Krönika: Priserna på grafikkort dödar mitt intresse

Permalänk

Jag håller med artikelskaparen, jag spelade mer timmar per vecka än mina 40 timmars arbetsvecka och många helger men allt detta har jag tröttnat helt på mycket på grund av det här. jag investerar heller i ett bra fiskespö, ett tält och bra vandringskängor om det ska vara på det här viset.

Tycker det började med rtx2 serien, jag gillade tekniken bakom "strålningen" som vart den våta grejen ända sedan AMIGA

Men det floppade ju något fick man snabbt veta så det var bara att vänta. Tog upp andra intressen i stället. Sen kom RTX3 serien och velade lite så la aldrig någon beställning sen kom ju kriserna på löpande jag själv var sjuk ett bra tag så det har blivit lite vandring vistas i natur mer. Nu tycker jag det mest är som att man ska bygga ett svindyrt monster med massa fläktar och sitta i detta och svettas. Dyrt och vansinne mitt i en energikris är inte lockande.

Sitter kvar på min Intel 2600k och ett GTX1070ti och tänker att jag går inte över förns det kommer något strömsnålare men ändå tillräckligt vettigt så att jag tycker det är värt det.

Mitt moderkort börjar bråka, Kondensatorer kanske... En dag måste jag köpa nytt men väntar nog in RTX5 troligtvis. Eller någon strömsnål RTX4 ??? Men jag vet inte ens om jag är lika intresserad av att spela så mycket längre. Så många andra intressen tar över så jag vill nog aldrig tillbaka dit.

Nästa burk blir nog mer för film, CAD och musik i stället.

Jag tror att jag tar siktet på att den ska klara Codec AV1, Avkodning, Kodning och minst HDMI 2.1 vilket RTX40 serien inte verkar ha stöd för av någon märklig anledning Någon senare strömsnål variant och ny skärm samtidigt får det nog allt bli. AMD har det vart si och så med drivrutiner i alla fall förr så kör hellre Nividia och då blir den ju RTX50 serien förmodligen.

Säkert ett RTX5040-50 kort.

Om inte valuta och världsläget hinner bli bättre.

Så jag håller med om att det här nog dödat entusiasmen och hela intresset med gaming, jag blir nog hellre intresserad av att laga någon som någon kastat och nöja mig med det än att köpa nytt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Listan kan göras längre, men i korthet är det främst GPU som sticker ut åt fel håll.

Exakt, även om priser på t.ex. moderkort gått upp löjligt mycket och minnespriserna alltid är volatila och går upp och ner så är något "trasigt" med just GPU-marknaden.

Om man bortser från server och workstation processorer som egentligen inte är avsedda för gamers så kostar det dyraste du ö.h.t. kan köpa från nuvarande generation i processorväg drygt 9000:- (13900KS eller 7950X3D). För de pengarna kan du inte ens köpa nuvarande instegsmodell i 4000-serien, RTX 4070 Ti utan då måste du punga ut med åtskilligt fler tusenlappar. För något som egentligen är i bästa fall mid-range i nuvarande GPU-generation...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Håller med, så köpte ett 4080 för att slippa tänka på det, är oerhört nöjd, men kändes ju definitivt i plånboken i dessa tider.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

4600kr nyss för ett 6700xt på proshop.
Ett kort som kan driva alla dagens AAA spel i 60-90 fps på Ultra i 1440p. Sänker man till High (syns sällan skillnad) blir det istället 75-110 fps.

Tycker det känns som att många inte vill svälja stoltheten och köpa ett kort som uppfyller alla de kriterier de söker enbart för att det har "fel" produktnamn. Ja toppmodellerna är svindyra, men bara för du köpte en toppmodell 2015 betyder inte det att du behöver uppgradera till en toppmodell 2023.

Håller med.

Jag har målupplösningen 1080p och att kunna köra allt på max med högupplösta texturer och helst med RT, så jag köpte en 6700 XT 12 GB på Black Friday för 4700:-, och fick då även med två spel, varav jag hade tänkt köpa det ena, troligtvis även det andra. Räknar jag bort vad de spelen skulle kostat mig och betänker att 6700 XT är ca 2.5x snabbare än det RX 480 8 GB jag köpte hösten 2016 för ca 2600:-, samt att målupplösningen på 1080p gör att även raytracing oftast går att maxa spelbart utan uppskalning (förutom i de mest RT-infekterade spelen som Cyberpunk) kan jag inte klaga. Det känns helt rimligt, och även utan spelen är det den bästa dealen idag.

Att sen priserna för toppkorten ligger i stratosfären är trist, men inte farligt så länge jag känner att det finns valuta för pengarna i de lägre prisklasserna. Det som oroar mig mest, och gjorde att jag köpte nu istället för att vänta på nästa generation vilket jag hade tänkt, var att jag blev alltmer osäker på VRAM-tilldelningen på de nya korten. AMD är iofs bara nere på 20 GB på 7900 XT, men 4070 Ti ligger redan nu på låga 12 GB. För strax under 11000:-... Ingen alls bra utveckling, om man vill kunna kombinera högupplösta texturer + RT. Även i 1080p. När minnet tar slut, räcker det inte att ha snabb raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Även om man tjänar strax över 100k/ mån så har man
Knappt 60k netto.

25k är mycket pengar ändå på något så trivialt som ett grafikkort, Innan man har minst fem årslöner netto sparat i cash för oförutsedda utgifter ska man inte spendera en spänn på annat än det mest grundläggande såsom mat och bostad i mina ögon.

Att springa och köpa massa prylar innan man amorterat av bostadslån är i mina ögon även mycket korkat.

Dags för människor att vakna upp och inse att man inte kan leva på lånade pengar utan spara ihop till det man vill köpa innan man spenderar, inklusive bil och bostad.

Det finns bara 2 saker man skall/bör/tvungen låna pengar för i Sverige.

1. Bostad

2. Bil (om det är en ny bil)

Däremot är det viktigt med att oavsett lånstorleken, skall man amortera. Och inom 20 år betala tillbaka lånet. Det gör marknaden och ekonomi bara friskare.

Det finns många saker man kan låna pengar för i Sverige.

Mobiltelefon är ett bra exempel. Tv, vita varor... Möbler...
Detta är upp till var och en. I värsta fall kan man köpa en billig mobiltelefon och köpa ett värsting GPU på avbetalning. Det kostar ungefär lika mycket som sista iPhone.

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket igenkännande krönika Jacob!
Känns som att jag kunnat skriva den själv, med skillnaden att jag började bygga 4-5 år tidigare än dig och fortfarande sitter kvar på ett ännu äldre GTX 970.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig egentligen varit speciellt hard core själv med "riggen". Det är kul att kolla in marknaden, se vilka nya (eller förfiningar av gamla) teknologier som tittar in, sen köper man nåt i mellanklassen eller övre mellanklassen, monterar ihop det och leker med det 3-6 år eller däromkring.

Problemet för mig är att jag gjort detta sedan 30 år och det känns inte nära lika spännande och fräscht som förr, och just på senare tid när GPUn kostar minst 4-5ggr mer än förr och mer än halva datorn, så blir man liksom... "ähh orka".

tl;dr
Generellt svalnande intresse för PC-burkar lite grand modifierat med dagens GPU-priser...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Steams statistik är extremt missvisande då Nvidia har avtal med Asiatiska internetcaféer där de fått superdeals på GTX 1650 och 1660 som dominerar statistiken på grund av att folk loggar in på dessa nätcaféer. Tyvärr lär vi aldrig få statistik som exkluderar dessa caféer.

Stämmer men det har inget med 4080 och 4070 ti o göra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det billigaste 4090 kostar väl minst 21000 i Sverige? Det billigaste i USA kostar $1600, 16700 SEK med dagens valutakurs.
Ett 7900 XT kostar 8300 kr.

Snabb googling: "Det bästa priset för tur- och returflyg till New York från Sverige under de senaste 72 timmarna är 2 879 kr"

Det är billigare att åka till USA och köpa ett där än vad det är att köpa det här? Kan man lägga ett grafikkort i bagaget och ta med hem eller går de igenom det med och tvingar en att betala skatt?

Permalänk
Medlem

Både priser och att klockning ger väldigt lite idag, grejerna klockar ju sig själva bättre än mig dynamiskt. Visst läser man om nya saker och tycker det är kul men det känns som det kommer dröja innan jag kastar ut 5900x och 3080 och mycket av det beror på de skenande priserna. Många grafikkort kostar mer än min bil jag kör runt i(15k).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bra artikel, grafikkort är i en svacka gällande prisvärdhet, men det är knappast första gången.

Jag kommer ihåg att 8800GT mot 4770/4850 2008-09 var en trevlig kamp för konsumenter, sedan var det en rejäl svacka men runt 2016-17 så blev det intressant igen med RX480/GTX1060.

Håller cyklerna i sig är kanske inte ett gyllene 2024-25 är osannolikt.

Modellnamn har väl i alla tider varit ett försäljningsknep.

Jag kommer också ihåg det, övergången till DX11 var smärtsamt när det kom till pris per prestanda, i alla fall i budgetsegmentet. Köpte mitt HD4830 för ca tusenlappen 2008 tror jag det var. Tog många år innan man kunde få mer prestanda i just den prisklassen i alla fall. Kanske var det mer prestanda per krona i 6000-serien?

Permalänk
Medlem

Graffakortspriserna är som jag ser det käpprätt helt åt helvete.

Köpte ett nytt 6700XT till ungefär halva butikspriset, vilket var äckligt dyrt i min mening (när de låg som högst tror jag, bra timing).
Är väldigt nöjd med kortet ska tilläggas

Kommer troligen att dröja våldsamt länge innan jag uppgraderar nästa gång, om ens någonsin.
Integrerad grafik i cpu blir bara bättre hela tiden och kommer nog räcka för mina behov i framtiden (bortsett från spel då).

Fantasisummor för en del av en leksak har jag ruttnat på,
så länge mitt 6700XT håller kommer jag att fortsätta spela men sedan är det färdigt för min del.

Finns mycket annat kul man kan göra med en burk

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Det billigaste 4090 kostar väl minst 21000 i Sverige? Det billigaste i USA kostar $1600, 16700 SEK med dagens valutakurs.
Ett 7900 XT kostar 8300 kr.

Snabb googling: "Det bästa priset för tur- och returflyg till New York från Sverige under de senaste 72 timmarna är 2 879 kr"

Det är billigare att åka till USA och köpa ett där än vad det är att köpa det här? Kan man lägga ett grafikkort i bagaget och ta med hem eller går de igenom det med och tvingar en att betala skatt?

Tror du får betala tullavgift för varor över 1500kr om jag minns rätt och moms tror jag om du behåller orginalkartong osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Är i exakt samma läge. Köpt 1080 för 6000kr och sedan 2080 för 10k (hade dåligt samvete en månad då det var för mycket pengar).

Står just nu utan stationär dator och är sugen att köpa en igen. Är inte ens kul att slänga ihop en kundvagn och se man kan göra en bra deal. Även ett budgetbygge med vettigt grafikkort hamnar på +13k. Vad man skulle vilja ha hamnar närmare 20k (då med samma grafikkort som den som kostar 13k).

Då är jag inte fattig. Lön på >50k men suget att spendera så mycket pengar för vara en dator gör att man tappar lusten.

Just nu funderar jag på att testa geforce now som ersättare. 20 euro i månaden är betydligt rimligare än 20k. Typ all inklusive resa till Kanarieöarna för hela familjen en vecka eller ny dator…..

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag själv är inte en ängel men detta börjar bli riktigt tjatigt och tråkigt att man ständigt ser gnällande kring höga priser. Var roligare förr att besöka SweC.

Verkar vara tillräckligt roligt för att besöka och t.o.m. posta

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Exakt, även om priser på t.ex. moderkort gått upp löjligt mycket och minnespriserna alltid är volatila och går upp och ner så är något "trasigt" med just GPU-marknaden.

Om man bortser från server och workstation processorer som egentligen inte är avsedda för gamers så kostar det dyraste du ö.h.t. kan köpa från nuvarande generation i processorväg drygt 9000:- (13900KS eller 7950X3D). För de pengarna kan du inte ens köpa nuvarande instegsmodell i 4000-serien, RTX 4070 Ti utan då måste du punga ut med åtskilligt fler tusenlappar. För något som egentligen är i bästa fall mid-range i nuvarande GPU-generation...

Nvidia betraktar väl 3000-serien som mid range i 4000-serien. Man vill sälja slut överlager och beter sig minst sagt svinaktigt mot övriga säljkanaler. EVGA-storyn är bara sorglig. Antingen väljer man att göra som Apple eller Tesla eller så får man acceptera att tredjepartstillverkare och återförsäljarna på de regionala marknaderna behöver få en rimlig andel av kakan för att ekosystemet inte skall haverera.

Det saknas säljargument för 4000-serien eftersom redan ett 3080 gav mer prestanda än något konsumentrelaterat material (spel, appar, hemmakontoret) krävde. Efter det har vi fått ett 3080Ti, 3090, 3090Ti och en helt ny 4000-generation som ingen riktigt vet hur den skall hanteras.

Jag säger detta som entusiast som samlar på Strix-kort och har lagt alldeles för mycket pengar på den hobbyn. När priset för 2080Ti släpptes valde jag att köpa aktier i Nvidia istället. Avkastningen gjorde det möjligt att skaffa ett 4090, men det är bokstavligt talat ren kapitalförstörelse. Nvidia behagar mig i dagsläget endast i rollen som aktieägare; som kund tycker jag bolaget gör det mesta fel i relationen till så väl partners som konsumenter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dblade:

Jag tycker det är lätt värt att prioritera mängden pengar till mängden tid man spenderar. Jag känner mycket större glädje av ett grafikkort för 20000kr än att köpa nya fälgar till min bil t.ex.

I slutändan handlar allt om en balansgång mellan disponibel inkomst och hur mycket man värderar sin hobby (eller har tid för den). I dit exempel skulle jag säga att kosnaden av nya fälgar är mer av ett behov än pengar ämnade för en hobby – om man inte köper nya för att de är snygga, typ.

För egen del är just datorer inte det enda, om ens det största intresset längre. Spelar betydligt mindre än för bara några år sedan, istället spenderar jag mycket mer tid med bland annat serier eller lyssna på musik medan jag målar Warhammer. Står det då mellan att investera 20 000 kronor på ett nytt grafikkort, eller kanske en till Warhammer-armé och färger för 5 000 kronor – då rök grafikkortet direkt ur ekvationen.

Båda ger mig likvärdigt med glädje och kan förmodligen uppehålla mig månader i ända, bara det att ena kostar mig fyra gånger så mycket, pengar jag då får över till annat (t.ex. en ny OLED-TV eller uppgradera ljudanläggningen).

Jag brukar kalla mig själv entusiast, men inkomsten är inte oändlig. Det handlar om att prioritera och med nuvarande priser på datordelar i entusiast-klassen är det helt enkelt inte hållbart att hålla i med ens vartannat-år-uppgraderingar, åtminstone inte så länge jag har andra hobbies jag gärna underhåller också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Egentligen kommer man rätt långt med t.ex. ett 1060 6GB fortfarande.

Fanns en i en annan tråd med 3090 som tyckte det var "dåligt" nu när de nya korten kommit och vill uppgradera.

Folk får väl lägga sina pengar på vad de vill.

Jag har ju själv köpt en dyr processor men rättfärdigar det med att jag ska ha den i fem år och har nytta av prestandan. Då är det inte så dyrt.

Historiskt sätt har man varit "tvungen" att uppgradera GPU ungefär vart annat år. Tror det är slut med det för många nu.
Jag tycker man kan vara beredd på att lägga 4-5000kr på ett mellanklass grafikkort idag. Tyvärr räcker inte det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Det billigaste 4090 kostar väl minst 21000 i Sverige? Det billigaste i USA kostar $1600, 16700 SEK med dagens valutakurs.
Ett 7900 XT kostar 8300 kr.

Snabb googling: "Det bästa priset för tur- och returflyg till New York från Sverige under de senaste 72 timmarna är 2 879 kr"

Det är billigare att åka till USA och köpa ett där än vad det är att köpa det här? Kan man lägga ett grafikkort i bagaget och ta med hem eller går de igenom det med och tvingar en att betala skatt?

Total "sales tax" i New York är 8,875%. Det är deras moms, så du får lägga på det när du stegar ut från Micro Center i Brooklyn. Jag har faktiskt köpt grafikkort där när jag ändå turistade där, det blir billigare men inte mycket. Så jag vet.

Sedan ska man rent tekniskt över ett visst värde tulla grejerna. Men något säger mig att de flesta som shoppar kläder (och grafikkort) och liknande i NY inte gör det alltid.

Permalänk
Medlem

Köp ett billigare grafikkort. Ingen mänsklig rättighet o ha ett 4090.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

I slutändan handlar allt om en balansgång mellan disponibel inkomst och hur mycket man värderar sin hobby (eller har tid för den). I dit exempel skulle jag säga att kosnaden av nya fälgar är mer av ett behov än pengar ämnade för en hobby – om man inte köper nya för att de är snygga, typ.

För egen del är just datorer inte det enda, om ens det största intresset längre. Spelar betydligt mindre än för bara några år sedan, istället spenderar jag mycket mer tid med bland annat serier eller lyssna på musik medan jag målar Warhammer. Står det då mellan att investera 20 000 kronor på ett nytt grafikkort, eller kanske en till Warhammer-armé och färger för 5 000 kronor – då rök grafikkortet direkt ur ekvationen.

Båda ger mig likvärdigt med glädje och kan förmodligen uppehålla mig månader i ända, bara det att ena kostar mig fyra gånger så mycket, pengar jag då får över till annat (t.ex. en ny OLED-TV eller uppgradera ljudanläggningen).

Jag brukar kalla mig själv entusiast, men inkomsten är inte oändlig. Det handlar om att prioritera och med nuvarande priser på datordelar i entusiast-klassen är det helt enkelt inte hållbart att hålla i med ens vartannat-år-uppgraderingar, åtminstone inte så länge jag har andra hobbies jag gärna underhåller också.

Ska man va rent krasst är det galet hur folk lägger halva sin lön på hobbies varje månad. Man bör investera minst 10% helst, 30-50% av sin inkomst.

Annars kommer man alltid vara en löneslav.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte problemet är att toppmodellen/toppmodellerna kostar mycket pengar.

Problemet är att pris/prestanda utvecklingen har stått still.

Också höga instegspriser.
Vill man köpa ett RTX 4000 kort så är idag det billigaste alternativet ett RTX 4070 Ti för runt 11000kr.

Inte vad jag skulle kalla billigt instegspris.

Som tur är så finns det AMD RX 6000 kort och Intel Arc 750/770 kort till lägre priser om man måste köpa något.

Permalänk
Medlem

Nej, jag tycker inte man ska acceptera priserna för de är ju helt åt helvete. När priserna återgår till där de var runt pascal så kan vi nog prata om acceptans igen. Om det aldrig händer så lär nog aldrig intresset bli vad det var igen tyvärr. Visst försöker jag fortfarande hänga med och läsa recensioner och så av det som är nytt, men det blir liksom med flera lager av distans när man vet att prestandan är skit i förhållande till priset och att det kommer dröja minst ett år innan produkten möjligen kommer sitta i ens burk när man köpt den begagnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Verkar vara tillräckligt roligt för att besöka och t.o.m. posta

Hehe ja, o du gillar att hugga i folk i kommentarsfältet?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har egentligen inga andra hobbys. Så för egen del så kommer jag köpa GPU oavsett om de kostar 15k eller 40k.
Det är såklart inte önskvärt att korten blir så dyra, utan jag tycker en rimlig prissättning är <2000:- för budget, 2000-5000:- mellansegment, 5000-8000:- för high end och ~10-12k för Premium (Typ 4090/7900 XTX).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tur jag har noll intresse för spel nuförtiden. Kan med lätthet köra det grafikkort som ingår i min Intel-processor.
Och mina Mac-datorer har egna grafikkort som ej går att byta.
Det är bara sonens speldator som har dedikerat grafikkort, men sonen på 6 år klarar sig gott på mitt gamla GTX 1660 Super, som jag inte har användning för.
Blir Såå mycket billigare att bygga dator när man inte behöver köpa dyra nvidia- eller AMD-kort.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jo priserna är verkligen helt galna nu =/ hoppas det planar ut snart och börjar gå neråt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Det billigaste 4090 kostar väl minst 21000 i Sverige? Det billigaste i USA kostar $1600, 16700 SEK med dagens valutakurs.
Ett 7900 XT kostar 8300 kr.

Snabb googling: "Det bästa priset för tur- och returflyg till New York från Sverige under de senaste 72 timmarna är 2 879 kr"

Det är billigare att åka till USA och köpa ett där än vad det är att köpa det här? Kan man lägga ett grafikkort i bagaget och ta med hem eller går de igenom det med och tvingar en att betala skatt?

Om jag inte har fel, så alla varor som är dyrare än 4.700kr måste deklareras och beskattas.

Permalänk

Alla verkar ju över missat att vattenblocken ökat mer är grafikkortet. EK till 3080 kostar 1890, Blocket till 4080 kostar 3199. En ganska markant ökning och det kan ev. bero på att dom tvingar på en en backplate.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

20 000kr.. Det har jag typ lagt på mina två Linux maskiner dom senaste 10 åren och jag sitter här och kan köra mac, windows och linux på samma maskin ännu med intel 600 och intel i5 med 6 cores, det laggar lite när man kör osx samtidigt som linux + win men linux + win utan macosx flyter på helt perfekt. Jag är glad jag valde Gentoo. Spel, det har jag allitd kört på konsol även om jag inte spelat mycket där. Vad pengar jag har sparat in på detta. Men det är klart, ett och annat spel skulle man kanske viljat prova men priserna har aldrig varit lockande.