Permalänk
Medlem

Uppgradera gammal dator

Hej,

Det är nu dags att uppgradera min gamla gaming-dator då den börjar bli riktigt trött.

Idag består dator av:

ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB
AMD FX-4100 4-Core
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
2x Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB
Corsair CX 600W PSU
500gb HDD

Jag vill uppgradera datorn med en SSD samt komponenter som gör att jag kan lira spel som inte är så jättekrävande. Såsom Fortnite, CS:GO, LoL osv.
Uppgraderingen ska självklart bestå av nytt moderkort så jag kan köra DDR4-minnen.
HDDn kommer inte användas, så tänkte mig åtminstone 240gb SSD.

Datorn har idag Windows 7. Jag har förstått att det är bra om jag även uppgraderar detta till Windows 10?

Tack på förhand.

EDIT: Min budget är att det ska vara så billigt som möjligt. Tänker mig runt ~5000kr, men helst billigare.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inga billiga och bra alternativ. Du måste byta moderkort, processor och RAM samtidigt, det blir en del.
Grafikkortet kan du ha kvar om du behöver vänta in pengar men det är ju en enorm flaskhals under tiden.
Det kan även vara värt att se över hur gammalt CX-agget är, för ett antal år sedan var de inte så högkvalitativa.
Som du säger ska 500 GB-disken definitivt ut ur bilden, köp en billig kabinett och använd som extern disk eller nå.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT: Jo jag har förstått det... Har inte så mycket koll på vad som är bra eller dåligt nu för tiden.
Men slängde ihop något som verkar vara bra. Dock känns det kanske lite overkill med tanke på dom spel jag har tänkt spela.
Kan man kanske få ner priset om man kör på AMD istället för Intel? - vad ska man isåfall köra med för AMD-processor samt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs21:

@ZaInT: Jo jag har förstått det... Har inte så mycket koll på vad som är bra eller dåligt nu för tiden.
Men slängde ihop något som verkar vara bra. Dock känns det kanske lite overkill med tanke på dom spel jag har tänkt spela.
Kan man kanske få ner priset om man kör på AMD istället för Intel? - vad ska man isåfall köra med för AMD-processor samt moderkort?

https://i.gyazo.com/9ce01cbf19f6e403fe7c70fc50d65d6a.png

Moderkortet och processorn passar inte ihop. Processorn är dessutom utav en äldre generation - man bör istället välja något utav den senaste (8:e) generationen då de är betydligt bättre.

Här är ett bygge:

Visst kan man gå ned och välja en lite billigare processor - men här får du en som kommer räcka länge.

Skulle inte säga att det blir billigare med AMD. Det uppstår då ytterligare ett problem om man ska välja den senaste generation AMD processorer - nämligen att man måste uppdatera BIOS på de moderkort som kostar under 1300kr. För detta måste man redan ha en AMD (Ryzen) processor .. så blir lite komplicerat. Välja en utav den första generation Ryzenprocessorer hade jag inte gjort av samma anledning som jag inte hade köpt en gammal Intelprocessor - de kostar lika mycket samtidigt som de presterar sämre.

EDIT:

Eller om nu SSD skulle ingå:

Vill du komma ned ännu mer skulle jag säga att du får leta begagnat. Du kan ju då utgå från ungefär dessa delar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: När det står mellan i3+ssd och bara i5 så ta i5.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...