Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FeeSpray:

Bilden till artikeln. Någon på redaktionen har varit på Smultronstället i Söderköping ser jag?

Haha, skarpsynt! Till mitt försvar var jag inte där själv

Permalänk
Relik 📜

Köpte Picards kokosglass lite av en slump. Den var riktigt fin, gott om bitar i och tydlig smak! Rekommenderas till andra kokosälskare där ute.
https://picard.se/products/kokosglass

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Världens godaste glass jag har ätit på 32 år är pinnglassen Magnum Double Gold Billionaire:

Genomgå en smakorgasm vid varje tugga när du först penetrerar igenom ett nötchokladlager med smak av mild sockrad kanel för att sedan låta din tunga mötas av lättsaltad kolasås som i sin tur agerar som en tunn hinna för en utomordentlig mjuklen gammal hederlig vaniljglass. Känn sedan eftersmaken och efterdofterna i gommen av den goda smakupplevelsen som kittlar din mun till att ta nästa tugga.

Upprepa tills glassen är slut - hämta ny glass!

P.S. Bägarvarianten av denna glass är en förfärlig besvikelse i jämförelse (lättsaltade kolasåsen saknas) så...
- ät INTE den!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Viking

Bästa:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

denna dödar både häagen dazs och ben & jerry. finns på ica maxi/coop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Sia hade en sorbet med smak av rödbeta och svartpeppar. Otroligt god men jag har aldrig hittat den mer än en gång.håller alltid span. Annars är det klings glass från Mariestad som gäller.

De sålde ut den på fabriksförsäljningen förra året vill jag minnas. 20 kr för 5 liter. För mig oätlig... Hehe...

Sia choklad och chokladboll är favoriter. Samt i princip all hemgjord glass.

Permalänk
Medlem

Gelato är vad man äter... All annan skräp äter man bara inte, färdigt 😀

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Scarfos glass om man befinner sig i Stockholm. Både dyr och god som skam.

Permalänk
Medlem

Om inte hemmagjord glass är möjligt så köper jag från en lokal bod som säljer Kastberg.
3-5 kulor, mjukglass, guf och flødebolle.

Är dock bosatt i Danmark.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Usch! Det värsta jag smakat var lakrits- och hallon-rippel i vaniljglass.
Nu har jag aldrig gillat lakrits och klarar knappt ens doften.

Skulle jag dö av något så kommer det bli av lakrits överdos, 100%.

Denna är så sjukt god https://imgur.com/a/grDn6I5
Jag kan därmed inte förstå mig på människor som inte gillar lakrits..

Hoppas du lämnar mer på lakrits hyllan åt mig!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Skulle jag dö av något så kommer det bli av lakrits överdos, 100%.

Denna är så sjukt god https://imgur.com/a/grDn6I5
Jag kan därmed inte förstå mig på människor som inte gillar lakrits..

Hoppas du lämnar mer på lakrits hyllan åt mig!

1953 blev jag bjuden på s.k. engelsk konfekt. På den tiden fick man smaka lite godis på juldagen, annandag jul, nyårsafton, påskdagen och annandag påsk. Det var nästan heliga dagar, man väntade med andakt på att få ta lite godis och så blev jag bjuden på engelsk konfekt på påskdagen 1953. Den luktade konstigt och jag smakade lite och tänkte: "De sade varsågod, ta lite konfekt! Men vad är det här? Skojar de med mig?" Det var söt deg av något slag men i mitten fanns det ett skitäckligt svart, gummiliknande lager, ibland var det flera lager och varannat var svart eller var det en rund bit med svart mitt. Då tänkte jag, och det har jag hållit, att det var sista gången. Jag frågade vad det svarta var och fick till svar: "lakrits". Jag försökte pilla bort det svarta och lyckades med stor möda få loss det som inte var svart men det hjälpte inte, lukten och smaken fanns även på de bitarna. Lakrits minns jag bara som det som förstörde påskdagen 1953. Har aktat mig noga sedan dess. Så om det bara berodde på mig så skulle du få allt lakrits i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

1953 blev jag bjuden på s.k. engelsk konfekt. På den tiden fick man smaka lite godis på juldagen, annandag jul, nyårsafton, påskdagen och annandag påsk. Det var nästan heliga dagar, man väntade med andakt på att få ta lite godis och så blev jag bjuden på engelsk konfekt på påskdagen 1953. Den luktade konstigt och jag smakade lite och tänkte: "De sade varsågod, ta lite konfekt! Men vad är det här? Skojar de med mig?" Det var söt deg av något slag men i mitten fanns det ett skitäckligt svart, gummiliknande lager, ibland var det flera lager och varannat var svart eller var det en rund bit med svart mitt. Då tänkte jag, och det har jag hållit, att det var sista gången. Jag frågade vad det svarta var och fick till svar: "lakrits". Jag försökte pilla bort det svarta och lyckades med stor möda få loss det som inte var svart men det hjälpte inte, lukten och smaken fanns även på de bitarna. Lakrits minns jag bara som det som förstörde påskdagen 1953. Har aktat mig noga sedan dess. Så om det bara berodde på mig så skulle du få allt lakrits i världen.

Det är sådana människor som dig jag älskar att dela gott och blandat med!
Synd att du har fått en så dålig erfarenhet av lakrits dock.. Min mor älskade lakrits och det är nog hon som har gett upphov till mitt begär.
Har ingen bra kontakt med min far men har för mig att han är som dig, avskyr lakrits.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Köpte Picards kokosglass lite av en slump. Den var riktigt fin, gott om bitar i och tydlig smak! Rekommenderas till andra kokosälskare där ute.
https://picard.se/products/kokosglass

Jag har letat förgäves efter bra kokosglass! Den här ser lovande ut, var hittar man den?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ureet:

Jag har letat förgäves efter bra kokosglass! Den här ser lovande ut, var hittar man den?

Picard har dels ett par butiker, dels en webbshop. Bara i Stockholm tyvärr.
https://picard.se/pages/vara-butiker-och-oppettider

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Lakrits minns jag bara som det som förstörde påskdagen 1953. Har aktat mig noga sedan dess.

Nu är det ju skillnad på lakrits (som bygger på glycyrrhizin) och saltlakrits (som i salmiak = ammoniumklorid). Jag är inte jätteförtjust i det förstnämnda, men älskar det sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Picard har dels ett par butiker, dels en webbshop med leverans i Stockholm.

Nej men titta, det fanns en butik i Göteborg! Det ska testas i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Picard har dels ett par butiker, dels en webbshop. Bara i Stockholm tyvärr.
https://picard.se/pages/vara-butiker-och-oppettider

Då har dom stängt den i Uppsala... jaja, får prova när jag inte är hemma då

Permalänk
Medlem

SIA Kola/havsalt

Det är något speciellt med denna glass!
Vet i f-n men jag har helt snöat in på den.
Mitt missbruk började förra sommaren. Voine!
Har provat andra liknande glassar och märken, men det blir liksom inte samma sak.
I'm hooked!
Har ni inte provat den ännu så låt bli.
Ni blir beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Sia hade en sorbet med smak av rödbeta och svartpeppar. Otroligt god men jag har aldrig hittat den mer än en gång.

Troligtvis ett produktionsfel.
Eller så lät de de anställdas barn sköta fabriken under en dag.

Edit:

https://issuu.com/svenskcater/docs/sia_glassbilaga_2016/4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emilakered:

Picard har dels ett par butiker, dels en webbshop. Bara i Stockholm tyvärr.
https://picard.se/pages/vara-butiker-och-oppettider

En webbshop för glass låter som nått som lätt kan bli obra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mycket god tråd. Le dot...

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Nu är det ju skillnad på lakrits (som bygger på glycyrrhizin) och saltlakrits (som i salmiak = ammoniumklorid). Jag är inte jätteförtjust i det förstnämnda, men älskar det sistnämnda.

Ojdå! Ammoniumklorid = NH4Cl smakar naturligtvis salt men är nog, till skillnad från NaCl, faktiskt ett gift, om än ett väldigt svagt sådant. Har hört talas om lakritsförgiftning och kollade lite på nätet och fann då att man inte känner till några förgiftningsfall av salmiak. Sen lärde jag mig också att samiak bara smakar som extra koncentrerat salt, alltså saltare än vanligt koksalt och att lakritssmaken i saltlakrits kommer från vanligt lakrits.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mrqaffe:

En webbshop för glass låter som nått som lätt kan bli obra.

Hela Picards affärsidé är frysmat. De kör ut i frysbilar, man får det till dörren i en kartong. De grejerna vi köpte var fortfarande i högsta frysta när vi packade upp i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hela Picards affärsidé är frysmat. De kör ut i frysbilar, man får det till dörren i en kartong. De grejerna vi köpte var fortfarande i högsta frysta när vi packade upp i alla fall.

Så de stoppar inte in ett par kylklampar i paketet och låter postnord forsla det till närmaste utlämningställe?
"Du har 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket från Picard."

Permalänk
Medlem

Dessa är mina favoriter, där en ny glass har slagit sig in på listan i form av 3Vänner Choklad Tryffel som jag hittade på Lilla Coop (gamla Netto butikerna) för någon vecka sedan. Ljus choklad med hasselnöts rippel är fortfarande en av mina favoriter, slutade väll dock tillverkas. Double Chocolate verkar väll fortfarande finnas i viss mån. Trodde de va utdöda sedan hittade jag de i Turkiet för massa år sedan så åt de varje dag. Sedan gick det några år till och så hittade jag de i Mini Double på Ica så då köpte jag upp alla paket, fanns under den sommaren eller något, sedan försvann de igen och jag har inte lyckats hitta dem igen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emilakered:

Hela Picards affärsidé är frysmat. De kör ut i frysbilar, man får det till dörren i en kartong. De grejerna vi köpte var fortfarande i högsta frysta när vi packade upp i alla fall.

Och de verkar erbjuda hemleveranser bars i Stockholms innerstad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fan du fick mig att köra ut och köpa en. Förlåt men tyckte den var som alla GB glass. Kass. 🤷

Permalänk
Medlem

När det varit över 30 grader varmt på dagen och det fortfarande är 28-29 grader när man kommer hem på kvällen, då har räddningen varit ett paket Texas Pecan efter en kall dusch.

Annars är jag den som gärna tar någon "tråkig" gräddglass vanilj av hyfsad kvalitet, med något annat till som ger smak som bär, nötter eller frukt.

Permalänk
Medlem

En glassefterrätt som jag åt i Edinburgh. En Islawhisky/vaniljglass med grädde och whisky på. Jag var totalt stekmätt och hade paltkramp i magen innan glassen kom in men glassen var så jävla god att jag slukade den och mådde sen bäver resten av dagen. Klart värt det.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Fan du fick mig att köra ut och köpa en. Förlåt men tyckte den var som alla GB glass. Kass. 🤷

Hähä, är väl jag som skall be om ursäkt för att du brände massa bränsle på en smakupplevelse som inte levde upp till den bild jag målat upp? Personligen tycker jag att den är en smakorgasm för mig varje gång. Å andra sidan har du ju åtminstone provat och "slipper" prova igen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |