Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, bäst att hålla sig ifrån Win11 ett tag då med andra ord.

Känns så.

Har nu testat på en ren Windows 10 installation och hade inga problem med tappade bilder. Alla graferna var helt gröna i Virtual Desktop (steam) och VR spel via Link. Inga problem med maximerade eller fullskärms fönster/spel etc. Blir till att köra Windows 10 för VR och 11 för resten tills det löser sig.
Om fler kör på Windows 11 så skriv gärna hur det fungerar för er via Link/Air Link.

I denna video pratar jag om problemet och eventuell workaround.

La till video
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest V33: https://forums.oculusvr.com/t5/General/Quest-build-v33-releas...

Följande låter lovande:
Next time you use Link or Air Link with your headset, you may notice improved image quality and text clarity thanks to Link Sharpening. Link Sharpening makes images crisper, fine details clearer, and text more clear and easy to read.

Har provat lite med sharpening på, och måste säga att det lever faktiskt upp till förväntningarna. Ser riktigt bra ut!

Klart, det är ju ett sharpening filter som vilket annat - vet man vad man ska leta efter ser man att det är på vid exempelvis på kanter med hög kontrast etc. - men överlag är det en tydlig förbättring.

Permalänk
Medlem

Hur mycket spelar ni nativa Questspel och hur mycket streamar ni från datorn?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur mycket spelar ni nativa Questspel och hur mycket streamar ni från datorn?

Konditions/träningsspel som Beat Saber, Thrill of the Fight, Pistol Whip, Eleven osv. enbart nativt. ”Riktiga” spel oftast streamat, med några undantag (har till exempel kört igenom Half-Life 1 med expansioner nativt).

Sen kommer ju Resident Evil 4 snart också, exklusivt till Quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur mycket spelar ni nativa Questspel och hur mycket streamar ni från datorn?

50/50
Det jag kör på Quest är rythm och träningsspel, eleven och in death unchained och sånt som är Quest exklusivt dvs Re4 kommer bli Quest.

Väljer annars PCVR spel i första hand. Är det ett spel med cross-buy så väljer jag Oculus versionen annars blir det alltid SteamVR versionen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Apropå spel så är ety dlc släppt till star wars galaxys edge. Ska vara bra och billigt. Teeen dollah!
Annars blir det crashland och synthriders. Blivit mer pcvr nu sedan jag fick ordning på airlink.

Permalänk
Medlem

Aktiveras Link Sharpening i debug tool även för Air Link? Har inte fått v33 för desktop än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Aktiveras Link Sharpening i debug tool även för Air Link? Har inte fått v33 för desktop än.

Svarar mig själv här, jag gick med i Public Test Channel för att få v33 på PC:n och kan inte se annat än att det som gäller är att gå in i C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-diagnostics och öppna OculusDebugTool.exe. Link Sharpening står på Auto per default, jag ändrade till Enabled för säkerhets skull.

Inte gjort nån A-B-jämförelse men det verkar se bra ut efter en snabb koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Svarar mig själv här, jag gick med i Public Test Channel för att få v33 på PC:n och kan inte se annat än att det som gäller är att gå in i C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-diagnostics och öppna OculusDebugTool.exe. Link Sharpening står på Auto per default, jag ändrade till Enabled för säkerhets skull.

Inte gjort nån A-B-jämförelse men det verkar se bra ut efter en snabb koll.

Precis, du måste in i debug tools och aktivera det. "Auto" verkar vara samma sak som disabled i nuläget.

A-B test kan du enkelt göra genom bara att switcha mellan enabled/disabled, du borde se skillnaden direkt.

Permalänk
Medlem

Måste V33 finnas på både headsetet och datorn för att det ska fungera? Jag verkar ha 32 i headset och 33 på datorn. Kunde inte se någon märkbar skillnad efter att ha satt på det i debug tool. (om det nu funkar via airlink)

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Måste V33 finnas på både headsetet och datorn för att det ska fungera? Jag verkar ha 32 i headset och 33 på datorn. Kunde inte se någon märkbar skillnad efter att ha satt på det i debug tool. (om det nu funkar via airlink)

Har du testat att gå in i inställningar i headsetet för att manuellt kolla efter v33? Var så jag gjorde för att få in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har du testat att gå in i inställningar i headsetet för att manuellt kolla efter v33? Var så jag gjorde för att få in det.

Har för mig jag gjorde det igårkväll, men ska kolla igen ikväll. Den knappen brukar alltid vara gråmarkerad så man inte kan klicka på den. "No updates available". Tack för tipset!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Har för mig jag gjorde det igårkväll, men ska kolla igen ikväll. Den knappen brukar alltid vara gråmarkerad så man inte kan klicka på den. "No updates available". Tack för tipset!

Varje gång du går in i menyn så kollas det om det finns en uppdatering tillgänglig (står "checking" en liten stund), men just när du får uppdateringen är helt slumpmässigt beroende på ditt IP.

