Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Mitt senaste var i söndags, jag var dum nog att tänka tanken att jag skulle skriva fysikarbete. När jag startade datorn smälte en grej på grafikkortet. Vad ska man nu ta sig till en dryg vecka innan DH? :S

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

DU tänkte för mycket så datorn pallade inte det

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

haha så roliga historier här e synd bara man inte kan läsa genoom alla jag kommer ihåg en gång var hemma hos en kompis och LANade han bara mitt cs laggar Jens! Då sa jag det är för att du e så kass. så började jag leta runt på hans dator och så startade jag om den för att kolla prossor värmen jo fan tror ni inte hans cpu ligger på 93c.
Jag hölt på att fara i luften när jag såg det, så det var fort hem till mig tog lite ny kylpasta och nu liger prossesorn på 35c hehe så kan det gå men det värsta var nog att det var ett dator företag som hade satt i cpu fläkten, jag kan säga dom var inte särklit kuniga jag tog bort hans cpu u fläk och se så där 4 m hård som sten kylpasta den va helt tor så satte jag på min sen funkade den

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exZLime
haha så roliga historier här e synd bara man inte kan läsa genoom alla jag kommer ihåg en gång var hemma hos en kompis och LANade han bara mitt cs laggar Jens! Då sa jag det är för att du e så kass. så började jag leta runt på hans dator och så startade jag om den för att kolla prossor värmen jo fan tror ni inte hans cpu ligger på 93c.
Jag hölt på att fara i luften när jag såg det, så det var fort hem till mig tog lite ny kylpasta och nu liger prossesorn på 35c hehe så kan det gå men det värsta var nog att det var ett dator företag som hade satt i cpu fläkten, jag kan säga dom var inte särklit kuniga jag tog bort hans cpu u fläk och se så där 4 m hård som sten kylpasta den va helt tor så satte jag på min sen funkade den

jobbigt o läsa, men jag tror ja fattar de hela ändå

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Det var förra veckan och jag fick min nya dator, plockade i allt körde igång men fick upp fel medelande 87 på mitt abit fatal1ty fatade ingenting insåg efter några timmar att det stod 8.7 = kortslutning hade glömt skydd's fylmen på big TT mot morderkortet.

Visa signatur

Amd 64 4000+ Sand diego@ 2.97Ghz | Corsair cmx 512-3200xl 2x512mb | Sapphire x1800xt OC PCI-E 512MB |Abit AN8 Fatal1ty |Hiper 580W | NEC 3540x2 | Thermaltake Big Tyfoon | Thermaltake Kandalf | 3Dmark05: 9772

Permalänk
Medlem

Alldeles för många saker, några exempel:

* Lät ett moderkort till en 2000+ ligga på golvet under någon månad, för att jag inte orkade montera i det. Skulle bre en macka men smöret flög iväg, och landade på moderkortet bredvid sydbryggan. Resulterade i en omedelbar bluescreen, men moderkortet höll.

* Samma burk, samma tid. Mitt ljudkort satt naturligtvis inte fast, och hade en förmåga att vara nära att åka ur ibland. Helt plötsligt sprakar ljudet till och datorn hänger sig. Jag trycker i ljudkortet medan datorn är igång, och allt funkar som det ska igen, utan att något slog av! Detta hände senare igen, och jag försökte även då lösa problemet på samma sätt, vilket resulterade i bränt ljudkort. upptäckte efteråt att det integrerade fungerade =/.

* Samma burk igen, fast med moderkortet innan. Bytte bort mitt FX5900Ultra mot ett upplåst 6800LE med arctic cooling kylning. Fick dock bluescreen hela tiden. Bytte tillbaka igen och märkte först då att det var moderkortet det var fel på och inte graffet =/.. osis.

* Stoppade i en molex i morsans dator uppochner i en hårddisk. Av någon anledning hittades inte disken i bios längre...

* Slääääääääpa med mig min 17" crt till dh förra vintern, inte lite drygt heller. När jag sedan kommer dit funkar den inte så jag köper en TFT ist. Fick dock lov att släpa med otyget hem igen när man inte fick slänga där. Kände mig lagom glad på allt livet hade att bjuda på.

* Felsöka en mus som inte funkade. Hade stoppat i den i en burk som inte var igång som stod bredvid, och dessutom funkade inte heller den usb-porten.. Han som skulle låna musen undrade efter 5-10 minuter varför i hela friden jag sitter och försöker få igång musen i fel dator.

* Hade en bluetooth-adapter utstickandes från chassit på baksidan, som jag slog av i bagageluckan på bilen.

* Köpte 3 accesspunkter på 11 Mbit för att distribuera mitt 8Mbit hemma, och uppgraderade strax efter till 24Mbit. Enda sättet att ansluta till internet är genom att passera WLANet, som naturligtvis peakar ganska precis på 8Mbit. iofs inte jag som betalar, bara min ide. Hårdvara är kul, 24Mbit med

* Tog bort alla filer som inte kunde öppnas i standardprogram på vår enda hemdator i de yngre åren (9-10 år max). sade att det var tomma filer. Vi köpte ny burk =/.

Har hänt oräkneligt mer eller mindre trevliga saker genom tiderna, men man lär sig alltid något

Permalänk
Medlem

Skulle gå ner i polarens Film katalog med Totalcommander och lyckas trycka på Delete och Enter samtidigt, ingen papperskorg heller, fick tillbaks allt utom en film men det tog ett tag att återställa 500Gb film.

För länge sedan när vi körde "Copy Partyn" på gamla goda Amiga tiden innan internet och allt sådant fanns så råkade jag snubbla på en ström kabel och sänkte hälften av datorerna där inne, var nån som suttit o lirat Civilization i 2 dygn eller nåt sånt där, han var måttligt glad.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

JO då ska jag berätta en rolig sak :P. Jag hade fått en bärbar datorn av en kompis typ en 166 mhzare. Men det saknades en laddare till den så därför fick jag den av honom. När jag koom hem så provade jag och försökte starta datorn med en 12 volts transformator men det gick inte för den var inte tillräcklig stark så den brann upp. Sen tog jag ett bilbatteri på 60 ampere då hände det grejer. Först så började det ryka lite och sedan tjöt dte i högtalarna sedan började tangenterna smälta och sedan var hela datorn paj. ( Felet var att man aldrig ska köra något på likström när det står växelström..

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få min lärares nätagg att börja brinna..
Hon insåg inte det roliga i det hela när det luktade bränd kaviar på hennes kontor

Visa signatur

Det finnns bara ett sätt att göra saker på, och det är rätt sätt!

Permalänk

Samma dag som jag fått mitt vatten kylningskit så börjar pumpen läcka efter nån timme efter monteringen, hmm jaha ok, då kollar vi om slangen sitter på ordentligt, hade pumpen riktat mot mitt huve och börja känna på klämman, och VIPS! losna slangen ifrån pumpen och jag fick en dush uv reactivt destilerat vatten över mitt ansikte och halva rummet, ett otroligt tryck, en liten dush råkade även komma på modekortet så jag fick köpa nytt sådant,

En dag fick jag för mig att snygga till sladdarna i datorn och jag börja tejpa ihop alla så snyggt som det gick, efter ca 2 timmar senare och 2 st rullar eljep skulle jag testa datorn men den ville ej starta, jaha ok, felsökte nätagget och andra saker, inget var fel, ok... då måste ja har koplat nått fel då, började dra upp tejpen nerefrån och upp, när det bara var ca 2 cm kvar att vira upp såg jag att ja glömt kopla ena sladden till nätagget, gaah om jag bara börjat vira upp längst upp istället före längst ner

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Jag köpte en dator (packardbell) på ett konkurs lager en gång och tänkte jag skulle slakta den på användbara delar. När jag skulle ta bort kylflänsen från prollen (3.0ghz) så losnade hela skiten med prollen på. Försökte bända loss den och allt. Men efter ca 30sek under en hårtork lossnade den när jag böjde med en kniv på sidan och FLÖÖÖÖG iväg ca 2m ner i marken. Tog upp den stackars prollen och ser då att säkert hälften av alla pinns är böjda Jag satt ungefär 10-15h med att räta dom försiktigt med en liten mejsel som precis gick imellan pinsen. Dock var det ett helvette att få dom helt raka och hitta alla böjda pinns. Hade den i ca 6mån och då var den hela tiden trög när den sattes i sokeln på brädan (fick lirka i den)

I övrigt har jag alldrig haft sönder något till datorn någonsin. Har väll haft tur helt enkelt eller så är jag bara noga med det jag gör

Gjorde ungefär detsamma, hade precis köpt en dator i delar <den jag har i sign> och hade råkat montera en boxad fläkt som man får med. Men jag hade ju köpt en ny bättre & snyggare fläkt som skulle monteras dit, drog upp fläkten, märker att min prolle är borta. Märker sedan att den sitter fast SOM F-N på min fläkt, sliter och sliter tills den lossnar å rätt ner i golvet. 15-30 pinnar böjda och 200 svärord senare satt man å rätade pinnar i timmar tills man ÄNTLIGEN kunde lirka i den.

Fy fan vilken skräck ;>

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
Gjorde ungefär detsamma, hade precis köpt en dator i delar <den jag har i sign> och hade råkat montera en boxad fläkt som man får med. Men jag hade ju köpt en ny bättre & snyggare fläkt som skulle monteras dit, drog upp fläkten, märker att min prolle är borta. Märker sedan att den sitter fast SOM F-N på min fläkt, sliter och sliter tills den lossnar å rätt ner i golvet. 15-30 pinnar böjda och 200 svärord senare satt man å rätade pinnar i timmar tills man ÄNTLIGEN kunde lirka i den.

Fy fan vilken skräck ;>

3700GHZ var inte illa det

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem

Jag kan väl berätta det som hände precis nyss. Fick lust att mecka lite med mina leksaksdatorer. Så jag drar fram de gamla åbäkena o börjar fundera på något roligt att göra. Efter en kort stunds tänkande beslöt jag mig för att göra den ena så tyst som möjligt. Så jag började med hårddisken. Efter ett tag hade jag fått fram något som såg ut att fungera. Sedan gick jag på fläkten där fram. Tänkte plocka bort den helt o hållet efterso att datorn inte kräver någon kylninng dirket.
Blev lite fundersam när jag hade plockat bort fläkten o såg att den gick till en kontakt som även dioderna och startknappen satt i. Så jag knippsade helt enkelt av sladdarna till fläkten o isolerade dem.
Plockar ihop datorn o kopplar in allt. Trycker på startknappen och absolut ingenting händer... nahe, va nu då, tänker jag. Börjar felsöka men utan resultat. Blir irriterad och börjar plocka isär datorn för att sedan sätta ihop den andra(dom delar många delar med varandra). Får ihop datorn och startar den. Nahe! windows bootar inte. felsöker den datorn också men utan resultat igen. Blir ännu mer irriterad och plockar isär skiten för att sedan återgå till den andra igen. Fortsätter felsökningen och efter ett tag kom jag o tänka på fläkten som jag plockade bort tidigare. Inte kan det väl vara den som gör att datorn inte startar. Aja... kopplar väl in fläkten igen då bara för att kolla. Kopplar in alla kablar igen och med utan några förväntningar över huvud taget trycker jag på startknappen. Men se där... den startade... åfan. Då var det alltså fläkten som gjorde att den inte startade innan.:rolleyes:

Blev lite tjurig på grund av allt onödigt pill på grund av fläkten... satt o pillade med det här i fem timmar ungefär. Men nu fungerar den finfint.

//dinmin:mad:

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exZLime
haha så roliga historier här e synd bara man inte kan läsa genoom alla jag kommer ihåg en gång var hemma hos en kompis och LANade han bara mitt cs laggar Jens! Då sa jag det är för att du e så kass. så började jag leta runt på hans dator och så startade jag om den för att kolla prossor värmen jo fan tror ni inte hans cpu ligger på 93c.
Jag hölt på att fara i luften när jag såg det, så det var fort hem till mig tog lite ny kylpasta och nu liger prossesorn på 35c hehe så kan det gå men det värsta var nog att det var ett dator företag som hade satt i cpu fläkten, jag kan säga dom var inte särklit kuniga jag tog bort hans cpu u fläk och se så där 4 m hård som sten kylpasta den va helt tor så satte jag på min sen funkade den

HAHA! Skrattar delvis åt själva händelsen och resten åt hur du har skrivit ihop allting

Höll på att mixtra med dator #1 i sign, den låg på min säng med chassi sidan öppen. Och då när jag ska gå mot min tv så snubblar jag på min temporärt dragna nätverkskabel, var nära att köra ner handen rakt ner på moderkortet. Men på något sett drog jag bort handen, måste ha varit i mitt undermedvetna så jag föll handlöst mot golvet och slog i med ett brak Gjorde lite ont men det var det värt. Har hellre ont i 30 minuter än betalar vad nu hade kostat om nått hade gått sönder, minst 1000kr iaf

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk

en polare undrade varför hanns skärm hade slutat att funka efter hande flyttat hemifrån. Jag far hem till han ok då står det på skärmen cabel not inserted och drar ut lådan och kollar.
han hadde sat kaben upp och ner, dendär metal ramen var aldeses sne och krokig och alla pinnarna var böjda. jag frågade om han hadde haft problem att få in kontakten. det hade han ju så klart men till sis så gick den in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
en polare undrade varför hanns skärm hade slutat att funka efter hande flyttat hemifrån. Jag far hem till han ok då står det på skärmen cabel not inserted och drar ut lådan och kollar.
han hadde sat kaben upp och ner, dendär metal ramen var aldeses sne och krokig och alla pinnarna var böjda. jag frågade om han hadde haft problem att få in kontakten. det hade han ju så klart men till sis så gick den in

hahahahaha

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Avstängd

skulle montera vattenkylningen på mitt nya modekort började ta me en skruvmejsel.. wips så råkade jag ta bort nån liten komponent tänkte inte mer på de . satte ihop allt och hade köpt ett ccfl rör och konvertern satt under grafikkortet.. men på den tiden va man ung o dum så man isolerade inte konvertern... det brann fint i min låda precis under de nya grafikkortet för lagom mkt pengar på den tiden

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzer
skulle montera vattenkylningen på mitt nya _modekort_...

fan vad coolt, vem har designat det modekortet?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exZLime
haha så roliga historier här e synd bara man inte kan läsa genoom alla jag kommer ihåg en gång var hemma hos en kompis och LANade han bara mitt cs laggar Jens! Då sa jag det är för att du e så kass. så började jag leta runt på hans dator och så startade jag om den för att kolla prossor värmen jo fan tror ni inte hans cpu ligger på 93c.
Jag hölt på att fara i luften när jag såg det, så det var fort hem till mig tog lite ny kylpasta och nu liger prossesorn på 35c hehe så kan det gå men det värsta var nog att det var ett dator företag som hade satt i cpu fläkten, jag kan säga dom var inte särklit kuniga jag tog bort hans cpu u fläk och se så där 4 m hård som sten kylpasta den va helt tor så satte jag på min sen funkade den

Något liknande känner jag igen, har en polare som hade en dator som enligt datorfirman som byggt den 2003 ett riktigt grymt grafikkort - Geforce FX5200 passiv kylning Och för att ytterligare hålla ner ljudnivån så sket de chassifläktar också

Behöver jag säga att grafikkortet blev för varmt?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

japp jag och några polare var på lan... men sen när man ska starta datorn så smäller det så det ekar i hela lokalen! tänkte inte mer på det, va kanske något annat som small. men så startade inte datorn så jag gick bakom för att se så allt satt på sin plats, så ser jag rök komma ut ifrån nättagget, jäklar vad jag blev rädd. så öppnar vi datorn och nättagget. japp då ser man att hela skiten har exploderat... nån konstig massa i hela jäkla datorn...men fick ett nytt + ett chassie av en kille för 300 spänn så det löste sig

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

ja va på fest hemma hos en polare och satte mej vid datorn efter 11 öl och råka tappa halva den tolfte i t-bordet :/ han vart inte så glad på mej efter de :P:D

Visa signatur

\\vestling

Permalänk
Medlem

Hehe.. mitt största misstag var nog när jag råkade tappa min helt nya athlon xp (barton) 2800+ på golvet. När jag började leta efter den så trampade jag dessutom på den! Så där var massa pengar som gick upp i rök

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
Hehe.. mitt största misstag var nog när jag råkade tappa min helt nya athlon xp (barton) 2800+ på golvet. När jag började leta efter den så trampade jag dessutom på den! Så där var massa pengar som gick upp i rök

Haha, klockrent

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Kategori: Totalt hjärnsläpp

(Kategori: Hjälpsam vän)
Skulle hjälpa en vän med att formatera en laptop. Först var det dock tvunget att bränna ut en del RIKTIGT viktig information på CD. Brukar inte använda Windows brännprog, men så blev det den här gången.

(Kategori: Kontrollera backup av filer?)
Hur som helst, med filerna brända så var det bara att formatera. Sen in med nytt OS och intsallering av lite nödvändiga program.

(Kategori: Vad är nu detta?)
Slutligen var det då dags att lägga tillbaks de här RIKTIGT viktiga filerna som jag bränt ut... Problemet var bara att skivan var tom...

(Kategori: Panik!)
Jag hade lagt filerna på skivan för bränning, men aldrig tryckt "Skriv till CD".

(Kategori: Lyckligt slut)
Det blev många dagars hårt arbete för min del för att kompensera den missen. Lyckligtvis så kan jag idag se tillbaka på det hela med ett leende.

Permalänk
Medlem

Re: Kategori: Totalt hjärnsläpp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Center
(Kategori: Hjälpsam vän)
Skulle hjälpa en vän med att formatera en laptop. Först var det dock tvunget att bränna ut en del RIKTIGT viktig information på CD. Brukar inte använda Windows brännprog, men så blev det den här gången.

(Kategori: Kontrollera backup av filer?)
Hur som helst, med filerna brända så var det bara att formatera. Sen in med nytt OS och intsallering av lite nödvändiga program.

(Kategori: Vad är nu detta?)
Slutligen var det då dags att lägga tillbaks de här RIKTIGT viktiga filerna som jag bränt ut... Problemet var bara att skivan var tom...

(Kategori: Panik!)
Jag hade lagt filerna på skivan för bränning, men aldrig tryckt "Skriv till CD".

(Kategori: Lyckligt slut)
Det blev många dagars hårt arbete för min del för att kompensera den missen. Lyckligtvis så kan jag idag se tillbaka på det hela med ett leende.

GetDataBack For NTFS

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Detta kanske inte är en riktigt tabbe, men ändå. Kom hem en dag från skolan tror det här var 2003, skulle köra igång min dåvarande dator. Men vad nu, "Ingen nätverkskabel insatt" sade XP förbrilt. Jag kollade då bakom datorn på nätverkskortet (PCI-Kort), stängde av datorn i tron på att nu har nätverskortet gått åt pipan, flyttade nog kortet mellan alla 5 PCI-platser innan jag till sist gick in till min brors rum där modem och router stod, mycket riktigt kabeln var urdragen från min router port

Visa signatur
Permalänk
Medlem

största tabben...

har två rätt så korkade...

farsans gamla AMD vart rätt så varm.. så för och lösa det hela enkelt så plockade vi av sidan på den och satte en fläkt som blåste ut den varma luften.. men denna fläkten hade inte en riktig kontakt utan det var bara sladdar som var uppkörda i kontakten, och då och då så lossnade sladdarna.. så när jag en gång skulle trycka tillbaka sladden så, njeewt.. ni vet det där ljudet som kommer ibland när man stänger av datorn... men iallafall, fick en liten rysning genom kroppen och tänkte WTF!! startade datorn, ja.. sen dess har inte mina föräldrar gillat mig.. Hårddisken gick år helvete och moderkortet har även fått sig en ordentlig jävel, internet på mer än 0.5mbit klarar den inte av, och så fort den får jobba lite extra så dör den..

förra året fick jag en riktigt gammal dator, det var en 4.86'a eller nått sånt.. riktigt fornhistoriskt skit.. men ville ha den eftersom det är en sådan gammal sak.. kopplade in allt på den och startade upp den, fick ingen bild.. stängde av den och kollade sladdar och allt.. allt var rätt, så jag startade upp den igen.. och då kom världens jävla knall och det luktade bränd bäver.. då hade den där saken som du kan ställa i hur mycket ström den ska få, bak på nätdelen, den hade fått sig en liten jävel så den hade ställt in sig på 115 eller vad det är.. så det sa pang, och sen var den datorn körd.. :/

Permalänk

När XP var nytt så var jag även ny på det här med FAT32 och NTFS.

Efter att ha haft XP i några månader blev det dags att formatera om.
Vad nu inget DOS?
Nåja fram med trusted ol' boot-diskett.
format c:
När formateringen var klar tyckte jag att storleken på c: partitionen inte riktigt stämde med vad den borde vara. Fick den där härliga känslan längs ryggraden att något inte riktigt stod rätt till.

d:
dir

Vänta nu, innehållet på d: är misstänkt likt e:.

In med XP och svetten rinnandes ner för pannan.
Mycket riktigt, hela d: borta. Som "tur" var så innehöll d: bara två kataloger
"pr0n" och "download"

Numera är det NTFS på samtliga partitioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
När XP var nytt så var jag även ny på det här med FAT32 och NTFS.

Efter att ha haft XP i några månader blev det dags att formatera om.
Vad nu inget DOS?
Nåja fram med trusted ol' boot-diskett.
format c:
När formateringen var klar tyckte jag att storleken på c: partitionen inte riktigt stämde med vad den borde vara. Fick den där härliga känslan längs ryggraden att något inte riktigt stod rätt till.

d:
dir

Vänta nu, innehållet på d: är misstänkt likt e:.

In med XP och svetten rinnandes ner för pannan.
Mycket riktigt, hela d: borta. Som "tur" var så innehöll d: bara två kataloger
"pr0n" och "download"

Numera är det NTFS på samtliga partitioner.

Man brukar förståss göra så att man bara bootar från winxp skivan när man ska formattera

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
Man brukar förståss göra så att man bara bootar från winxp skivan när man ska formattera

Va fan har man formaterat om hårddisken 50 11 tusen gånger i DOS så ska väl inte lite windows XP få ändra på det

Kan ju tillägga att jag numera formaterar om via winxp-skivan.