Geforce RTX 4080 12 GB presterar i linje med RTX 3090 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Huh? Prestandan verkar ju vara rejält förhöjd, typ största ökningen över en generation till en annan på länge, med de staplar Nvidia själva visar upp plus de prestandaresultat RTX 4090 visar upp.

Sedan huruvida det är prisvärt eller inte har jag inte sagt något om, så förstår inte varför du drar fram prisskillnad i procent. Jag tycker personligen knappast att det verkar värt pengarna för min del, då prestandan med mitt RTX 3080 klarar allt jag kastar på det i 3440x1440p med maxade/höga settings. Men jag nappar och leker djävulens advokat.

Så om Nvidia hade kallat RTX 4090 för RTX 4080, men tagit samma pris för den, så hade det varit astronomisk ökning enligt dig?

Citat:

MSRP var uppenbarligen för lågt för RTX 3080 med tanke på att de sålde slut på några dagar för lanseringspriset, och gick inte att få tag på utan ett prispremium på 50-100% under två års tid typ. Det är först nu som det börjar leta sig ner. Det går inte riktigt att uttala sig om RTX 4080 innan recensioner kommer ut, men dess MSRP känns aningen högt håller jag med om. Men det sänks förhoppningsvis med tiden.

En sak att tänka på är att dollarn är 27,7% dyrare nu. 11,1 SEK idag vs 8,7 SEK runt 17-18 september 2020 vid release av RTX 3080. Hade dollarn legat kvar på samma nivå hade kommande RTX 4080 legat på strax över ~13 000 SEK istället för ~16 500 SEK.

Sedan får man justera ytterligare för inflation osv. Folk har betalat mer för RTX 3090/3090 Ti-kort i år liksom.

MSRP:erna jag listade var de amerikanska, dvs i dollar. Inte i kronor.

Citat:

Slutligen så är jag övertygad om att det är högre prissatt fram tills alla 3000-kort sålts av, eftersom de kommer existera samtidigt parallellt som 4000-serien nu ett tag. Nvidia vill ju inte konkurrera med sig själva så att säga, så att det fastnar osålda kort hos massa återförsäljare.

Drömma kan man alltid.

Citat:

Det är nog en av anledningarna till att de valde att släppa RTX 4090 nu, då det är en produkt som ligger utanför 99% av alla gamers budget. Samtidigt som de kan puffa ut bröstet och sätta ribban högt för AMDs kommande kort.

Man släpper de dyraste korten först, så slipper man riskera att de som vill ha de senaste snarast väljer en av de billigare modellerna.