Permalänk

Battlefield server!

Skulle vilja ha lite hjälp med hårdvara till en Battlefield server.
Jag och min polare är beredda att lägga upp till 7000 kr på en ordentlig server.

/SlowmanZzz

Permalänk
Medlem

Nog fel sektion. "Köparens guide" passar bättre.

Visa signatur

Det är bättre att köra huvudet i väggen, än att inte använda det alls!
"Tja jag undrar vad som kom först Half-Life eller Counter-Strike betan? vill gärna ha säkra källor"- Darker.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden ska det ju tas i forumdelen för vad det handlar om? ... Iaf så skulle jag rekomendera mycket minne. För 7000 får man ju en del, man behöver ju inte värsta grafikkortet osv. Ett AMD-system med 1 GB DDR-minne skulle vara finfint.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk

1.7ghz, 1gb ram, 64mbgrafikkort.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha ett grafikkort över huvud taget till en dedicerad server? Plocka ett ifrån närmsta kartong typ...

Köp den snabbaste processorn du kan få in inom budget - tyvärr räcker väl inte 7000kr till ett dual-system ens med AMD-proppar. En XP2800+ eller P4 2,4C (överklocka till minst 3Ghz) går båda på runt 1800kr med kylning, prisvärt och behövligt. 1GB minne låter som ett vettigt minimum, går att få ihop två DDR400 för ~1500kr har jag för mig. Ett (för minnet) dual-channel-moderkort till detta, nforce2 (för AMD) eller ett i875 (för Intel) får man för knappt 1500kr, som inkluderar grafikkretsar och nätverksanslutning.

4800kr för "systemet" alltså, snabba diskar är kul men inte så viktigt, plocka upp vad du känner för - en normal 7200-varvs IDE-disk på ynka men fullt tillräckliga 40GB (typ Seagate Barracuda) får man för en 600 spänn.

5400kr då, lägg till en låda med nätagg, från 500kr till 2500kr beroende på hur snygg och praktisk den måste vara. En cd-rom-läsare för ett par hundra kan vara bra att ha, men inget direkt krav. Minns inte om BF Server finns till Linux, men om inte så glöm inte att plocka upp en OEM-version av Windows också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Nu för tiden ska det ju tas i forumdelen för vad det handlar om? ... Iaf så skulle jag rekomendera mycket minne. För 7000 får man ju en del, man behöver ju inte värsta grafikkortet osv. Ett AMD-system med 1 GB DDR-minne skulle vara finfint.

Hehe, så jag kan gå in på musikdelen och fråga vilken spel som skulle passa mig

Nåja, tänkte bara va lite smart, han kanske får bättre svar där?!

Visa signatur

Det är bättre att köra huvudet i väggen, än att inte använda det alls!
"Tja jag undrar vad som kom först Half-Life eller Counter-Strike betan? vill gärna ha säkra källor"- Darker.

Permalänk
Medlem

1 GB minimum? Ska den bara stå som BF-server är det knappast nödvändigt, drog till lite i överkant för att vara på den säkra sidan dock... Men ditt förslag låter riktigt bra, kör på det SlowManCrap, även om det duger gott och väl med ett mycket billigare system för en BF-server.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasa
Hehe, så jag kan gå in på musikdelen och fråga vilken spel som skulle passa mig

Nåja, tänkte bara va lite smart, han kanske får bättre svar där?!

Borde kanske tas i Köparens Guide då det gäller ett datorsystem, men han vill väl ha tips på saker speciellt bra för BF.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

P4 minst 2.4GHz minst 1Gbram, hyfsad hdd typ som weyland sa, men typ ett Radeon 9000 eller nåt och ett hyfsat nätagg som Truepower 480 eller nåt. Amd går också bra

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Vi kan väl tillägga att jag tröttnat på alla "under-powered" BF-servrar som finns därute i BF-svängen, som i princip gett spelet dess lagg-rykte

Etter värre är det med DesertCombat förstås - senaste releasen vet jag inte vad det är för fel på, men det känns som man måste dra ner till hälften så många spelare (som för BF) för en laggfri miljö även i de värsta situationerna :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weyland
Vi kan väl tillägga att jag tröttnat på alla "under-powered" BF-servrar som finns därute i BF-svängen, som i princip gett spelet dess lagg-rykte

Etter värre är det med DesertCombat förstås - senaste releasen vet jag inte vad det är för fel på, men det känns som man måste dra ner till hälften så många spelare (som för BF) för en laggfri miljö även i de värsta situationerna :/

Är också trött på alla halvdana servrar som dem sätter maxplayers 40 på, men som knappt klarar 20 spelare.

Har beställt nu! drog till med 1,5 DDR 400 minne för säkerhets skull + lite annat jox
Tack för alla svaren.

Permalänk
Medlem

Byggde för några veckor sedan ihop en BF-server som fungerar jäkligt bra. Den består av ett Asus A7N266-VM (nforce), XP2400+, 512 MB DDR, billigaste lådan jag kunde hitta, 30 GB 7200 rpm hårddisk. Den gick lös på dryga 3000 kr inklusive frakt.

Grafikprestanda är ju ganska ointressant så det funkar ju i princip med vilket skräpkort som helst, i vårt fall inbyggt GF2 på nforce-kortet (med lägsta minnesinställningen).

512 MB räcker gott till iaf 32 spelare (har icke testat med fler), vid full server så ligger minnesanvändningen på ca 300-350 MB.

Men det är klart, en bättre dator gör ju inte iaf inte resultatet sämre

Permalänk
Hedersmedlem

XP2000+ och 512Mb minne ger hyffsad prestanda i kring 24 spelare. Men eftersom du ska lägga ut så pass mycket så vill jag hålla med de andra, med sådan hårdvara är det inte omöjligt att du kan köra två servrar också, speciellt om du kör med linuxservern, den är ruskigt mycket bättre ur system-resurssynpunkt.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
XP2000+ och 512Mb minne ger hyffsad prestanda i kring 24 spelare. Men eftersom du ska lägga ut så pass mycket så vill jag hålla med de andra, med sådan hårdvara är det inte omöjligt att du kan köra två servrar också, speciellt om du kör med linuxservern, den är ruskigt mycket bättre ur system-resurssynpunkt.

Det gäller ju att hans uppkoppling räcker till oxå, en 30+ spelars server kräver ju sin lina

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Det gäller ju att hans uppkoppling räcker till oxå, en 30+ spelars server kräver ju sin lina

Ja, självklart men om han ska lägga ut 7'000:- på en server då hoppas jag att han har lina

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Linan är på 10Mbit . Det skall väl räcka.
30 players server drar väl omkring 2,5-3 Mbps (312-375 Kbit) vid full server.