Permalänk
Avstängd

Köp av router?

Tjena, om ni läst mina tidigare inlägg så märker ni att jag har problem. Pratade med min mamma idag om det och hon hade pratat med sin IT-avdelning och de sa att de kunde ge mig nya routers om jag inte kunde fixa det, och eftersom jag inte kan det så ska jag be om två nya. Vilka ska jag ta? Bästa? Mest prisvärt? Jobbet som betalar så det behöver inte vara nåt skit men inte nån supergrejs heller. Vad kostar en 24-ports switch?

Svara gärna

mvh martin

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga, vad ska du med två routers till?

Iaf. är ett tips att köpa en Cisco NAT om du ska ha till ADSL. De kostar ett par tusingar, har inte mycket fler funktioner än en billighetsvariant, men de fungerar enormt bra.

Permalänk
Avstängd

En router till datorerna uppe och en till dem nere. Fick inte plats på en 4 ports router.. några tusingar? ehh.. dyrt

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papegojan
En router till datorerna uppe och en till dem nere. Fick inte plats på en 4 ports router.. några tusingar? ehh.. dyrt

Har du två internet-abonnemang? Ifall du har det skall du ha en router/NAT och en switch.

Ja, i storlek med 3000-5000:- iaf. Annars får du routrar som är i samma klass såsom den du har nu.

Permalänk
Avstängd

Har en ISP.. inte två

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem

köp en D-Link DI-604 eller Netgear RP614 router.. båda kostar strax över 500kr på DB.com

annars kan du ta en av datorerna och göra den till en gateway
FreeBSD är att rekomendera fast win2k funkar det med.. är någon på forumet som gjort en ganska bra guide hur man confar NAT i win2k. bara att söka

btw köp inga cisco grejjor. det blir bara dyrare än nödvändigt.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att ta en router med uplink-funktion, koppla in en switch eller hub till den och sätt den i sin tur på övre plan. Koppla sedan datorerna till switchen. Du behöver inte två routers för detta.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
btw köp inga cisco grejjor. det blir bara dyrare än nödvändigt.

Beror helt på, det är stor funktionell skillnad på ex. Cisco och D-Link's, dock gäller detta även pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Det är ju bara att ta en router med uplink-funktion, koppla in en switch eller hub till den och sätt den i sin tur på övre plan. Koppla sedan datorerna till switchen. Du behöver inte två routers för detta.

Observera att ex. DI-604 inte har uplink-port. Du kan här antingen koppla in den i switchens uplink-port om en sådan finns. Observera att det inte är en funktion utan endast en korsad port. Alltså kan du lika gärna använda två vanliga portar med en korsad kabel mellan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Beror helt på, det är stor funktionell skillnad på ex. Cisco och D-Link's, dock gäller detta även pris.

ahmen.. man får se funkonalitet VS. pris. vad ska han göra?
portmappa sen så kanske det inte var så mkt mer

sen tror jag inte det kommer att vara nått större tryck på routern för den delen...

känns som overkill om det bara ska routa till dom egna maskinerna

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Observera att ex. DI-604 inte har uplink-port. Du kan här antingen koppla in den i switchens uplink-port om en sådan finns. Observera att det inte är en funktion utan endast en korsad port. Alltså kan du lika gärna använda två vanliga portar med en korsad kabel mellan.

För att förtydliga för den stora massan och troligen även för dig, uttryckte jag mig som ovan. Jag vet mycket väl att du kan stoppa i en korsad kabel i helt vanlig ordninär rak anslutning så att du får den funktion du är ute efter.

edit: på begäran.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
För att förtydliga för den stora massan och troligen även för dig, uttryckte jag mig som ovan. Jag vet mycket väl att du kan stoppa i en korsad kabel i helt vanlig ordninär rak anslutning så att du får den funktion du är ute efter. Skulle vara väldigt skönt om du gick drog något gammalt över dig.

Lugn nu med personangreppen.

Permalänk
Hedersmedlem

Bark: Det finns ingen anledning till att bli otrevlig. Jag som trodde du var en snäll prick.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bark
Det är ju bara att ta en router med uplink-funktion, koppla in en switch eller hub till den och sätt den i sin tur på övre plan. Koppla sedan datorerna till switchen. Du behöver inte två routers för detta.

Det är inte en router med uplink han behöver utom en switch med uplink.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Det är inte en router med uplink han behöver utom en switch med uplink.

Jo han behöver en router om han bara får ett IP från sin ISP.
Med BBB hade det räckt med en switch men med Telia t.ex. får han ha en router och sen en switch kopplad till den eftersom inte portarna på routern räcker till.