oroade över? Känns som panik bildas för det allra minsta här på forumet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drygman:

Vad exakt blir ni oroade över? Känns som panik bildas för det allra minsta här på forumet.

I värsta fall:

Investmentbolag som är oinsatta i hur teknik fungerar utan köper Corsair för att pengarna rullar in kommer att vilja "effektivisera" verksamheten för att tjäna ännu mer. Till exempel sänka kvaliteten och satsa på mer RGB och dyrare förpackningar så att de kan höja priset.

Det leder till att folk som köpt high-end-produkter kommer att märka att de inte håller kvaliteten och börja köpa annat. När det går sämre i företaget blir ägarna arga och kräver att kostnaderna ska sänkas, vilket betyder att man tillverkar grejerna billigare vilket leder till ett ännu sämre rykte.

Det behöver inte betyda att det blir såhär, men folk gillar inte att risken ökat nu när den här affären gått igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Vad exakt blir ni oroade över? Känns som panik bildas för det allra minsta här på forumet.

Investmentbolag vars huvudsyssla är att köpa upp andra företag, brukar aldrig sluta väl för de som blir uppköpta då allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I värsta fall:

Investmentbolag som är oinsatta i hur teknik fungerar utan köper Corsair för att pengarna rullar in kommer att vilja "effektivisera" verksamheten för att tjäna ännu mer. Till exempel sänka kvaliteten och satsa på mer RGB och dyrare förpackningar så att de kan höja priset.

Det leder till att folk som köpt high-end-produkter kommer att märka att de inte håller kvaliteten och börja köpa annat. När det går sämre i företaget blir ägarna arga och kräver att kostnaderna ska sänkas, vilket betyder att man tillverkar grejerna billigare vilket leder till ett ännu sämre rykte.

Det behöver inte betyda att det blir såhär, men folk gillar inte att risken ökat nu när den här affären gått igenom.

Kunde fan inte sagt det bättre själv om jag ens försökte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Investmentbolag vars huvudsyssla är att köpa upp andra företag, brukar aldrig sluta väl för de som blir uppköpta då allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt...

Okey, vad tror du Corsair har haft på sin agenda då? Att tjäna så lite pengar som möjligt eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bokenbergen:

Investmentbolag vars huvudsyssla är att köpa upp andra företag, brukar aldrig sluta väl för de som blir uppköpta då allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt...

Skrivet av 57josa:

Okey, vad tror du Corsair har haft på sin agenda då? Att tjäna så lite pengar som möjligt eller?

Ska tilläggas att alla företag vill tjäna pengar. Däremot går det åt helvete när företag vill tjäna pengar på korkade sätt, typ genom att spara pengar genom att göra produkten sämre. Investmentbolag har svårare att fatta att verksamheten i slutändan går under eftersom produkten faktiskt blir sämre. Vissa grejer är självklara för den som själv utvecklat produkten men inte alls för den som bara säljer den.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Gör mig vilket som, enda jag köper av Corsair är deras minnen som jag vet håller hög kvalité.

jag har haft bra erfarenhet av deras tangentbord

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

jag har haft bra erfarenhet av deras tangentbord

Har aldrig känt på dom så kan uttala mig ang det. Kom ju på att jag körde med ett AX850 gold att för några år sen, var riktigt bra. Men på senare tid har jag endast som sagt endast haft att göra med deras minnen.

Jag har ingen anledning att tro att deras tangentbord inte skulle vara något bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Okey, vad tror du Corsair har haft på sin agenda då? Att tjäna så lite pengar som möjligt eller?

Absolut inte, men det är inte svårt att föreställa sig att de som grundat bolaget har en viss stolthet som blockerar vissa typer av dumheter i jakten på profit, något som inte i samma utsträckning gäller ett rent investeringsbolag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ska tilläggas att alla företag vill tjäna pengar. Däremot går det åt helvete när företag vill tjäna pengar på korkade sätt, typ genom att spara pengar genom att göra produkten sämre. Investmentbolag har svårare att fatta att verksamheten i slutändan går under eftersom produkten faktiskt blir sämre. Vissa grejer är självklara för den som själv utvecklat produkten men inte alls för den som bara säljer den.

Börsnotering/ägarskap är alltid problemet i dagens värld. Spelar ingen större roll om ägaren är ett investmentbolag eller om ägarna är aktieägare. I dagens vansinniga ekonomi kräver marknaden orealistiska vinstökningar varje kvartal. Tillväxt är inte oändlig, men det verkar finansvärlden ha missat.

För att göra en konstig jämförelse mot sport. Tänk om marknaden/publiken hade förväntning på prestationsökning på 20% årligen av en friidrottare. Helt orealistiskt förståss. Men så tvistad är världsekonomin med minusräntor och andra galenskaper.
Sätt en ekonoms förväntningar på Usain Bolt så förväntar sig ekonomen att han skall springa 100 meter på negativ tid år 2030. Och ett delmål skulle sättas upp inför när han springer 100 meter på 0 sekunder.

Permalänk
Medlem

Läs på lite vad detta handlar om innan ni skriker "vargen kommer", ett investmentbolag köper upp en majoritetspost av ett annat investmentbolag. Inget konstigt med detta, mera pengar till Corsair för att vidareutveckla och säkert utöka på marknaden i en hårdnande konkurrens och sjunkande försäljning på PC-marknaden.

Är väl knappast troligt att detta bolag vill gå in med friska dollar och sen köra ett världsledande bolag inom datorhårdvara i botten. Skulle nog tro tvärtom, att Corsair blir ännu större så att dom ska kunna tjäna ännu mer miljoner på sina prylar... --> http://eagletree.com/eagletree-capital-buys-majority-share-co...

Permalänk
Medlem

Är det bara kommunister och anti-kapitalister här på forumet eller? Så fort en nyhet om upphandling kommer upp så låter det som att jorden kommer gå under.

Självklart vill de tjäna pengar på sitt förvärv men det betyder inte att de är helt korkade. Att få ett starkare kapital bakom sig kan leda till mer utveckling och större andelar på marknaden för Corsair. Mer utveckling driver tekniken framåt. Men den som lever får se antar jag.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Avstängd

Inget fel med att ett investmentbolag köper något dom är intresserade av, deras gubbar och gummor har nog mer erfaret folk gällande marknadsföring, osv, sen är det ju så inihelvete mycket pengar dom lagt upp för det här, så det ser ju inte ut som när EA(Electronic Arts) köper upp en speltillverkare....

Jag blir nyfiken på samarbetet, sen är det ju väldigt troligt att detta investmentbolag redan har en av Corsairs leverantörer i sin portfölj, och sett vilket bolag som köper saker dom redan äger, så att säja, och kollat upp Corsair, och insett att det är ett företag som tjänar mycket, på saker dom redan köper från samma investmentbolag, jag tror som i pressreleasen som länkades, att det här innebär bara bra saker för oss användare, och Corsair.

Sen är det inget fel på kommunister, jag är en vänstervriden sosse, men kommunism fungerar inte, det har historien visat för många gånger. (Ingen <stoppa in nåt här>+ism har funkat någonsin.....

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Inget fel med att ett investmentbolag köper något dom är intresserade av, deras gubbar och gummor har nog mer erfaret folk gällande marknadsföring, osv, sen är det ju så inihelvete mycket pengar dom lagt upp för det här, så det ser ju inte ut som när EA(Electronic Arts) köper upp en speltillverkare....

Jag blir nyfiken på samarbetet, sen är det ju väldigt troligt att detta investmentbolag redan har en av Corsairs leverantörer i sin portfölj, och sett vilket bolag som köper saker dom redan äger, så att säja, och kollat upp Corsair, och insett att det är ett företag som tjänar mycket, på saker dom redan köper från samma investmentbolag, jag tror som i pressreleasen som länkades, att det här innebär bara bra saker för oss användare, och Corsair.

Sen är det inget fel på kommunister, jag är en vänstervriden sosse, men kommunism fungerar inte, det har historien visat för många gånger. (Ingen <stoppa in nåt här>+ism har funkat någonsin.....

Kapitalism har ju i vart fall fått en hel del folk ur fattigdom, sina problem till trots.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Kapitalism har ju i vart fall fått en hel del folk ur fattigdom, sina problem till trots.

Hur har kapitalism fått "en hel del folk ur fattigdom"? Jag bara undrar.....Att få en svartlön på en krog är inte att få folk ur fattigdom.
Snälla, nämn ett enda land där kapitalism fungerar?
Om du tänker på USA, så är du lurad, det finns väl inget annat land som påstår att kapitalism fungerar?

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Hur har kapitalism fått "en hel del folk ur fattigdom"? Jag bara undrar.....Att få en svartlön på en krog är inte att få folk ur fattigdom.
Snälla, nämn ett enda land där kapitalism fungerar?
Om du tänker på USA, så är du lurad, det finns väl inget annat land som påstår att kapitalism fungerar?

Kapitalistiska system som främjat frihandel har lyft levnadsstandarden i princip över hela världen. Hundratals miljoner i Afrika, Indien, Kina lever inte längre i horribel fattigdom tack vare kapitalism. Vad tror du egentligen att Västeuropa och Nordamerika kört för system sedan Industrialismen? Detta kan ju jämföras med Kommunismen vars invånare får njuta av åsiktsförtryck, slavarbete, och fattigdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Hur har kapitalism fått "en hel del folk ur fattigdom"? Jag bara undrar.....Att få en svartlön på en krog är inte att få folk ur fattigdom.
Snälla, nämn ett enda land där kapitalism fungerar?
Om du tänker på USA, så är du lurad, det finns väl inget annat land som påstår att kapitalism fungerar?

