Permalänk
Medlem

köpa tv ca 16 000kr

Hej börjar bli förvirrad och varje gång jag bestämt mig så är det slut och går inte att beställa.
Nåja funderar på en 65 -75" och har väl preferens för 75.

TV jag funderat på hittills som och inte tittat på (har ingen åsikt om Samsung)

2018 65" Q8D 4K UHD Smart QLED TV för 16 490 kr
75" MU7005 för 15 990 kr
65" NU8045 för ca 10 000kr

skulle uppskatta hjälp speciellt nu när man måste betala skatt så tänkte jag att det är väl dags att köpa tv.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@hanjou: Ifall du missat har jag en guiden till hur du ska ranka apparaterna du funderar på:

https://www.sweclockers.com/artikel/26529-black-friday-sweclo...

Med andra ord:

Q8: toppklass (bra på allt som en modern TV väntas visa)
NU8: mellanklass (fortfarande bra, men sämre på HDR)
MU7: enklare mellanklass (sämre på alla punkter jämfört med ovan, med kan ändå vara "good enough" om kraven är på den nivån)

Permalänk
Medlem

var på elgiganten idag och kollade även in 8 serien tycker att det är svårt att se någon stor skillnad mellan 8 serien , qled och oled. Visst oled svärtan men inte direkt så att jag kände att det var värt det.

just nu lutar jag mot
qled 65 7 serien för 15 k, då 8 serien tog slut
alt 8045 för 10900kr

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Sony XF9005?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

nej inte alls fortfarande inte köpt en tv, vart så less på black friday, så tittar just nu runt på nätet.
Hur bra är sony jämfört med 8045 ?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

nej inte alls fortfarande inte köpt en tv, vart så less på black friday, så tittar just nu runt på nätet.
Hur bra är sony jämfört med 8045 ?

Bättre

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-nu8000-vs-son...

Du behöver nog gå upp till Q8FN (för 22 000 kr) för en Samsung som är bättre än Sonyn. Förstår inte varför så många tittar på Samsung (och andra märken) istället för Sony och deras prisvärda XE9- och XF9-serier?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Bättre

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-nu8000-vs-son...

Du behöver nog gå upp till Q8FN (för 22 000 kr) för en Samsung som är bättre än Sonyn. Förstår inte varför så många tittar på Samsung (och andra märken) istället för Sony och deras prisvärda XE9- och XF9-serier?

Är själv inne på att köpa en 65 tums för runt 15-20 och har fastnat för Q7FN. Anledningen är egentligen endast design, one connect och tizen. Utesluter dock inte Sonys XF9-serie helt, men för egen del så känns samsung "bättre" på de områdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingeen:

Är själv inne på att köpa en 65 tums för runt 15-20 och har fastnat för Q7FN. Anledningen är egentligen endast design, one connect och tizen. Utesluter dock inte Sonys XF9-serie helt, men för egen del så känns samsung "bättre" på de områdena.

Ja, är annat än bildkvalité viktigt så finns det säkerligen många bättre alternativ.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Bättre

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-nu8000-vs-son...

Du behöver nog gå upp till Q8FN (för 22 000 kr) för en Samsung som är bättre än Sonyn. Förstår inte varför så många tittar på Samsung (och andra märken) istället för Sony och deras prisvärda XE9- och XF9-serier?

tack för tipset, sony verkar absolut intressant. tänker nog avvakta till mellandagarna.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, är annat än bildkvalité viktigt så finns det säkerligen många bättre alternativ.

Ledsen om du missförstod mig. Bildkvalitet är givetvis prio ett, men allt runt om väger såklart upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingeen:

Ledsen om du missförstod mig. Bildkvalitet är givetvis prio ett, men allt runt om väger såklart upp.

Jag förstår. För min del väger Sonys överlägsna local dimming tyngst. Av den anledningen skulle jag aldrig kunna tänka mig en Q7:a istället.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag förstår. För min del väger Sonys överlägsna local dimming tyngst. Av den anledningen skulle jag aldrig kunna tänka mig en Q7:a istället.

Tack för hjälpen, slog till stort och köpte en Qled 9 serien.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Tack för hjälpen, slog till stort och köpte en Qled 9 serien.

Du gick upp i prisklass, men den blir du säkert helnöjd med!

(Jag ser för övrigt att jag skrev fel, det är Samsungs Q8DN och inte Q8FN som är "bra". Tur att du inte köpte Q8FN.)

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1