Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

De testade väl det i mythbusters nån ggn?

Permalänk

det beror ju på hur man får det i sig.. om man är svag frisk fuktigt tort hur stor ström kontakten till strömförande höljet och var man får det.. mellan 2 fingrare eller rakt över hjärtat.. man DÖR av 30mA dock finns det personer som dött under och vissa som överlevt flera A just därför de inte fått det över hjärtat.. jordfelsbrytare spelar in.. även om den slår ifrån på någon hundra del tror de finns ner till 0.05sec eller något

ajja skit i det nu..

tror jag belast min lilla hylla lite.. ligger nämligen ca 20 cd-roms tiotalet hdds och en jävlans massa fläktar startknappar pci kort mm... på det.. hyllan är specad för 120kg.. dock så kör jag en 19 tums skärm 1 resiver 1 radio 1 cd spelare 1 14 tums tv och 10 kilo tidningar... börjar närma mig max...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en dator, allt var klart förrutom strömmen till cpu kylaren (AMD). Sen ringde min syster och jag sprang för att svara på telefonen. sen när jag kom tillbaka till datorn plugga jag in strömmen och körde, vipps så brann cpu:n upp och moderkort samt ram gick åt helvete.

Visa signatur

Asus X5DAB
Fujitsu-Siemens Amilo PA

Permalänk

Vände Zalman CNPS9500 LED fel väg så den blåste innåt istället för utåt
Körde så nån vecka innan jag märkte det och kastade om den

Visa signatur
Permalänk

Jag och en polare skulle försöka laga en cdläsare... Skruvade upp den, putsade till linsen och kollad alla kablar, skruvad igen den. Tittar på cd brännaren och dom 3 skruvarna bredvid...
"hade vi skruvar från början?"
"nej..."
Den cd läsaren är död ^^

Visa signatur

๑ŅIĉ¹๑

Permalänk
Medlem

Stöt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Själv har man fått en "liten" stöt av ett CCFL från en gammal scanner, har hört att CCFLs drivs av ca 2000V..

haha oj då ja pyssla me mina 4 ccfl rör å så råka ja få in fingret i drivaren, piggen åkte in i fingret å de luktade stekt bacon:/hahahah sedan ryckte ja handen i en fläkt:P

Permalänk
Medlem

Är det ingen som kör återskapningsprogram när ni råkar radera fel filer.
Jag raderade alla familjefoton som vi tagit med digitalkameran, körde get data back och allt var frid och fröjd redan samma kväll.
Kom på nu att jag fortfarande inte gjort backup på bilderna.

Visa signatur

Jag gör vad jag vill, om jag orkar.

Permalänk
Medlem

När jag skulla formatera C: så buggade det och stod att min C: var på 189gb, fasst den ligger på 112gb:O så jag tänkte det är nog partion C: fasst det buggar så jag formaterar! när jag kommer in har jag hela partionc kvar fasst windows på min 200gb! haha fina ryck man fick då! 200 gb film åt helvete! klantigt jag vet!

Permalänk

Jag har huggit av min högra långfingertopp i en galen fläkt. Jag titta in i min dator som står på mitt skrivbord. Då ser jag att en fläkt beter sig lite konstigt och håller på att dö. Då känner jag med fingret om lagrerna är hela och då fan fick den en väldans fart.
Det kom en väldans massa blod i datorn.
För övrigt så var det lagrerna som hade gett upp och gjorde att fläkten "kärvade" titt som tätt.

Sedan så har jag såklart formaterat min systemdisk, och tryckt på den fina röda knappen på nätagget.

Permalänk
Medlem

hehe, en kompis katt gick på hans brorsas ttb. En mapp var markerad, katten satte ena tassen på shift och andra på delete. Vet inte var det vad som raderades men har för mig att det inte var så viktigt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
hehe, en kompis katt gick på hans brorsas ttb. En mapp var markerad, katten satte ena tassen på shift och andra på delete. Vet inte var det vad som raderades men har för mig att det inte var så viktigt.

EN sån djävulsk katt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
hehe, en kompis katt gick på hans brorsas ttb. En mapp var markerad, katten satte ena tassen på shift och andra på delete. Vet inte var det vad som raderades men har för mig att det inte var så viktigt.

Bekräftade katten borttagningen med enter också? Eller hade din kompis varit så smart så att han stängt av bekräftelsen när man tar bort filer?

Permalänk

Mitt största misstag var nog inköpandet av en PC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Bekräftade katten borttagningen med enter också? Eller hade din kompis varit så smart så att han stängt av bekräftelsen när man tar bort filer?

Just det ja, man ska bekräfta borttagningen. Vet inte hela historien men han kan nog ha stängt av det, vet aldrig med han. Han har så konstiga inställningar (men många också bra), inget standard precis. Eller så gick katten på enter också. Eller så blev inget borttaget.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Råkat Skriva Format C: och sedan tryckt Y och Enter (i DOS) istället för att skriva Format A: och sedan tryckt Y och Enter på en gammal dator med windows 3.11 på

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Jag dödade vårat forum igår när jag skulle försöka installera en sak

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag gjorde en fin tabbe skulle göra ett 120mm hål i botten på lådan å förborra me den största borr ja hittade, en 10mm borr ca 15cm lång! å den idiotiska borrmaskin ja hde va antingen ingen gas eller MAX varvtal! såklart tröck utav helvete å tröck in borrjäveln i graffet! haha vart så förbannad så ja sparka lådjäveln så den snurra ett varv på backen ., det enda som gick sönder va graffet som tur va.. ett 6600gt detta va då dom va svindyra kostade 2500 här i lokala datoraffären..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dieseljohn
jag gjorde en fin tabbe skulle göra ett 120mm hål i botten på lådan å förborra me den största borr ja hittade, en 10mm borr ca 15cm lång! å den idiotiska borrmaskin ja hde va antingen ingen gas eller MAX varvtal! såklart tröck utav helvete å tröck in borrjäveln i graffet! haha vart så förbannad så ja sparka lådjäveln så den snurra ett varv på backen ., det enda som gick sönder va graffet som tur va.. ett 6600gt detta va då dom va svindyra kostade 2500 här i lokala datoraffären..

Säg inte att du hade graffet i chassiet när du skulle borra

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
kollade undersidan o såg att i ett hörn så hade ett 10tal ben böjts innåt. Först blev man ju förtvivlad o sedan satt gråten högt i halsen. Jag jade haft prollen i några få dagar o hade kostat mig alla besparingar. Garantin skulle ju inte funka för detta... Jag tog en supersmal skruvmejsel o gjorde dom så raka som gick.. det gick bra fast när jag skulle montera så sjönk den inte in riktigt.. tänkte (den e säkert ändå körd) så jag tryckte pyttelite o den klicka till o åkte på plats.

:D.

Jag hittade en AMD k6-2 på 350mhz som jag tog hem. Minns inte hur, men jag hade haft prollen i en antistatpåse och på nåt sätt lyckats göra så att 90% av piggarna blev helt böjda

Men då jag var fast besluten om att få igång fanskapet så tog jag fram en liten skruvmejsel och började gneta.
Tog väl nån dag att få till det, men den funkar då nu, även om den är lite krånglig att få ner i socketen

Permalänk
Medlem

Jag skaffade ett World of warcraftkonto..

Hockeykarriär... bye bye!
Högskolestudier...Snorklar på tentorna
Flickvän... Glöm det!!
Innebandyn, troligt!
10kg övervikt.. javisst!
Dålig hy,.. javisst!
Festa med polarna på krogen... glöm
Bli bjuden någonstans någon gång... glöm!

DET är mitt största misstag... Men lvl 60 är jag ialf, och epic har jag!!..

Visa signatur

//John

Permalänk

Skulle ta bort sidoplåten på datorn för ett tag sedan när den var igång, till saken hör att jag har en fläckt som sitter och blåser på nb. Kabeln till fläckten är skarvad så att det ska bli lättare att montera på sidan, jag glömde så klart att dra ur kabeln och min skarv gick av och la sig rakt på ett 512mb(bh5) minne, tyvärr klarade inte minnet av 12volt hehe konstigt.

Vet att det inte smart att hålla på inne i datorn när det är igång men det blev så den där gången.

Edit: Alla andra komponenter klarade sig, iaf har jag inte märkt något än och det var ca 6månader sen.

Permalänk
Medlem

Fan, eldade just upp en processor.

Skulle fixa till föräldrarnas dator med bl.a. nytt grafikkort och en lite tystare processorkylare och vad händer?
Datorn är ordentligt dammig inuti och uppenbarligen åkte en del av dammet in mellan den nya kylflänsen och processorn. Moderkortet är inställt på att stänga av vid 70*C, men uppenbarligen går något fel och under booten slocknar plötsligt allt och vill inte gå igång igen. Har provat isär och ihop ett par gånger nu, men tyvärr.. Processorn är död!
Någon som har en Duron/XP >1300MHz liggandes?

Permalänk

tänker bara på min prolle som får varma upprummet..
ed_209 om du har lust så får du gärna skicka din uppeldade priolle till mig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Satt och spelade NFSU2, tyckte att min gamla Compaq Presario 5000 lät lite illa, stängde av den och öppnade datorn för att kolla! Skruvarna till CPU-fläkten satt dåligt och när jag efter en lång stunds letande inte hade hittat några bättre skruvar blev jag så frusterad så att jag högg skruvmejlsen i fläkten så att ena fästet gick av, det var den fläkten det!

Permalänk
Medlem

se här.... En fin tabbe var väll när man råkade slå emot sitt då spröjsans nya 9600 pro som då fick väldiga artefakter efter de..

En annan är väll när jag och en kompis mecka lite vi hade tänkt sätta in min prålle (3,0 GHZ p4) i hans moderkort... detta resulterade med i slutändan att när den skulle tillbaks så ville den inte gå i socketen och så tryckte man hårt på den här pinnen man låser cpu:n med.. Hela socketen sprack!

Fortsättning på den andra tabben var att den cpu som fick ligga på min processorfläns slängdes efter detta lan som de var in i bilen av min mamma. Piggar stog åt alla håll och kanter, och när dessa skulle böjas tillbaks så gick en pinne av.. Processorn funkar idag om man klyddar lite med en pinne i socketen.

Permalänk
Medlem

Inget jag hatar så mycket som 24 ports jordsfel ala luX^ switch. Jag var på ett lan. en av mina kompisar (luX^) hade ställt hans 24portars d link på elementet som var jordat! Själva chassit på switchen blev strömförande och jag med min tp kabel kommer för att koppla in mig. Sträcker handen mot switchen. zzzapp. 5cm ljusbåge och 7 brända nätverkskort var av 5 integrerade på moderkortet.. Jag kom dock undan med allt ^^

Visa signatur

I bought it from the INTERNET !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
Jag skaffade ett World of warcraftkonto..

Hockeykarriär... bye bye!
Högskolestudier...Snorklar på tentorna
Flickvän... Glöm det!!
Innebandyn, troligt!
10kg övervikt.. javisst!
Dålig hy,.. javisst!
Festa med polarna på krogen... glöm
Bli bjuden någonstans någon gång... glöm!

DET är mitt största misstag... Men lvl 60 är jag ialf, och epic har jag!!..

Känner igen mig i det där ;P

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
Jag skaffade ett World of warcraftkonto..

Hockeykarriär... bye bye!
Högskolestudier...Snorklar på tentorna
Flickvän... Glöm det!!
Innebandyn, troligt!
10kg övervikt.. javisst!
Dålig hy,.. javisst!
Festa med polarna på krogen... glöm
Bli bjuden någonstans någon gång... glöm!

DET är mitt största misstag... Men lvl 60 är jag ialf, och epic har jag!!..

Usch ja.. Där känner man igen sig, förutom att det var EQ2 för mig

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

oft: MatZiie, snygg tid på inlägget

ont: jag har runinerat ca 4-5 datorer, under min utbildning, eller ja under min självlärningsperiod hittils. ja har stoppat i processorer åt fel håll, bytt den lilla röda saken på nätagg, så de gick från 230V till vafan de andra nu är sen gjorde jag det stora misstaget att bli en datornörd oxå :/ nu börjar betygen gå åt helvete i skolan bara för man sitter uppe hela nätterna och orkar inte gå upp på morronen, och så sitter man vid datorn från man komemr hem från skolan tills man går och lägger sig så inga läxor blir gjorda. :/

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Visste inte vad distanser var för ett par år sedan och skruvade dit mitt moderkort i chassiplåten och temperaturer hade jag ingen aning förrän efter jag satt med nytt moderkort.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW