Är jag snål som överväger 4070 istället för 7900 XT?

Permalänk
Medlem

Jag läste fel och postade där av fel, för 1440p gissar jag att ett 4070 kommer räcka långt som det är nu.
Hur länge det är och är det värt med ett 7900 XT istället för att det håller längre är mycket svårt att säga.

Är det värt priset och även tänk på att det är varmare och kostar mera el med ett 7900 XT.
Svårt att säga nu, om du blir sugen på 4K i framtiden så är ju 7900 XT klart bättre val.
Om du är säker på att du stannar i 1440p så gissar jag att 4070 är helt klart mycket prisvärt och inte dumsnålt.

Dock skulle jag rekommendera nå annat än Gigabyte om det går att hitta till 4070, har inte haft så bra erfarenhet av dem tyvärr.
Speciellt inte deras fläktar och mjukvara som styr dem.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara glida in med en uppdatering till alla som var så snälla och hjälpte till:

Burken helt färdig, RGB-minnena skär sig lite med min Be Noctua! kylare, men de icke-RGB minnena jag hade tänkt köpa var slut och dessa kostade lika mycket. Define R6 utan glaspanel ändå så det inre utseendet spelar inte så stor roll 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Tänkte bara glida in med en uppdatering till alla som var så snälla och hjälpte till:

<Uppladdad bildlänk>

Burken helt färdig, RGB-minnena skär sig lite med min Be Noctua! kylare, men de icke-RGB minnena jag hade tänkt köpa var slut och dessa kostade lika mycket. Define R6 utan glaspanel ändå så det inre utseendet spelar inte så stor roll 😄

Ställ in Rgb på brun så dem matchar
Antingen signal Rgb eller om du har moderkort med Rgb kontroll (asus, msi etc)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Tänkte bara glida in med en uppdatering till alla som var så snälla och hjälpte till:

<Uppladdad bildlänk>

Burken helt färdig, RGB-minnena skär sig lite med min Be Noctua! kylare, men de icke-RGB minnena jag hade tänkt köpa var slut och dessa kostade lika mycket. Define R6 utan glaspanel ändå så det inre utseendet spelar inte så stor roll 😄

Är du nöjd än så länge? Sitter lite i samma båt med mitt gamla 1070. Tänkt att para ihop den med en 7800x3d jag med.

Ser att komplett har sänkt priset ytterligare nu till 7299, de verkar verkligen vilja bli av med korten

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Är du nöjd än så länge? Sitter lite i samma båt med mitt gamla 1070. Tänkt att para ihop den med en 7800x3d jag med.

Ser att komplett har sänkt priset ytterligare nu till 7299, de verkar verkligen vilja bli av med korten

Helt klart, bara lirat next gen uppdateringen till Witcher 3 än så länge men kilar på stadiga ~120-130FPS med allt på Ultra+. Har EXPO avstängt för tillfället tills ASUS senaste BIOS är ur beta så lite lägre just nu dock. En bra sak att veta med kortet, sätt tuning till "quiet" i AMD Adrenalin, annars låter det rätt högt under belastning.

Permalänk
Officiell jultomte

Vet inte hur det fungerar men vill bara inflika och tipsa att 6950 xt är nedsatt ytterligare 500kr, kanske Komplett kan betala tillbaka dig mellanskillnaden?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ställ in Rgb på brun så dem matchar
Antingen signal Rgb eller om du har moderkort med Rgb kontroll (asus, msi etc)

Brun är bara mörkare orange:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Helt klart, bara lirat next gen uppdateringen till Witcher 3 än så länge men kilar på stadiga ~120-130FPS med allt på Ultra+. Har EXPO avstängt för tillfället tills ASUS senaste BIOS är ur beta så lite lägre just nu dock. En bra sak att veta med kortet, sätt tuning till "quiet" i AMD Adrenalin, annars låter det rätt högt under belastning.

Härligt! Det blev en order på det även för mig. Tack för tipset angående tysta läget!

Inväntar också BIOS updaten (msi) innan jag ens startar den tänker jag, borde komma närsom.

Visa signatur

Слава Україні!