Permalänk
Medlem

Getto mod grafik ström

Tjenna.

Har en dator som det är icke möjligt att byta till ett nätagg som har pciX ström utan jag har ett agg liggandes så jag funderar går det att kopla in det agget separat till grafik och bygla så det startar?!ja jag vet hur jag gör det oftast är dator på 24/7 endå så och kylning är inget problem tänker mera om det blir skilnader i jordströmmar eller liknande på något sätt som förhindrar denna getto lösning tills jag får råd att köpa kabeln till min dator som trots allt finns men kostar som ett nytt moderkort haha så tänkte getto modda tills vidare....

Permalänk

Teoretiskt bör det fungera.

Är bägge nätaggen jordade i samma jordplan ska det inte göra någon skillnad alls jordmässigt och de ska ha samma jordpotential.

Har sett datorer med dubbla nätagg användas förut om än ovanligt men det ska teoretiskt även fungera på nya nätagg att köra flera olika agg samtidigt i samma dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Både LTT och Der8aur har använt dubbla nätagg i olika tester och verkar inte haft några bekymmer med det.

Permalänk
Medlem

altså så länga dom har samma jord så borde det funka och att det startar som tängt ...då får jag testa fram över här

Permalänk
Medlem

Hm, det där är en mer komplex fråga än man kanske kan tro.

Vi kan väl börja med att det inte går att jämföra med exempelvis servrar, som ofta kommer med redundanta nätdelar. De är just redundanta, det ena matar, det andra är standby och hoppar in om det första försvinner.

Man kommer inte ha någon som helst lastbalansering mellan aggen. Högst spänning vinner eller vad man ska säga, och har man ingen koll på aggens karakteristika under last vet man inte heller hur stor delar av strömmarna som kommer från de olika aggen vid olika lastfall. Det är dessutom switchande nätdelar, som kan bära sig väldigt olika åt beroende på uppbyggnad och periferikretsar.

Utan att veta exakt hur hårdvaran man tänkt mata är uppbyggd, vet man inte heller exakt vilka de eventuella konsekvenserna kan bli.

Som tumregel är det inte någon bra idé att koppla in flera aktiva spänningskällor i samma kretsar på det där viset, särskilt så när systemen är såpass komplexa som de är i datorsammanhang.

Och så vidare...

Med det sagt kan det säkert fungera i praktiken. Det är dock inget jag skulle gjort på en dator jag var rädd om, och kanske inte ens i ett rum jag inte ville ha brand i. Hade definitivt uttömt alla möjligheter att fixa matning till allt från ett och samma agg innan jag gav mig på något sådant.

Om man nu ändå ska göra det bör det i övrigt vara tämligen enkelt åstadkommet att ge båda aggen startsignal från moderkortet, och returnera power good-signalerna till moderkortet via en AND-grind ur 74-serien (74x08) eller något. Ger en lite bättre chanser att få det att funka om man inte behöver hålla på och tajma uppstarten av det andra agget osv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!