3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Det är nu man önskade att man var född 10 år tidigare så man kunde köpa billigare komponenter

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det är nu man önskade att man var född 10 år tidigare så man kunde köpa billigare komponenter

Det var billigare med grafikkort förut men beroende på hur man ser på det kan ett kort för 500kr begagnat idag slå ett 5000kr kort från 10-15 år sedan. Så var inte bättre förr om man ser det så. Går man tillbaka ändå till början 90 talet fick man betala kanske 30k för en dator (motsvarande kanske 60k) som knappt klarade Office.

Men ja mitt första nya grafikkort köptes 2003 för ca 1500kr vilket var mid range då. Alla kort fram till GTX1070 kostade runt 1500-2500kr sedan dess har det bara ökat. Då fanns bara 3 kort som jag minns det Radeon 9200, 9600 och 9800 inte dussin som idag.

Men om 3080 kommer ner i officiella priset igen någon gång så är det ändå rätt prisvärt sett till prestandan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det var billigare med grafikkort förut men beroende på hur man ser på det kan ett kort för 500kr begagnat idag slå ett 5000kr kort från 10-15 år sedan. Så var inte bättre förr om man ser det så. Går man tillbaka ändå till början 90 talet fick man betala kanske 30k för en dator (motsvarande kanske 60k) som knappt klarade Office.

Men ja mitt första nya grafikkort köptes 2003 för ca 1500kr vilket var mid range då. Alla kort fram till GTX1070 kostade runt 1500-2500kr sedan dess har det bara ökat. Då fanns bara 3 kort som jag minns det Radeon 9200, 9600 och 9800 inte dussin som idag.

Men om 3080 kommer ner i officiella priset igen någon gång så är det ändå rätt prisvärt sett till prestandan.

antar man kan se de från olika perspektiv isåfall haha...
tror mitt första jag köpte var 8800GT, ( född 94 )

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Glöm inte o räkna med inflation oxå. Pengar hade mkt mer köpkraft förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det är nu man önskade att man var född 10 år tidigare så man kunde köpa billigare komponenter

Köp 10 år gamla grafikkort och spela 10 år gamla spel så är du där!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag tror den nya, höga prisnivån är här för att stanna. Folk har visat en betalningsvilja som företagen bara kunde drömma om.

Samtidigt när Sony och Microsoft håller dessa bra priser på sina respektive konsoler så finns det en stor motvikt till Nvidia:s och AMD:s grafikkortspriser.

Det är just det, en komplett och väldigt kapabel konsol för 5-6k kontra ett grafikkort för 10k. Visserligen går de med förlust på konsol-försäljningen och kan ta igen det på spelen, GPU-tillverkarna har såklart inte den möjligheten.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni tippa 3090't hamnar i för pris-spann när allt lugnt ner sig lite?

Permalänk
Skrivet av PunkFstr:

Vad skulle ni tippa 3090't hamnar i för pris-spann när allt lugnt ner sig lite?

Den började på runt 16 tusen och kommer antagilgen sluta där också. Begagnade långt i framtiden blir billigare såklart.

Permalänk
Skrivet av PunkFstr:

Vad skulle ni tippa 3090't hamnar i för pris-spann när allt lugnt ner sig lite?

Några hundralappar kanske om ens det.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunkFstr:

Vad skulle ni tippa 3090't hamnar i för pris-spann när allt lugnt ner sig lite?

Ett nytt 3090 tror jag kommer ligga strax över 20k.
Ett begagnat tror jag man kan hitta ett för runt 12 kanske i framtiden. men det är typ Nov/Dec när alla som minar kommer att sälja sina kort i bulk!
Då kan du säkert köpa ett 3070 för runt 3000kr när alla börjar sälja samtidigt

Permalänk
Medlem

Gigabyte Geforce RTX 3090 AORUS MASTER 24G (FYND) 21 190:-

Länk till Netonnet 10:07

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Ett nytt 3090 tror jag kommer ligga strax över 20k.
Ett begagnat tror jag man kan hitta ett för runt 12 kanske i framtiden. men det är typ Nov/Dec när alla som minar kommer att sälja sina kort i bulk!
Då kan du säkert köpa ett 3070 för runt 3000kr när alla börjar sälja samtidigt

20K är fan mycket cash ändå. Skulle den komma ner på 15-16k kaaaanske jag kan tänka mig ett.
Kan ju bara hoppas att det håller sig som det ser ut nu, att marknaden av folk som är villiga att betala hutlösa priser har börjat mättas och att de inser att resten helt enkelt tycker att det är bisarrt. "Vi" har ju till viss del skapat detta själva på ett sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunkFstr:

20K är fan mycket cash ändå. Skulle den komma ner på 15-16k kaaaanske jag kan tänka mig ett.
Kan ju bara hoppas att det håller sig som det ser ut nu, att marknaden av folk som är villiga att betala hutlösa priser har börjat mättas och att de inser att resten helt enkelt tycker att det är bisarrt. "Vi" har ju till viss del skapat detta själva på ett sett.

om du vill kan du annars börja kolla i fyndhörnorna i olika butiker.
webhallen har just nu en 3090 zotac som är nersänkt med 2700kr (slutpris 25,2k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Några hundralappar kanske om ens det.

När i tiden tror du att du kan få ett 3090 för ett par hundralappar?

Permalänk
Medlem

Tomten ringde nyss dvs Webhallen och frågade om jag ville byta min beställning som jag la vid release på MSi trio 3080 till MSI 3080 LHR dvs inte för mining då de har fått in några sådana i lager. Frågade pris och de sa samma pris som jag bokade för dvs 8699:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Tomten ringde nyss dvs Webhallen och frågade om jag ville byta min beställning som jag la vid release på MSi trio 3080 till MSI 3080 LHR dvs inte för mining då de har fått in några sådana i lager. Frågade pris och de sa samma pris som jag bokade för dvs 8699:-

Sweet! Det är ett erbjudande jag hade hoppat på direkt

Hoppas att det är ett tecken på att börjar rassla in LHR-kort i större antal på alla 3080 framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Tomten ringde nyss dvs Webhallen och frågade om jag ville byta min beställning som jag la vid release på MSi trio 3080 till MSI 3080 LHR dvs inte för mining då de har fått in några sådana i lager. Frågade pris och de sa samma pris som jag bokade för dvs 8699:-

Va kul!
Hoppas man själv får ett samtal snart!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Är verkligen STRIX så mycket bättre på att kyla minnena utan modifiering enligt dina erfarenheter?

Jag hade ett 3080 Ti ROG STRIX OC nyligen som under mina korta tester visade på ganska höga minnestemperaturer 90+ för spel och beräkningar.
Jag lämnade tillbaka det då det inte synkade med min Samsung Odyssey G9

Vad menar du med inte synkade??

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

Fick också ett samtal & mail kring att byta MSI Gaming Z Trio till LHR Varianten. Verkar även som den skickas direkt idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Tomten ringde nyss dvs Webhallen och frågade om jag ville byta min beställning som jag la vid release på MSi trio 3080 till MSI 3080 LHR dvs inte för mining då de har fått in några sådana i lager. Frågade pris och de sa samma pris som jag bokade för dvs 8699:-

Jag hade nog inte gjort det om de inte erbjöd att gå ner lite mer i pris för LHR kortet.
Vi ser att LHR korten är billigare och har man väntat såhär länge kan man fan vänta lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TyraNTDZN:

Fick också ett samtal & mail kring att byta MSI Gaming Z Trio till LHR Varianten. Verkar även som den skickas direkt idag!

Fick samma känns bra hoppas det kommer fler LHR kort så priserna går ner för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Vad menar du med inte synkade??

Jag postade om det i en annan tråd förra veckan:

Strul med mitt ROG Trix 3080 Ti

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag hade nog inte gjort det om de inte erbjöd att gå ner lite mer i pris för LHR kortet.
Vi ser att LHR korten är billigare och har man väntat såhär länge kan man fan vänta lite till.

Jo men vad finns det incitament för korttillverkare att göra massor av LHR kort när de kan sälja orginal till mycket högre priser? Jag tror på fortsatt brist av grafikkort under året och priset på min bokning är lägre än vad 3080 LHR är prisatt till idag, proshop tar tex 13999 för MSI 3080 LHR och ASUS 3080 LHR går på 14290:- jämfört är 8699:- ett ganska bra pris och de flesta som letar nytt grafikkort skulle nog hoppa på det.

Permalänk
Medlem

Bra att det börjar röra på sig. Jag hoppas också att bli kontaktad av webhallen snart, när jag var i kontakt med kundtjänst för några veckor sedan så fanns det inga tanker på att erbjuda ersättningskort, bra att de har ändrat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Jo men vad finns det incitament för korttillverkare att göra massor av LHR kort när de kan sälja orginal till mycket högre priser? Jag tror på fortsatt brist av grafikkort under året och priset på min bokning är lägre än vad 3080 LHR är prisatt till idag, proshop tar tex 13999 för MSI 3080 LHR och ASUS 3080 LHR går på 14290:- jämfört är 8699:- ett ganska bra pris och de flesta som letar nytt grafikkort skulle nog hoppa på det.

Det är inte upp till korttillverkare vad dom kan producera, Nvidia tillhandahåller grafikkretsen och dom kommer fasa ut icke-LHR. Men man ska nog sluta hoppas på att priset kommer gå ner särskilt mycket, tillgången är fortfarande dålig runtom i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Jo men vad finns det incitament för korttillverkare att göra massor av LHR kort när de kan sälja orginal till mycket högre priser? Jag tror på fortsatt brist av grafikkort under året och priset på min bokning är lägre än vad 3080 LHR är prisatt till idag, proshop tar tex 13999 för MSI 3080 LHR och ASUS 3080 LHR går på 14290:- jämfört är 8699:- ett ganska bra pris och de flesta som letar nytt grafikkort skulle nog hoppa på det.

dom tar betalt så mycket just nu, senare när gpu priserna stabiliseras så kommer de återgå till MSRP.
Jag tänker bara på återförsäljningsvärdet och att LHR kort är mindre värderade hos miners då de inte ger lika mycket som vanliga kort.
I annat fall kan jag tycka att de bör erbjuda er ett 3080ti kort istället för ett 3080 (man kan ju alltid hoppas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det är inte upp till korttillverkare vad dom kan producera, Nvidia tillhandahåller grafikkretsen och dom kommer fasa ut icke-LHR. Men man ska nog sluta hoppas på att priset kommer gå ner särskilt mycket, tillgången är fortfarande dålig runtom i världen.

icke LHR kort fasas inte ut!
Nvidia har sagt att vanliga (icke LHR) kort kommer att fortsätta att produceras tillsammans med LHR kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

icke LHR kort fasas inte ut!
Nvidia har sagt att vanliga (icke LHR) kort kommer att fortsätta att produceras tillsammans med LHR kort.

Ja under en begränsad tid, så länge som det finns icke LHR kretsar kvar, alla nya kretsar som Nvidia tillverkar är LHR. Det är en övergångsperiod.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PunkFstr:

20K är fan mycket cash ändå. Skulle den komma ner på 15-16k kaaaanske jag kan tänka mig ett.
Kan ju bara hoppas att det håller sig som det ser ut nu, att marknaden av folk som är villiga att betala hutlösa priser har börjat mättas och att de inser att resten helt enkelt tycker att det är bisarrt. "Vi" har ju till viss del skapat detta själva på ett sett.

Kan nog inte tycka att mitt 3090 är värt pengarna. Fick det för 25K. Å andra sidan är det aldrig riktigt värt att köpa ett toppkort. Tanken var ett 3080Ti från början, men med priser som närmade sig 3090 så var det en nobrainer. Tänker på andrahandsvärdet och då är 3080Ti i betydligt sämre position än 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

icke LHR kort fasas inte ut!
Nvidia har sagt att vanliga (icke LHR) kort kommer att fortsätta att produceras tillsammans med LHR kort.

Dom håller redan på att fasa ut non-LHR.

https://www.tomshardware.com/news/evga-queues-swapped-to-lhr-...

"This makes sense given Nvidia plans to discontinue the non-LHR silicon permanently."