Philips 706/12 - Inget 4k120Hz och HDR trots specs för det

Permalänk

Philips 706/12 - Inget 4k120Hz och HDR trots specs för det

Hej,

Fick precis hem min Philips 65OLED706/12 och testar runt lite med att spela på den med min dator.
Jag har en 3080 ska vara HDMI 2.1 på alla portar, en Andersson HDMI 2.1 kabel, har testat både HMDI 1 och 2 i Tvn

I Nvidias kontroll panel har jag två "4k"

En med 4k x 2k 3840x2160 som har högst 60Hz
Den funkar bra med HDR och allt annat

En "icke 4k" med 120hz som max, när jag har igång HDR så blir texter oskarpa.
Men spel verkar se lika bra ut...(?)

Är det nån som vet vad skillnaden är mellan dom olika upplösningarna?
Jag köpte den här för just att det ska vara 4k120hz = framtidssäkert, finns möjlighet att jag skaffar en PS5 och jag vill kunna sitta i soffan och casual spela lite typ Forza horizon 5 osv.

Enligt Philips själva så stöds bildskärmsupplösningar
Stöd för HDR, HDR10+/HLG
Stöd för HDR, HDR10/HLG
upp till 4K UHD 3840 x 2160 vid 120 Hz
På Datoringångar på alla HDMI-ingångar

Betyder detta att det är 4k120Hz utan HDR? Är det likadant med LG C1?

Kan ju ärligt talat inte se skillnader mellan dom olika lägen i spel förutom just text i windows, webläsare osv. Men jag måste testa detta lite mera för att var säker att det är bara det.
Om det är så att 120hz versionen är i sämre kvalitet så känner jag mig lite lurad oavsett om det är väldigt märkbart eller knappt märkbart.

Någon som sitter i samma sits som mig? Någon som har testat PS5 på en 706?
Köpte denna för 14990kr nu på BF, har inte nån jätte lust att lägga ner 3k till för en LG C1 men jag vill ju känna mig nöjd med köpet också...
Tacksam för alla svar!

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är två olika signaltimings (metadata om signalen) för vad som i grunden är samma pixelmatris. Men det är inte säkert själva signaltimingen medger alla frekvenser.

Du kan också behöva aktivera rätt inställning på TV:ns HDMI-anslutning så att du får rätt EDID ut och därmed aktiverar FRL. På Philips 2021 ska det vara allmänna inställningar/HDMI Ultra HD och Optimal för att aktivera FRL på HDMI-porten.

Att du upplever det suddigt kan beror på att du med 4K/120 i själva verket kör YCbCr 4:2:0-subsampling för att få igenom signalen på 18 Gbps TMDS. Då räcker det inte till HDR och 10 bitar.

Senast kag kollade på 806 var det dock alltid subsampling av RGB-signal och endast PC-läge på TV:n gav full färgupplösning.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är två olika signaltimings (metadata om signalen) för vad som i grunden är samma pixelmatris. Men det är inte säkert själva signaltimingen medger alla frekvenser.

Du kan också behöva aktivera rätt inställning på TV:ns HDMI-anslutning så att du får rätt EDID ut och därmed aktiverar FRL. På Philips 2021 ska det vara allmänna inställningar/HDMI Ultra HD och Optimal för att aktivera FRL på HDMI-porten.

Att du upplever det suddigt kan beror på att du med 4K/120 i själva verket kör YCbCr 4:2:0-subsampling för att få igenom signalen på 18 Gbps TMDS. Då räcker det inte till HDR och 10 bitar.

Senast kag kollade på 806 var det dock alltid subsampling av RGB-signal och endast PC-läge på TV:n gav full färgupplösning.

Okej tack för ditt utförliga svar!
Så begränsningen är med att TVn inte klarar mer än 10 bitar? Verkar vara samma med LG C1 också(?)
Eller är det kabeln?
Står på baksidan att den stödjer 48Gbps, 4k120Hz YCbCr 4:4:4 men inget om någon annan YCbCr.

Kan ändra färginställningar i Nvidia kontrollpanel,
Skrivbordets Färgdjup: högst (32-bit)
Utdata färgdjup: 8,10,12 bpc
Utdata färgformat: RGB, YCbCr 4:2:0, YCbCr 4:4:0
Utdata dynamiskt område: Begränsat, fullständigt
Men det är bara det GPUn kan skicka ut till TVn?

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Bildexpert 📺

För full desktop/datorkvalitet kör du RGB Full 8 bitar. Kör 10 bitar för HDR. Detta blir 32 respektive 40 Gbps med 4K-upplösning. För att det ska bli möjligt måste du aktivera rätt inställning i TV:ns menyer. Annars är du begränsad till 18 Gbps och måste ta till subsamplad YCbCr-signal för att få ned bandbredden. VIlket är precis det man vill undvika med modern TV och modern GPU.

Kabeln har inget inflytande över vilka inställningar som ges i respektive ände. Om kabeln inte är tillräckligt bra får du ingen bild.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

För full desktop/datorkvalitet kör du RGB Full 8 bitar. Kör 10 bitar för HDR. Detta blir 32 respektive 40 Gbps med 4K-upplösning. För att det ska bli möjligt måste du aktivera rätt inställning i TV:ns menyer. Annars är du begränsad till 18 Gbps och måste ta till subsamplad YCbCr-signal för att få ned bandbredden. VIlket är precis det man vill undvika med modern TV och modern GPU.

Kabeln har inget inflytande över vilka inställningar som ges i respektive ände. Om kabeln inte är tillräckligt bra får du ingen bild.

Okej då förstår jag. Dessvärre hittar jag inga inställningar för ändra antalet bitar. (inte heller HDR,VRR, det är rätt låst bakom olika "modes")

Läste på AV Forums att andra har samma problem, längre fram i tråden verkar det som att Panasonic har fixat det med en patch (Dock utan Dolby vision).
Hänger väl på att Philips patchar det... lär ju aldrig hända...

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Randomretard:

Okej då förstår jag. Dessvärre hittar jag inga inställningar för ändra antalet bitar. (inte heller HDR,VRR, det är rätt låst bakom olika "modes")

Bitdjup, HDR etc är något man aktiverar man från källan. Skärmar och TV-apparater kan för VRRi viss mån specifikt slå av/på VRR.

Panasonic släppte sin patch idag. Philips ska ha eller tänker släppa men det kan vara olika modell för modell. 806:n har till exempel G-Sync-certifiering på 48-tummaren.