AMD RX Vega - Galen prissättning!

Permalänk

AMD RX Vega - Galen prissättning!

Jag vill inleda med att jag inte sitter och väntar på att få köpa mig ett RX Vega. Men tittar nyfiket recensioner och nu senast prisjakt.nu för att bilda mig en uppfattning om vad korten kommer kosta i Sverige.

Det som genast slår mig är att Webbhallen, Inet, Netonnet och Dustin verkar ha bildat kartell och lagt sig på en nästan 4 000kr mer i pris för Vega 64 än Komplett som alltså ligger närmare det officiella priset AMD skyltar med runt 6 000kr. Att betala runt 10 000kr för RX 64 är skrattretande då du kan få ett 1080ti för 7 000kr!

Permalänk
Avstängd

Det var endast komplett som fick kort i Sverige (och Norden) och de är alltså de enda som har satt några riktiga priser. Övriga har satt placeholders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag vill inleda med att jag inte sitter och väntar på att få köpa mig ett RX Vega. Men tittar nyfiket recensioner och nu senast prisjakt.nu för att bilda mig en uppfattning om vad korten kommer kosta i Sverige.

Det som genast slår mig är att Webbhallen, Inet, Netonnet och Dustin verkar ha bildat kartell och lagt sig på en nästan 4 000kr mer i pris för Vega 64 än Komplett som alltså ligger närmare det officiella priset AMD skyltar med runt 6 000kr. Att betala runt 10 000kr för RX 64 är skrattretande då du kan få ett 1080ti för 7 000kr!

Placeholder priser, det faktum att de 4 affärerna du listat inte fått några Vega alls att sälja ännu är nog anledningen till att det inte justerats. Endast komplett som har fått in några alls i lager.

@snajk hann före mig med en halv millisekund.

Permalänk
Medlem

Ofta är det automatiska prissättningar som händer då lagersaldot tar slut och de vet att tillgången på dem är dåliga så att man hinner bygga upp nya lagersaldo. Har sett komiska prissättningar ibland på vissa produkter. Ibland kan det bli typ någon miljon. Ändras då plötsligt tillbaks vad det borde vara senare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Det var ju bara öppningserbjudande första dagen, något som AMD tydligen inte gick ut med, men om du väntar så kommer det säkert gå upp hos komplett med.
Det är ju helt ny teknisk som AMD själva tagit fram tillsammans med partners.
Gissar att dom inte har lust o gå mer back och därför säljer kortet till ett rimligare pris, för dom.
Korten kommer säkerligen sälja bra i miningvärlden där de ger högre prestanda än 1080ti redan nu, med drivarna som kom igår.
Men håller med, 10k för ett Vega 64, för att gamea på, är äckligt mycket pengar.
Även för mining finns det ju bättre alternativ sett till hash/kr. Dock är 480 och 580 konstant slut, överallt, vill man få ut så mycket Ethash som möjligt på en rigg, så är Vega 64 det bästa alternativet, om du inte betalar för el och räknar på att kunna hålla på länge.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på partner korten. Borde dra priserna till vettigare nivåer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@ulanddanne: Det var ju bara öppningserbjudande första dagen, något som AMD tydligen inte gick ut med, men om du väntar så kommer det säkert gå upp hos komplett med.
Det är ju helt ny teknisk som AMD själva tagit fram tillsammans med partners.
Gissar att dom inte har lust o gå mer back och därför säljer kortet till ett rimligare pris, för dom.
Korten kommer säkerligen sälja bra i miningvärlden där de ger högre prestanda än 1080ti redan nu, med drivarna som kom igår.
Men håller med, 10k för ett Vega 64, för att gamea på, är äckligt mycket pengar.
Även för mining finns det ju bättre alternativ sett till hash/kr. Dock är 480 och 580 konstant slut, överallt, vill man få ut så mycket Ethash som möjligt på en rigg, så är Vega 64 det bästa alternativet, om du inte betalar för el och räknar på att kunna hålla på länge.

Svårt att se Vega vara det bättre alternativet på 10k. Du får 1,5st 1080Ti för det priset vilket ger ~45Mh/s alltså mer än en vega. Drar dessutom mindre el och alstrar mindre värme. Så även om elen är gratis så ger 1080Ti för samma peng mer hashing power. Betalar man dessutom elen drar 1080Ti ifrån rejält.

Permalänk
Medlem

Ni borde väl fatta redan att korten såklart inte kommer kosta 10k, utan det är bara placeholder priser..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

rätt onödig tråd priset kommer bli 6000 kr...

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Tror priserna komma landa på 7000kr+ ja...
Va ju några återförsäljare som sa att det här kan inte gå ihop för amd, amd gick senare samma dag ut o sa att det bara var lanseringspriser, eller det kanske var i andra länder än Sverige?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det som sagts om att MSRP inte skulle gälla annat än på lansering är ren bullshit, AMD har redan dementerat detta till flertalet techtubers och techsajter. Ursprungs artikeln hade lyft upp en forum snubbes random ramblings som om det vore fakta (samma snubbe som sa att man kunde få ut över 100mh/s med vega), inget av det verifierades av någon utan folk bara pushade artiklarna.
Anledningen till priserna nu är tillgång och efterfrågan, även nVidias priser är helt åt helvete.
Sen är det tydligen brist på minnen nu så priser kan komma att justeras framöver men det som gäller nu från AMD är MSRP och inget annat.

Sen ska man inte blanda ihop dom olika bundle packen som finns med rena kort.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Det som sagts om att MSRP inte skulle gälla annat än på lansering är ren bullshit, AMD har redan dementerat detta till flertalet techtubers och techsajter. Ursprungs artikeln hade lyft upp en forum snubbes random ramblings som om det vore fakta, inget av det verifierades av någon utan folk bara pushade artiklarna.
Anledningen till priserna nu är tillgång och efterfrågan, även nVidias priser är helt åt helvete.
Sen är det tydligen brist på minnen nu så priser kan komma att justeras framöver men det som gäller nu från AMD är MSRP och inget annat.

Sen ska man inte blanda ihop dom olika bundle packen som finns med rena kort.

Nåja, det stämmer ju inte riktigt. Det var en officiell representant från Overlockers UK där företaget sen själva gav ut ett förtydligande/pressmeddelande om det (Antagligen även det från Gibbo). Så någon "forum snubbe" var det inte.

"Launch price was $499, AMD even worded it as such," Gibbo explains. "They gave us a set quantity to sell at this launch price which was several hundred and limited to 1pc per customer. We expected it to last several hours, maybe even a day, unfortunately it lasted around 20 minutes."
https://pcgamesn.com/amd/amd-rx-vega-rebates

Gibbo - Andrew Gibson - Purchasing Manager / E-Commerce at Overclockers UK

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Dom tog kontakt med overklockers efter den snubben och sedan kom dom i sin tur med en del tyckanden om vad som torde vara lönsamt. Att man sedan säger att lanseringslagret tog slut har i sig inget med MSRP att göra. OC3d var en av dom första att skriva om det & dom citerade forumsnubben, denna artikel togs sedan ner efter AMD dementerat allt (tror direkt länk fungerar än).

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

@SeF.Typh00n: Dom tog kontakt med overklockers efter den snubben och sedan kom dom i sin tur med en del tyckanden om vad som torde vara lönsamt.

Det var fortfarande inte en "forum snubbe". Det var Gibbo som skrev orginalposten...

https://forums.overclockers.co.uk/threads/vega-is-finally-her...

Overclockers UK är ju gigantiska så det är väl en ganska vettig källa om det är någon som vill skriva om det?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Tror priserna komma landa på 7000kr+ ja...
Va ju några återförsäljare som sa att det här kan inte gå ihop för amd, amd gick senare samma dag ut o sa att det bara var lanseringspriser, eller det kanske var i andra länder än Sverige?