Vill man snabba upp det så är ett enkelt tips är att testa byta IP, exempelvis genom att koppla upp på en telefons internet via WiFI. Fler IP, fler chanser att uppdateringen är tillgänglig. Har fått ett par uppdateringar snabbare genom att göra så.

Annars kan man ju ladda ner uppdateringen manuellt från Reddit, och installera via ADB... men det är en massa strul och man kan göra fel - det kan ställa till det rejält. Inte att rekommendera om man inte redan är van vid att strula med Android.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att uppskärpningen i V33 inte var något vidare? Jag provade msfs och Alyx, slog av uppskärpning i båda fallen. Visst instrumentpanelen i flygplanen blev ok, men terrängen utanför blev överskärpt och såg ut som "#¤%&%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Är det bara jag som tycker att uppskärpningen i V33 inte var något vidare? Jag provade msfs och Alyx, slog av uppskärpning i båda fallen. Visst instrumentpanelen i flygplanen blev ok, men terrängen utanför blev överskärpt och såg ut som "#¤%&%.

Har uppdaterat till v33 nu, vart hittar jag inställningen för sharpening?

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Har uppdaterat till v33 nu, vart hittar jag inställningen för sharpening?

#19259556

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Har uppdaterat till v33 nu, vart hittar jag inställningen för sharpening?

Om du har fått v33 på både headset och dator så borde det vara aktiverat automatiskt numera!

Vill du ändra det på/av själv gör man dock det med verktyget som ligger i
"\Oculus\Support\oculus-diagnostics\OculusDebugTool.exe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:
Skrivet av Cimlite:

Om du har fått v33 på både headset och dator så borde det vara aktiverat automatiskt numera!

Vill du ändra det på/av själv gör man dock det med verktyget som ligger i
"\Oculus\Support\oculus-diagnostics\OculusDebugTool.exe"

Alright, tack

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem

Dom verkar gå att beställa igen nu va? Inklusive nya 128GB. Hos oculus.com dvs. Ber om ursäkt om det sagts tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dom verkar gå att beställa igen nu va? Inklusive nya 128GB. Hos oculus.com dvs. Ber om ursäkt om det sagts tidigare.

Ja, det går. Det har nog gått ganska länge nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop har fått en större uppdatering:

Citat:

Hi folks, HUGE update today! After more than a year in development, I am finally releasing the Video feature. As mentioned in the trailer above, it is available on both Quest and Quest 2 and works with Windows and macOS.

Through the Videos tab, you can now stream or download videos directly from your computer. It supports regular, 180, 360, Fisheye and EAC projections. Most of those are rendered through TimeWarp layers for the best image quality.

• Videos will be encoded on the fly (only if needed), to play on Quest. You can pretty much throw anything at it and it should play it; for example old RealMedia or Windows Media Video files will play just fine.

• On Windows, you can also copy video URLs from YouTube and other popular websites and click "Paste Url" in the Videos tab. It will download the highest quality version to your computer and stream it to your Quest.

There are a couple of other nice improvements in this release as well, here are the rest of the release notes:

• Added Qualcomm’s latest motion estimation enhancements which improves SSW in UIs and menus

• Added a 120fps desktop framerate option (only possible in the first 4 environments)

• Revamped Streamer user interface on Windows

• Simplified audio streaming options in Windows: stream to VR headset only, to VR headset and computer or don't stream audio

• Fixed issues with HDR monitors

• Refresh rate of monitor will now be adjusted to match refresh rate of Quest in desktop mode when 'Use optimal resolution' is checked

• OpenXR Steam games will now correctly appear in the Games tab

• Fixed game compatibility with: Ionia

You can install this update through your library in your headset. The Streamer will auto-update when you connect to your PC.

Permalänk
Sötast

Jehepp, brorsan köpte en quest2 samtidigt som mig (release) men han har bara använt den runt 10H, helt nyskick dvs.
Han vill att jag gör mig av med den så jag tänkte lägga en annons. Någon som har koll på vad de går på? 64GB och Elite strap. Känns 2600 för saftigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Jehepp, brorsan köpte en quest2 samtidigt som mig (release) men han har bara använt den runt 10H, helt nyskick dvs.
Han vill att jag gör mig av med den så jag tänkte lägga en annons. Någon som har koll på vad de går på? 64GB och Elite strap. Känns 2600 för saftigt?

Enklast är väl att lägga upp på tradera, brukar få en bra peng för dem

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt Quest 2 för några veckor sedan och efter det har jag inte haft mycket tid över. Jag köpte Quest-versionen av Beat Saber och jag spelat det lite då och då, men mitt huvudsakliga syfte var att strömma via Air Link. Jag försökte testa det direkt men visste att min router absolut inte skulle klara det och först nu ikväll fick jag testat Air Link på riktigt.

Helvete vad bra det är. Huvudsakligen ville jag bort från Reverb på grund av sladden och WMR, och de är sköna att slippa, men jag känner inte att varken komforten eller bilden försämrats. Jag fick med ett pläder-interface och några bättre remmar från VR-cover när jag köpte min Quest som är förvånande bekväma och ljudet är inte så mycket sämre som jag trodde det skulle vara. Jag testade orginalremmen och interface, de var riktigt dåliga.

