Tråden om PlayStation 5

Permalänk

Finns det någon konkret information om när ps5 "slim" kommer till Sverige? Hade tänkt köpa en Playstation 5 nu vid årsskiftet och tänkte att jag kör på den varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Jag kör en enkel Ikea-skärbräda med musmatta över https://www.ikea.com/se/sv/images/products/legitim-skaerbraed...
Tangentbordet i famnen och som du sa, en kudde under armbågen.

Gillar lösningen!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag är mest förvånad över att det verkligen finns folk som försvarar Portal, konstigaste enheten på länge.
Priset är högt, funktionen finns redan hos andra bättre enheter, inte stöd för vanliga hörlurar.
Kanske passar barn som inte får ha egna mobiltelefoner eller surfplattor?

Ser inte riktigt vad den tillför, väldigt märklig faktiskt.

Jag har förbockat och ser fram emot Portal. 😀 Håller dock med i det du/ni skriver och hade gärna sett BT-stöd och OLED-skärm.

Men att ligga i sängen hemma eller på hotell och slöspela kommer (nog)funka riktigt bra. Att ha allt i en och samma enhet är riktigt bekvämt.
Har kör en del remote play med handkontroll och iPad 12,9” men det är inte bekvämt liggandes i sängen och alla funktioner finns inte.
Switchen funkar ritkgit bra på samma sätt men jag tycker spelen till Nintendo är skräp. Bara Zelda som är bra så spelar typ aldrig på tråkiga Switch.

Portal är överprisad och underpresterar tekniskt men något måste man ju lägga pengarna på. 🙄

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag har förbockat och ser fram emot Portal. 😀 Håller dock med i det du/ni skriver och hade gärna sett BT-stöd och OLED-skärm.

Men att ligga i sängen hemma eller på hotell och slöspela kommer (nog)funka riktigt bra. Att ha allt i en och samma enhet är riktigt bekvämt.
Har kör en del remote play med handkontroll och iPad 12,9” men det är inte bekvämt liggandes i sängen och alla funktioner finns inte.
Switchen funkar ritkgit bra på samma sätt men jag tycker spelen till Nintendo är skräp. Bara Zelda som är bra så spelar typ aldrig på tråkiga Switch.

Portal är överprisad och underpresterar tekniskt men något måste man ju lägga pengarna på. 🙄

Varför kör du inte med din telefon istället som dessutom har en betydligt bättre skärm och BT?

Permalänk
Medlem

För att min telefon inte är 8”, inte har spakar och knappar och kör jag med kopplad kontroll så har den inte har adaptiv triggers etc.

Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Använd en platta och en av dina handkontroller då.
Bättre och billigare upplevelse

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Det gör jag idag men det är MYCKET bekvämare med en och samma enhet när man ligger i sängen och spelar.
Som med Switch, Steam Deck mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför kör du inte med din telefon istället som dessutom har en betydligt bättre skärm och BT?

En telefon funkar säkert helt ok till en hel spel, men lycka till med att spela tex Cyberpunk 2077. Det är i princip helt omöjligt även på större telefoner. Kanske om man har en sån där lupp som urmakare har för att se väldigt små kugghjul.

Med plattor så blir istället den portabla ergonomin problemet. Det finns visserligen en del lösningar som gör något som liknar Portal, men frågan är om de är värda priset som då ändå hamnar långt över bara merkostnaden för en Portal om man inte redan har en lämplig platta.

Marknaden för vettiga surfplattor i sansade prisklasser har dessutom helt kommit av sig de senast åren. Så frågan är om inte helt enkelt en Steamdeck är det bästa alternativet till Portal.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Lite FaiL med bara 3 loggor. Borde ju vara åtminstone 5 då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Lite FaiL med bara 3 loggor. Borde ju vara åtminstone 5 då..

Resterande loggor finns som tillval för $30/st.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Resterande loggor finns som tillval för $30/st.

* Ej kompatibla med den ursprungliga modellen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

För att min telefon inte är 8”, inte har spakar och knappar och kör jag med kopplad kontroll så har den inte har adaptiv triggers etc.

