Tesla återkallar bilar på grund av dåligt NAND-flashminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jo, men driftfallet "vägtrafik dagligdags" är relativt nytt, även om konceptet elmotor funnits länge. Vilka lager ska man använda, eventuella serviceintervall, hur vinterväglag påverkar osv.

Enorma mängder arbetsfordon är eldrivna
Och dom har ju liknande förhållanden som bilar (eller mycket tuffare).

Hävdar fortfarande att ev. motorproblem i elbilar beror på slarv eller fusk från tillverkaren
Eller såklart det moderna "planerad livslängd", ingen (förutom ägaren och miljön) tjänar ju på att din bil håller i 25 år.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Svensktiger:

Enorma mängder arbetsfordon är eldrivna
Och dom har ju liknande förhållanden som bilar (eller mycket tuffare).

Hävdar fortfarande att ev. motorproblem i elbilar beror på slarv eller fusk från tillverkaren
Eller såklart det moderna "planerad livslängd", ingen (förutom ägaren och miljön) tjänar ju på att din bil håller i 25 år.

Säkerligen en kombination av samtliga. Sen vet jag inte hur servicemarknaden på arbetsfordon ser ut, ser man det som ett problem att byta elmotor på en bulldozer efter X antal mil, på samma sätt som svenne banan som förväntar sig en odödlig pansarvagn som aldrig ska behöva varken service, kärlek eller omtanke?
Det jag vet om storfordonsservice är att man har en helt annan relation till sina servicetekniker och det förväntas nästan att behöva byta delar emellanåt, på ett annat sätt än privatpersoner med deras herrgårdsvagnar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Säkerligen en kombination av samtliga. Sen vet jag inte hur servicemarknaden på arbetsfordon ser ut, ser man det som ett problem att byta elmotor på en bulldozer efter X antal mil, på samma sätt som svenne banan som förväntar sig en odödlig pansarvagn som aldrig ska behöva varken service, kärlek eller omtanke?
Det jag vet om storfordonsservice är att man har en helt annan relation till sina servicetekniker och det förväntas nästan att behöva byta delar emellanåt, på ett annat sätt än privatpersoner med deras herrgårdsvagnar.

Truckar till exempel körs ju med tung last och mycket start och stopp, de är ju också eldrivna oftast

Permalänk
Lego Master
Skrivet av medbor:

Truckar till exempel körs ju med tung last och mycket start och stopp, de är ju också eldrivna oftast

Precis. Men hur ofta byter man motorer på dem? Alls? Varje halvår? Dvs, är förväntningarna på privattransporter diametralt annorlunda från den breda gruppen arbetsfordon?
En del av det jag menade var att man inte utsatt privatpersoner för eldrivna fordon i samma utsträckning som fossildrivna fordon, och där finns lärdomar att finna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Precis. Men hur ofta byter man motorer på dem? Alls? Varje halvår? Dvs, är förväntningarna på privattransporter diametralt annorlunda från den breda gruppen arbetsfordon?
En del av det jag menade var att man inte utsatt privatpersoner för eldrivna fordon i samma utsträckning som fossildrivna fordon, och där finns lärdomar att finna.

Dom byts normalt sett aldrig.
D.v.s. motorerna förväntas att hålla hela truckens livslängd, gäller f.ö. även förbränningsmotordrivna varianter.
30-40k timmar är inte ovanligt att se om servicen har varit bra.
Leasing är ju vanligt för arbetsfordon, och vid större haverier kan kostnaden mycket väl hamna på den man leasar av (lite beroende på avtal såklart).
Så man vill absolut inte leasa ut maskiner med kvalitetsproblem.