Kan vara läge för dig att gå lite kurser på valfri handelshögskola för det här var ett av de dummaste inlägg jag någonsin läst faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

EagleTree Capital har sitt hemkontor i New York och är ett investeringsbolag som främst investerar inom media, industri samt produkter riktade till breda massan

"media, industri, samt produkter till den breda massan", kan man vara mer luddig med beskrivningen? Produkter till breda massan, är det så många olika grejer att man inte orkar beskriva allt? Kanske bara jag som inte förstår vad det egentligen innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

"media, industri, samt produkter till den breda massan", kan man vara mer luddig med beskrivningen? Produkter till breda massan, är det så många olika grejer att man inte orkar beskriva allt? Kanske bara jag som inte förstår vad det egentligen innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

De investerar främst i media och kommunikation, konsumentprodukter och vatten och industri.

För att förtydliga en lite luddig nyhet så har EagleTree förvärvat en majoritetsandel i CORSAIR från Francisco Partners och flera minoritetsaktieägare.

Alltid lika roligt att läsa alla domedagsteorier om vad som kommer hända när riskkapitalister går in i lönsamma företag. Jag tycker enbart detta är positivt då EagleTree inte är några duvungar och verkar ha väldigt bra koll på PC och gaming-marknaden överlag. Detta kan förhoppningsvis boosta utvecklingen av nya produkter mm.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Kan vara läge för dig att gå lite kurser på valfri handelshögskola för det här var ett av de dummaste inlägg jag någonsin läst faktiskt.

Jag väntar fortfarande på ett svar?

På handelshögskolor indoktrineras stackare med att kapitalism fungerar, den fungerar i stort sett som AF's jobbcoacher, synd att folk kan få betyg och jobb efter att ha gått i en sekt-skola.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patteSatan:

Hur har kapitalism fått "en hel del folk ur fattigdom"? Jag bara undrar.....Att få en svartlön på en krog är inte att få folk ur fattigdom.
Snälla, nämn ett enda land där kapitalism fungerar?
Om du tänker på USA, så är du lurad, det finns väl inget annat land som påstår att kapitalism fungerar?

Svartlön på en krog brukar inte kallas för kapitalism utan det är ett brott. Till och med i USA. Du har blivit indoktrinerad av dina röda polare.

Mvh, inte en kapitalist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När riskkapitalister börjar se dollartecken och vill ge sig in in leken för att tjäna en hacka blir det sällan bra. Närmast till hands kommer jag tänka på veterinärskliniker som blivit uppköpta av riskkapitalister. Servicen blir inte bättre men bra mycket dyrare!

Permalänk
Medlem

Kollar man på deras sida som beskriver teamet som jobbar där ser man att det inte bara duger med finaste skolorna, nästan alla är "magna cum laude" också.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Har aldrig känt på dom så kan uttala mig ang det. Kom ju på att jag körde med ett AX850 gold att för några år sen, var riktigt bra. Men på senare tid har jag endast som sagt endast haft att göra med deras minnen.

Jag har ingen anledning att tro att deras tangentbord inte skulle vara något bra.

Skickades från m.sweclockers.com

har bra erfarenhet med deras nätagg också, även om EVGA ofta kommer med billigare och lika bra/bättre kvalité

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

De investerar främst i media och kommunikation, konsumentprodukter och vatten och industri.

För att förtydliga en lite luddig nyhet så har EagleTree förvärvat en majoritetsandel i CORSAIR från Francisco Partners och flera minoritetsaktieägare.

Alltid lika roligt att läsa alla domedagsteorier om vad som kommer hända när riskkapitalister går in i lönsamma företag. Jag tycker enbart detta är positivt då EagleTree inte är några duvungar och verkar ha väldigt bra koll på PC och gaming-marknaden överlag. Detta kan förhoppningsvis boosta utvecklingen av nya produkter mm.

Tycker det här är lite intressant. Du ser alltså bara fördelar?
En snabb sökning på Corsair Inc. Omsättning 2016: $132M
Vilken avkastning tror du att EagleTree förväntar sig av att gå in med ~3,8ggr Corsairs omsättning i kapital?
Att en riskkapitalist skulle förespråka utveckling av produkter är ganska naivt (kostnad). De vill ha avkastning på sina stålar. Snabbast och säkrast möjligt.
Mjölka befintliga produkter, göra dem billigare, återanvända befintliga tekniker i fler produkter och ta mer betalt för dem. Det är snabbaste inkomsten.
Öka vinsten är deras enda intresse, givetvis.

Jag är defenitivt ingen vänstertomte eller kommunist som det talats om i tråden tidigare. Det här är bara logik över hur en trasig pengamarknad/börsmarknad ser ut. Spekulation och vinst är det enda som gäller.
Se tex på Amazon som har ett PE-tal på ~200. Sunt?

Men visst det är möjligt att det kan bli något bra av detta. Bara det att vanligtvis är det absolut inte så.