Lanseringspriset, om det nu var ett sådant, var 5090 på Komplett. Sen höjde de priset till 6090, efter att korten var slut, så det är sannolikt priset utan eventuellt lanseringserbjudande.

Vad priset sen hamnar på beror förstås på efterfrågan precis som andra produkter med fri prissättning. Om Vega är bra för mining så lär det bli ganska dyrt, men är det mer prisvärt att mina med exempelvis RX580, och AMD kan bygga 580 som täcker upp efterfrågan, så kan nog Vegas pris ligga på runt 6000 initialt.

Permalänk
Medlem

Man kan definitivt diskutera om bundle packen är en bra lösning för att avskräcka mining köpare, många vill ha helt rena kort och till msrp, problemet är att dessa säljer extremt fort och det enda som blir kvar är bundle packen som kanske inte passar mer än ett fåtal kunder, resten tycker att packen blir för dyra för vad man får.

På det stora hela är det kanske bra för AMD att sälja kort men samtidigt så är mining ett problem på så sätt att AMD's lojala kunder till slut tappar sugen att vänta på sina kort

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lanseringspriset, om det nu var ett sådant, var 5090 på Komplett. Sen höjde de priset till 6090, efter att korten var slut, så det är sannolikt priset utan eventuellt lanseringserbjudande.

Vad priset sen hamnar på beror förstås på efterfrågan precis som andra produkter med fri prissättning. Om Vega är bra för mining så lär det bli ganska dyrt, men är det mer prisvärt att mina med exempelvis RX580, och AMD kan bygga 580 som täcker upp efterfrågan, så kan nog Vegas pris ligga på runt 6000 initialt.

Aha, missade helt att de var billigare en tid.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

RX64 "rabatterad" utan spel 5000kr
RX64 med spel 6000kr
RX64 "nya priset" (från tex Newegg) 7000kr.

Så räkna med runt 7000kr för partnerkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allt löser sig själv när ingen kommer köpa korten. Det finns ingen vettig anledning att köpa dyrare kort än GTX 1060. Ställ ned grafikinställningarna och spar pengarna till nåt roligare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Håller med den första delen i ditt inlägg, men

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det finns ingen vettig anledning att köpa dyrare kort än GTX 1060. Ställ ned grafikinställningarna och spar pengarna till nåt roligare.

det kändes väldigt onödigt skrivet. Med den inställningen kan du likagärna skita i att köpa en dator och "spara pengarna till något roligare"

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk

Men vad har hänt med RX Vega 56? Skulle den inte lanseras samtidigt som 64? Finns ju inte en enda återförsäljare i Sverige som har den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Skankalicious: Vega 56 kommer 28/8 så på måndag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Wow, Det handlar om tillgång och efterfråga.
Korten som går för 10k är enbart för att ingen annan har det hemma och folk fortfarande köper.

Vänta tills korten är släppta på riktigt så kommer priset gå ner rejält.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skankalicious:

Men vad har hänt med RX Vega 56? Skulle den inte lanseras samtidigt som 64? Finns ju inte en enda återförsäljare i Sverige som har den

Skickades från m.sweclockers.com

Vega 56 släpps inte i butik förrän i september.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Skankalicious: Vega 56 kommer 28/8 så på måndag.

Va? Blev det 28/8? Var säker på att det var 4/9. Har nog fått fel för mig.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Jag lyckades norpa åt mig ett Vega 64 när de kostade 5090. Men har ångrat mig och det är tusan ganska dyrt, blir nog att vänta tills 56 släpps, om den nu ens kommer vara något billigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skankalicious:

Jag lyckades norpa åt mig ett Vega 64 när de kostade 5090. Men har ångrat mig och det är tusan ganska dyrt, blir nog att vänta tills 56 släpps, om den nu ens kommer vara något billigare

5090kr är rätt pris.
billigt i förhållande till 1080

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

5090kr är rätt pris.
billigt i förhållande till 1080

Inte med den kylarlösningen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Mycket oklart för stunden.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]