Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem

Hela Microsofts strategi bygger på Gamepass, och att få in studios som kan leverera spel som får folk att betala Microsoft varje månad. Om de kunde få in Gamepass på Playstation på samma sätt som EA har EA Play så skulle det göra det direkt. De siktar på att tjäna pengar på tjänster och på spel, inte på att sälja hårt prispressade konsoler.

Och därför så tror jag på Microsoft när de säger att de inte kommer plocka bort spel från Sonys plattformar, alla som vill kommer kunna spela COD på sin Playstation i många år till. PS kommer inte längre vara prio för Microsoft-ägda studios men de kommer inte sluta släppa spel till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Hela Microsofts strategi bygger på Gamepass, och att få in studios som kan leverera spel som får folk att betala Microsoft varje månad. Om de kunde få in Gamepass på Playstation på samma sätt som EA har EA Play så skulle det göra det direkt. De siktar på att tjäna pengar på tjänster och på spel, inte på att sälja hårt prispressade konsoler.

Och därför så tror jag på Microsoft när de säger att de inte kommer plocka bort spel från Sonys plattformar, alla som vill kommer kunna spela COD på sin Playstation i många år till. PS kommer inte längre vara prio för Microsoft-ägda studios men de kommer inte sluta släppa spel till den.

Japp Cod kommer kanske på Playstation i fortsättningen ändå, säljer ju enormt där. Men Xbox kanske börjar få förtur till olika saker likt Playstation haft tidigare, t.ex. Gamemodes. Bethesda spel verkar Microsoft dock vilja låsa till Xbox & PC, t.ex. Starfield. Även Obsidians Outer Worlds 2 verkar bli Xbox & PC endast.

Så helt enkelt, Xbox kommer nog göra de lite jävligt och ge Xbox spelare fördelar inom t.ex. COD (Egentligen med all rätt då Sony har hållit på med detta också.) Detta för att pusha folk att skaffa Xbox såklart, men även för att folk som har båda konsoler ska köpa spelet på Xbox istället för PS5.

Permalänk

Kört lite med min Scuf Reflex nu och första intrycken är att jag skulle aldrig rekommendera denna till någon. Den har sämre kvalité än originalkontrollen. Den knakar när man flyttar spakarna och knapparna har dålig respons. Känns slappare än originalen som är använda över 1 år. Paddlarna hamnar inte naturligt för mig heller utan man får anstränga sig för att använda dom. Passar inte i laddstället heller vilket är synd. Det enda fördelen kontra originalet är såklart dom 4 extra knapparna och greppet som känns ganska nice.( lite gummi) för 2600 spänn är detta ett helt jävla galet pris och inte värt det alls.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Kört lite med min Scuf Reflex nu och första intrycken är att jag skulle aldrig rekommendera denna till någon. Den har sämre kvalité än originalkontrollen. Den knakar när man flyttar spakarna och knapparna har dålig respons. Känns slappare än originalen som är använda över 1 år. Paddlarna hamnar inte naturligt för mig heller utan man får anstränga sig för att använda dom. Passar inte i laddstället heller vilket är synd. Det enda fördelen kontra originalet är såklart dom 4 extra knapparna och greppet som känns ganska nice.( lite gummi) för 2600 spänn är detta ett helt jävla galet pris och inte värt det alls.

F

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Spelade klart Ghost of Tsushima (Main story + Iki Island DLC) i helgen & God of War som var mitt första spel jag lira igenom någon månad sedan.

Nu har jag inget att spela direkt. Bara den där zelda BOTW kopian, men det fastna jag inte i efter några timmar speltid.. Fastnade inte heller för HADES direkt.

Så nu är det ganska dött fram tills Horizon forbidden west kommer ut (Är ledig fredagen + veckan efteråt ) och därefter Gran Turismo 7.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Spelade klart Ghost of Tsushima (Main story + Iki Island DLC) i helgen & God of War som var mitt första spel jag lira igenom någon månad sedan.

Nu har jag inget att spela direkt. Bara den där zelda BOTW kopian, men det fastna jag inte i efter några timmar speltid.. Fastnade inte heller för HADES direkt.

Så nu är det ganska dött fram tills Horizon forbidden west kommer ut (Är ledig fredagen + veckan efteråt ) och därefter Gran Turismo 7.

Last of Us 1 och 2!!!!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Spelade klart Ghost of Tsushima (Main story + Iki Island DLC) i helgen & God of War som var mitt första spel jag lira igenom någon månad sedan.

Nu har jag inget att spela direkt. Bara den där zelda BOTW kopian, men det fastna jag inte i efter några timmar speltid.. Fastnade inte heller för HADES direkt.

Så nu är det ganska dött fram tills Horizon forbidden west kommer ut (Är ledig fredagen + veckan efteråt ) och därefter Gran Turismo 7.

Kan rekommendera några av dom senare Assassins Creed om du inte kört dom. Mycket speltid och stabilt Gameplay.
Rankar dom i ordningen:
1. Odyssey
2. Origins (60fps patch på G så hade avvaktat med denna atm)

5. Valhalla

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

COD blir kvar på Playstation... tydligen... Att de uppfyller kontrakten förstår jag men efter det är jag fortfarande tveksam.

https://twitter.com/xboxp3/status/1484273335139651585?s=21

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Lustigt att alla Playstationägare är så irriterande över exklusivitet. Det är ju vad Sony sysslat med de senaste 20 åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Lustigt att alla Playstationägare är så irriterande över exklusivitet. Det är ju vad Sony sysslat med de senaste 20 åren...

Sant, men lite skillnad. Sonys exklusiva spel har främst grundat sig från mindre studios som samarbetat med Sony tidigare, som de sen köper (Eller från studios som de själv skapat). Det enda undantaget jag kommer på att Sony har köpt en studio som har gjort Xbox spel är väl Insomniac som släppte Sunset Overdrive endast på Xbox. Xbox har inte fått att funka riktigt lika bra, man har Forza, Gears & Halo men annars har man inte riktigt lyckats pumpa ut spel av lika hög klass som Sony i mitt tycke. Man gjorde även en hel del köp av studios, t.ex. Rare som bara inte blev bra. Därför börjar de nu köpa in stora, kända studios som har släppt spel till Sony i över 20 år. Detta är väl varför folk är så 'oroade', de är vana att se dessa spel på deras konsol.

Kanske har man precis pungat ut sex tusen på ett PS5 och är oroad att man inte kommer få spela COD på konsolen, och måste punga ut sex tusen till för ett Series X. Alla har inte oändligt med pengar nu, sen måste man betala för Xbox Live Gold & PS Plus på det dessutom. Själv gör det inte så mycket, Xbox har rätt att köpa vilka det vill och jag är glad att Activision får bättre ägare. Spelar inte heller så mycket COD och sånt, och jag har en bra PC om jag vill spela där.

Permalänk

För en som alltid haft Sonys konsoler som nummer 1 sen första Playstationet släpptes har jag börjat undra hur mycket jag kommer spela på min ps5a i framtiden. Jag köpte en Series X med Gamepass på releasdagen på impuls, första xboxen sen originalet. Och nu med hur det utvecklats senaste året så kommer jag inte spela mycket på min ps5. Redan nu har man börjat svika kompisarna man spelat med på ps för att man allt för ofta har spelet ”gratis” på Xbox och/eller på pc. Just nu kommer jag nästan bara köpa deras exclusiva spel och kanske ett o annat då o då men sålänge det släpps spel non stop på Gamepass och crossplay/save med datorn är det svårt att köra på ps.
Nu kommer dessutom Ubiplus också där jag förmodligen kan länka till mitt pc-konto eller ha nått abonnemang som täcker både Gamepass och ubi för nått bra pris(vi får se hur dom gör) och då har jag tillgång till alla deras spel som jag spelar nästan mest av alla dag 1 inklusive dlc.
Konstig utveckling måste jag säga..
Föredrar fortfarande ps-plattformen med deras menyer, trophies, chat, app mm, men MS ger Gamers ett alldeles för bra erbjudande atm. Smart

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Jag kör det bästa av två världar, PC kopplad till TV med Game Pass, PS5 för exklusiva PS spel.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag kör det bästa av två världar, PC kopplad till TV med Game Pass, PS5 för exklusiva PS spel.

Samma här, fast jag vägrar Game Pass, köper Forza Ultimate Edition för 99€ på Steam och tänker "ha ha där fick dem" spelar det 10 timmar (varav 3 spenderas på att starta om spelet för Windows och HDR fungerar felfritt) och mår jätte bra efteråt 🙃

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ser att Playstation Wrap-Up är släppt nu. Fungerade inte för mig då jag valt bort datainsamling i inställningarna.
Synd då det hade varit kul att se.

https://blog.playstation.com/2022/01/20/reflect-on-your-2021-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Ser att Playstation Wrap-Up är släppt nu. Fungerade inte för mig då jag valt bort datainsamling i inställningarna.
Synd då det hade varit kul att se.

https://blog.playstation.com/2022/01/20/reflect-on-your-2021-...

486 timmar spelade

9 spel spelade, men har 15 spel spelade om jag kollar mina trophies

547 trophies samlade

Kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Ser att Playstation Wrap-Up är släppt nu. Fungerade inte för mig då jag valt bort datainsamling i inställningarna.
Synd då det hade varit kul att se.

https://blog.playstation.com/2022/01/20/reflect-on-your-2021-...

Samma här. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Jag kör det bästa av två världar, PC kopplad till TV med Game Pass, PS5 för exklusiva PS spel.

Jo det blir ju så för mig med fast det ALLRA bästa och det är att ha båda konsolerna plus PC.
PS-exclusiva spelen är en helt annan klass och går inte att va utan, helt klart.

Hade ändå nästan 700timmar med ps5an förra året på wrap-upen så blir en del ps-tid också. 😎

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av megaman01:

Jo det blir ju så för mig med fast det ALLRA bästa och det är att ha båda konsolerna plus PC.
PS-exclusiva spelen är en helt annan klass och går inte att va utan, helt klart.

Med sin PS5, Series X, Switch och PC så gråter plånboken men att gilla spel och vara intresserad av teknik är en dyr hobby, bara bita ihop 😆 ångrar inga av köpen dock! 😁

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Med sin PS5, Series X, Switch och PC så gråter plånboken men att gilla spel och vara intresserad av teknik är en dyr hobby, bara bita ihop 😆 ångrar inga av köpen dock! 😁

Sorry lite OT.
Sålde min Switch när jag köpte Series X och Ps5. Gillade inte den alls, eller nått av dom exklusiva spelen. Zelda, Mario mm börjar bli gamla.. Dags för nått nytt. Folk blev heeelt galna senaste dygnet för man skulle släppa Majoras Mask på Switch online. Då förstår man hur dåligt med content där är. Inget fel på Majoras Mask… men ändå. 😂

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Spelade klart Ghost of Tsushima (Main story + Iki Island DLC) i helgen & God of War som var mitt första spel jag lira igenom någon månad sedan.

Nu har jag inget att spela direkt. Bara den där zelda BOTW kopian, men det fastna jag inte i efter några timmar speltid.. Fastnade inte heller för HADES direkt.

Så nu är det ganska dött fram tills Horizon forbidden west kommer ut (Är ledig fredagen + veckan efteråt ) och därefter Gran Turismo 7.

"zelda BOTW kopian"
Vilket spel menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

"zelda BOTW kopian"
Vilket spel menar du?

Gissar på Immortals Fenyx Rising.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

"zelda BOTW kopian"
Vilket spel menar du?

Skulle tro att han syftar på "Kena: bridge of spirits"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

"zelda BOTW kopian"
Vilket spel menar du?

Gissar på Genshin Impact

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara en vecka kvar ju, sjukt hur snabbt senaste månaden gått. Blir gött med Uncharted i 60 fps, har längtat sen PS5:an kom ut och jag försökte köra det efter Miles Morales & Ghost of Tshushima... 30 fps funkar inte för mina ögon längre

Permalänk
Medlem

Playstation Wrap Up var kul, men frågan är varför siffrorna inte stämmer

bl.a daysgone som jag har spelat igenom 5ggr säger att jag har 119h vilket med lätthet borde vara det dubbla om inte 3ggr

stämmer siffrorna för er?

EDIT: vafan, jag plöjde ju days gone både nov-dec 2020
förklarar varför det saknas statistik

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Playstation Wrap Up var kul, men frågan är varför siffrorna inte stämmer

bl.a daysgone som jag har spelat igenom 5ggr säger att jag har 119h vilket med lätthet borde vara det dubbla om inte 3ggr

stämmer siffrorna för er?

EDIT: vafan, jag plöjde ju days gone både nov-dec 2020
förklarar varför det saknas statistik

Det förstår jag att du gjorde. Makalöst undervärderat spel.

Gåta att det inte får en uppföljare.

Permalänk
Medlem

nära ni till "HFW" vart beställer ni horizon forbidden west, tror jag ska beställa skiva och även Special Edition

vem brukar leverera på releasedagen? och vart beställer ni ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

nära ni till "HFW" vart beställer ni horizon forbidden west, tror jag ska beställa skiva och även Special Edition

vem brukar leverera på releasedagen? och vart beställer ni ifrån?

Här ute i skogen har jag bäst erfarenhet av Webhallen, de brukar skicka 1 dag tidigare än vanligt för de vet att de tar 1 dag extra att ta sig hit... så jag gissar på att de är bra i resten av landet också. Lite dyrare är dem ju dock, om man nu ids grubbla över 50 kr.

Jag har dock inte bokat HFW än och vet inte om jag ska. Inte så förtjust i ettan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av HalfSack:

nära ni till "HFW" vart beställer ni horizon forbidden west, tror jag ska beställa skiva och även Special Edition

vem brukar leverera på releasedagen? och vart beställer ni ifrån?

Köper på EG dag 1. Brukar ha hyfsade priser på nya releaser. Är det 799 som gäller blir det nog Webhallen eller liknande. (Om det är billigare då såklart..)

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb