Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

DenBlåaTomburken:

Hehehe inte för att vara elak men den oskrivna regeln är att man skall försöka hålla sig till ett kommatecken, för att inte förvirra eller dra ut på meningarna för långt.

God jul på er alla som ej kan ge fan i att pilla i datorer utan tillräckliga kunskaper eller ge fan i den röda knappen baktill på nätagget

Edit: rättade mig själv, man skriver "ett" i tal inte "1"

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Golliwog:
Jo det stämmer ju.
Men det var varken ett grammatiskt eller "vanligt" stavfel.
Jaja, jag ska försöka göra mina inlägg mer "attraktiva" i framtiden...

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Jag höll på att sätta in en ny hårddisk i min dator, så kom en av våra katt ungar och hoppade in i min dator.
Fick byta allt i min dator.
Katten blev helbränd och dog på fläcken.

Visa signatur

Tjejer fejkar orgasm, killar fejkar hela förhållande!

Jag har alla svaren, Det är frågorna jag inte förstår!

Permalänk
Medlem

Nightsmoke: skulle tro det......inte

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

tss.. vet sj hur det är med kater de drar sig till datorer men skulle knappast tro att du satte in en ny hdd i datorn med ström på och så låter det lite mkt första april över det ( 10/12 )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag testa hårddisken när katten hoppade in!

Visa signatur

Tjejer fejkar orgasm, killar fejkar hela förhållande!

Jag har alla svaren, Det är frågorna jag inte förstår!

Permalänk
Medlem

råkade precis fippla till det på en av mina hårdiskar så filsystemet försvan och var tvungen att formatera allt .. :(:(:(:(

EDIT: de va 200Gb =/

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Största tabben; Jag fick för mig att jag skulle kolla hur en processor såg ut på min hem-pc. Jag röck loss kylflänsen, utan att ta loss processorn. Rättsom det var såg jag hur den såg ut, sen när jag skulle sätta tillbaka den så trycktes den fast med _VÅLD_ ner i socketen. Sen när jag skulle starta datorn hände inget. "Nähe..." tänkte jag. Sen upprepades denna proccedur ungefär 5gånger, efter det lämnade jag in den på reparation och fick reda på att nästan alla processorpinnarna var böjda och några var av.
Sen har man ju kortslutit lite molexkontakter osv, och ett o annat nätagg har man ju smällt genom att försöka tjuvkoppla.

PS. Jag har aldrig använt ESD armband när jag pillat med datorn, och de har jag gjort många gånger...

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk
Medlem

VARFÖR pillar folk på den röda knappen bak på nätagget?

Jag har gjort en massa roliga saker. Tar ett exempel:

Mitt GF4 TI4200 hade slutat fungera och jag skulle skicka in det på RMA. Då skulle man ju såklart ha på orginalkylaren, saken var bara den att jag hade limmat på en Volcano 6 CU med Arctic Silver-epoxy. Fick loss den efter ett tags pillande med bl.a. ett rakblad. Satt där och var nöjd och tänkte att nu blir det ju en lätt uppgift att ta bort RAM-flänsarna som var fastsatta på samma sätt. Ajajaj... Slutade med att ett minneschip låg på golvet. Ingen höjdare faktiskt. Vill faktiskt inte tänka på alla dumma saker jag gjort, nu när jag tänker efter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightsmoke
Jag testa hårddisken när katten hoppade in!

Kan en katt verkligen bli "helbränd" och dö på fläcken av de spänningar som finns inuti en dator(snackar inte om 230V som kommer in i nätagget)? SKulle inte tro det...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

ok att en kattungen inte pallar med lika mycket ström/spänning som en människa men "Katten blev helbränd och dog på fläcken" ? Känns ju lite magstarkt och undrar vad för transformatorstation du har i din burk

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Sötast

Verkligen tråkigt att en av dom roligare trådarna på forumet är en mytomantråd...

Processorer som brinner upp på 2-3 sekunder, kattungar som även dom "brinner upp" av +12 / +5volt. jag hörde att hundvalpar exploderade och sedan blev zombies om dom slickade på batterier

Sen skulle jag faktiskt vilja veta vilka moderkort som också dom gnistrar och "skjuter" säkringar av värme? låter häftigt. Önskar att min värld var lika spännande

Nåja
Under alla år som man har spenderat så har man själv gjort massor av misstag, allt från att formatera fel partition till den dära "röda switchen på baksidan" som är så omtalad
Stackars 486:a

Om ni vill se gnistror så prova "lägg" en skruvmejsel över t.ex ett ljudkort med massor av piggar på, fint att titta på. i mitt fall så tappade jag den.

Även jag har råkat "halvbränna" cpu/moderkort genom att sladdar i datorn antagligen vibrerade sig in i cpufläkten under tungdrift, den tog väl ganska mycket skada under dom minuterna den brändes men ja, den fungerar än idag. (stabiliteten gjorde att man slutade använda datorn

Mitt största misstag: Sälja datorer till vänner.

Permalänk
Medlem

satt o skulle leka lite me en gammal processor för att få skiten att smälta, så tog jag bort alla fläkter, öppnade nätagget för att få bort den oxå.
så jag slet ur den o allt var frid o fröjd, men jag märkte att srömkabeln hoppade ur hela tiden så jag höll i den med ena handen o råkade ha tummen på koppartrådarna som går från elkabeln till en massa annat, o sen satte jag igång skiten o hade ena handen på chassit o andra på koppar trådarna o så fick jag en skön el kick rakt igenom kroppen

jag va rätt snabb på att ställa mig upp kan jag ju säga

Visa signatur

Jag vill ha en rOsa elefant, en svart kamel och en limegul kanin :)

Permalänk
Medlem

Jag var klantig och monterade kylaren till min AMD Athlon 64 3500+ bak och fram samt glömde att lägga på kylpasta! Efter 1 timmes spelande av Need For Speed Underground 2 så börjar datorn tjuta som f-n! Kollar tempen "Oj, 113 grader"! Sedan stängde datorn av sig! Processorn klarade sig turligt nog!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henki2
Jag var klantig och monterade kylaren till min AMD Athlon 64 3500+ bak och fram samt glömde att lägga på kylpasta! Efter 1 timmes spelande av Need For Speed Underground 2 så börjar datorn tjuta som f-n! Kollar tempen "Oj, 90 grader"! Sedan stängde datorn av sig! Processorn klarade sig turligt nog!

glömma pasta kan jag fatta men montera bak och fram? Det går ju inte ens !? Hur lyckas man med det att sätta den på tvären går ju inte då går den ju inte ner och skulle ju tom. ramla av socketen om man försökte köra så.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort mycket dumma saker i mitt datormoddarliv:p

-Startat en palomino 1500+ utan kylning för att "kolla" om den hade värmeskydd (Det var min standarddator, jag hade alltså ingen avsikt att ta sönder den)

-Kört in händerna i ett nätagg som jag precis hade använt (lol)

-Tryckt med en skruvmejsel och hela min kroppsvikt på ett socket A kylar-fäste för att få bort kylaren, mejseln kom fel och jag körde den och hela min kroppsvikt rakt ner i mobot:rolleyes: Sedan undrade jag varför det inte fungerade, det visade sig att coren hade spruckit rakt av..

-Kopplat in fel transformator i en tft-skärm, undrar verkligen varför den inte fungerar idag:p

-Köpt ett nytt graffe för att mitt gamla inte "fungerade". Det visade sig sedan att det gamla bara behövde drivisar:rolleyes: Dessutom var både de gamla o nya kortet Gforce2 (Omg kalla mej idiot snälla)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Hm.. va ska man börja?

På ett mini-lan i våras så skulle jag formatera datorn precis när jag kom dit då.. hade 2 diskar på den tiden.. 80 systemdisk o 120 med filmer, spel, program, drivrutiner, skolarbeten, läxor m.m. Jag formaterar med ntfs långsam om jag vet att jag inte formaterat på ett tag.. jag märkte inget förrän det var några sekunder kvar av formateringen. Jag ville ju ha windows på den lilla disken så de blev till o formatera den med.. sedan behövde man ju drivrutiner till ljud o lan osv.. Ingen skojig första dag på lanet..

Jag satt o byggde i datorn lite o hade ett GF 4 ti4600 kort som jag provade, men lagrena i fläkten va typ nerslitna till botten så den lät som en sate o gick bara på 1/4 varv.. jag tänkte att jag tar o drar ut fläkten någon minut åt gången när jag inte spelar o sätter in den bara för o vila öronen.. men den andra delen glömde man ju.. Skulle starta datorn morgonen därpå.. funka skitbra.. 10 minuter senare fick jag en jäkla massa artefakter o sen ville den inte med mera...

Jag hade precis införskaffat mig en Zalman reserator till min 3000+ venice o skulle montera den då men boxade kylaren satt som fasen. jag försökte vicka men går ju inte så bra med plastramen sittandes där.. så jag drog som en sate o skiten lossnade till slut då.. sedan när jag skulle sätta tillbaka prollen så märkte jag att det inte gick så lätt... kollade undersidan o såg att i ett hörn så hade ett 10tal ben böjts innåt. Först blev man ju förtvivlad o sedan satt gråten högt i halsen. Jag jade haft prollen i några få dagar o hade kostat mig alla besparingar. Garantin skulle ju inte funka för detta... Jag tog en supersmal skruvmejsel o gjorde dom så raka som gick.. det gick bra fast när jag skulle montera så sjönk den inte in riktigt.. tänkte (den e säkert ändå körd) så jag tryckte pyttelite o den klicka till o åkte på plats.

När jag skulle montera ett vattenblock på grafikkortet så va de så att jag hade monterat slngarna o alla andra vattenblock men slangarna hade ju sitt egna liv o ville inte lägga vattenblocket som jag.. Det tog en jäkla tid innan jag la de i rätt läga för o dra åt skruvarna o då knastrade det en hel del.. men de funkar perfa nu..

Jag skulle byte chassi en gång o la hårddisken på skrivbordet men kretskortet neråt som vanligt.. såg bara inte att de va en stor skruv där.. men den klara sig.

En gång hade jag pillat loss kontakterna i en molex för att testa ngt (minns inte vad) o när jag satt o pilla med ena kontakten så råkade den ena gå emot chassit precis när jag skulle ta tag i den.. En ljusbåge på runt 2 cm o så dog datorn.. lät den stå 5 minuter o så funkade den

Jag skulle spraymåla om fronten på min vita diskettstation. När jag skulle montera tillbaka tryckknappen så tror jag att jag satte den lite fel, så jag skulle testa o vända på den men fick inte loss den.. drog som en sate men gcik inte.. så den va körd.

Innan reseratorn så hade jag en Coolermaster Aquagate. Baksideplåten där hade lite klister på sig men eftersom kontrollerkortet till den gick sönder av ngn andledning så skulle jag montera loss den plåten för att sätta dit min reserator jag fick i utbyte. Reseratorn har en annan baksideplåt nämligen med andra gängor i hålen. Den satt klistrad som fasen o jag pressade så hårt jag kunde o de funka inte ens o bända med en knid. Då va man kallsvettig. Till slut så kom jag på att om jag bänder upp ett hörn, o sätter in en bit papper där o tar sedan nästa hörn i jobbar mig inåt på de sättet så går det..

Så sent som igår så skulle jag ta bort en del ut vattensystemet, nämligen flödesmätaren för den förde oväsen. Jag ville inte tömma systemet men jag var inte smart nog att ha pumpen o flödesmätaren på ett högt ställe utan dom va längst ner.. så när jag va klar så hade de runnit minst 3 dl på skrivbordet...

För länge sedan så slutade min hdd o funka när jag skulle koppla in den.. Jag trodde jag hade gått imot den på undersidan eller så o att den va kortslutet o död.. den låg i min skräphög o blev ganska misshandlad där den låg.. Jag bestämde mig en dag att öppna den o kolla lite men slängde ett öga på IDE-kontakten o såg att en pinne va inpressad.. tog en tång o drog tills den stack ut lika mkt som de andra o den funkar perfa nu.

Jag skulle en gång skruva loss moderkortet.. Den skruven vid grafikkortet ungefär o så slant jag.. skrapa lite först på ljudkretsen o sedan lite på moderkortet innan jag han stoppa dess destruktiva framfart. Men jag kunde inte göra mkt annat än o iaf testa så jag gjorde det o de funka.. ljudet med

Man har ju glömt o sätta igång reseratorn MÅNGA gånger.. En gång så satt jag o surfa o så tyckte jag att dattan gick lite lite långsamt o kom då på reseratorn. För o va säker så kände jag på vattenblocket för prollen o den va jäkla varm! tänkte att jag hinner starta upp everest bara eftersom jag ändå haft igång den såpass länge.. runt 80-85 grader låg både cpu o gpu på.. Hann även kolla uptimen o den va på 3 timmar ungefär.. startade reseratorn o drog ut kontakten till datorn o lät den kylas ner o allting funkar än idag.

Jag råkade dra åt slangnipplarna lite för hårt en gång till ex vatenblock.. ovansidan där nipplarna satt va ax plast då så de sprack lätt.. Jag Gjorde så att jag hade monterat alla slangar o fyllt på systemet o körde under natten för o kolla efter läckor... de va en STOR pöl på golvet o de droppade en droppe i sekunden från blocket minst

Man kan säga såhär att efter att jag läst första sidan i denna tråden så verkar jag ha haft mera tur än vissa andra här på forumet...

Visa signatur

:)

Permalänk

Jag köpte en intel....

Visa signatur

Glenn?

Permalänk

drämt en n64 kontroll i golvet .. dock så var det min favorit.. hittade den nu idag o ska byta ut trasiga delar som stryspaken som är typ ny till en anna kontroll som styrspaken e sönder på typ

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Senaste misstaget:

Skulle sälja en systemkamera för 4kkr till en snubbe genom blocket. Då han också bodde i malmö så bestämde vi en plats som vi enkelt kunde slutföra affären.

Platsen = Övre våningen på ett köpcentra, man har fri sikt neråt ca 3-5meter

Klockan fyra dycker då snubben upp testar kameran och när han se att det fungerar precis som den ska så betalar han mig mina 4000 spänn och vänder sig om för att gå... Rätt som det är så fummlar han till och tappar kameran ner till första våningen, som omedelbart blev till mindre bitar...

Snubben vänder sig då om (jag försöker samtidigt låta bli att pissa på mig av skratt) och frågar lite skamsen om han kunde dra tillbaka sitt köp! Jag nekar och han beger sig ner plockar upp delarna och går sin väg...

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk

tss sånt är verkligen inte roligt.. har typ upplevt samma sak man blir helt knäckt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Mitt största misstag: Sälja datorer till vänner.

Fyfan vad rätt du har :S

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan
råkade precis fippla till det på en av mina hårdiskar så filsystemet försvan och var tvungen att formatera allt .. :(:(:(:(

EDIT: de va 200Gb =/

Det där går att rädda... bara så du vet.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

ett stort misstag är också att man blivit så pass bra på datorer så man får agera gratis datorsupport till de man känner :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
ett stort misstag är också att man blivit så pass bra på datorer så man får agera gratis datorsupport till de man känner :S

Word som man säger nu för tiden

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !

Permalänk
Medlem

WORD

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
ett stort misstag är också att man blivit så pass bra på datorer så man får agera gratis datorsupport till de man känner :S

haha, ja visst är det förjävligt :/:mad:

Permalänk
Medlem

som när en gammal jobbig polare ringer och vill att jag ska komma o blåsa(formatera) hans dator...gör de och sen ska ja installera drivisar till hans PCI-ljudkort, men av någon anledning så funkar inte den filen som jag tankat genom att jag kollat upp produktnumret på tillverkarens hemsida.....inte så mycket att göra då, men han frågade många gånger senare om jag skulle fixa hans ljudkort någon gång... *suck*

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Bilden säger väl allt....

Visa signatur

E1200 1,6Ghz@3,0Ghz | 2x1024MB XMS2 Dominator |Gigabyte GA-EP35-DS3 | X1650PRO 512MB |

Permalänk

Ser ut som om nån har tappat nåt tungt där...

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 - Asus P5B Deluxe - 2GB Corsair Twinx 6400 - Gainward 7600GT