Eller vad menar du?

Skrivet av AndreaX:

En telefon funkar säkert helt ok till en hel spel, men lycka till med att spela tex Cyberpunk 2077. Det är i princip helt omöjligt även på större telefoner. Kanske om man har en sån där lupp som urmakare har för att se väldigt små kugghjul.

Med plattor så blir istället den portabla ergonomin problemet. Det finns visserligen en del lösningar som gör något som liknar Portal, men frågan är om de är värda priset som då ändå hamnar långt över bara merkostnaden för en Portal om man inte redan har en lämplig platta.

Marknaden för vettiga surfplattor i sansade prisklasser har dessutom helt kommit av sig de senast åren. Så frågan är om inte helt enkelt en Steamdeck är det bästa alternativet till Portal.

Visste inte att Dualsense tappar stöd för adaptiv trigger när man kopplar den via surfplatta eller telefon, det har jag visst missat.
En hållare ligger annars på under 500Kr och man får som sagt också en väldigt mycket bättre skärm än den som Portal kommer ha. Det finns till och med de som köper en helt ny enhet för att dem hellre kör OLED när dessa modeller släpps.

Telefoner idag burkar ligga på över 6", Deck ligger på 7", Switch på 6,2".
Tror inte att Decken har så mycket större skärm så att det gör väldigt stor skillnad. Om du inte streamar så kanske du kan anpassa spelens inställningar så att dem passar mer med Deck, men även PS5 har ju börjat med accessability som anpassar text.

Men måste man har adaptiva tiggers och minst 8" så finns det kanske en use case då, för de flesta skulle det fungera sämre än lösningarna som finns redan idag(förutom stöd för trigger då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Visste inte att Dualsense tappar stöd för adaptiv trigger när man kopplar den via surfplatta eller telefon, det har jag visst missat.
En hållare ligger annars på under 500Kr och man får som sagt också en väldigt mycket bättre skärm än den som Portal kommer ha. Det finns till och med de som köper en helt ny enhet för att dem hellre kör OLED när dessa modeller släpps.

Telefoner idag burkar ligga på över 6", Deck ligger på 7", Switch på 6,2".
Tror inte att Decken har så mycket större skärm så att det gör väldigt stor skillnad. Om du inte streamar så kanske du kan anpassa spelens inställningar så att dem passar mer med Deck, men även PS5 har ju börjat med accessability som anpassar text.

Men måste man har adaptiva tiggers och minst 8" så finns det kanske en use case då, för de flesta skulle det fungera sämre än lösningarna som finns redan idag(förutom stöd för trigger då).

det är inte bara diagonala storleken som är viktig (som skärmmått i tum uttrycks), utan aspect ration med. telefoner har en mycket mer avlång skärm än switch / portal, så även om du har rätt om storleken, så kommer du inte utnyttja den korrekt när du kör ps5 via appen. Jag har problemet åt andra hållet på min ipad 12.9, den har en för tjock skärm.

dvs när du inte kör 16:9 så får du antingen sorgekanter på sidorna (telefon) eller längs top/bottom (ipad). dvs den faktiska skärmytan kommer bli mycket mindre.

bästa "portabla" lösningen för maximal skärm hade vart en tab s9 ultra, men den kostar ju därefter.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Tveksam till denna, Far Cry 7 Pandora.
Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Visste inte att Dualsense tappar stöd för adaptiv trigger när man kopplar den via surfplatta eller telefon, det har jag visst missat.
En hållare ligger annars på under 500Kr och man får som sagt också en väldigt mycket bättre skärm än den som Portal kommer ha. Det finns till och med de som köper en helt ny enhet för att dem hellre kör OLED när dessa modeller släpps.

Telefoner idag burkar ligga på över 6", Deck ligger på 7", Switch på 6,2".
Tror inte att Decken har så mycket större skärm så att det gör väldigt stor skillnad. Om du inte streamar så kanske du kan anpassa spelens inställningar så att dem passar mer med Deck, men även PS5 har ju börjat med accessability som anpassar text.