Innan jag fick en ny router låg jag på runt 10 Mb/s och det såg naturligtvis riktigt sunkigt ut bara man kollade några meter bort, men latensen var helt omärkbar. Nu när jag körde ikväll fick jag mellan 100 och 160 Mb/s enligt logfilen och bildkvaliteten konkurrerar väl med Reverb G1. Det chockerar mig, men jag spelade igenom en bra bit av Northen Star i Alyx, Space pirate trainer, PC Beat Saber och Longbow från The Lab och det var en klart klarare upplevelse. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara bättre på den punkten då Reverb har högre upplösning och givetvis över tjugo gånger högre dataöverföring, men det såg definitivt bättre ut. Kan varit på grund av Reverb G1s mura och liten sweet spot.

Givetvis är det underbart att kunna röra sig utan sladd och jag kommer köpa lite stand-alone spel för att kunna köra utan att starta datorn. Mycket smidigt att bara slänga på den och vara inne i Beat Saber, men just det spelet kan jag nog tröttna på ganska snart.

Hur nöjd som helst. Funderar ändå på att försöka sälja den snabbt innan Oculus Connect om de släpper något nytt.

Att stänga av joystick-rotation och faktiskt vända sig runt i Alyx ökar inlevelsen markant.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag köpte mitt Quest 2 för några veckor sedan och efter det har jag inte haft mycket tid över. Jag köpte Quest-versionen av Beat Saber och jag spelat det lite då och då, men mitt huvudsakliga syfte var att strömma via Air Link. Jag försökte testa det direkt men visste att min router absolut inte skulle klara det och först nu ikväll fick jag testat Air Link på riktigt.

Helvete vad bra det är. Huvudsakligen ville jag bort från Reverb på grund av sladden och WMR, och de är sköna att slippa, men jag känner inte att varken komforten eller bilden försämrats. Jag fick med ett pläder-interface och några bättre remmar från VR-cover när jag köpte min Quest som är förvånande bekväma och ljudet är inte så mycket sämre som jag trodde det skulle vara. Jag testade orginalremmen och interface, de var riktigt dåliga.

Innan jag fick en ny router låg jag på runt 10 Mb/s och det såg naturligtvis riktigt sunkigt ut bara man kollade några meter bort, men latensen var helt omärkbar. Nu när jag körde ikväll fick jag mellan 100 och 160 Mb/s enligt logfilen och bildkvaliteten konkurrerar väl med Reverb G1. Det chockerar mig, men jag spelade igenom en bra bit av Northen Star i Alyx, Space pirate trainer, PC Beat Saber och Longbow från The Lab och det var en klart klarare upplevelse. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara bättre på den punkten då Reverb har högre upplösning och givetvis över tjugo gånger högre dataöverföring, men det såg definitivt bättre ut. Kan varit på grund av Reverb G1s mura och liten sweet spot.

Givetvis är det underbart att kunna röra sig utan sladd och jag kommer köpa lite stand-alone spel för att kunna köra utan att starta datorn. Mycket smidigt att bara slänga på den och vara inne i Beat Saber, men just det spelet kan jag nog tröttna på ganska snart.

Hur nöjd som helst. Funderar ändå på att försöka sälja den snabbt innan Oculus Connect om de släpper något nytt.

Att stänga av joystick-rotation och faktiskt vända sig runt i Alyx ökar inlevelsen markant.

Välkommen till klubben

Ett tips för PCVR, Jag kör 200Mbps i AirLink och alltid Max upplösning (1.7 i Oculus Appen).
Sen kan man i vissa spel i Steam ställa ner upplösningen just på spelet om nått går tungt.
100% i SteamVR är det man har ställt in i Oculus appen som upplösning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Välkommen till klubben

Ett tips för PCVR, Jag kör 200Mbps i AirLink och alltid Max upplösning (1.7 i Oculus Appen).
Sen kan man i vissa spel i Steam ställa ner upplösningen just på spelet om nått går tungt.
100% i SteamVR är det man har ställt in i Oculus appen som upplösning.

1.7 verkar vara max för 90 hz, det står 1.9 för max på 120 hz. Fungerar 120 hz via Air Link eller bör man hålla sig till 90?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

1.7 verkar vara max för 90 hz, det står 1.9 för max på 120 hz. Fungerar 120 hz via Air Link eller bör man hålla sig till 90?

Nu vart jag osäker får kolla mina inställningar senare
Jag har iaf dragit upp reglaget på max

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jo det fungerar nog, men ju högre frekvens desto hårdare måste bilden komprimeras eftersom det blir mindre tid att skicka data per frame. Bildkvaliteten kan blir lidande om det är detaljerade bilder som ska skickas över.

Permalänk
Medlem

Windows 11 och AirLink inte så bra ännu.

Don’t Install Windows 11 Yet If You Use Oculus (Air) Link

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ragnarock kommer till officiella affären nästa vecka, tidigare bara på App Lab: