backup till annan ort

Permalänk
Medlem

backup till annan ort

Dubbelkollar här så jag fattat rätt.

Jag vill kunna köra backup hemifrån till en burk som står i sommarstugan. Jag vill inte bygga eller Mecka ihop det själv utan vill helst köpa en "burk" och bara trycka på en knapp för att vara igång.

Tänker jag rätt att tex en NAS( har kollat på Synology DSxxx) är rätt produkt? Min hemdator och övriga prylar behöver kunna backa upp filer över internet till en maskin i stugan.

Helst skulle jag få till det så att jag kan mappa upp backup maskinen som en helt vanlig mapp på min egna dator men om praxis är något annat så får jag ta det som det är helt enkelt.

Huvudsaken är att kunna backa upp till en annan plats.

Tänker jag rätt kring produkt?

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Dubbelkollar här så jag fattat rätt.

Jag vill kunna köra backup hemifrån till en burk som står i sommarstugan. Jag vill inte bygga eller Mecka ihop det själv utan vill helst köpa en "burk" och bara trycka på en knapp för att vara igång.

Tänker jag rätt att tex en NAS( har kollat på Synology DSxxx) är rätt produkt? Min hemdator och övriga prylar behöver kunna backa upp filer över internet till en maskin i stugan.

Helst skulle jag få till det så att jag kan mappa upp backup maskinen som en helt vanlig mapp på min egna dator men om praxis är något annat så får jag ta det som det är helt enkelt.

Huvudsaken är att kunna backa upp till en annan plats.

Tänker jag rätt kring produkt?

Vill du ha backup som står sig mot oavsiktlig eller illasinnad dataförlust bör du definitivt ha något som fungerar på ett annat sätt än som en utdelad mapp från ett NAS.
På Macsidan kan ett Synology-NAS enkelt presentera en TimeMachine-volym över nätverket, för användning med systemets inbyggda backupprogramvara. Gissningsvis finns något liknande i Windows, inbyggt eller som tredjepartsprogram. Helst vill du inte att din egen användare ska kunna skriva till backupvolymen: ett kryptomalware kan i så fall enkelt kryptera dina backuper, vilket snabbt skulle göra situationen otrevlig.

Ett alternativ är naturligtvis att fundera på hur mycket ett Synology plus lagring kostar och fundera på hur många månader du kan abonnera på något som Backblaze för samma pengar, samt hur mycket din tid är värd, med tanke på konfiguration och underhåll av en egen lösning.

Permalänk
Vila i frid

Köper man en Synology NAS som har Backup For Business (ingår inte i alla modeller) kan man låta NAS'en logga in på ens dator och ta inkrementell backup. Att göra tvärt om är inte att rekommera, dvs att låta datorn göra backup. Det rekommenderas att låta NAS'en koppla upp sig via VPN till ditt nätverk i hemmet och allt blir så mycket enklare. Din Windows dator eller router kan förmodligen sättas upp som en VPN-server.