Men måste man har adaptiva tiggers och minst 8" så finns det kanske en use case då, för de flesta skulle det fungera sämre än lösningarna som finns redan idag(förutom stöd för trigger då).

Ja, som förklarat så gör aspekten att det inte är rakt av jämförbart.

Med min nalle tex så blir en typisk PS5-bild 5.5" på en 6.8" skärm. Och det finns ju modeller som har ännu långsmalare skärmar än så, men däremot få som har mindre.

Låter då det inte som en enorm skillnad ändå, så får man räkna om att med förstoring av det utskurna aspekten till 8", så får man typ dubbla bildhöjden. Mot telefonen även om det då låter som steget inte är mer än en knapp extra tum. Även en Switch har då väldigt mycket mer vertikal yta trots att den bara har 0.2" mer diagonalt.

Sen vet jag inte hur sugen jag hade varit på att använda nallen även om den faktiskt fungerat bra för det. (Har trots allt haft en av de mest spelanpassade som gjorts.) Och jag tror det är samma för många, man vill ha det separerat av många "praktiska" skäl. Att inte göra slut på batteriet i den nödvändiga prylen, inte bli störd, eller att det helt enkelt just ska kännas som en spelmaskin.

Gissar att sånt förklarar varför det fortfarande säljs dedikerade retromaskiner. Varav många inte har kapaciteten ens från en budgetnalle. Däremot är just en lämplig skärm ofta en säljpunkt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=G-1evpoTzWU

Tveksam till denna, Far Cry 7 Pandora.
Vad tror ni?

Susa runt på en flygödla i sköna gröna skogsmiljöer hade jag gillat. Var häftigt i både Panzer dragoon och Drakengaard.

Synd bara på allt det andra.. ;D

Den andra filmen var också så jävla träig (på fel sätt då alltså) fastän den var vattenbaserad att jag redan tröttnat på hela Avatartrilogin trots att det tydligen är två kvar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det kan vara jag som är efter, men jag märkte idag att dom har ändrat skärmen när man sätter PS5 i viloläge för att passa både slim och fat. Eller mer slim egentligen...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Recensionerna är live för Playstation Portal ifall någon missat. Har ingen specifik jag vill lyfta men embargot verkar ha släppts brett.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Recensionerna är live för Playstation Portal…

Perfekt. Verkar inte vara en helt skräpprodukt i alla fall. 😀
Och som Push skriver så är det slöspelande där den ”glänser” och som jag vill ha den för.

https://www.pushsquare.com/features/hardware-review-ps-portal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Susa runt på en flygödla i sköna gröna skogsmiljöer hade jag gillat. Var häftigt i både Panzer dragoon och Drakengaard.

Synd bara på allt det andra.. ;D

Den andra filmen var också så jävla träig (på fel sätt då alltså) fastän den var vattenbaserad att jag redan tröttnat på hela Avatartrilogin trots att det tydligen är två kvar.

Tvåan var helt fantastisk på IMAX bio. Handlingen är kopia av ettan med vatten liksom men cameron formatet fungerar trots allt.
De kan göra samma sak i nya miljöer i trean och fyran också även om jag hemskt gärna blir överraskad med ny story

Ingen dålig filmvärld att göra spelvärld av. Får spelet via köp av 7800x3D så jag kommer testa iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

During PlayStation’s Black Friday promotion from November 17 – 27, players who join PlayStation Plus can save up to 30% on 12-month membership plans. Current PlayStation Plus members can save 25% when upgrading a current plan to PlayStation Plus Extra, or save 30% when upgrading to PlayStation Plus Premium/Deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

During PlayStation’s Black Friday promotion from November 17 – 27, players who join PlayStation Plus can save up to 30% on 12-month membership plans. Current PlayStation Plus members can save 25% when upgrading a current plan to PlayStation Plus Extra, or save 30% when upgrading to PlayStation Plus Premium/Deluxe.

Sjukt snålt men förstås väntat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

During PlayStation’s Black Friday promotion from November 17 – 27, players who join PlayStation Plus can save up to 30% on 12-month membership plans. Current PlayStation Plus members can save 25% when upgrading a current plan to PlayStation Plus Extra, or save 30% when upgrading to PlayStation Plus Premium/Deluxe.

Som vanligt går det inte att nedgradera sig. Har idag Premium men vill byta till Extra när prenumerationen går ut (23.12.31) då Premium inte känns speciellt värt för mig. Surt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

During PlayStation’s Black Friday promotion from November 17 – 27, players who join PlayStation Plus can save up to 30% on 12-month membership plans. Current PlayStation Plus members can save 25% when upgrading a current plan to PlayStation Plus Extra, or save 30% when upgrading to PlayStation Plus Premium/Deluxe.

Men för oss då som vill behålla kvar vid det lägsta då?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Men för oss då som vill behålla kvar vid det lägsta då?

Brukar inte vara rabatt särskilt ofta längre sedan de gjorde nivå-systemet.

Permalänk
Medlem

Det är alltså rätt tolkat att om man har Essential och vill förlänga det är det ingen rea alls?

Det som främst hållit mig kvar i PS+ är backup av sparfiler eftersom jag ofta spelar om spel med New Game+ och liknande och vill inte tappa dem vid en eventuell krasch av min PS5a.
För det går väl inte att köra backup på sparfiler till PS5-spel utan PS+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

För det går väl inte att köra backup på sparfiler till PS5-spel utan PS+?

Nope, backup är låst till PS+ Essential (och högre).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tvåan var helt fantastisk på IMAX bio. Handlingen är kopia av ettan med vatten liksom men cameron formatet fungerar trots allt.
De kan göra samma sak i nya miljöer i trean och fyran också även om jag hemskt gärna blir överraskad med ny story

Ingen dålig filmvärld att göra spelvärld av. Får spelet via köp av 7800x3D så jag kommer testa iaf.

Haha, ja först skog, sen vattenvärlden. Så fortsätter det med sten, och till sist techno zone. Spelifierat värre.

Att det odiskutabelt är en fin visuell upplevelse i tider när de flesta spektakelfilmer börjat slarva alltmer med effekter och animationer kan jag inte säga annat än såklart.

Men jag tycker allt den bland mycket annat gått i exakt samma spår som andra filmer på en annan punkt. Och det är att den känns fruktansvärt lång. Och då menar jag såklart inte speltiden, utan rörelsen genom den. Pacing, hur det nu ska översättas. Tempo?

Men ja, som ett spel kanske det blir bättre på den punkten åtminstone som öppen värld-spel.

Skrivet av mirre55:

Det som främst hållit mig kvar i PS+ är backup av sparfiler eftersom jag ofta spelar om spel med New Game+ och liknande och vill inte tappa dem vid en eventuell krasch av min PS5a.
För det går väl inte att köra backup på sparfiler till PS5-spel utan PS+?

Det går alltid att göra backup på hela systemet istället. Det inkluderar sparfiler.

Inte en särskilt kvick och smidig process för save-scum direkt. Men tror inte det tar flera timmar som med PS4 åtminstone.

Jag har för mig den metoden även fungerade för skyddade sparfiler som bara gick att säkerhetskopiera till + redan på PS3-tiden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

För det går väl inte att köra backup på sparfiler till PS5-spel utan PS+?

Du kan göra backup på dina sparfiler till t.ex. ett USB-minne även utan PS Plus, men man får ju hålla koll och uppdatera sina sparfiler lite då och då.

Eftersom jag har ett turkiskt konto för PS Plus så har mitt primära konto ingen cloud-save. Men jag gör backup till USB-minne kanske varannan månad eller så.

Skrivet av AndreaX:

Det går alltid att göra backup på hela systemet istället. Det inkluderar sparfiler.

Det går bra att göra backup på enbart sparfiler också. På tal om det så är det dags att göra backup på mina egna sparfiler, så tack för påminnelsen!

Edit: Man måste ju även spara PS5-inställningar, så på sätt och vis blir det ju kanske "hela systemet". Mina PS5-inställningar ligger på 182MB medan sparfiler ligger på ca 14,5GB.

Visa signatur

press nu1mlock