Av misstag installerat windows 8 och vill nu ha windows 7

Permalänk
Medlem

Av misstag installerat windows 8 och vill nu ha windows 7

Som rubriken tyder så är det installerat windows 8 x64 nytt på en bootable image på en ren hhd.
Vad denna laptopen haft förr i tiden var en windows 7 version på x32 bit. Så drivisar mm funkar inte optimalt för prestandan, kompabiltet osv. Windows 7 är gammalt och 32 bits systemet men antar att laptopen som är knappt använd är eller var mest anpassat för win 7 rent driftmässigt och minst problem med.

Så min fråga är det nåt jag bör göra, tänka på innan (med windows 8) så den inte förorsakar åbäkes strul för windows 7? förutom ev en återställningspunkt (i win 8) innan jag installera win 7? Eller ska eller kan man radera windows 8 senare totalt soprent från datorn när win 7 är installerat och är det nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Sopar rent från åttan kan du ju göra när Windows 7 installeras, inget du varken behöver eller bör göra varken före eller efter Windows 7 installation

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Windows 8 och 7 kan inte samexistera på samma partition så det är kanske en icke-fråga.
Win 8 stödjer möjligheten att krympa systempartitionen (C:) så teoretiskt skulle du kunna dela upp din hårddisk och installera Windows 7 på den andra partitionen som du skapar - om du vill kunna välja OS, dvs...

Dock ska det vara en bra gammal dator om du inte kan få tag på lämpliga Win 8 drivrutiner. Många komponenter har Class drivers numera via Windows Update om du inte hittar legacy drivers på tillverkarens hemsida. För ska vi vara krassa så är Win 8 64-bit ljusårs bättre än Win 7 32-bit.
Släng på en SSD och den blir "som ny"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Windows 8 och 7 kan inte samexistera på samma partition så det är kanske en icke-fråga.
Win 8 stödjer möjligheten att krympa systempartitionen (C:) så teoretiskt skulle du kunna dela upp din hårddisk och installera Windows 7 på den andra partitionen som du skapar - om du vill kunna välja OS, dvs...

Dock ska det vara en bra gammal dator om du inte kan få tag på lämpliga Win 8 drivrutiner. Många komponenter har Class drivers numera via Windows Update om du inte hittar legacy drivers på tillverkarens hemsida. För ska vi vara krassa så är Win 8 64-bit ljusårs bättre än Win 7 32-bit.
Släng på en SSD och den blir "som ny"

Okej , ja det är tydligen inga problem med den laptopen i vanligt surfläge men ibland på (not responding), förutom att flashplayer kan böka ihop ordentligt enligt användaren (som är en yngre pojk jag sålt datorn till som jag känner) inte jag, när grafik från småspel ska "streamas" realtid (dvs inga märkvärdiga spel) utan bara typ enklare grafik och ljud på spelprestanda från liknade microsoft store (som inte funkar) och miniclip.com småspel osv som drivs av flashplayer kan man säga. Är detta nåt man kan göra åt och tog en printscreen till usb till denna dator så man kan se ev problem? Detta sker ochså varje dag nån gång på vanlig surfning

Det som sker titt som tätt är att chrome etc webbläsare (not responding) och det händer i princip alldrig i youtube, stream eller filmklipp uppspelning men i flashplayer för mini spel. Det stör iaf och segar ner datorn, fryser och hackar på grafik och ljud som förskuts relativt varann tof men det kan ju ha att göra med op systemet och ev register edit, eller bara windows inställningar?

flashplayer som är inbyggd i datorn går inte avinstallera och den går heller inte tillåta att flashplayer uppdateras automatikst utan meddela mig om att installera uppdateringar (ev win update?) Så att ta hem en ny fräsh flashplayer från nätet tror jag inte är bra som avinstallerades strax efter hämtning igår? Blir ju 2 flashplayers då?

https://www.pixeltopic.com/image/xtbzkjntjwncowj/?size=full

https://www.pixeltopic.com/image/stcpezefvludtj/?size=full

https://www.pixeltopic.com/image/thxanvepcinghbe/

Vill gärna fixa detta med "flashplayer" om det går till killen (blir alldrig meddelande på sidan att flashplayer svarar inte eller krashar ) utan det är just chrome, explorer, firefox (not responding) som är bromsklossen

Nu halkade ämnet in på nåt annat som kan ha att göra med just kompabilitet men det är väl ok ev?

Permalänk
Rekordmedlem

Flash håller aktivt på att utrotas och webbläsarna är skyddade mot att Flash körs, på webben är det html 5 som gäller och Chrome och Firefox har i nyare versioner spärrar mot Flash för att det inte ska köras av misstag.
Du borde försöka få honom att undvika allt som har med Flash att göra.
Om du har gjort som du borde (datorn lär ha frågat/uppmanat dig att göra skivor eller usbminnen utifall disken rasar så att återställningspartitionen raderas) ha återställningsskivor till datorn som får den till exakt det tillstånd den var i när den var ny, använd dem om du vill ha win 7 om du inte har dem kvar kanske tillverkaren kan fixa dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Flash håller aktivt på att utrotas och webbläsarna är skyddade mot att Flash körs, på webben är det html 5 som gäller och Chrome och Firefox har i nyare versioner spärrar mot Flash för att det inte ska köras av misstag.
Du borde försöka få honom att undvika allt som har med Flash att göra.
Om du har gjort som du borde (datorn lär ha frågat/uppmanat dig att göra skivor eller usbminnen utifall disken rasar så att återställningspartitionen raderas) ha återställningsskivor till datorn som får den till exakt det tillstånd den var i när den var ny, använd dem om du vill ha win 7 om du inte har dem kvar kanske tillverkaren kan fixa dem.

Jo, webbläsare har ju egna inbyggda flashplayers som man aktiverar som app i webbläsaren osv eller typ andra script som shockwave player osv. Kan det vara så inbyggda windows FP "krockar" med webbens flashplayer? Isf hur tvingar jag att avinstallera en "begagnad" flashplayer som tydligen är svår att avinstallera.

Jag har windows 10 och det ingick liksom ingen FP i OP systemet (som jag kan dra mig till minnes vid nyinstallation) utan den fick jag ladda hem från officiella sidan om webbsidan krävde det eller länkade till det https://get.adobe.com/se/flashplayer/.

Fast det kan som du säger vara helt onödigt pga av att man kör FP direkt i webbläsaren och appar finns för det

Sen kan det ju liksom vara "grafikkortet" på datorn som inte pallar med vissa snabbheter av grafik men inga manuella uppdateringar fanns på intel drivisars hemsida för laptopen iaf, för det eller att det hjälper att minska upplösning eller stänga av maskinvaruacclerator i chrome ev?

Nåt man kan ändra här så det flyter på bättre med grafiken? https://www.youtube.com/watch?v=h251PUWJ91s

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Jo, webbläsare har ju egna inbyggda flashplayers som man aktiverar som app i webbläsaren osv eller typ andra script som shockwave player osv. Kan det vara så inbyggda windows FP "krockar" med webbens flashplayer? Isf hur tvingar jag att avinstallera en "begagnad" flashplayer som tydligen är svår att avinstallera.

Jag har windows 10 och det ingick liksom ingen FP i OP systemet (som jag kan dra mig till minnes vid nyinstallation) utan den fick jag ladda hem från officiella sidan om webbsidan krävde det eller länkade till det https://get.adobe.com/se/flashplayer/.

Fast det kan som du säger vara helt onödigt pga av att man kör FP direkt i webbläsaren och appar finns för det

Sen kan det ju liksom vara "grafikkortet" på datorn som inte pallar med vissa snabbheter av grafik men inga manuella uppdateringar fanns på intel drivisars hemsida för laptopen iaf, för det eller att det hjälper att minska upplösning eller stänga av maskinvaruacclerator i chrome ev?

Nåt man kan ändra här så det flyter på bättre med grafiken? https://www.youtube.com/watch?v=h251PUWJ91s

Jag antar att IE är den mest gammeldagsa av webbläsarna så den kanske hanterar flash bäst om du nu måste köra det, tänk på att inte klicka på det blå e för det startar Edge i win 10 och inte IE

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att IE är den mest gammeldagsa av webbläsarna så den kanske hanterar flash bäst om du nu måste köra det, tänk på att inte klicka på det blå e för det startar Edge i win 10 och inte IE

Nä finns ingen dubbelläsare mellan explorer eller edge utan det är internet explorer 11 eller nåt. Edge existerar inte på datorn åtminstone inte till hur symbolen ser ut. Det jag gjorde var att rensade cookies, casche, mm historik i chrome. Sen återställde jag webbläsaren till fabriksinställd, sen gjorde jag en chrome fix tool check... sen var det nåt i propten jag skrev in som "reset" och sen stängde av maskinaccelretaorn i inställningar, starta om, sen slå på MA igen. Nu funkar det smidigt med flashplayer stödda spel och grafik.

Permalänk
Medlem

CPU 95 % minne 80 % HDD 100% ligger i taket på vanlig surf men nån flik.

Nåt jag kan göra här utan risk och paja allt https://www.youtube.com/watch?v=d3hRMahc7v4

Finns inget bra diagnosprogram i bios eller i datorn så vad rekommenderar ni som kollar tempen ochså?

Nåt sånt här? https://www.hwinfo.com/

Se om chkdsk ger nåt felutslag först

Efter chkdsk fanns fel ... se bild

https://www.pixeltopic.com/image/qlpmqcrcidcesr/

kör en chkdsk /scan då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Som rubriken tyder så är det installerat windows 8 x64 nytt på en bootable image på en ren hhd.
Vad denna laptopen haft förr i tiden var en windows 7 version på x32 bit. Så drivisar mm funkar inte optimalt för prestandan, kompabiltet osv. Windows 7 är gammalt och 32 bits systemet men antar att laptopen som är knappt använd är eller var mest anpassat för win 7 rent driftmässigt och minst problem med.

Så min fråga är det nåt jag bör göra, tänka på innan (med windows 8) så den inte förorsakar åbäkes strul för windows 7? förutom ev en återställningspunkt (i win 8) innan jag installera win 7? Eller ska eller kan man radera windows 8 senare totalt soprent från datorn när win 7 är installerat och är det nödvändigt?

Jag hade kört in Win7 utan att göra något med Win8, installationsprogrammet ska ju kunna radera gamla installationen. Dock kan de skapas en windows.old mapp med den gamla installationen (görs i vissa fall) den kan du radera efter installationen för att spara plats.

Permalänk
Skrivet av Targenor:

Dock kan de skapas en windows.old mapp med den gamla installationen (görs i vissa fall) den kan du radera efter installationen för att spara plats.

Inte om man först tar bort den existerande partitionen och gör en ny sedan

Visa signatur