Erkänner att jämförelsen med vanliga bilar haltar lite.
Men jag tycker ändå att en elmotor skall ha samma förväntningar på sig som alla "vanliga" bilmotorer.
D.v.s. sköter man servicen så skall man inte slita ut drivlinan innan resten av bilen ramlar isär av ålder.
En elmotor är ju extremt enkel i sin konstruktion, så det finns IMO inga ursäkter för taskig kvalitet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Svensktiger:

Dom byts normalt sett aldrig.
D.v.s. motorerna förväntas att hålla hela truckens livslängd, gäller f.ö. även förbränningsmotordrivna varianter.
30-40k timmar är inte ovanligt att se om servicen har varit bra.
Leasing är ju vanligt för arbetsfordon, och vid större haverier kan kostnaden mycket väl hamna på den man leasar av (lite beroende på avtal såklart).
Så man vill absolut inte leasa ut maskiner med kvalitetsproblem.

Erkänner att jämförelsen med vanliga bilar haltar lite.
Men jag tycker ändå att en elmotor skall ha samma förväntningar på sig som alla "vanliga" bilmotorer.
D.v.s. sköter man servicen så skall man inte slita ut drivlinan innan resten av bilen ramlar isär av ålder.
En elmotor är ju extremt enkel i sin konstruktion, så det finns IMO inga ursäkter för taskig kvalitet

Nej, men det finns ju inte direkt några servicebara delar i en elmotor heller? Det är ju inte kolborstmotorer vi pratar, och hjullager osv rasar ju även på vanliga bilar (jag har själv bytt ett antal både på Volvo och Ford genom åren). Om man inte ska börja byta dem i förebyggande syfte, som typ ett oljefilter.
Jag räknade lite på vad 30-40k timmar skulle motsvarade i mil på en vanlig kärra, och med en snitthastighet på 70km/h (nu snackar vi inte stadstrafik alltså) trillar vi in på runt 200k mil. Det är fan stadigt, även för en vanlig bensinare som man sköter om "normalt". Min gamla XC70 med T5 automatare började bli riktigt trött i lederna redan vid 30k mil, och då hade den bara gått som normal familjebil de sista 16k milen.

Jag tror man måste skilja på fordon i privat bruk där ägaren ensam är ansvarig för att se till att service sköts, och bolag som har en hel organisation kring det där och väldigt mycket mer erfarenhet om när det kan vara läge att byta grejjor i förebyggande syfte. Det enda exemplet jag känner till från privatbilbranschen är att man brukar byta vattenpumpen vid kamremsbytet, annars är det bara on-need-basis.

EDIT:
Det känns som att den här diskussionen skulle göra sig bättre på Garaget.org.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det här med kvalité är väl något som alltid får stå tillbaka till förmån för kvartalsrapporter eller att rampa upp produktionen...

https://www.theverge.com/2021/2/3/22265351/tesla-paint-qualit...

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, men det finns ju inte direkt några servicebara delar i en elmotor heller? Det är ju inte kolborstmotorer vi pratar, och hjullager osv rasar ju även på vanliga bilar (jag har själv bytt ett antal både på Volvo och Ford genom åren). Om man inte ska börja byta dem i förebyggande syfte, som typ ett oljefilter.
Jag räknade lite på vad 30-40k timmar skulle motsvarade i mil på en vanlig kärra, och med en snitthastighet på 70km/h (nu snackar vi inte stadstrafik alltså) trillar vi in på runt 200k mil. Det är fan stadigt, även för en vanlig bensinare som man sköter om "normalt". Min gamla XC70 med T5 automatare började bli riktigt trött i lederna redan vid 30k mil, och då hade den bara gått som normal familjebil de sista 16k milen.

Jag tror man måste skilja på fordon i privat bruk där ägaren ensam är ansvarig för att se till att service sköts, och bolag som har en hel organisation kring det där och väldigt mycket mer erfarenhet om när det kan vara läge att byta grejjor i förebyggande syfte. Det enda exemplet jag känner till från privatbilbranschen är att man brukar byta vattenpumpen vid kamremsbytet, annars är det bara on-need-basis.

EDIT:
Det känns som att den här diskussionen skulle göra sig bättre på Garaget.org.

Inte många truckar som kör i 70, och inte många bilar som snittar så högt heller.

Min enda bil hittils med snitt-mätare hade 42 har jag för mig (trots mycket landsväg)

Men ja 30-40k timmar är sjukt mycket med sån tung belastning som truckar utsätts för, det är ju typ max utslag på reglagen hela tiden